Geld & Recht alle pijlers

Zwangerschapsdiscriminatie

25-05-2017 23:42 213 berichten
Op Facebook kwam ik een vastgesteld bericht tegen op newsfeed, namens de pagina van Mensenrechten.
Het ging over het melden van zwangerschapsdiscriminatie op de werkvloer.
Als je als werkgever een zwangerschap laat meewegen in de beslissing of je wel of geen contract(verlenging) aanbiedt ben je kennelijk fout bezig.

Ik hoop niet te veel boze reacties op mijn hals te halen als ik zeg dat ik het niet onbegrijpelijk vind dat een werkgever dat mee zou laten spelen in de keuze van zijn/haar werknemers.
Ik kan het me voorstellen dat het erg vervelend voor een (klein) bedrijf is als de rest van het team zich in allerlei bochten moet wringen om die periode van verlof te overbruggen/op te vullen.
Is het zo fout dat een werkgever dan eerder kiest voor een werknemer die meer zekerheid kan bieden?

Nogmaals ik hoop niet te veel forummers tegen de borst te stuiten, ik ben gewoon benieuwd hoe men daarin staat en of het echt zo kwalijk en discriminerend dat ik daar zo over denk.
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 17:52
Ik begrijp dus niet hoe je erbij komt dat het dan maar om één uur zou gaan. (Voor de duidelijkheid: een kwart van 8 is 2.)

Blauwe emmer heeft het over tijdens de zwangerschap, dus voor de bevalling. De meeste vrouwen kolven dan nog niet. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat een gemiereneuk zeg. So what, dan heeft iemand een kwartiertje langer pauze of gaat ze kolven. Een ander rookt, loopt tig keer naar het toilet of de koffieautomaat. Of doet gewoon geen flikker. Niemand is zijn volle werktijd alle uren volledig effectief aan het werk.
En ben jij die uitzondering die wel zijn 8 uur volledig geconcentreerd haar werk doet, geen minuut extra pauze neemt, nooit ziek is, alle doelstellingen haalt? Nou dan heb je helemaal niets te zeuren want dan is je werkgever zo blij met je dat ie je nooit meer kwijt wil. (of wel omdat de rest van het team je een onuitstaanbare hielenlikker vindt :-D )
Joors troelie
AmyFarrahFowler schreef:
27-05-2017 17:58
Wat een gemiereneuk zeg. So what, dan heeft iemand een kwartiertje langer pauze of gaat ze kolven. Een ander rookt, loopt tig keer naar het toilet of de koffieautomaat. Of doet gewoon geen flikker. Niemand is zijn volle werktijd alle uren volledig effectief aan het werk.
En ben jij die uitzondering die wel zijn 8 uur volledig geconcentreerd haar werk doet, geen minuut extra pauze neemt, nooit ziek is, alle doelstellingen haalt? Nou dan heb je helemaal niets te zeuren want dan is je werkgever zo blij met je dat ie je nooit meer kwijt wil. (of wel omdat de rest van het team je een onuitstaanbare hielenlikker vindt :-D )
:heart:
Tr0tter schreef:
27-05-2017 17:54
Blauwe emmer heeft het over tijdens de zwangerschap, dus voor de bevalling. De meeste vrouwen kolven dan nog niet. ;-)
Dan begrepen we elkaar verkeerd. Haar post was een reactie op mijn post over kolfverlof.
AmyFarrahFowler schreef:
27-05-2017 17:58
Wat een gemiereneuk zeg. So what, dan heeft iemand een kwartiertje langer pauze of gaat ze kolven. Een ander rookt, loopt tig keer naar het toilet of de koffieautomaat. Of doet gewoon geen flikker. Niemand is zijn volle werktijd alle uren volledig effectief aan het werk.
En ben jij die uitzondering die wel zijn 8 uur volledig geconcentreerd haar werk doet, geen minuut extra pauze neemt, nooit ziek is, alle doelstellingen haalt? Nou dan heb je helemaal niets te zeuren want dan is je werkgever zo blij met je dat ie je nooit meer kwijt wil. (of wel omdat de rest van het team je een onuitstaanbare hielenlikker vindt :-D )
Het gaat erom hoe een werkgever er tegenaan kijkt. Jij kunt dat gemierenneuk noemen, maar jij zit niet op de stoel van die werkgever. Daar gaat de discussie hier over. Een werkgever van een klein MKB bedrijf gaat risico's afwegen. Net zoals hij misschien ook niet iemand aan zal nemen die 150 kg weegt of die 60 is. Dan kun je wel boos op mij worden, maar het is gewoon de realiteit. Ik probeer door mijn posts alleen maar te laten zien waardoor zwangere vrouwen het soms moeilijker hebben op de arbeidsmarkt. Vervolgens krijg ik allemaal boze vrouwen over mij heen. Don't shoot the messenger!
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je ff al mijn Posts lezen ipv meteen te steigeren.
Joors troelie
Alle reacties Link kopieren
AmyFarrahFowler schreef:
27-05-2017 17:58
Wat een gemiereneuk zeg. So what, dan heeft iemand een kwartiertje langer pauze of gaat ze kolven. Een ander rookt, loopt tig keer naar het toilet of de koffieautomaat. Of doet gewoon geen flikker. Niemand is zijn volle werktijd alle uren volledig effectief aan het werk.
En ben jij die uitzondering die wel zijn 8 uur volledig geconcentreerd haar werk doet, geen minuut extra pauze neemt, nooit ziek is, alle doelstellingen haalt? Nou dan heb je helemaal niets te zeuren want dan is je werkgever zo blij met je dat ie je nooit meer kwijt wil. (of wel omdat de rest van het team je een onuitstaanbare hielenlikker vindt :-D )
Want een zwangere/verse moeder gaat nooit tig keer naar het toilet of kletsen bij de koffiemachine of voert geen flikker uit? Die is 'alleen maar' zwanger/net bevallen? :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
strikjemetstippels schreef:
26-05-2017 18:04
Dit ja. Dit is de grafiek voor aantal vaste contracten (wel naar opleidingsniveau, maar een algehele tendens is duidelijk zichtbaar):
Afbeelding

En wat gebeurde er in 2004? Uitbreiding naar 2 jaar doorbetaling bij ziekte.
Wat een enorme afname zeg, vooral voor laagopgeleiden. Ik verwacht dat de afname in de leeftijdscategorie tot 35 jaar nog veel sterker is.

Interessante posts heb jij vaak.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
27-05-2017 19:18
Want een zwangere/verse moeder gaat nooit tig keer naar het toilet of kletsen bij de koffiemachine of voert geen flikker uit? Die is 'alleen maar' zwanger/net bevallen? :P
Ja.
Joors troelie
Alle reacties Link kopieren
AmyFarrahFowler schreef:
27-05-2017 17:20
Geef mij maar alleenstaande moeders in mn team. Enkele uitzonderingen daargelaten zijn dat keiharde werkers die meedenken, flexibel zijn en bijna nooit verzuimen wegens ziekte.
Helemaal mee eens! Mijn ervaring is ook dat de alleenstaande moeders het meest flexibel zijn, een zeer laag verzuim hebben en onwijs veel werk verzetten. Mijn theorie is dat zij meestal zo gewend zijn om te improviseren en creatief te organiseren dat ze dit op hun werk ook makkelijker doen.
AmyFarrahFowler schreef:
27-05-2017 17:58
Wat een gemiereneuk zeg. So what, dan heeft iemand een kwartiertje langer pauze of gaat ze kolven. Een ander rookt, loopt tig keer naar het toilet of de koffieautomaat. Of doet gewoon geen flikker. Niemand is zijn volle werktijd alle uren volledig effectief aan het werk.
En ben jij die uitzondering die wel zijn 8 uur volledig geconcentreerd haar werk doet, geen minuut extra pauze neemt, nooit ziek is, alle doelstellingen haalt? Nou dan heb je helemaal niets te zeuren want dan is je werkgever zo blij met je dat ie je nooit meer kwijt wil. (of wel omdat de rest van het team je een onuitstaanbare hielenlikker vindt :-D )
:)

Ik ken ook werkelijk geen vrouw die haar volledig beschikbare kolftijd ook echt gebruikt. En de vrouwen die van het kolfrecht gebruik maken zie ik zich juist in allerlei bochten zie wringen om toch volledig te werken en hun taken af te krijgen.
sophiax schreef:
28-05-2017 18:31
Helemaal mee eens! Mijn ervaring is ook dat de alleenstaande moeders het meest flexibel zijn, een zeer laag verzuim hebben en onwijs veel werk verzetten. Mijn theorie is dat zij meestal zo gewend zijn om te improviseren en creatief te organiseren dat ze dit op hun werk ook makkelijker doen.
Of dat ze zich het nauwelijks kunnen permitteren om ontslagen te worden en thuis te zitten.
Terwijl iemand die samenwoont waarschijnlijk nog wel een tijdje kan teren op WW en wat partner verdient.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven