Gezondheid alle pijlers

afspraak bij andere huisarts, kan dat?

31-07-2013 14:42 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb last van een ernstige schimmelinfectie en ik vind dat ik vandaag nog naar een dokter moet!! maar mijn huisartsenpraktijk zegt dat het vanmiddag vol is. Kan ik proberen bij een andere huisartsenpraktijk? of is dit niet mogelijk?
Ik kan alleen bij mijn eigen huisarts terecht, als ik een andere bel (waar ik dus niet ingeschreven sta) word ik toch terugverwezen naar de eigen huisarts.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nee, dat kan niet. Vol is vol. En je kunt maar niet zo naar een andere.
Geen bijzonderheden
Wat irritant! Weet je wat het voor schimmel is? Ik heb wel eens een schimmel gehad die was teruggekeerd, toen heeft de assistente me gewoon eenzelfde recept gegeven als eerder. Ik hoefde niet op afspraak te komen als het daarmee wegging.
Je kan gewoon zelf spullen halen bij de apotheek, is nl los verkrijgbaar.
To, kun je niet voor advies even de doktersassistente raadplegen.

Misschien is dit iets wat zonder gezien een receptje mag krijgen ???

Zomaar andere huisarts kan niet.
Heb je het probleem aan de assistente uitgelegd? Hier stuur de assistente wel eens een recept naar de apotheek voor relatief eenvoudige klachten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hoe werkt dat eigenlijk in Nederland? Waarom kan je niet naar een andere dokter?

Hier in België ga je naar eender welke dokter, al hebben de meeste mensen wel een vaste huisarts, maar in principe kan je gerust elke keer elders gaan als je wil.
Of morgen een afspraak maken. Jij kan wel vinden dat je nu de huisarts moet bezoeken maar het is geen noodgeval he, je hebt een schimmeltje. Zelf spul halen bij de apotheek, is het ook snel over
Als je assertief genoeg bent kan dat prima. Als je een schaap bent dan laat je je door assistentes wijsmaken dat dat niet kan. Maarreh, we leven in een vrij land met marktwerking hoor, gewoon een kwestie van je rondbellen en je niet af laten schepen. Sowieso heb je altijd recht op een second opinion, dus hoe zou je die moeten kunnen krijgen als je niet naar een andere huisarts dan je eigen zou mogen?
Nee, je kunt niet naar een andere huisarts.

Misschien een afspraak voor morgen maken?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Jeumig koop een tube canesten gyno. Als het echt zo vreselijk is zit t er morgen ook nog wel en je zal er vannacht wel niet aan komen te overlijden gok ik? Wat een amok om niets.
@nepthuys, Nederlandse huisartsen krijgen volgens mij een vaste vergoeding voor patiënten die bij hun praktijk ingeschreven staan. Daarom kun je niet naar een andere gaan.

Dit geval doet me wel denken aan iets wat ik altijd de copy shop zag staan: uw slechte planning is niet ons probleem.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:kerol schreef op 31 juli 2013 @ 14:50:

Als je assertief genoeg bent kan dat prima. Als je een schaap bent dan laat je je door assistentes wijsmaken dat dat niet kan. Maarreh, we leven in een vrij land met marktwerking hoor, gewoon een kwestie van je rondbellen en je niet af laten schepen. Sowieso heb je altijd recht op een second opinion, dus hoe zou je die moeten kunnen krijgen als je niet naar een andere huisarts dan je eigen zou mogen?Jouw huisarts krijgt maandelijks een bedrag voor elke ingeschreven patient van de zorgverzekering.Je kunt daarom denk ik niet zomaar shoppen.
quote:Belle73 schreef op 31 juli 2013 @ 14:52:

@nepthuys, Nederlandse huisartsen krijgen volgens mij een vaste vergoeding voor patiënten die bij hun praktijk ingeschreven staan. Daarom kun je niet naar een andere gaan.

Dit geval doet me wel denken aan iets wat ik altijd de copy shop zag staan: uw slechte planning is niet ons probleem.Ah, dat ja.
Even van de rijksoverheid op:

http://www.rijksoverheid. ... nder-ik-van-huisarts.htmlquote:

Huisarts kan patiënt weigeren

De huisarts van uw keuze mag weigeren u als nieuwe patiënt aan te nemen als:

u te ver weg woont;

zijn praktijk vol is;

u niet dezelfde opvattingen over zorg heeft (bijvoorbeeld over euthanasie);

hij u kortgeleden nog hulp heeft verleend als waarnemer van uw oude huisarts.

Als een huisarts u om een andere reden weigert, kunt u contact opnemen met een vestiging van Zorgbelang Nederland. Deze organisatie zet zich in voor de belangen van zorgconsumenten en kan voor u nagaan of de huisarts juist heeft gehandeld.

Hier staat dus niet bij dat een huisarts je mag weigeren omdat je al bij een andere huisarts staat ingeschreven. Je hebt elke dag het recht om te wisselen van arts, zonder opgaaf van reden.

Dit geval doet me wel denken aan iets wat ik altijd de copy shop zag staan: uw slechte planning is niet ons probleem.Dat kan het verklaren, maar ik ben toch blij met het Belgische systeem, want dit geeft inderdaad problemen als je ineens dringend naar de dokter moet.
Nee, dat kan niet. En als je naar een andere huisarts wilt moet je je daar inschrijven en krijg je meestal een kennismakingsgesprek. Dus dan ben je zeker niet vandaag aan de beurt.

Maar die heftige schimmelinfectie is er niet van gisteren op vandaag, dus ik denk dat je nog wel een dag kunt wachten.

Dit geval doet me wel denken aan iets wat ik altijd de copy shop zag staan: uw slechte planning is niet ons probleem.Ach ja, want ziektes en ongelukken plan je natuurlijk goed, daarom is het een goede vergelijking.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 31 juli 2013 @ 15:00:

Nee, dat kan niet. En als je naar een andere huisarts wilt moet je je daar inschrijven en krijg je meestal een kennismakingsgesprek. Dus dan ben je zeker niet vandaag aan de beurt.

....

Euh? Ik heb vorige week nog een cyste weg laten halen bij een nieuwe huisarts, en of ik me daar dan ook nog wou inschrijven kwam echt pas achteraf in het gesprek aan de orde. 'S morgens gebeld en aan het begin van de middag consult en geholpen.

Ik ben de afgelopen vijf jaar ook al een keer of zes van huisarts veranderd vanwege verhuizingen, en dat kennismakingsgesprek heb ik nog nooit gehad
foutje, dubbel

Dit geval doet me wel denken aan iets wat ik altijd de copy shop zag staan: uw slechte planning is niet ons probleem.Ik zou mijn schimmel ook gewoon goed inplannen. Rare TO
het is opgelost! ik kon met spoed bij een andere arts terecht. en ja, het was spoed. ik krijg nu een zware kuur en als het niet beter gaat word ik zelfs opgenomen wegens infectie gevaar. heb namelijk alles opliggen hier :(
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ik ben inmiddels met spoed geweest. gelukkig waren ze er wel mee eens dat het spoed was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven