Geld & Recht alle pijlers

Zelf aangifte inkomstenbelasting doen

02-01-2026 21:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit jaar wil ik zelf mijn aangifte inkomstenbelasting doen.
Een oom van me doet het altijd. Dat is er zo ingeslopen, omdat hij het ook altijd voor mijn moeder en haar man doet. Lekker makkelijk, maar eigenlijk wil ik het liever zelf doen. Dat geeft me gewoon een beter gevoel over mezelf.

Doen jullie het ook altijd zelf? Het is niet zo moeilijk, toch? Ik heb elk jaar twee jaaropgaven, want een baan voor twee dagen en een stukje uitkering. Vorig jaar heb ik mijn toeslagen aan moeten passen, dat heb ik ook helemaal zelf gedaan. Nieuw toetsingsinkomen berekenen en zo, en alles klopte. Dan moet ik die aangifte toch ook zelf kunnen doen?

Het lijkt misschien een wat dommige vraag, maar voor mij zit er meer achter. Ik kamp al m’n hele leven met een tekort aan zelfvertrouwen, maar kan veel meer dan ik zelf denk. Heb sinds een paar jaar eindelijk een baantje waarin ik me thuisvoel, en werk er hard aan om zelfstandiger en zelfverzekerder te worden. Zo’n aangifte zelf doen werkt daar dan ook aan mee.

Alvast bedankt.
Het is letterlijk vijf minuten werk als je al je gegevens hebt en het meeste is vooringevuld. Dat kun je dus heel goed zelf. Als je onzeker bent zou je het de eerste keer met iemand samen kunnen doen.
KamilleT schreef:
02-01-2026 22:02
Het is letterlijk vijf minuten werk als je al je gegevens hebt en het meeste is vooringevuld. Dat kun je dus heel goed zelf. Als je onzeker bent zou je het de eerste keer met iemand samen kunnen doen.

Dankjewel!

Je gebruikt dan die app, toch?
Als je onzeker bent, kan je ook je oom vragen om de 1e keer naast je te komen zitten. Dus jij vult in en hij kijkt mee. Zo heb ik hoofdzakelijk ouderen geleerd zelf hun aangifte in te vullen. Bij sommigen was het nodig dat ik meerdere jaren mee keek, maar dat vond ik geen probleem.

Print daarna de aangifte volledig uit, kan je het jaar daarop het even erbij nemen als je nog twijfels hebt.
KamilleT schreef:
02-01-2026 22:02
Het is voor een eenvoudige aangifte idd 5 minuten werk. Maar er kunnen ook aftrekposten zijn, zonde als je uit onwetendheid die niet opvoert.
Carola_456 schreef:
02-01-2026 22:08
Als je onzeker bent, kan je ook je oom vragen om de 1e keer naast je te komen zitten. Dus jij vult in en hij kijkt mee. Zo heb ik hoofdzakelijk ouderen geleerd zelf hun aangifte in te vullen. Bij sommigen was het nodig dat ik meerdere jaren mee keek, maar dat vond ik geen probleem.

Print daarna de aangifte volledig uit, kan je het jaar daarop het even erbij nemen als je nog twijfels hebt.

Ik heb die van vorig jaar op papier, die heeft m’n oom geprint.
Die kan ik er dan naast houden.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het altijd zelf gedaan. Meestal staat alles al goed ingevuld en ben ik met 5 minuten klaar.
Ik twijfel wel eens of ik iets op moet geven ja of nee maar dan Google ik het altijd en als ik het dan nog per ongeluk fout doe ga ik er vanuit dat ik wel een na rekening krijg. Heb ook wel eens een keer een brief gehad dat ik waarschijnlijk een bepaald bedrag terug kon krijgen. Had het jaar ervoor niks ingevuld want dacht niks terug te krijgen en ik krijg niet ieder jaar een oproep.
graze wijzigde dit bericht op 02-01-2026 22:21
66.38% gewijzigd
Graze schreef:
02-01-2026 22:17
Ik heb het altijd zelf gedaan. Meestal staat alles al goed ingevuld en ben ik met 5 minuten klaar.

Dat klinkt heel goed, dank je!
Die van vorig jaar kun je ook digitaal vinden als je met je DigiD inlogt op Mijn Belastingdienst.

Verder is nagenoeg alles al ingevuld en is het met name controleren.

Heb je :
Een koophuis?
Kinderen?
Vermogen van meer dan 59.000?
Ik doe het zelf, als zzp en voelde me eerst heel dom want ik begreep er geen klote van. Vooral de fiscale winstberekening, maar die zit er bij jou niet in.

Al doende leert men, dat is echt zo. Uiteindelijk is het zelfs wel leuk om te doen omdat je beter inzicht krijgt in je financiële status en zodoende over de toekomst kan nadenken bijvoorbeeld.
Pelle schreef:
02-01-2026 22:24
Die van vorig jaar kun je ook digitaal vinden als je met je DigiD inlogt op Mijn Belastingdienst.

Verder is nagenoeg alles al ingevuld en is het met name controleren.

Heb je :
Een koophuis?
Kinderen?
Vermogen van meer dan 59.000?

Nee, heb ik allemaal niet.
bijtie schreef:
02-01-2026 22:24
Ik doe het zelf, als zzp en voelde me eerst heel dom want ik begreep er geen klote van. Vooral de fiscale winstberekening, maar die zit er bij jou niet in.

Al doende leert men, dat is echt zo. Uiteindelijk is het zelfs wel leuk om te doen omdat je beter inzicht krijgt in je financiële status en zodoende over de toekomst kan nadenken bijvoorbeeld.

Ik vind het altijd zo knap van zzp’ers, dat ze dat zelf doen.
Ik denk er weleens over om als zzp’er in het onderwijs te gaan werken, maar het belastinggebeuren houdt me tegen.

Maar goed, dat is nu niet aan de orde, eerst dit maar eens zelf doen dit jaar.
Je zou hem ook eerst helemaal zelf kunnen invullen en daarna je oom het na laten kijken voordat je hem verstuurt.

Dan doe je het meer zelf dan wanneer hij naast je zit, want dan zul je sneller dingen vragen. En maak aantekeningen van bijzonderheden. Dingen die je op hebt moeten zoeken of na hebt moeten vragen. Zodat je het jaar erop het makkelijker kunt vinden.
Zorg dat je alle documenten bij de hand hebt:
Jaaropgaven werk en uitkering
Jaaroverzicht bank
WOZ-waarde indien van toepassing
Jaaroverzicht hypotheek indien van toepassing
Ja hoor, dat kun je prima zelf. Zo te horen heb je geen ingewikkelde situaties (zelfstandige, overwaardes van huizen die nog ergens staan, geld uit het buitenland etc), maar vrij recht toe, rechtaan twee Nederlandse inkomens met een jaaropgave. Dan kun je het prima zelf. Gewoon goed lezen wat er gevraagd wordt.
Iemand had het over aftrekposten, maar die zijn al flink beperkt voor de ‘normale’ mens. Alleen hoge zorgkosten kan soms nog interssant zijn, maar verder nauwelijks.

Ik hoor best vaak: nou, een mannetje heeft het voor me ingevuld, en toen kreeg ik toch bedrag X terug hoor! Dus dat loont echt wel. Maar als je het zelf ingevuld had, had je dat heel waarschijnlijk dan ook terug gekregen, want klopte de automatisch ingehouden belasting gewoon niet helemaal.
Carola_456 schreef:
02-01-2026 22:10
Het is voor een eenvoudige aangifte idd 5 minuten werk. Maar er kunnen ook aftrekposten zijn, zonde als je uit onwetendheid die niet opvoert.
Alle relevante vragen worden gesteld in het aangifteformulier dus daar kom je vanzelf langs.
Ja, eens met Nausicaa. Mensen denken dat een belastingmannetje zichzelf terugverdient. Maar die kan echt geen aftrekposten toveren hoor.
Voor zakelijke aangiften kan ik het me heus wel voorstellen of gecompliceerde aangiften.
Bedankt allemaal, ik durf het aan!
Als je gewoon een standaard baan hebt, koophuis/ huurhuis en geen groot vermogen is het heel makkelijk zelf te doen.

Aftrekposten zijn er in zo'n geval ook weinig. Eventueel zorg dat niet onder de verzekering valt, maar in dat komt niet heel veel voor. Of als je net een huid hebt gekocht, de kosten voor taxatie etc.

Adviseur zou ik pas doen bij ingewikkelde scheiding in dat jaar of veel vermogen icm bedrijf. Dan ga ik er vanuit dat zo iemand je ook kan adviseren in de beste opzet en waar je het vermogen stalt.

Belasting telefoon kan je ook met veel vragen helpen trouwens.
Zelf je belastingaangifte gaat vast lukken! Veel is vooraf al ingevuld. Ik controleer het wel altijd via de jaaropgave.

Bij de verschillende posten staat ook de i (van informatie], waar meer uitleg in staat. Volgens mij kan je het formulier tussendoor ook opslaan en later verder. Ik doe het vaak gewoon in 1x. Goed lezen wat er gevraagd wordt en wat zaken checken.

Goed dat je het zelf doet. Succes!
Mocht je los van je werkgever nog geld inleggen voor een pensioenplan (via banksparen of beleggen) kan je ook een gedeelte aftrekken. Dan krijg je een bepaald bedrag terug (afhankelijk van je jaarruimte).
Leergierig schreef:
02-01-2026 22:53
Zelf je belastingaangifte gaat vast lukken! Veel is vooraf al ingevuld. Ik controleer het wel altijd via de jaaropgave.

Bij de verschillende posten staat ook de i (van informatie], waar meer uitleg in staat. Volgens mij kan je het formulier tussendoor ook opslaan en later verder. Ik doe het vaak gewoon in 1x. Goed lezen wat er gevraagd wordt en wat zaken checken.

Goed dat je het zelf doet. Succes!

Dankjewel!
TinyTiny schreef:
02-01-2026 22:53
Als je gewoon een standaard baan hebt, koophuis/ huurhuis en geen groot vermogen is het heel makkelijk zelf te doen.

Aftrekposten zijn er in zo'n geval ook weinig. Eventueel zorg dat niet onder de verzekering valt, maar in dat komt niet heel veel voor. Of als je net een huid hebt gekocht, de kosten voor taxatie etc.

Adviseur zou ik pas doen bij ingewikkelde scheiding in dat jaar of veel vermogen icm bedrijf. Dan ga ik er vanuit dat zo iemand je ook kan adviseren in de beste opzet en waar je het vermogen stalt.

Belasting telefoon kan je ook met veel vragen helpen trouwens.

Belastingtelefoon is ook een goede tip, dank je!
Ja hoor is een makkie! Ik heb hem altijd in 5 minuten klaar.
Ugli schreef:
02-01-2026 23:37
Ja hoor is een makkie! Ik heb hem altijd in 5 minuten klaar.

Word echt gelukkig van zo’n reactie.
Dankjewel!
Zo te lezen, is het dus een simpele aangifte, waarvan alle gegevens ook nog eens al staan ingevuld. Enige wat jij dan nog te doen hebt, is een kleine check (heb nog nooit meegemaakt dat de vooringevulde gegevens niet klopten) en tig x klikken op akkoord, verzenden en klaar.

Veel informatie kun je ook vinden op de site van de belastingdienst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven