Gezondheid alle pijlers

Allergisch astma huisstofmijt

23-06-2021 12:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Recent heb ik te horen gekregen dat ik allergisch ben voor huisstofmijt en astma klachten heb (piepende ademhalen, benauwdheid).
Kom veel tips tegen qua wassen, wel/geen hoezen, ventileren etc. Ik ben erg benieuwd naar wat anderen met allergisch astma door huisstofmijt nu het meest heeft geholpen.

Ik overweeg bijv om de gordijnen in de slaapkamer te vervangen voor rolluiken (snachts donker, overdag makkelijk open om te luchten). En uiteraard advies voor wassen van beddengoed op te volgen. Maar ben benieuwd of anderen nog goede ervaringen hebben. Ook benieuwd of er mensen zijn die baat hebben bij medicatie etc.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Hier is pas nog een topic over geopend, wellicht heb je daar iets aan.

gezondheid/huisstofmijt-slaapkamer-tips ... ges/478337
Mijn man heeft dit ook, al lijkt het wel beter te gaan de laatste jaren.
Hij heeft alleen Pulmicort tegen de benauwdheid en dat helpt goed.

Verder hebben wij synthetische dekbedden, geen gordijnen op de slaapkamer en nergens tapijt in huis. Geen stofdoeken gebruiken maar vochtig afnemen en we hebben een Miele stofzuiger die geschikt is voor allergische personen (geen idee of dat ook daadwerkelijk verschil uitmaakt overigens)

Oja: dekbed blijft halve of hele dag openliggen zodat vocht dat je 's nachts verliest niet in het matras blijft zitten!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen “stof” ben ik ondertussen gewend, maar als ik ergens anders slaap neem ik altijd mijn ventolin pufje mee.
Verder veel luchten in huis, en geen vloerkleden oid in de slaapkamers.
syntetisch dekbed & kussen was voor mij het belangrijkste. het andere wat mij veel heeft geholpen: geen zuivel meer eten. er is nooit een lactosetolerantie oid bij mij vastgesteld, maar het heeft toch een enorm verschil gemaakt. wellicht de moeite waard om eens uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een luchtzuiveringsapparaat in de woonkamer staan. Sinds dat ding er staat heb ik echt veel minder last.
Alle reacties Link kopieren
luchtpijpverwijders deden het allermeeste; de rest was veel, veel minder belangrijk
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Poeh ik moet er niet aan denken synthetisch beddengoed!
Eerst maar eens gordijnen en vloerkleed uit de slaapkamer en kijken wat dat doet voor het piepen en de benauwdheid.

Ik ben ook enorm vermoeid de afgelopen tijd, heb dat eerder altijd aan stress gerelateerd waardoor ik slecht sliep. Maar wellicht had de allergie er ook mee te maken? Is er iemand die dit herkend? En is de vermoeidheid bij jou verbeterd?
Een synthetisch dekbed hè, verder gewoon wel katoenen hoeslakens en dekbedovertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ja getsie veel te warm
Ik vind dons veel te warm en vooral te zwaar.

Als je gewoon een 4 seizoenen dekbed koopt is het nooit te warm of te koud.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zwaarder hoe lekkerder! Maar ik heb alleen een donzen kussen. Ik slaap onder een zomerdekbed van lyocell (ook in de winter) omdat dat (op zijde na) het meest koel is. Helaas maar op 30 graden te wassen. Dus even kijken of ik deze moet vervangen of toch op 60 graden proberen. Ga iig wel op zoek naar een ander kussen, misschien wol? Synthetisch lijkt me echt zo vies heet plakkerig brrr
wol is zeker geen goede optie. haal gewoon eens een goedkoop synthetisch kussen bij de action om het te proberen, dan merk je snel genoeg dat het niet plakkerig is.

maar goed.. als jij liever blijft hangen in je oude ideeen en iedere nacht wil liggen piepen moet je het natuurlijk zelf weten :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Goed ventileren, dus regelmatig raam open.
Dekbed overdag openslaan.
Allergiehoezen etc kan, maar ik vind ze wel vies warm. Regelmatig alles op 60graden wassen kan ook.
Luchtzuiveraar
Medicatie heb ik ook: symbiocort, Ventolin, neusspray en allergietabletjes.
Alle reacties Link kopieren
Een dekbed van lyocell is toch juist wel goed bij een allergie?

https://www.allnatura.nl/allnatura-esse ... encel.html
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb astma, als kind ook allergisch huisstofmijt maar dat heb ik niet meer.

Over medicijnen kan niemand je adviseren natuurlijk.
Je bent bij een longarts denk ik omdat astma is vastgesteld?

Helaas krijg ik mijn astma al bijna anderhalf jaar niet onder controle en dat is knap waardeloos.
Ik gebruik standaard spiriva, alvesco en indien nodig een kortwerkende luchtverwijderaar.
Af en toe stootkuur prednison .

Ik heb snacht een luchtzuiveraar in mijn slaapkamer en dan hoest ik aanzienlijk minder.

Nat soppen, structureel ventileren, stofzuigen en tegelijkertijd ventileren, moppen.

Dons is voor de meeste mensen met allergisch astma funest.

Sporten of iig structureel bewegen om je longen zo veel als mogelijk in conditie te houden.
Alle reacties Link kopieren
En mocht je toevallig een roker zijn .. En dat is niet bedoeld als wijzend vingertje.

Zo'n neushoorn kan ook helpen je neushaartjes ed vrij te houden van allerlei prikkels. Doe je gewoon spoelen met water en beetje zout.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
24-06-2021 18:47
wol is zeker geen goede optie. haal gewoon eens een goedkoop synthetisch kussen bij de action om het te proberen, dan merk je snel genoeg dat het niet plakkerig is.

maar goed.. als jij liever blijft hangen in je oude ideeen en iedere nacht wil liggen piepen moet je het natuurlijk zelf weten :facepalm:
Gut wat ben jij aardig.
Een synthetisch kussen lijkt me vreselijk, vooral een van de action. Ik vind een goede ondersteuning van mn nek en een goed ventilerend kussen namelijk ook belangrijk.
Texelse wol werd getipt in het andere topic.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
24-06-2021 19:00
Een dekbed van lyocell is toch juist wel goed bij een allergie?

https://www.allnatura.nl/allnatura-esse ... encel.html
Ja dat las ik ook al ergens inderdaad. Lyocell bevalt eigenlijk heel goed, maar mn huidige dekbed kan ik dus maar op 30 graden wassen, dus misschien moet ik op zoek naar 1 die ik wel op 60 graden kan wassen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven