Geld & Recht alle pijlers

WW/Huurtoeslag

30-07-2013 11:29 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb me afgelopen week toch maar aangemeld Vaak leuke/interessante onderwerpen hier!

Nu mijn vraag/vragen:

1 oktober loopt mijn contract af en er is een kans dat deze niet verlengd wordt. Het gaat niet goed met de organisatie en ik vraag mij af of we 2014 wel gaan redden.

Mijn doel is natuurlijk om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden, al gaat dat wat lastiger geworden gezien de economie en de branche waar ik in zit.

Mocht het allemaal zo ver zijn, dan wil ik een w.w. aanvragen om de tussentijd te overbruggen. Mijn vraag is of ik dan ook direct huurtoeslag aan kan vragen. Ik hoor namelijk dat dit berekend wordt over een compleet jaar en als dat zo is, dan heb ik er waarschijnlijk ook geen recht op aangezien we dan al in oktober zitten. Of kun je dit direct aanvragen zodra je financiële situatie wijzigt? Ik kan het zelf op het moment nergens vinden.

Alvast dank voor jullie hulp!
Dit is beetje krom vind ik maar de huurtoeslag (en ook zorgtoeslag enz) wordt berekend over je jaarinkomen. Het kan dus zijn dat je een half jaar lang geen baan hebt dus huurtoeslag krijgt en vervolgens aan het einde van het jaar moet terug betalen omdat je, door een nieuwe baan, teveel ontvangen hebt (terwijl je dus de eerste 6 maanden het wel nodig had omdat je inkomen te weinig was).

In jouw geval idem, je jaarinkomen zal waarschijnlijk te hoog zijn om huurtoeslag aan te vragen terwijl je er nu (gezien je nieuwe situatie) technisch gezien wel recht op hebt.

Doe even een proefberekening maar je jaarinkomen + dat van evt partner wordt gebruikt voor de berekening,
Als je inkomen tot oktober te hoog ligt voor huurtoeslag, dan krijg je het niet. Je kunt dan pas per 1 januari 2014 aanvragen.

Aan uitzonderingen doen ze niet. Ik zit in hetzelfde schuitje per oktober.
Het gaat inderdaad op je totale jaarinkomen.

Ik ben vorig jaar zelf ook in september werkloos thuis komen te zitten waardoor mijn inkomen wegviel. Maar omdat mijn inkomen in de eerste 9 maanden te hoog was, kregen wij geen subsidie. (en we hadden het gelukkig ook niet nodig omdat ik nog ww kreeg)

Ze gaan er vanuit dat je in de goede maanden spaart voor mogelijk mindere tijden.

Zij stellen als het waren een totaal bedrag dat je maximaal in 12 maanden mag verdienen om subsidie te krijgen. Als jij in de eerste 9 maanden al meer hebt verdient dan hun 12-maanden grens, dan gaan ze er vanuit dat je hebt gespaard en de laatste 3 maanden zelf kan opvangen zonder de 100/200 euro aan huurtoeslag.

maar je ww is toch ook iets van 70-80 % van je vorige inkomen? Kom je met dat verschil ten opzichte van nu dan wel onder de grens voor huursubsidie terwijl je eerst niets kreeg?

ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan dat je subsidie krijgt.
Dankjulliewel!

Ik heb het al berekend en ik heb dan inderdaad geen recht op huursubsidie. Belachelijk, want ze houden geen rekening met de rest van je lasten. Hoe kunnen ze dan weten dat ik de voorgaande maanden ruimte had om te sparen voor slechte tijden? Ze weten verder helemaal niet wat je overhoudt in de maand.

Helaas pindakaas....
Je kunt de belastingdienst toch niet verantwoordelijk stellen voor jou lasten? Je bent zelf verantwoordelijk voor de hoogte van je vaste lasten en sparen. Een toeslag is voor die mensen met lage inkomens.

Ben je al druk met sollicitaties?
Je krijgt toch ook ww van 70% voor een paar maanden? Heb je in de vorige periodes altijd 100% van de inkomen uitgegeven?
Ik snap het niet zo goed, je wist al een maar van te voren dat dit moment wellicht ging komen, waarom verwacht je nu dat de maatschappij er voor op draait?

Mocht je in januari nog steeds werkeloos zijn, dan krijg je uiteraard huurtoeslag, maar als jouw jaarsalaris er overheen komt dan heb je er gewoons zelf voor te zorgen.

Vooral als je al weet dat dit moment kon komen.
Welkom in de echte wereld. In je eentje wonen is helaas erg duur en het is echt belangrijk om enige reserves achter de hand te hebben. Ga sparen zien als een vaste last, al is het maar 25 euro per maand, je moet onverwachte dingen op kunnen vangen. En dit komt nog niet eens onverwacht...... misschien proberen voor het aflopen van je contract al wat extra's te verdienen op marktplaats, oppassen of besparen op je uitgaven nu?

De overheid kan uiteraard geen rekening houden met ieders individueel uitgavenpatroon... maar dat zal je ook wel snappen.
quote:Zusenzoo schreef op 30 juli 2013 @ 12:17:

Ik snap het niet zo goed, je wist al een maar van te voren dat dit moment wellicht ging komen, waarom verwacht je nu dat de maatschappij er voor op draait?

Mocht je in januari nog steeds werkeloos zijn, dan krijg je uiteraard huurtoeslag, maar als jouw jaarsalaris er overheen komt dan heb je er gewoons zelf voor te zorgen.

Vooral als je al weet dat dit moment kon komen.Ze heeft op dat moment waarschijnlijk recht op huurtoeslag, als ze nog in de WW zit. Echter kan het zomaar zijn dat TO ook in 2014 op jaarbasis teveel verdient voor huurtoeslag. Gewoon omdat ze weer een baan gevonden heeft. Ze mag dan de huurtoeslag terugbetalen, omdat ze er toch geen recht op had. Iets waar TO wel rekening mee dient te houden.
Ik vind het ook wel logisch dat als je in oktober werkloos wordt, je geen recht hebt op toeslag als je over het hele jaar genomen wel genoeg verdient. Tijd genoeg om wat geld opzij te zetten en dat is toch echt eigen verantwoordelijkheid. Met een jaarinkomen van boven de toeslaggrens , zou dat wel te doen moeten zijn. Als dat voor jou niet te doen is, dan leef je te luxe.

Ik vind het wel altijd zuur als je halverwege weer een baan vindt en alles terug moet betalen, het wordt ook gewoon snel een fors bedrag wat je dan ineens terug moet betalen. Eigenlijk zou je dan direct moeten berekenen hoeveel je hebt gekregen : door het aantal maanden dat je werkt de rest van het jaar. Als het goed is mis je het bedrag dan nog niet echt, omdat je uitgaves nog zijn aangepast op je WW inkomen.
Ik zou van je inkomen van deze maand en de komende 2 maanden zoveel mogelijk opzij zetten TO. Dan kun je dat geld gebruiken om het 30% inkomensverlies op te vangen. Als het goed is krijg je dan ook nog vakantiegeld over de maanden juni t/m september (er even vanuit gaand dat de vakantiegeldopbouw per maand gaat en je in mei al hebt gekregen). En in januari kun je dan huurtoeslag aanvragen.

Als je wel weer werk vindt, dan kun je snel opnieuw berekenen of je nog recht hebt op huurtoeslag. Zo nee, dan zet je het direct weer stop.
@Missprincessa: Soms is er geen kwestie van te luxe leven maar van spaargeld waarin al een forse bres is geslagen door omstandigheden. Een paar grote klappers op rij zorgt er dan voor dat je spaargeld onvoldoende is om alles op te vangen. Ik weet niet of daar bij TO sprake van is, maar bij ons wel. En ons inkomen daalt in oktober met meer dan 60%, dus dat is ook nog iets anders dan 30%.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je moet proberen om een deel van je inkomen direct opzij te zetten en niet 100% uit te geven van wat je binnen krijgt. Ik pot momenteel zoveel mogelijk op om de buffer weer zo hoog mogelijk te krijgen voor oktober.
Dank voor de reacties!

Ook hier worden er aannames gedaan w.b. mijn inkomen/uitgaven. Ik heb behoorlijk wat tegenslagen gehad de afgelopen twee jaar waardoor er geen mogelijkheid was om ook maar iets opzij te zetten. Eigenlijk zou ik pas vanaf volgende maand echt pas iets opzij kunnen zetten, maar er is dus een kans dat dat niet eens kan. Om die reden ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik straks kan overleven mocht ik ontslagen worden.
Natuurlijk kunnen we niet in jouw portemonnee kijken, maar om nou de staat daarvoor verantwoordelijk te stellen, voor jou tegenslagen, dat is natuurlijk weer een ander uiterste.

Balen is het sowieso.

Hier gaat ook het een na de het anders stuk, lekkage, auto's etc.

En dat is dan inderdaad zeer vervelend, vooral als je maar een kleine of geen buffer hebt.

Succes iig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven