Geld & Recht alle pijlers

Zelf je pensioen regelen, hoe?

17-02-2011 17:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier verstand van? Ik kan wel een beetje advies gebruiken.

Ik ga mogelijk van werkgever veranderen. De nieuwe werkgever is niet aangesloten bij een pensioenvoorziening. Maandelijks krijg je een bedrag (volgens een vastgestelde regeling) waar je dan zelf je 'toekomstvoorziening' mee moet regelen.

Nu zit ik al jaren bij dezelfde pensioenvoorziening, dat loopt gewoon goed en (dus ) verdiep ik me daar verder niet in. Vind het ook vreselijk saaie en oninteressante kost en ik heb er geen verstand van. Maargoed, nu moet ik er dus wel serieus naar kijken.

Waar moet je op letten als je zelf je pensioen gaat regelen? Wat voor mogelijkheden zijn er? Is het handig om een financieel adviseur in te schakelen?

Ik heb gebeld met mijn eigen PF (penioenfonds) en daar kan ik nog 3 jaar blijven. Echter, ik moet erop rekenen dat ik 20% van mijn loon moet afdragen voor mijn pensioen. Op dit moment betaal ik een werknemersdeel en mijn werkgever betaalt ook een deel. Dat moet ik straks dus allemaal zelf betalen, waarbij de collectiviteitskorting zal vervallen.

Ik heb nu deze redenering in mijn hoofd: het bedrag dat ik straks van mijn werkgever krijg, zou ik kunnen vergelijken met het werkgeversdeel en dan moet ik er zelf dus nog een bedrag aan toevoegen, dat te vergelijken is met mijn huidige werknemersdeel. Dan zou het niet veel uitmaken. Of is dat te simpel gedacht?

Zijn er knappe financiële koppen hier?

Bedankt alvast!
Ik lees mee, want ik moet dit ook.
Ik moet het ook nog regelen, dus ik lees mee... Helaas krijg ik helemaal niks van mijn werkgever als bijdrage.... :S
Ik denk dat een groot verschil in ieder geval is, dat je werkgeversdeel nú van je brutoloon afgaat, dus als je netto hetzelfde aan je nieuwe pensioen wil besteden, zal het jou zeker meer gaan kosten.

Mijn man krijgt trouwens een significant hoger salaris dan toen zijn pensioen nog wel 'automatisch' ging, dus ook als je niks van je werkgever krijgt, zou je genoeg 'over' moeten houden om in ieder geval íets zelf te regelen.
Ik heb niet zo'n denderend hoog loon hoor (1500 netto voor 32 uur), en daar zit echt niks bij om zelf pensioen te regelen.
Ja, ik zal sowieso meer kwijt zijn denk ik.

Ik heb het idee dat een PF ook best duur is, dat niet alles wat je inlegt ook daadwerkelijk in jouw pensioen wordt gestoken. Maar ik weet niet of dat klopt. Het zou in elk geval zonde zijn van je inleg.

Zou het dan voordeliger zijn om bijvoorbeeld iets als een lijfrentepolis of levensloopregeling te nemen?

(nogmaals: ik heb er totaal geen verstand van, dus misschien roep ik wel hele onzinnige dingen).
Some_one, dat is dan wel heel zuur. Zit daar op korte termijn nog verandering in?
quote:Splinter02 schreef op 17 februari 2011 @ 18:29:

Some_one, dat is dan wel heel zuur. Zit daar op korte termijn nog verandering in?Nee, helaas niet. Ze gaan ook niks regelen, want ik ben de enige werknemer. Daarnaast is het niet zeker of ik eind dit jaar contractomzetting krijg, dus ik begin ook maar niet over loonsverhoging....
Hm, klinkt niet als een heel fijne situatie.....

Dan is mijn vraag nog luxe.
Splinter, waarom bel je morgen niet de toko waar nu je pensioen loopt? Daar kan je al je vragen stellen en zij weten ook waar je op moet letten neem ik aan.
Is een pensioengatverzekering anders een optie?
Fransisca, dat heb ik vanmiddag gedaan. En daar kreeg ik te horen wat ik in de OP schrijf. Althans, over de mogelijkheden bij hen. Ik heb niet gevraag naar alternatieven, daar zouden ze misschien ook nog wel iets nuttigs over kunnen zeggen.

Coltje, heb je dan niet alleen het gat verzekerd? Of bedoel je als overbrugging tot een eventueel volgend PF?
Saaaaaaaai onderwerp hè.
Splinter, ik heb het destijds gedaan omdat ik ook een werkgever had die geen pensioenregeling had. Niet dat het voldoende was, want gemiddeld werk je een dag in de week voor je pensioen (als je 5 dagen werkt). Maar dat was in ieder geval beter dan niets...

Nu loopt deze naast mijn pensioenregeling via de werkgever. Ik zie het maar als een extra spaarpotje..

Wellicht kun je ook nog een afspraak maken bij je bank. Banksparen of een verzekering via de bank zou ook nog een optie kunnen zijn.

Let wel: bij mijn pensioengatverzekering zit ik eraan vast tot ik oud genoeg ben om te stoppen met werken . Maar kan de inzet wel varieren naar behoefte, dat scheelt!
Misschien inshared een tip, daar zie ik altijd reclame over.

Volgens mij is het ook zo dat je nu kunt "banksparen" voor je pensioen van je brutoloon.
http://www.spaarrente.nl/banksparen-pensioen.aspx
http://www.brandnewday.nl ... Mv3rpO3kacCFYNJ3godqjILaw
Bedankt! Ik krijg er al een beetje meer zicht op.

Wat nu op mijn lijstje staat om verder uit te zoeken:

- pensioengatverzekering

- banksparen

- lijfrenteverzekering.

(maar het blijft saai...)
Splinter, als ik jou was, zou ik een goede financieel adviseur zoeken. Ik heb het getroffen met een vrouwelijke zelfstandige, die alles heel begrijpelijk uitlegt, met goede ideeën en oplossingen komt en altijd voor me klaarstaat (ook als ik op zaterdagmiddag accuut problemen heb met een verzekering).

Je zult zien, dan is het écht niet zo oninteressant meer, het gaat namelijk wél om jóuw geld en jouw toekomst!

(moet er wel eerlijk bij zeggen, dat ik dit soort zaken altijd interessant vind, tot het moment dat ik alles geregeld heb, dan vergeet ik het net zo hard weer, omdat ik weet dat de papieren in orde zijn )
Ha, dat zou mooi zijn, als het ook leuk gaat worden.

Maar wie weet lukt dat: vanavond komt er een financieel adviseur. Als hij het goed kan uitleggen en me ook nog eens enthousiast krijgt, ben ik een blij mens.

(Met alleen het eerste ook al.)
Voor mij heeft het heel erg geholpen dat ik een klik had met de financieel adviseur, ze echt de tijd voor me nam en ik het daarna dus ook écht begreep (ging niet om pensioen maar om hypotheek trouwens). Laat je dus niet afschrikken als het vanavond tegenvalt en zoek een ander!!
Als je niks inlegt, wordt je leven na je 65ste vanzelf saai. Je hebt geen geld om iets te doen namelijk
quote:extrahalo schreef op 21 februari 2011 @ 13:23:

Als je niks inlegt, wordt je leven na je 65ste vanzelf saai. Je hebt geen geld om iets te doen namelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven