Geld & Recht alle pijlers

Zorgplicht ex

04-09-2013 10:43 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gaat mijn ex met wie ik ooit gehuwd was samenwonen, zover ik weet zetten ze voorlopig niks op papier.

Betekent dit dat ik vanaf dat moment geen zorgplicht meer voor hem heb? Ik hoef nu trouwens geen partneralimentatie te betalen hoor, we staan allebei op eigen benen. Maar het gaat mij er om of ik geen zorgplicht meer heb als hij bijvoorbeeld werkeloos raakt, in de bijstand terecht komt of als zijn relatie eindigt. Tot nu toe hou ik namelijk met al mijn financiele beslissingen er nog rekening mee dat ik genoeg ruimte heb om dit soort dingen op te vangen.
Voor zover ik weet geldt die zorgplicht alleen bij een bijstandsuitkering, voor maximaal 12 jaar (e.e.a. afhankelijk van de duur van het huwelijk), niet bij ww of andere uitkeringen. En dan hangt het er maar net vanaf of hij officieel gaat samenwonen of niet. Als hij officieel gaat samenwonen met iemand van het andere geslacht vervalt jouw zorgplicht. Als hij daarna echter weer op zichzelf gaat wonen en in de bijstand komt dan kunnen ze die weer op jou verhalen. Je komt er volgens mij alleen definitief van af als hij gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Of na die (maximaal) 12 jaar natuurlijk.
zorgplicht is er alleen als door het uit elkaar gaan,

men een beroep moet doen op de bijstand.
Nee hoor, de gemeente kan sowieso de bijstand op een alimentatieplichtige partner verhalen. Of die nu een beroep moet doen op de bijstand als gevolg van de scheiding of door heel andere oorzaken jaren later.
@ trotter, samen wonen met iemand anders van het andere geslacht ??

Dat maakt echt geen verschil hoor
Dat dacht ik ook, tot ik dit las.
Volgens mij heb je alleen zorgplicht als de bijstand ten gevolge van de scheiding is. (bv thuisblijfmoeder die geen baan meer kan vinden).

Als je ex.met een ander.een relatie aangaat en hij/zij komt na het beeindigen van die relatie in de bijstand dan is de zorgplcht voor de andere partner. Zou lekker zijn als jij verantwoordelijk blijft voor je ex ook.al heeft ie er al drie andere huwelijken opzitten.

Maar ik zou het even navragen bij je advocaat of bij de gemeente.
quote:Starshine schreef op 05 september 2013 @ 08:06:

Zou lekker zijn als jij verantwoordelijk blijft voor je ex ook.al heeft ie er al drie andere huwelijken opzitten.

Als hij opnieuw trouwt vervalt de verhaalplicht voor de eerste partner natuurlijk. Maar we weten niet hoe 'officieel' hij samenwoont. En het zou best kunnen dat als de huidige relatie stukloopt de overheid toch gewoon weer bij de vorige ex aanklopt om de bijstand op te verhalen, omdat dat de laatst bekende officiële relatie was.
Ja dat is waar, maar wanneer woon je officieel samen? Moet je dan getrouwd/geregistreerd partner zijn of is het voldoende om toeslagpartner te zijn? Ik dacht zelf het eerste.

Hoe dan ook, ik zou zoals TO niet mezelf laten beperken qua financiële beslissingen omdat je misschien ooit, je ex moet onderhouden.

Waarom doe je dat TO? Doet hij dat ook voor jou? Of is hij een zwakke broeder van wie je verwacht dat hij vroeger of later in de bijstand komt?
Dan zou iemand gemeente Alkmaar er even op moeten wijzen dat er al vanaf 1998 ook mensen met hetzelfde geslacht een verbintenis kunnen aangaan waardoor zij onderhoudsplicht hebben naar elkaar.

Het ninud zegt hetzelfde zonder dat het geslacht van belang is.

http://www.nibud.nl/omgaa ... n/partneralimentatie.html
Tsja, waarom hou ik rekening met hem... We willen een huis gaan kopen en dan hou je rekening met allerlei scenario's: werkeloosheid, ziekte, etc. En in ons geval moeten we dat niet alleen doen voor partner en ik, maar ook voor mijn ex. Stel ik moet 'íneens' een paar honderd euro per maand aan parteralimentatie gaan betalen omdat hij zijn baan verliest. Zou vervelend zijn als we dan ons huis te koop moeten zetten!

En nee, hij doet dat niet voor mij en het is ook geen zwakke broeder. Maar hij kan net als wij ziek worden, etc. Hij heeft al aangegeven dat hij in dat geval het geen punt vindt bij ons aan te kloppen.

Ik heb trouwens inmiddels van mijn kinderen begrepen dat ze niet officieel gaan samen wonen. Vriendin heeft een kamer gevonden 'voor de post'. Ik hou mijn zorgplicht dus sowieso...
Tja....houden ze met de vaststelling van alimentatie geen rekening met jouw lasten dan?

Trouwens, het was toch zo dat ze alleen om die bijstand bij jou komen als de bijstand een rechtstreeks gevolg is van de scheiding.

Als je jaren na de scheiding je baan verliest heeft dat toch niks meer met de vorige relatie te maken?

Ik zou het gewoon eens navragen bij iemand ie er echt verstand van heeft. Ik vind het van de gekke dat je je leven 12 jaar stil moet zetten voor het geval dat.....
quote:thistle schreef op 05 september 2013 @ 11:22:

Tsja, waarom hou ik rekening met hem... We willen een huis gaan kopen en dan hou je rekening met allerlei scenario's: werkeloosheid, ziekte, etc. En in ons geval moeten we dat niet alleen doen voor partner en ik, maar ook voor mijn ex. Stel ik moet 'íneens' een paar honderd euro per maand aan parteralimentatie gaan betalen omdat hij zijn baan verliest. Zou vervelend zijn als we dan ons huis te koop moeten zetten!

En nee, hij doet dat niet voor mij en het is ook geen zwakke broeder. Maar hij kan net als wij ziek worden, etc. Hij heeft al aangegeven dat hij in dat geval het geen punt vindt bij ons aan te kloppen.

Ik heb trouwens inmiddels van mijn kinderen begrepen dat ze niet officieel gaan samen wonen. Vriendin heeft een kamer gevonden 'voor de post'. Ik hou mijn zorgplicht dus sowieso...

Mocht je ex partner in de bijstand terecht komen is dit onvoldoende hoor.

Dan is het feitelijk samenwonen toch echt voldoende om hem geen bijstand toe te kennen omdat hij met iemand samenwoont mits deze voldoende inkomen heeft
en anders geef je hem aan wegens fraude

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven