Geld & Recht alle pijlers

ziek als je in de bijstand zit en dan?

02-09-2012 12:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje waar ik t antwoord niet zo snel op kan vinden ( of ik heb niet goed gegoogeld)

Stel je hebt jaren een uitkering via t UWV gekregen en hebt nu een baan voor een aantal uur per week. Je hoeft maar een aantal uur te werken in verband met lichamelijke klachten, voor de rest ontvang je bijstand van de sociale dienst.

Na je proeftijd van een maand volgt een onderzoek om te kijken of je de baan lichamelijk aan kan.

Stel je voor dat uit dat onderzoek komt dat je dit lichamelijk niet aankan, (en dus moet stoppen met werken) blijf je dan in de bijstand vd sociale dienst of krijg je dan weer een uitkering van t UWV?

Je bent natuurlijk ziek (denk ik dan) dus krijgt een andere uitkering, of zie ik dat verkeerd?
Geen idee en gelukig geen ervaring.

Maar ik zou zeggen : zeker na een 'proeftijd' van een maand : bijstand.

Heb je plannen in die richting? (Werken in een baan die je niet aankunt - ziekmelden - uitkering?)
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 02-09-2012 13:04
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Nee hoor 'beter laat' gaat om de ex van mn vriend.

Zou zelf (gelukkig) niet zo denken!

Heb zelf net nog een studie afgerond om het werk te kunnen doen wat ik gaaf vind.
Ik ken diverse mensen die chronisch ziekzijn en in de Bijstand zitten. Ik vermoed dat je minimaal een x-aantal uren moet hebben gewerkt wil je weer onder het uwv vallen. Een maand is -denk ik- wel erg kort. Het zal me niet verbazen als een of twee maanden onder proeftijd vallen en als je die niet doorkomt je in de Bijstand blijft.
quote:beter.laat schreef op 02 september 2012 @ 13:01:

Geen idee en gelukig geen ervaring.

Maar ik zou zeggen : zeker na een 'proeftijd' van een maand : bijstand.

Heb je plannen in die richting? (Werken in een baan die je niet aankunt - ziekmelden - uitkering?)

Jij laat het in dit stukje wel een beetje over komen alsof iedereen in de situatie zoals TO het beschrijft, dat expres doet... Zulke mensen zul je er ongetwijfeld tussen hebben, maar uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd zo hoeft te zijn. Ik ben zelf namelijk ook fysiek niet in staat om fulltime te werken en heb voor mijn huidige baan ook veel rondgehopt van uitkering naar baantje, wat toch weer teveel bleek. Inmiddels heb ik een parttime baan en heb ik de uitkering stopgezet. Omdat ik dus graag mijn eigen geld verdien.

Maar als dat niet mogelijk was geweest, wat moet je dan? Stel je hebt een huurhuisje en leeft al zo krenterig mogelijk, maar je kunt om gezondheidsredenen maar een paar uur per week werken. Als je dan geen partner hebt die ook werkt, zal dat geld toch ergens vandaan moeten komen?

Ik denk dat het dan gewoon weer bijstand wordt trouwens...
Poe 'Roses are red' dat zou dus betekenen dat mn vriend en ik meer moeten gaan bijbetalen om aan te vullen tot bijstandsniveau.,..

Laten we maar hopen dat dit scenario geen werkelijkheid wordt.,..

Ik ben een studie gaan doen om ook wat

meer te verdienen zodat ik minder kan werken en meer thuis kan zijn om voor mn gehandicapte kind te zorgen..., dat gaat m dus niet worden als we moeten gaan bijbetalen..,,
@Lolita666, heb je gelijk in dat er veel mensen zijn die er niets aan kunnen doen en ook echt een lichamelijk of geestelijke beperking hebben...

Helaas valt ex niet in deze categorie....

(nooit een diagnose gesteld omdat deze ook niet te stellen is en alles kunnen doen in t dagelijks leven wat ze niet in een baan kan..... Frustrerend als je t mij vraagt)
freebi, wat moet je dan betalen? Partneralimentatie of extra alimentatie voor kind van vriend omdat ex van vriend niet werkt?
Zolang je maar een paar maanden werkt kom je automatisch weer in de bijstand. voor WW geldt een minimum aamtal weken over de laatste jaren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ook de sociale dienst en het UWV doen medische onderzoeken. Wat jij stelt, ziek zijn zonder bewijs, kan dus niet.
We moeten alimentatie aanvullen zodat ex op bijstandsniveau komt.

En het kan echt hoor ziek verklaard worden na onderzoeken terwijl je t niet bent!

Zelf bij een, inmiddels ex-kennis, en nog iemand die t glashard vertelde, meegemaakt!!!

Sommige mensen zijn goed in praten en faken.... Helaas en daar lijden de mensen onder die echt ziek zijn....
Ik denk eerder dat to doelt op de ziektewet (dus voortzetting van ziekmelding bij UWV als je contract afloopt). Geen idee of je daar een bepaalde minimumperiode.voor gewerkt moet hebben, wel dat het in principe hetzelfde werkt als ziekmelding bij loondienst: regelmatig contact en max twee jaar doorbetalen.
Oh mis effe een stukje; gaat om kinderalimentatie.

Weet je, als ex echt ziek zou zijn ben ik de laatste die er moeite mee heeft om mee te betalen, zeker voor de kids, geen probleem, maar zo ist dus niet en dat vind ik triest.....

Zelf me de krampen leren en werken om meer voor mn kind met meervoudig complexe handicap thuis te kunnen zijn en ex boort dat op deze manier door mn neus, tenminste zo voelt dat....
Maar de alimentatie wordt toch berekend op de draagkracht. Dus als jij minder gaat werken, is er ook minder draagkracht. Of ben ik nou te kort door de bocht?
Freebi. Dat is ook rot en onrechtvaardig voor je gevoel, maar regels zijn regels.

Andersom werkt het ook zi, zat mannen en nieuwe partners van die alles doen om er onderuit te komen. Gebeurt ook; kan allemaal. Helaas zuur; maar je moet het ermee doen.

En wat voor een vetpot is de bijstand? Geen toch.
quote:freebi schreef op 02 september 2012 @ 13:22:

Poe 'Roses are red' dat zou dus betekenen dat mn vriend en ik meer moeten gaan bijbetalen om aan te vullen tot bijstandsniveau.,..

Laten we maar hopen dat dit scenario geen werkelijkheid wordt.,..

Ik ben een studie gaan doen om ook wat

meer te verdienen zodat ik minder kan werken en meer thuis kan zijn om voor mn gehandicapte kind te zorgen..., dat gaat m dus niet worden als we moeten gaan bijbetalen..,,Is je vriend de vader van je kind?
Wat een verrassing dat meteen de ex partner geheel wordt afgekraakt.
Nee redband zo zit t niet! Ben zelf ook gescheiden en kan prima door een deur met mn ex!(en heb meer vriendinnen en vrienden met ex'en waar dat zo is!)

Maar we hebben al heel wat meegemaakt met deze mevrouw, zelfs vaak over de ruggen van de kinderen, dus dan denk je inderdaad niet heel positief over iemand. Hoewel ik t contact wel goed probeer te houden door mezelf opzij te zetten en aan de kids te denken als ze weer eens met een opmerking/mail enz komt.... Kids kunnen er niets aan doen.

Tja ik weet ook dat er niets anders opzit dan te accepteren, maar t is voor mn gevoel lastig.

En minder werken is geen optie, voor deze functie was een minimum aantal uur beslissend in de vacature.....daarbij vind ik t ook heerlijk om te werken!

Weet vanuit mijn jeugd dat de bijstand geen vetpot is: mn stiefmoeder kreeg een alleenstaandenuitkering omdat ik haar kind niet ben en mn pa weigerde alimentatie te betalen.....

Maar ik heb ondanks het zeer zuinig leven en meerdere keren per week t zelfde eten omdat dat in de aanbieding was een geweldige jeugd gehad!

Mijn zoontje heeft trouwens een andere vader, mijn ex.
Je wilde toch juist minder werken? Nu snap ik het niet meer.
Primabella: tijdens mijn opleiding heb ik meer gewerkt, dat is verplicht.

Nu kon ik deze baan krijgen met veel mazzel, maar er is een minimum aantal uren verplicht. Dus of t was geen baan of deze baan.

En omdat ik graag werk en geld nodig heb, heb ik deze baan met beide handen aangegrepen!
Aanvulling; deze baan is iets minder uren dan tijdens mn studie
Hoe weet je dat de ex van de partner niet 'echt ziek' is.
quote:freebi schreef op 02 september 2012 @ 14:39:

Nee redband zo zit t niet! Ben zelf ook gescheiden en kan prima door een deur met mn ex!(en heb meer vriendinnen en vrienden met ex'en waar dat zo is!)

Maar we hebben al heel wat meegemaakt met deze mevrouw, zelfs vaak over de ruggen van de kinderen, dus dan denk je inderdaad niet heel positief over iemand. Hoewel ik t contact wel goed probeer te houden door mezelf opzij te zetten en aan de kids te denken als ze weer eens met een opmerking/mail enz komt.... Kids kunnen er niets aan doen.

Tja ik weet ook dat er niets anders opzit dan te accepteren, maar t is voor mn gevoel lastig.

En minder werken is geen optie, voor deze functie was een minimum aantal uur beslissend in de vacature.....daarbij vind ik t ook heerlijk om te werken!

Weet vanuit mijn jeugd dat de bijstand geen vetpot is: mn stiefmoeder kreeg een alleenstaandenuitkering omdat ik haar kind niet ben en mn pa weigerde alimentatie te betalen.....

Maar ik heb ondanks het zeer zuinig leven en meerdere keren per week t zelfde eten omdat dat in de aanbieding was een geweldige jeugd gehad!

Mijn zoontje heeft trouwens een andere vader, mijn ex.

Huh deze snap ik even niet,je stiefmoeder kreeg een uitkering voor alleenstaanden omdat je vader weigerde te betalen?

Waar was je moeder dan?
Mijn moeder is overleden toen ik nog klein was
Sabrina, wegens herkenning is dat lastig op t forum zetten.....sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven