Geld & Recht alle pijlers

ww uitkering en salaris partner

30-01-2012 10:23 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Over een maand of 2 zal ik door een reorganisatie 8 van mijn 28 uur per week werk kwijtraken. Hiervoor zal een ontslagvergunning worden aangevraagd bij het UWV. Ik kan dan een WW uitkering krijgen voor die 8 uur. (al hoop ik voor die tijd weer iets anders te kunnen vinden voor 1 dag per week, maar dat is momenteel niet echt heel makkelijk)

Nu heb ik nog wat vragen:

Kan het UWV die ontslagvergunning afwijzen? Er wordt namelijk nogal geschoven met uren op mijn werk, ik krijg bijvoorbeeld minder uren, maar enkele collega's juist meer, omdat zij onder andere een aantal van mijn taken overnemen.

En als ze de vergunning afwijzen, wat dan?? Moet mijn werkgever me dan toch in dienst houden die 8 uur?

En mijn vriend heeft stomtoevallig afgelopen week een promotie gemaakt op zijn werk. Hartstikke fijn, want hij gaat nu wat meer verdienen, maar is het nu zo dat het UWV kan zeggen: "gezamelijk gaan jullie er niet op achteruit, want jij gaat minder verdienen en hij meer, dus krijg je geen ww"?
Je vragen mbt de ontsalgvergunning kan ik niet beantwoorden.

Voor de WW wordt niet gekeken naar het inkomen van je partner. De ww is een verzekering waar jezelf premie voor hebt betaald.
Je werkgever mag zijn huiswerk opnieuw doen. Het UWV zal in principe geen ontslagvergunning afgeven voor een deeltijdontslag. Er moeten heel uitzonderlijke omstandigheden zijn om dit toe te kennen. Als iemand anders jouw uren krijgt zijn die omstandigheden er niet.

WW is onafhankelijk van het inkomen van je partner.
...
Je werkgever zal dan een volledige ontslagaanvraag moeten indienen bij het UWV WERKbedrijf onder de vermelding dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt aangeboden voor 20 uur per week. We kennen in Nederland namelijk geen deeltijdontslag.

Voor de ontslagaanvraag is wel het afspiegelingsbeginsel van belang. Op basis van dit beginsel wordt bepaald wie voor ontslag in aanmerking komt. Je werkgever kan niet zomaar iemand kiezen. Of jij voor ontslag in aanmerking komt is dus nog maar de vraag, dat moet dan wel blijken uit het afspiegelingsbeginsel.

Het feit dat anderen jouw werk gaan verrichten en jij daardoor gekort zal worden lijkt me iets wat je in je verweer zou moeten uitwerken. Voor het voeren van verweer zou ik je adviseren om je te laten bijstaand door een gemachtigde (vakbod/rechtsbijstand/jurist).

Voor de WW wordt er geen rekening gehouden met het salaris van je partner, alleen je eigen salaris over de afgelopen 12 maanden zal als basis gelden.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Ah, ik vreesde al zoiets, dat dit niet zo makkelijk zou gaan als mijn werkgever dacht.

Gaat het UWV ook echt de aanvraag zo uitgebreid toetsen? Ik had namelijk begrepen dat als het (aantoonbaar) noodzakelijk is om bedrijfseconomische redenen te reorganiseren, dit wel mogelijk is. De reorganisatie is namelijk een vereiste om onze subsidie voortgezet te krijgen.
Oh, en een verweer, moet ik dat van tevoren gaan indienen? Of vraagt het UWV mij daarom? Moet mijn werkgever mij inlichten wanneer de ontslagvergunning is aangevraagd?

hm, er komen alsmaar meer vragen in me op.
Je krijgt meestal bericht van de werkgever, maar anders ook van het UWV. Zij zullen jou om een verweer vragen. En je doet er dus verstandig aan om dat verweer op te stellen in overleg met een deskundige!

Of jouw werkgever jou makkelijk kan ontslaan, hangt helemaal af van de omstandigheden. Wie moeten er weg, wie mogen er blijven, wat is de noodzaak en kan hij dat aantonen, enz. Het UWV doet daar absoluut nauwgezet onderzoek naar.
OK, een verweer dus. Zal contact opnemen met het JL en mijn rechtsbijstandsverzekering.

De werkgever krijgt dat verweer ook te zien neem ik aan? Punt is dat ik naast dat deelse ontslag natuurlijk ook nog 20 uur daar blijf werken, en ik dat graag in goede harmonie wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven