Aan de chemo
donderdag 4 juli 2019 om 22:53
Ik denk dat ik met dit topic vooral van mij af wil schrijven en wellicht medestanders vinden voor tips en trucs.
Afgelopen maart werd er bij mij darmkanker geconstateerd. Een shock!! Ik ben nog erg jong, 40 jaar. Maar daar had de darm geen boodschap aan...
Binnen een week alle onderzoeken gehad en lag het behandelplan op tafel. Geen uitzaaiing in long en lever!! Gelukkig!
In april al geopereerd, hier hebben ze een stuk darm ertussen uitgehaald en zoveel mogelijk klieren eromheen weggenomen.
Helaas zaten er in die klieren uitzaaiing, dus aan de chemo!
6 weken na de operatie gestart en het valt mij best zwaar... wat een rotzoo, dat je uiteindelijk beter gaat maken!
Het einde van de chemo’s nadert en mijn koppie wil nog wel gelukkig!!
Zijn er nog meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Thanx voor het lezen
Afgelopen maart werd er bij mij darmkanker geconstateerd. Een shock!! Ik ben nog erg jong, 40 jaar. Maar daar had de darm geen boodschap aan...
Binnen een week alle onderzoeken gehad en lag het behandelplan op tafel. Geen uitzaaiing in long en lever!! Gelukkig!
In april al geopereerd, hier hebben ze een stuk darm ertussen uitgehaald en zoveel mogelijk klieren eromheen weggenomen.
Helaas zaten er in die klieren uitzaaiing, dus aan de chemo!
6 weken na de operatie gestart en het valt mij best zwaar... wat een rotzoo, dat je uiteindelijk beter gaat maken!
Het einde van de chemo’s nadert en mijn koppie wil nog wel gelukkig!!
Zijn er nog meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Thanx voor het lezen
donderdag 4 juli 2019 om 23:01
Dank je wel! Nog een paar weken de kiezen op elkaarBlijEi2019 schreef: ↑04-07-2019 23:00Geen ervaring maar will je even heel veel sterkte wensen en succes met de laatste loodjes chemo.
donderdag 4 juli 2019 om 23:03
6 maanden?! Jeetje dat is veel zeg! Dat zal er flink ingehakt hebben!Whatsinaname1988 schreef: ↑04-07-2019 23:01Veel sterkte met de chemo! Mijn man had stadium 4 klassieke hodgkin, dus 6 maanden lang chemo gehad. Het was heel zwaar voor hem maar uiteindelijk is alles goed gekomen.
Fijn dat het is goed gekomen!!!! Dan heb je het niet voor niks gedaan, zeg maar
donderdag 4 juli 2019 om 23:06
10 maanden chemo gehad, elke 2 weken 8 uur per dag aan het infuus. Eén van de zwaarste behandelingen die er was. Maar ik ben een eigenwijze donder en had atijd zoiets van: OK, maar dit gaat mij er niet onder krijgen. En tuurlijk voelde ik me wel eens beroerd of een dag lamlendig. En alle nevenwerkingen zal ik je besparen, daar kan je je zelf wel een voorstelling van maken.
Maar dat is nu 5 jaar geleden en ik voel me prima. Geen garantie dat het nooit terug komt, maar ik heb er in elk geval 5 prachtige jaren mee gewonnen. En dat wens ik jou ook toe. Sterkte!
Maar dat is nu 5 jaar geleden en ik voel me prima. Geen garantie dat het nooit terug komt, maar ik heb er in elk geval 5 prachtige jaren mee gewonnen. En dat wens ik jou ook toe. Sterkte!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 4 juli 2019 om 23:12
Zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder wel. Ze heeft 2 keer borstkanker gehad waarvan 1e keer met chemo's. Ze kreeg zowat alle bijwerkingen die je maar kunt hebben. Alles smaakt brak, binnenkant van haar mond ging kapot. Het steeds koud hebben, misselijkheid, droge huid en slijmvliezen. Bij elke chemo werd ze zieker en 2 keer is ze opgenomen geweest doordat ze te weinig witte bloedcellen meer had. Pas bij de laatste kuur kreeg ze Neulasta toegediend en werd ze niet zo ziek meer. Een kennis die hetzelfde heeft meegemaakt kreeg vanaf haar 1e kuur Neulasta erbij en die heeft zich helemaal niet ziek gevoeld. Alleen moe. Maar zij kreeg het omdat ze extreem angstig was voor de chemo. Mijn moeder hield zich groot en klaagde weinig. Dan dachten de artsen dat het wel meeviel. Niet dus. Ze doet alles nog/weer, maar ze is blijvend sneller moe en minder sterk dan voor de chemo. Nu 8 jaar geleden.
donderdag 4 juli 2019 om 23:28
vrijdag 5 juli 2019 om 00:00
Neulasta is een middel tegen neuropenie (tekort aan witte bloedcellen) en helpt niet tegen andere bijwerkingen. Sterker nog: je krijgt er botpijn voor terug. Het kan zeker helpen, maar wordt niet snel voorgeschreven (spul kost €1000 per injectie).
Ik heb 18 weken chemotherapie gehad ivm borstkanker. Ja het was ruk, maar mijn ervaring is dat je herstel na de chemo ook best snel gaat. Inmiddels alweer een paar jaar verder en ik ben hartstikke fit en voel me gezond. Ik wens je heel veel sterkte, het komt goed!
Ik heb 18 weken chemotherapie gehad ivm borstkanker. Ja het was ruk, maar mijn ervaring is dat je herstel na de chemo ook best snel gaat. Inmiddels alweer een paar jaar verder en ik ben hartstikke fit en voel me gezond. Ik wens je heel veel sterkte, het komt goed!
vrijdag 5 juli 2019 om 00:34
Beterschap en sterkte nog voor de komende periode.
Hier meer dan 10 jaar geleden chemokuren en bestraling en inderdaad wat een troep (ik was behoorlijk ellendig van de kuren), maar poeh, wat was ik blij toen na 2 kuren al bleek dat de tumor behoorlijk geslonken was. Het is een noodzakelijk kwaad. Nu nog steeds jaarlijks naar het ziekenhuis. Niet omdat men bang is dat de tumor terug komt, maar voor de eventuele gevolgen van de chemo en de bestraling. (Schildklierproblemen, borstkanker, hartproblemen etc) Gelukkig nog steeds alles goed. En ook na de chemokuren en bestraling nog kinderen mogen krijgen.
Hier meer dan 10 jaar geleden chemokuren en bestraling en inderdaad wat een troep (ik was behoorlijk ellendig van de kuren), maar poeh, wat was ik blij toen na 2 kuren al bleek dat de tumor behoorlijk geslonken was. Het is een noodzakelijk kwaad. Nu nog steeds jaarlijks naar het ziekenhuis. Niet omdat men bang is dat de tumor terug komt, maar voor de eventuele gevolgen van de chemo en de bestraling. (Schildklierproblemen, borstkanker, hartproblemen etc) Gelukkig nog steeds alles goed. En ook na de chemokuren en bestraling nog kinderen mogen krijgen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
vrijdag 5 juli 2019 om 08:06
Heel veel sterkte
Zelf geen chemo’s gehad. Wel mensen in mijn omgeving. Mijn moeder eerst 8 maanden tegen flink uitgezaaide eierstokkanker (zat overal, lever, milt, buikvlies, darmen). Kreeg vooral last van geen smaak meer en neuropathie aan haar vingers. Paar keer chemo moeten uitstellen ivm te weinig bloedplaatjes. Dat trok later weer bij. Na wat operaties en die 8mnd was ze ‘schoon’. Later weer chemo maar die zijn ze na twee maanden gestopt. Een deel van de tumoren reageerde wel op de chemo, andere deel niet.
Vriendin van mij was 24 toen ze borstkanker kreeg (zelfde tijd als mijn moeder) en die ging er eigenlijk best goed doorheen. Wel de dagen na de chemo erg misselijk maar verder op wat vermoeidheid na ging het heel goed. Heeft nu 10 jaar lager ook eigenlijk geen klachten meer en eindelijk hun kindje in de armen mogen sluiten.

Zelf geen chemo’s gehad. Wel mensen in mijn omgeving. Mijn moeder eerst 8 maanden tegen flink uitgezaaide eierstokkanker (zat overal, lever, milt, buikvlies, darmen). Kreeg vooral last van geen smaak meer en neuropathie aan haar vingers. Paar keer chemo moeten uitstellen ivm te weinig bloedplaatjes. Dat trok later weer bij. Na wat operaties en die 8mnd was ze ‘schoon’. Later weer chemo maar die zijn ze na twee maanden gestopt. Een deel van de tumoren reageerde wel op de chemo, andere deel niet.
Vriendin van mij was 24 toen ze borstkanker kreeg (zelfde tijd als mijn moeder) en die ging er eigenlijk best goed doorheen. Wel de dagen na de chemo erg misselijk maar verder op wat vermoeidheid na ging het heel goed. Heeft nu 10 jaar lager ook eigenlijk geen klachten meer en eindelijk hun kindje in de armen mogen sluiten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

vrijdag 5 juli 2019 om 09:41
Wat een jonge mensen, die met kanker te dealen krijgen...
Hier bleven ze het zeggen en zo jong ben ik nou ook weer niet.
Ik kon ook niks met dat gegeven.
Het is nou eenmaal zo en ik kan het nou eenmaal niet negeren en over 10 jaar terug komen.
@soohiax, bedankt voor de info! Ik krijg al dexa als pepmiddel.
Iedereen bedankt voor de berichten. Het geeft moed!!
Hier bleven ze het zeggen en zo jong ben ik nou ook weer niet.
Ik kon ook niks met dat gegeven.
Het is nou eenmaal zo en ik kan het nou eenmaal niet negeren en over 10 jaar terug komen.
@soohiax, bedankt voor de info! Ik krijg al dexa als pepmiddel.
Iedereen bedankt voor de berichten. Het geeft moed!!

vrijdag 5 juli 2019 om 11:14
Fijn dat het einde in zicht is! Ik keek daar zo naar uit.
Ik heb vorig jaar op mn 30e 6 maanden chemo gehad voor borstkanker. Op zich ben ik er goed doorheen gegaan maar wat is het rotspul.
Inderdaad ook dexa gehad. Dat pepte oa mijn hongergevoel lekker op terwijl ik een onwijs vieze smaak in mn mond had door de chemo. Poeh dat waren de heftigste dagen. Wel honger hebben maar niets lekker vinden en constant een vieze smaak hebben.
Ontzettend moe zijn is ook heel normaal. Gelukkig knapte dat bij mij na de chemo redelijk snel weer op. Probeerde ook zoveel mogelijk te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen) om weer conditie te hebben en weer lekker mee te kunnen doen.
Bij mij zeiden ze ook steeds hoe jong ik was. Dacht inderdaad ook ‘nu weet ik het wel’. Had helemaal niets aan dat gegeven. Ze waren soms ook verbaasd wat ik deed. In de rustweken lekker een dagje naar een pretpark en in alle achtbanen. (Dan lag ik savonds in de auto wel direct te slapen omdat ik kapot was, en had ik in het park regelmatig rust op een terrasje). Maar vrienden zien en leuke dingen doen hielp mij ook enorm. De afleiding en normaal meedoen met de rest werkte erg goed.
Succes met de laatste loodjes!
Ik heb vorig jaar op mn 30e 6 maanden chemo gehad voor borstkanker. Op zich ben ik er goed doorheen gegaan maar wat is het rotspul.
Inderdaad ook dexa gehad. Dat pepte oa mijn hongergevoel lekker op terwijl ik een onwijs vieze smaak in mn mond had door de chemo. Poeh dat waren de heftigste dagen. Wel honger hebben maar niets lekker vinden en constant een vieze smaak hebben.
Ontzettend moe zijn is ook heel normaal. Gelukkig knapte dat bij mij na de chemo redelijk snel weer op. Probeerde ook zoveel mogelijk te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen) om weer conditie te hebben en weer lekker mee te kunnen doen.
Bij mij zeiden ze ook steeds hoe jong ik was. Dacht inderdaad ook ‘nu weet ik het wel’. Had helemaal niets aan dat gegeven. Ze waren soms ook verbaasd wat ik deed. In de rustweken lekker een dagje naar een pretpark en in alle achtbanen. (Dan lag ik savonds in de auto wel direct te slapen omdat ik kapot was, en had ik in het park regelmatig rust op een terrasje). Maar vrienden zien en leuke dingen doen hielp mij ook enorm. De afleiding en normaal meedoen met de rest werkte erg goed.
Succes met de laatste loodjes!

Think less, live more.
vrijdag 5 juli 2019 om 19:50
maandag 15 juli 2019 om 16:32
Mijn moeder heeft dit ook gehad vorig jaar en het zat in 3 lymfeklieren. Vlak na de operatie 3maanden aan de capox kuur. Ze had hele heftige bijwerkingen. Neuropatie, niet tegen kou kunnen (deurklinken enzo deden pijn en ging ze raar ademen), constant misselijk, kuitkrampen (soms zo erg dat ze liep alsof ze zwaar dronken was), geen zin om te eten door de misselijkheid, de metaalsmaak in haar mond, ze viel ook af waar ik dan weer de zenuwen van kreeg.. uiteindelijk werden de derde en vierde verminderd en ging het beter.
Inmiddels eet ze alles wat los en vastzit (klaagt zelfs dat ze is aangekomen haha) en heeft ze eigenlijk bijna nergens last meer van. Heel soms van de vingers. En de huid op haar handen is wat dunner geworden. Maar verder gaat het goed en tot nu toe zijn alle scans en bloedtesten goed.
Inmiddels eet ze alles wat los en vastzit (klaagt zelfs dat ze is aangekomen haha) en heeft ze eigenlijk bijna nergens last meer van. Heel soms van de vingers. En de huid op haar handen is wat dunner geworden. Maar verder gaat het goed en tot nu toe zijn alle scans en bloedtesten goed.
maandag 15 juli 2019 om 19:09
Goed te horen dat de uitslagen goed zijn nu!
Die neuropathie is inderdaad rot! Nu het wat warmer is dan toen ik begon, gaat het iets beter. Kuitkrampen heb ik ook... vreselijk! Heb de eerste dagen hulp nodig om de trap af te komen!
Maar alles voor het goede doel!
Die honger herken ik wel ja... vreselijk! Alles wat los en vast zit
Die neuropathie is inderdaad rot! Nu het wat warmer is dan toen ik begon, gaat het iets beter. Kuitkrampen heb ik ook... vreselijk! Heb de eerste dagen hulp nodig om de trap af te komen!
Maar alles voor het goede doel!
Die honger herken ik wel ja... vreselijk! Alles wat los en vast zit
maandag 15 juli 2019 om 19:51