Gezondheid alle pijlers

Adhd en medicatie

09-03-2016 21:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva forumers ,

Waar zal ik beginnen

Sinds een maand weet ik dat ik adhd heb het gecombineerde type.

Ik had zelf nooit stil gestaan bij adhd.

Ik had altijd heel veel problemen op school ivm mijn impulsiviteit. Ik wou altijd de lolbroek zijn en wou op veel dingen reageren. Uit eindelijk werd ik voor een x aantal maanden naar een speciale school gestuurd. Hier waren maar 8 kinderen en was er structuur. Voor mij de leukste school periode. Ik was altijd alles kwijt en alles was een rommel. En dat zeiden mensen ook altijd terwijl ik mijn best echt wel deed om alles netjes te hebben. Ik was ook heel wispelturig. Jantje huilt jantje lacht zullen we maar zeggen. Heel veel ruzies gehad , vechtpartijen , discussies was ik gek op. Verbaal ben ik altijd sterk geweest. Maar alles begon mij toch wel tegen te werken. Ik maakte niks af wel mijn havo gehaald , makkelijk maar daarna werden alle opleidingen een flop hield niks langer vol dan 4 maanden als het nieuwe eraf was was ik er klaar mee. Dan kwam er een gevoel naar boven die zo overheersde dat ik dan stopte. Dat had ik ook altijd met banen alles was in het begin geweldig en dan werd het steeds "stommer". Tot schaamte aan toe durfde ik op een gegegeven moment nergens meer aan te beginnen ik maakte het toch niet af hoe graag ik ook wou. Uiteindelijk in gesprek gegaan met een psycholoog en die na een aantal gesprekken vroeg aan mij of ik wel eens was getest op adhd. Nou daarna nog vele gesprekken gehad ouders langs geweest vriend allemaal hebben ze wat over mij verteld. Uiteindelijk werd de diagnose gesteld.

Toen samen met de psycholoog naar de pyschiater gegaan en daar werd mij alles uitgelegd. Ook werd mij aangeboden om met medicatie te beginnen. Ritalin was voor mijn geen optie meerdere keren op een dag zou ik zeker uiteindelijk gaan vergeten. Dus werd er concerta 36 mg voorgeschreven (uiteindelijk zou ik 80mg mogen ) van de 36mg kreeg ik hele nare bijwerkingen wel had ik geen conflicten gehad en was ik meer bewust van dingen om mij heen. Toen overgegaan op de 27 mg volgens de psyh een kinderdosering (25 jaar 65 kilo ) de eerste paar dagen voelde ik mij super goed zonder die nare bijwerkingen. Toen ik weer op controle was was mijn bloeddruk wel een stuk hoger , volgens de huisarts kan dit geen kwaad. Nu heb ik alleen echt dagen dat ik mij mega zenuwachtig voel en dit behoorlijk lang aanhoud. En dagen dat ik mij zo goed voel. Ik snap dat niet zo goed heeft iemand daar een verklaring voor ? Alleen als het uitwerkt heb ik mega hoofdpijn en ben wel mega veel gaan roken voor mij doen. Voor de rest als de rust/helderheid er is is het allemaal veel relaxter. Alles krijgt beetje bij beetje steeds meer structuur en regelemaat en heb ik trucjes die ik vroeger onzin vond nu uit mijn zelf toegepast. Ik heb geen ruzies meer en ben een stuk leukere partner die niet heel snel geiriteerd is.

Graag hoor ik jullie verhaal en wat jullie in het begin hebben gedaan/ervaren .

Dankje wel
Concerta, Dexamfetaminine en Strattera geprobeerd. Nu weer terug bij Dex en dan alleen als ik een hele drukke intensieve dag heb.

Ik word doodmoe van die middelen, lichamelijk. Slecht slapen en slecht eten vooral.

Het is een zoektocht. Sterkte.
Hoi,

Ik ben er ook pas een paar jaar achter dat ik adhd heb, een in milde vorm.

Dit verklaarde voor mij een hele hoop, er vielen een hoop puzzelstukjes op zijn plek. Heb ook een moeizame jeugd gebad.

Het ging echter al een tijd vrij goed met me. Ik wilde dan ook geen medicatie. Wel slik ik magnesium en omega 3 in een hoge concentratie. Ik merk dat als ik dit dagelijks neem (wat een behoorlijke uitdaging is met de bijbehorende vergeetachtigheid haha) merk ik dat ik meer rust heb in mijn hoofd en beter slaap.

Verder moet ik erop letten dat ik gestructureerd leef en ik hecht veel waarde aan duidelijkheid.

Lijstjes maken met dingen die ik moet doen, weinig suiker eten, een stabiele partner die mij door en door kent en grenzen aangeven zorgen ervoor dat het nu goed met mij gaat.

En ja ik ben nog steeds chaotisch en vergeet hier en daar dingen maar dat hoort ook bij mijn persoonlijkheid en zo gaat het al jaren, mijn omgeving weet ook niet meer beter
Maar de gewone methylfenidaat dus helemaal niet geprobeerd? Dat is jammer, dat biedt namelijk ook de mogelijkheid om de dosering heel laag te houden. Vaak heb ik genoeg aan 1 tabletje van 10 mg. Op dagen dat ik me meer moet concentreren neem ik nog een tweede of eventueel een derde tabletje.

(als ik het vergeet, dan had ik het blijkbaar niet nodig die dag )
Nee eigenlijk niet ook omdat het nog in de beginfase is. Maar ik begin steeds meer te twijfelen
Ik heb ook een ADHD diagnose. Ritalin werd ik letterlijk een zombie van. Concerta heb ik eerst een hele tijd op 36 mg geslikt. Uiteindelijk ben ik naar 18 mg gegaan, en nu gebruik ik niks meer. Ik had niet veel bijwerkingen van de concerta, behalve dat ik enorm aankwam toen ik stopte
Ook ik heb, toen ik al ruim volwassen was, de diagnose ADHD het gecombineerde type gekregen.

Liep ongeveer tegen dezelfde dingen aan als to.

Eerst gestart met ritalin, maar daarvan kreeg ik veel last van rebounds.

Daarna concerta geprobeerd. Binnen een week moeten stoppen, werd er suïcidaal van. Vreselijk was dat. Gelukkig was ik goed geïnformeerd en begeleid door mijn psychiater en heb ik mijn gedachten niet in daden omgezet.

Toen nog een poging gewaagd met medikinet. Dit leek in eerste instantie goed te werken.

Ik had weer rust in mijn hoofd, kon mij weer concentreren en ook op het werk ging het veel beter. Maar na een aantal maanden werd ik een soort zombi. Ik deed wat er gedaan moest worden, maar had nergens meer plezier in. Voelde niets meer en zat na mijn werk en het huishouden op de bank voor me uit te staren.

Volgens mijn psychiater een depressie die hoogstwaarschijnlijk door de medikinet werd veroorzaakt.

Ik ben toen direct gestopt met dit medicijn.

Leef nu alweer jaren zonder medicatie en dat gaat goed nu. Stuiter af en toe nog wel flink en zal sommige dingen nooit gestructureerd krijgen, maar dat is dan maar zo.

Voor mij is het belangrijkst dat ik hierna nooit meer last heb gehad van depressies of suïcide gedachten en neigingen.
Huh, wat raar dat je 80mg concerta zou krijgen.

"De maximale dagelijkse dosering Concerta is 54 mg. "

Ik weet 't nu sinds twee jaar en omdat ik compleet vast was gelopen in alles ben ik toen begonnen met ritalin. In het begin merkte ik niets maar ik begon met een hele lage dosering en die werd wekelijks opgeschroefd. Op een gegeven moment nam ik echt 12 pillen per dag, eerst over drie inname-momenten en later vijf(!!!!!). De ritalin werkte op zich wel, maar ik werd helemaal gek van al die momenten dat ik ze moest nemen, voor mijn gevoel was ik alleen maar daar mee bezig. Belletjes, wekkertjes, post-its, aantekeningen op mijn hand... niets hielp en het nadeel was dat ik bij ELKE keer dat ik iets te laat was ofzo, een gigantische rebound kreeg. Dan liep ik letterlijk minuten lang heen en weer, zonder een doel ofzo. /\/\/\/\/\/\/\/\/ zo was dan mijn energie de hele dag door met af en toe een dag dat ik volledig uitgeput was.

Sinds ongeveer 3/4 jaar slik ik concerta, wat direct voor meer rust en overzicht zorgde en meer balans in de dag (ook wel prettig). Omdat ik last bleef houden van echt onrustige (fysiek vooral) rebounds heb ik nu voor de middag (16u ong) een kleine dosering concerta erbij zodat mijn spiegel iets geleidelijker loopt zegmaar. Het bouwt dan rustiger af, anders liep ik rond 19-19.30 alsnog te stuiteren.

Ik vind het wel lastig als ik dan een dag 'vergeet' ofzo, dan merk ik weer helemaal wat voor een chaos het in mijn hoofd is. Zulke dagen zijn dan extra confronterend ofzo, omdat ik dan doordeweeks het gevoel heb dat ik meer grip heb op de dingen, maar dat is dus kunstmatige grip zegmaar :') en aan de andere kant vind ik het ook wel prima om af en toe die referentie te hebben, naar hoe mijn hoofd 'normaal' is/was/blijft. Hebben jullie dat ook?
hoi morsmordre,

ja dat herken ik zeker ik heb het een dag niet geslikt en had meteen een frustratiedrempel van -20.

ik heb toen echt wel even moet huilen zou ik dan alleen met zon 'rot pilletje' normaal en gelukkig kunnen zijn ?

later goed gesproken met mijn vriend en dat luchtte wel op. alleen voor mij nu helemaal in de beginfase is alles best confronterend.

ik liep al zolang tegen van alles en nog wat aan en nu gaat alles zo als het gaat. en als iets niet lukt dan voel ik mij niet meteen hopeloos maar ga ik echt opzoek om het probleem op te lossen. ik heb voor het eerst echt dingen gedaan zonder alleen maar te zeggen dat ik ze doe. heb een agenda die ik nu zelfs leer bij te houden , heb formulieren opgevraagd , heb dingen gedaan die ik al heel lang uitstelde gedaan. toch best raar dat ik opeens veel meer gedaan krijg zonder eeuwige haast voor niks.

die rebounds althans ik denk dat dat het is zijn voor mij ook kut. ik voel mij dan mega onrustig worden en begin dan ook echt wel te trillen. en wil dan alleen maar weg en als ik weg ben wil ik weer terug. zodra het is uitgewerkt ben ik wel behoorlijk moe of heel chagarijnig. ga dan ook altijd even een stukje lopen met muziek in mijn oren voor mij helpt dat heel erg.

het heeft voor mij veel voordelen ; heb ook voor het eerst echt een goed gesprek gehad met mijn moeder en dat luchtte echt op.

zonder dat ik mijn eigen mening eruit blaasde om vervolgens veel verdriet aan te richten. dus als ik mij dan rottig voel door de medicatie dan denk ik altijd aan dat fijne gesprek en zie ik dat als motivatie want dat is wat ik graag wil.
anoniem280320161445 schreef:
09-03-2016 21:15
Concerta, Dexamfetaminine en Strattera geprobeerd. Nu weer terug bij Dex en dan alleen als ik een hele drukke intensieve dag heb.

Ik word doodmoe van die middelen, lichamelijk. Slecht slapen en slecht eten vooral.

Hallo.....ik gebruik al bijna 3 jaar dexamfitamine 40 mg pd en ik slaap slecht.....ben dr afhankelijk van ....en ik ga dr toch mee door... .Ik ben van mening dat stimulerende middelen niet in de geneeskunde thuishore....tenzij t word voorgeschreven voor narcolepsie....Als je t net als je eerder aangeeft alleen gebruikt in situaties waarbij je moet presteren ....kan t idd een hulpmiddel zijn waar je bij gebaat bent.Verder zou ik niemand willen aanraden om medicatie verwant aan amfitamine dagelijks te gebruiken.....T leidt tot verslaving .....en op lange termijn depressies....Daar heb ik nu last van met alle gevolge van dien.Ik denk dat in veel gevallen therapie een betere oplossing is om te lere leven met adhd .Die stap ga ik binnenkort zetten en stop met medicatie.
anoniem280320161445 schreef:
09-03-2016 21:15

Hallo.....ik gebruik al bijna 3 jaar dexamfitamine 40 mg pd en ik slaap slecht.....ben dr afhankelijk van ....en ik ga dr toch mee door... .Ik ben van mening dat stimulerende middelen niet in de geneeskunde thuishore....tenzij t word voorgeschreven voor narcolepsie....Als je t net als je eerder aangeeft alleen gebruikt in situaties waarbij je moet presteren ....kan t idd een hulpmiddel zijn waar je bij gebaat bent.Verder zou ik niemand willen aanraden om medicatie verwant aan amfitamine dagelijks te gebruiken.....T leidt tot verslaving .....en op lange termijn depressies....Daar heb ik nu last van met alle gevolge van dien.Ik denk dat in veel gevallen therapie een betere oplossing is om te lere leven met adhd .Die stap ga ik binnenkort zetten en stop met medicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven