Geld & Recht alle pijlers

Zwangerschapsdiscriminatie

25-05-2017 23:42 213 berichten
Op Facebook kwam ik een vastgesteld bericht tegen op newsfeed, namens de pagina van Mensenrechten.
Het ging over het melden van zwangerschapsdiscriminatie op de werkvloer.
Als je als werkgever een zwangerschap laat meewegen in de beslissing of je wel of geen contract(verlenging) aanbiedt ben je kennelijk fout bezig.

Ik hoop niet te veel boze reacties op mijn hals te halen als ik zeg dat ik het niet onbegrijpelijk vind dat een werkgever dat mee zou laten spelen in de keuze van zijn/haar werknemers.
Ik kan het me voorstellen dat het erg vervelend voor een (klein) bedrijf is als de rest van het team zich in allerlei bochten moet wringen om die periode van verlof te overbruggen/op te vullen.
Is het zo fout dat een werkgever dan eerder kiest voor een werknemer die meer zekerheid kan bieden?

Nogmaals ik hoop niet te veel forummers tegen de borst te stuiten, ik ben gewoon benieuwd hoe men daarin staat en of het echt zo kwalijk en discriminerend dat ik daar zo over denk.
MoirenPhae schreef:
26-05-2017 22:42
Ik heb begrepen dat dat ondoenlijk is, iemand vinden die kan vervangen. En die moet dan maanden ingewerkt worden. Weet je wel niet wat dat kost!
Hoe het toch kan dat mijn huisarts gewoon op vakantie kan, het is me een raadsel!
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:43
En dat is vervelend, maar het is niet anders: de werknemer is nu eenmaal zwanger en dat is niet verboden voor accountmanagers.
Eigenlijk zou je pas zwanger mogen worden als je je eigen vervanging ingewerkt heb in je eigen vrije tijd.
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:44
Hoe het toch kan dat mijn huisarts gewoon op vakantie kan, het is me een raadsel!
Dat verklaart het toenemende aantal dooien in een praktijk.
MoirenPhae schreef:
26-05-2017 22:46
Eigenlijk zou je pas zwanger mogen worden als je je eigen vervanging ingewerkt heb in je eigen vrije tijd.
Ja! En omdat niet-zwangeren geen recht hebben op zwangerschapsverlof, moet je ook nog verplicht de voeten masseren van alle personeelsleden die geen verlof van dien aard zullen krijgen én taarten voor ze bakken.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:44
Hoe het toch kan dat mijn huisarts gewoon op vakantie kan, het is me een raadsel!
Heel simpel. dan zijn de collega-huisartsen de sjaak, omdat ze waar moeten nemen. Maar echt niet dat er dan een uitzendbureau kan worden gebeld om even drie weken een huisarts te leveren.

En bij een zwangerschap zijn de collega's vaak dubbel de sjaak, want die kunnen (moeten) én die zwangerschapsperiode opvangen, maar daarnaast blijven alle verlofdagen ook nog staan die men dan ook nog vrolijk opneemt, dus je komt al gauw uit op een afwezigheid van een half jaar al met al.

Dat is wel iets anders dan even twee weekjes inspringen voor een vakantie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als niemand meer kinderen zou krijgen, dan hoef je op een gegeven moment ook geen debiteurenadministratie meer te doen. Dus dat scheelt.
pejeka schreef:
26-05-2017 22:50
Heel simpel. dan zijn de collega-huisartsen de sjaak, omdat ze waar moeten nemen. Maar echt niet dat er dan een uitzendbureau kan worden gebeld om even drie weken een huisarts te leveren.

En bij een zwangerschap zijn de collega's vaak dubbel de sjaak, want die kunnen (moeten) én die zwangerschapsperiode opvangen, maar daarnaast blijven alle verlofdagen ook nog staan die men dan ook nog vrolijk opneemt, dus je komt al gauw uit op een afwezigheid van een half jaar al met al.

Dat is wel iets anders dan even twee weekjes inspringen voor een vakantie.
Drie maanden aan verlofdagen? In wat voor sector werk jij in hemelsnaam.
MoirenPhae schreef:
26-05-2017 22:53
Drie maanden aan verlofdagen? In wat voor sector werk jij in hemelsnaam.
Niet in het onderwijs, in elk geval. Ik heb geen verlof, ik heb gewoon al-tijd vakantie. Al-tijd.
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:54
Niet in het onderwijs, in elk geval. Ik heb geen verlof, ik heb gewoon al-tijd vakantie. Al-tijd.
En de rest ben je met zwangerschapsverlof zeker?

Hier en verlof en vakantie. En lang niet zoveel als jullie :(
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 22:17
Nou nee hoor, in onze branche duurt het ook maanden voordat iemand enigszins is ingewerkt en dan nog weet je nog lang niet alles. Alles is maatwerk en er is geen specifieke opleiding voor.
Dat is in mijn mans branche ook zo. Ik durf gerust te stellen dat dat jaren duurt. Maar dat betekent nog steeds niet dat mensen niet met verlof kunnen. Er wordt in teams gewerkt en een 'nieuwe' doet het eenvoudigere werk en de rest schuift een treedje door omhoog. Overigens wel dé reden dat zijn werk na gedegen onderzoek niet bij een externe partij wordt ondergebracht. Ze wilden de kennis en kunde, maar ook historische kennis van dat specifieke onderdeel in huis houden.

Nou is dit technische werk nog steeds een mannenwereld dus weinig zwagerschapsverlof.
pejeka schreef:
26-05-2017 22:50
Heel simpel. dan zijn de collega-huisartsen de sjaak, omdat ze waar moeten nemen. Maar echt niet dat er dan een uitzendbureau kan worden gebeld om even drie weken een huisarts te leveren.

En bij een zwangerschap zijn de collega's vaak dubbel de sjaak, want die kunnen (moeten) én die zwangerschapsperiode opvangen, maar daarnaast blijven alle verlofdagen ook nog staan die men dan ook nog vrolijk opneemt, dus je komt al gauw uit op een afwezigheid van een half jaar al met al.

Dat is wel iets anders dan even twee weekjes inspringen voor een vakantie.
Niet via het uitzendbureau maar dat bestaat wel degelijk. Bij mijn huisarts (groepspraktijk) is altijd één van de vaste artsen aanwezig maar er is ook een vaste vervanger. Die werkt soms drie weken in de ene praktijk en dan weer een paar weken in een andere. Zelfde dokter vervangt hier in de regio meerdere artsen, al jaren. Hij kiest voor het vak van huisarts maar niet voor de rompslomp van een eigen praktijk. Hij is echt niet de enige in Nederland die zo werkt.
sssssst schreef:
26-05-2017 23:10
Niet via het uitzendbureau maar dat bestaat wel degelijk. Bij mijn huisarts (groepspraktijk) is altijd één van de vaste artsen aanwezig maar er is ook een vaste vervanger. Die werkt soms drie weken in de ene praktijk en dan weer een paar weken in een andere. Zelfde dokter vervangt hier in de regio meerdere artsen, al jaren. Hij kiest voor het vak van huisarts maar niet voor de rompslomp van een eigen praktijk. Hij is echt niet de enige in Nederland die zo werkt.
Onze huisarts gaat gewoon weken op vakantie (vrijwel iedere schoolvakantie) en dan is de praktijk dicht. Alleen voor spoedgevallen is er een vervanger in een andere praktijk. Je kunt ook geen medicijnen ophalen in die vakantieweken want het is een apotheekhoudende huisarts. Zo idioot vind ik dat!
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:43
En dat is vervelend, maar het is niet anders: de werknemer is nu eenmaal zwanger en dat is niet verboden voor accountmanagers.
Dat is ook niet verboden, maar dat verklaart wel waarom de werkgever van die zwangere accountmanager de volgende keer in de sollicitatieprocedure misschien een andere keuze zal maken. Zeker als de net bevallen accountmanager ook nog eens maanden wil gaan kolven en dat niet kan combineren met haar werk onderweg naar de klant.
pejeka schreef:
26-05-2017 22:50
Heel simpel. dan zijn de collega-huisartsen de sjaak, omdat ze waar moeten nemen. Maar echt niet dat er dan een uitzendbureau kan worden gebeld om even drie weken een huisarts te leveren.

En bij een zwangerschap zijn de collega's vaak dubbel de sjaak, want die kunnen (moeten) én die zwangerschapsperiode opvangen, maar daarnaast blijven alle verlofdagen ook nog staan die men dan ook nog vrolijk opneemt, dus je komt al gauw uit op een afwezigheid van een half jaar al met al.

Dat is wel iets anders dan even twee weekjes inspringen voor een vakantie.
Ech wel. Je hebt vaste waarnemers in de huisartsgeneeskunde. Bijvoorbeeld via http://www.wham.nl/home/

En je hebt zelfs Via Medica, al hebben die geen huisartsen geloof ik. Maar wel gynaecologen enzo.

En dan gaan er nog een heleboel losse tijdelijke vacatures rond via Medigo, Auxilio, facebookgroepen, etc.
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 23:23
Dat is ook niet verboden, maar dat verklaart wel waarom de werkgever van die zwangere accountmanager de volgende keer in de sollicitatieprocedure misschien een andere keuze zal maken. Zeker als de net bevallen accountmanager ook nog eens maanden wil gaan kolven en dat niet kan combineren met haar werk onderweg naar de klant.
Dan moet de werkgever wel een andere reden geven op basis waarvan de sollicitant afgewezen wordt, want het is nog altijd niet toegestaan iemand te discrimineren op basis van bezwangerbaarheid, hoe vervelend dat ook mag zijn.
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 23:19
Onze huisarts gaat gewoon weken op vakantie (vrijwel iedere schoolvakantie) en dan is de praktijk dicht. Alleen voor spoedgevallen is er een vervanger in een andere praktijk. Je kunt ook geen medicijnen ophalen in die vakantieweken want het is een apotheekhoudende huisarts. Zo idioot vind ik dat!
Dat ligt aan je huisarts. Bij ons op de praktijk heb je 4 vaste huisartsen, 2 haio's, 2 vaste waarnemers en dan kan er zelfs nog een waarnemer uit de flexpool ingeschakeld worden bij hoge nood. Huisartsen zát iig.
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 23:25
Dan moet de werkgever wel een andere reden geven op basis waarvan de sollicitant afgewezen wordt, want het is nog altijd niet toegestaan iemand te discrimineren op basis van bezwangerbaarheid, hoe vervelend dat ook mag zijn.
Dat zal die werkgever ook echt niet als reden opgeven. Meestal blijft het bij een vaag "de keuze is op een andere kandidaat gevallen".
lux. schreef:
26-05-2017 23:26
Dat ligt aan je huisarts. Bij ons op de praktijk heb je 4 vaste huisartsen, 2 haio's, 2 vaste waarnemers en dan kan er zelfs nog een waarnemer uit de flexpool ingeschakeld worden bij hoge nood. Huisartsen zát iig.
Het ligt inderdaad aan de huisarts. Toch blijft het vreemd dat een praktijk zomaar weken dichtgaat. De huisarts werkt ook niet fulltime en dan is de praktijk ook dicht. Ik denk dat het toch eens tijd wordt om maar een andere praktijk te zoeken.
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 23:47
Het ligt inderdaad aan de huisarts. Toch blijft het vreemd dat een praktijk zomaar weken dichtgaat. De huisarts werkt ook niet fulltime en dan is de praktijk ook dicht. Ik denk dat het toch eens tijd wordt om maar een andere praktijk te zoeken.
Toen ik nog in een achterlopend dorp woonde was het ook zo.
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 23:47
Het ligt inderdaad aan de huisarts. Toch blijft het vreemd dat een praktijk zomaar weken dichtgaat. De huisarts werkt ook niet fulltime en dan is de praktijk ook dicht. Ik denk dat het toch eens tijd wordt om maar een andere praktijk te zoeken.
Ja dat zou ik ook doen. Ik vind dat je als ha ook gewoon voor je patiënten moet regelen dat ze iig op werkdagen altijd in hun eigen praktijk terecht kunnen. Júíst als je parttime werkt in je eentje moet je dus iets regelen.

En met een vermoedelijke schimmelinfectie of uitslag ofzo zou ik bij dichte ha niet naar de hap gaan, maar wel vervelend als je dan 3 weken lang met jeuk rondloopt omdat je ha er niet is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-05-2017 22:50
Heel simpel. dan zijn de collega-huisartsen de sjaak, omdat ze waar moeten nemen. Maar echt niet dat er dan een uitzendbureau kan worden gebeld om even drie weken een huisarts te leveren.

En bij een zwangerschap zijn de collega's vaak dubbel de sjaak, want die kunnen (moeten) én die zwangerschapsperiode opvangen, maar daarnaast blijven alle verlofdagen ook nog staan die men dan ook nog vrolijk opneemt, dus je komt al gauw uit op een afwezigheid van een half jaar al met al.

Dat is wel iets anders dan even twee weekjes inspringen voor een vakantie.
Plus dat een grote groep , uit mijn hoofd 50 %, tijdens de zwangerschap minimaal 2 welen verzuimt en een kleine 30 procent na verlof nog arbeidsongeschikt is. Dan nog 7 uur werken ipv 8 tijdens zwangerschap en kolftijd, beide overigens niet betaald door het uwv.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
26-05-2017 00:40
De 'oude' werknemer wordt betaald dus je hebt geld beschikbaar voor vervanging. Als je de rest gewoon harder laat werken voor hetzelfde geld heb je dus winst.
Ik waardeer je pogingen in dit topic Minke en MoirenPhae. Maar echt serieus sommige reacties :facepalm:
Te onnozel voor woorden...r

Respect dat je daar nog serieus op kunt reageren.
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 27-05-2017 08:49
1.82% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
pejeka schreef:
25-05-2017 23:55
Klopt... maar waarom moet de gemeenschap betalen voor vrouwen die kinderen krijgen als ze een baan hebben?

Waarom kunnen die vrouwen dan niet gewoon onbetaald verlof nemen?
Omdat de meeste mensen geen 4-5 maanden zonder salaris kunnen? en van een gewoon inkomen spaar je ook niet even zo een paar maandne salaris bij elkaar. Het leven met een baby is/ wordt al een stuk duurder
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 22:52
Als niemand meer kinderen zou krijgen, dan hoef je op een gegeven moment ook geen debiteurenadministratie meer te doen. Dus dat scheelt.
Beste bijkomstigheid is dat we over 100 jaar dan echt wereldvrede hebben. :blob:
Blijft toch een feit dat we het eigenlijk wel begrijpen dat wanneer een werkgever liever een man aan neemt als hij de keuze heeft voor een vrouw of man met dezelfde capaciteiten. Als ik werkgever was dan zou ik hetzelfde doen. Ziekmelding bij vrouwen ligt ook hoger nadat ze kinderen hebben gekregen. Als kind ziek is melden ze zich liever zelf ook ziek ipv een vrije dag op te nemen. Maar al die vrouwen die dat doen zitten toevallig niet op het Viva forum :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven