Geld & Recht alle pijlers

ziektedagen zelf betalen....hoe zit dit precies??

28-01-2011 13:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Even een vraag. Mijn man heeft voor het eerst een baan bij een bedrijf waar je de eerste 2 ziektedagen zelf moet betalen. Geen probleem, regels zijn regels. Hij is zowel in december 2 dagen ziek geweest als in januari vanwege de heersende griep.Hierbij vermeld ik nog even dat deze 4 dagen niet aaneengesloten waren.

Maar wat is nu zo vreemd vind is dat er in december voor deze 2 dagen een inhouding was van 286 euro, en nu in januari voor 2 dagen een inhouding van 376 euro. Dat is toch een ruim verschil van 90 euro.

Nu weet ik dat het Januari loonstrookje altijd enigzins afwijkt. Maar zal dit nu puur aan de veranderde premies e.d. liggen. Of vinden jullie dit verschil ook te hoog?? Wie o wie kan mij hier iets over uitleggen??

Alvast Bedankt
Bij veel bedrijven hebben ze dit soort dagen, wacht dagen.

Maar als je, ik geloof binnen 1 maand, 2 keer ziek word, dus niet aaneengesloten, en hetzelfde ziektebeeld, mogen ze maar 2 dagen inhouden ipv 4.

Misschien even contact opnemen met personeelszaken?
Ik denk dat je even in de CAO/bedrijfsregelement moet nalezen wat de regels zijn mbt ziekte.

Bij ons is het zo geregeld dat als je binnen 6 weken na je eerste ziekmelding weer ziek bent dit word gezien als één keer ziek en je dus geen inhouding krijgt op je salaris.

Heeft je man altijd even lange werkdagen? ligt het misschien daaraan? Anders is het verschil tussen de inhouding in december en januari wel erg groot.
Ik zou hierover zelf even contact opnemen met personeelszaken.
Wat een rare regel.....

Mijn werkgever betaalt mijn gewoon vol salaris, hoef daar zelf niet voor op te draaien Fijne baas heb ik toch
Mijn eerste (k.u.t.-) werkgever deed dit ook, of liever gezegd ik deed dit voor hen want ik deed de personeelsadministratie.

Indien een werknemer binnen 30 kalenderdagen weer ziek wordt met hetzelfde ziektebeeld mogen er niet opnieuw wachtdagen worden ingehouden.

90 euor verschil is wel veel. Heeft er per 1 januari een CAO- of loonsverhoging plaats gevonden? Zo niet, dan hebben ze iets fout gedaan in 1 van de 2 maanden.

Kan niet aan de veranderde premies liggen want wachtdagen moet met het brutoloon verrekend worden.
WTF?
Soms is het een hele verstandige regel Xander. Zeker in uitzendbureauland Je wilt niet weten hoeveel uitzendkrachten zich ziekmelden omdat ze geen zin hebben, een grote teen hebben die pijn doet of ze een klein kuchje hebben. Voor dat soort onzin hoeft een werkgever toch niet op te draaien?
Normaal zou P&O natuurlijk de eerste zijn waar ik hem zou vragen om uitleg te krijgen.

Doch zit hij echt net voor z'n contractbespreking i.v.m. verlenging, en is het een klein bedrijfje.

Een echte P&O afdeling is er ook al niet. En zoals ik hierboven uitleg wil je niet juist op dit moment mensen gaan irriteren met onnodige vragen. Dus vandaar dat ik in eerste instantie even via deze weg advies vraag.

Misschien zit er hier wel een goede P&O-er tussen die e.e.a. voor mij kan verduidelijken.

Alvast bedankt !!!
quote:plops schreef op 28 januari 2011 @ 13:39:

Soms is het een hele verstandige regel Xander. Zeker in uitzendbureauland Je wilt niet weten hoeveel uitzendkrachten zich ziekmelden omdat ze geen zin hebben, een grote teen hebben die pijn doet of ze een klein kuchje hebben. Voor dat soort onzin hoeft een werkgever toch niet op te draaien?Soms wel ja. Maar de goeien lijden weer onder de kwaden. Zit je dan met je goeie baan op n goed betaalde functie via een UZB. Ben je ziek, word je nog als behandeld als de eerste de beste debiele student, gatver, wat maak ik mij daar toch altijd kwaad om.
quote:plops schreef op 28 januari 2011 @ 13:39:

Soms is het een hele verstandige regel Xander. Zeker in uitzendbureauland Je wilt niet weten hoeveel uitzendkrachten zich ziekmelden omdat ze geen zin hebben, een grote teen hebben die pijn doet of ze een klein kuchje hebben. Voor dat soort onzin hoeft een werkgever toch niet op te draaien?Het gevolg is dat mensen ook 'dan maar' een week ziek blijven, want die eerste 2 dagen hebben ze toch al zelf moeten betalen. Terwijl ze anders, redelijk opgeknapt, weer na 2 dagen zouden beginnen. Ieder voordeel heb ze nadeel...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ben het met je eens Paque, maar onderscheid maken is ook een beetje boel not done. Bovendien zullen er op goedbetaalde functies via een uitzendbureau ook wel eens rotte appels zitten. Het is nou eenmaal zo.
Ook mee eens himalaya, maar ik denk wel dat de mensen die een dagje geen zin hebben minder snel echt thuis zullen blijven. Het kost ze geld en je hebt binnen no-time de lieve mensen van het uwv aan de telefoon.... Dat schrikt toch af.
quote:Paque_ schreef op 28 januari 2011 @ 13:58:

[...]

Soms wel ja. Maar de goeien lijden weer onder de kwaden. Zit je dan met je goeie baan op n goed betaalde functie via een UZB. Ben je ziek, word je nog als behandeld als de eerste de beste debiele student, gatver, wat maak ik mij daar toch altijd kwaad om.Maar dat is toch altijd zo? Ik vind het juist een goede regel bij uitzendkrachten. In de uitzendwet is het zo geregeld dat als een uzk ziek wordt en niet op zijn werk verschijnt er een nieuw contract van toepassing is als hij wel weer aan het werk gaat. Met een beetje pech zit je dus zo aan je 3 contracten.
quote:Paque_ schreef op 28 januari 2011 @ 13:58:

[...]

Soms wel ja. Maar de goeien lijden weer onder de kwaden. Zit je dan met je goeie baan op n goed betaalde functie via een UZB. Ben je ziek, word je nog als behandeld als de eerste de beste debiele student, gatver, wat maak ik mij daar toch altijd kwaad om.
@tuorrebout dit geldt alleen in fase A en is volgens mij ook veranderd. Het zou wat wezen als je door pech in 12 maand al je drie contracten hebt gekregen.
Hier wordt bij de 2e ziekmelding in het jaar een vakantiedag ingehouden. Maar ook dan geldt de regel, binnen 6 weken ziek betreft het zelfde ziektebeeld oid dan niet.

Tja, sommige blijven dan langer thuis (weet ik van hen zelf)

Aan de ene kant is het logisch dat deze (CAO)regel er is, net als de wachtgeld-dagen, aan de andere kant sommige mensen gaan echt werken met een goed ziek lijf............zonde van de dagen als ze bijvoorbeeld in Januari al de griep hebben gehad (zoals nu aangezien het heerst)
quote:Xander68 schreef op 28 januari 2011 @ 13:35:

Wat een rare regel.....gewoon de wet. Ter voorkoming van te makkelijk ziek melden.
quote:himalaya schreef op 28 januari 2011 @ 14:18:

[...]

Het gevolg is dat mensen ook 'dan maar' een week ziek blijven, want die eerste 2 dagen hebben ze toch al zelf moeten betalen. Terwijl ze anders, redelijk opgeknapt, weer na 2 dagen zouden beginnen. Ieder voordeel heb ze nadeel...

het risico zou dan ook volledig bij de werknemer moeten liggen. Die levert de beloofde prestaties niet, dus logisch dat daar geen loon tegenover staat.

Zou een boel gedonder schelen, en het hoeft financieel niets uit te maken voor de werknemer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven