Gezondheid alle pijlers

Aambeien laten verwijderen?

26-04-2019 10:45 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn tweede zwangerschap kreeg ik aambeien (uitwendig).
De baby gaat bijna naar de middelbare school maar die aambeien zitten er nog steeds. De hoop dat ze op magische wijze nog eens vanzelf verdwijnen is wel vervlogen inmiddels.
Ik heb er weinig pijn aan. Zo twee keer per jaar 'spelen ze op' en heb ik er een paar dagen meer last van.
Ik schaam me er wel voor en vind het gewoon vervelend. Maar ja, waarom, wie ziet het nou.
Ik denk er wel over om ze te laten weghalen. Ik begrijp dat ze dat dan met elastiekjes oid doen. Wie oh wie heeft hier ervaring mee? hoe pijnlijk is dat? en kwamen ze daarna niet meer terug? Ik ben vooral bang ook voor de schaamte als ze die elastiekjes erom gaan zetten. Is dat het het waard?
Alle reacties Link kopieren
De elastiekjes zijn voor inwendige aambeien, de uitwendige aambeien haal je daar niet mee weg, die ingreep is er dan ook echt voor mensen die er pijn van ondervinden en niet zo zeer cosmetisch. Als je de uitwendige aambeien wil laten weghalen, moeten ze het wegsnijden/laseren en de herstelperiode is dan ook veel langer.
Je hoeft je nergens voor te schamen die mensen doen niet anders dan de hele dag naar mensen hun kont kijken. Als je voor die ingreep komt is het ook lopende band werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Heb zelf restanten van aambeien en soort van huiduitstulpingen die ik bij de tweede bevalling opliep, zogenaamde marisken. Eerder heb ik een mariske, die doorliep tot op mijn perineum, weg laten halen door de dermatoloog. Dat viel erg tegen en daarom hik ik er nu ook al jaren tegenaan (jongste zoon is inmiddels 14). De behandeling zelf viel overigens wel mee, het was goed verdoofd en de schaamte was ik ook wel voorbij. Mijn tante had ook marisken en heeft ze uiteindelijk, ook na jaren twijfelen, door een chirurg weg laten halen en dat is heel goed gegaan. Genas ook snel. Bij mij genas het destijds niet goed en dat was wat me zo tegen viel. Ik heb voor de huidige marisken al eens een afspraak gehad bij de dermatoloog, maar heb de verwijdering toen niet doorgezet. Ik duw ze nu naar binnen, met vochtige doekjes (lekker praatje, pff), na ontlasting en dan heb ik er geen last van. Als ik er veel last van zou hebben, zou ik ze wel weg laten halen. Maar nu gaat het zo ook en ik ben ergens een beetje bang dat er bijvoorbeeld net een randje blijft zitten na een ingreep, dat ik niet meer goed naar binnen kan duwen en dat ik dan blijf voelen. Ik moet wel altijd vochtig toiletpapier bij me hebben en dat is wel lastig, maar net niet genoeg motivatie voor een ingreep, zeg maar.
Af en toe kijk ik op internet op de site van een proctologenpraktijk en maak bijna een afspraak, maar zet het dan net niet door. Mijn moeder klaagde laatst over aambeien en dat ze er niet mee naar de dokter durft. Ik overweeg haar voor te stellen om samen naar die kliniek te gaan, maar ja, kan me ook leukere dingen bedenken. Ik lees graag mee over ervaringen. (is al weleens eerder een topic over geweest trouwens, maar lang geleden)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar mensen die marisken hebben laten weghalen. Ik heb een kleintje die soms inwendig en soms uitwendig zit, dus dat lijkt mij een hele lastige plek om weg te halen. Op internet lees ik echt alleen horrorverhalen en hersteltijd van 2 weken oid.. Best lang. Ik kon na de elastiekjes al na 2 dagen werken trouwens, had geen echte pijn, alleen een drukkend gevoel bij het zitten. De eerste twee dagen heb ik liggend en staand doorgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing
spaghettikop wijzigde dit bericht op 26-07-2020 18:51
Reden: fout
96.18% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven