Wij gaan scheiden
maandag 29 september 2025 om 11:39
Goedemorgen,
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
maandag 29 september 2025 om 11:44
maandag 29 september 2025 om 12:40
Kijk bij een zoektocht naar een mediator ook naar zijn/haar juridische kennis. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld de veronderstelling dat kinderalimentatie niet aan de orde is als er sprake is van co-ouderschap. Ook als de zorgtaken 50/50 verdeeld zijn, kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Dat hangt namelijk af van jullie inkomens en de daaruit voortvloeiende draagkracht. Het maakt dan ook uit bij wie de kinderen worden ingeschreven (en wie dus aanspraak maakt op de kinderbijslag, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag). Niet alle mediators zijn goed in deze materie thuis. Een advocaat/mediator wel, en je hebt toch een advocaat nodig om de echtscheiding in te dienen bij de rechtbank.
Juist als je nu op goede voet staat met elkaar, zou ik checken of jullie afspraken juridisch ook kloppen. Je bent niet de eerste die met de beste bedoelingen (financiële) afspraken maakt die achteraf juridisch niet blijken te kloppen (en als de verhoudingen later toch op scherp komen te staan is het veel moeilijker overleggen).
Juist als je nu op goede voet staat met elkaar, zou ik checken of jullie afspraken juridisch ook kloppen. Je bent niet de eerste die met de beste bedoelingen (financiële) afspraken maakt die achteraf juridisch niet blijken te kloppen (en als de verhoudingen later toch op scherp komen te staan is het veel moeilijker overleggen).
maandag 29 september 2025 om 12:54
Bedenk ook dat je, hoewel je een goede verstandhouding wilt houden, toch bij de onderhandelingen voor je eigen belang moet opkomen. Een goede relatie betekent niet dat je conflictvermijdend en toegeeflijk moet opstellen. Dit aanvullend op wat Mataranka schrijft. Doe ook zelf onderzoek en zorg dat je op de hoogte bent van de beschikbare regelingen. Met name het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders kan flink oplopen qua bedrag.
maandag 29 september 2025 om 12:58
Dank je wel hiervoor!Frizz schreef: ↑29-09-2025 11:44Gebruik vooral de info van deze website: https://www.villapinedo.nl/?gad_source= ... gJLcPD_BwE
maandag 29 september 2025 om 12:58
maandag 29 september 2025 om 13:13
Mataranka schreef: ↑29-09-2025 12:40Kijk bij een zoektocht naar een mediator ook naar zijn/haar juridische kennis. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld de veronderstelling dat kinderalimentatie niet aan de orde is als er sprake is van co-ouderschap. Ook als de zorgtaken 50/50 verdeeld zijn, kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Dat hangt namelijk af van jullie inkomens en de daaruit voortvloeiende draagkracht. Het maakt dan ook uit bij wie de kinderen worden ingeschreven (en wie dus aanspraak maakt op de kinderbijslag, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag). Niet alle mediators zijn goed in deze materie thuis. Een advocaat/mediator wel, en je hebt toch een advocaat nodig om de echtscheiding in te dienen bij de rechtbank.
Dank je wel voor deze informatie. Ik ga wat specifieker op zoek naar mediators die ook advocaat zijn of mediators met ook veel juridische kennis.
We hebben inderdaad te maken met een groot verschil in inkomsten en het is ons al duidelijk geworden dat het de bedoeling is dat ons kind in beide huishoudens dezelfde levensstandaard heeft. En er dus alimentatie betaald moet worden. We hopen dat er daarnaast genoeg ruimte is voor mijn man om mij uit te kopen.
maandag 29 september 2025 om 13:18
En leg ook alvast een aantal momenten vast waarop je de afspraken en alimentatie gaat evalueren en zo nodig bijstellen.
Bijvoorbeeld als het kind naar de middelbare school gaat en/of 16 wordt. Er kan heel veel veranderen in de tijd en het is onmogelijk om de gezamenlijke regels voor een puber te bepalen als het kind nu pas 7 is.
Bijvoorbeeld als het kind naar de middelbare school gaat en/of 16 wordt. Er kan heel veel veranderen in de tijd en het is onmogelijk om de gezamenlijke regels voor een puber te bepalen als het kind nu pas 7 is.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in