Gezondheid alle pijlers

alternatief voor stediril / ethinylestradiol levonorgestrel

23-03-2011 09:45 8 berichten
Hoi forummers,

Inmiddels slik ik al een aantal jaar de pil (een jaar of 10 nu). Ik ben begonnen met Microgynon. Die werd een paar jaar geleden vervangen door Stediril 30. Bij deze pil had ik al veel last van stemmingswisselingen en gewichtstoename. Nu heb ik sinds een klein half jaar de merkloze variant van Stediril 30: ethinylestradiol levonorgestrel heet ie.

Ik heb al een behoorlijke tijd last van een aantal bijwerkingen: stemmingswisselingen (vooral de 3e week, de week voor mijn menstruatie), gewichtstoename en een erg laag libido.

Wie heeft positieve ervaringen met de nieuwere generatie pillen?

Zijn die natuurlijker dan de oude eenfase-pillen?

Welke pil werkt prima zonder de bovengenoemde bijwerkingen?

Ik zou heel blij zijn als de bijwerkingen op zijn minst minder zouden worden. De enige manier lijkt mij is overstappen op een andere pil. Nu de pil toch niet meer vergoed wordt, maakt het mij niet meer uit.

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik heb geen positieve ervaring met de nieuwere pillen.

Ik zit zelf namelijk ook aan de Stediril 30 en ik vind het een prima pil. Eigenlijk heb ik nooit problemen ondervonden van pilgebruik. Het schijnt dat de Yaz pil goed werkt en dat je daarvan geen gewichtstoename krijgt en eventueel zelfs van afvalt.Verder kan ik je niet helpen helaas.

Ben wel benieuwd naar de reacties.
Ik heb precies hetzelfde, lees mee!
De Yaz-pil is een nieuwere generatie pil toch? Dat is er één die je gewoon de hele maand slikt toch?

Zijn er andere pillen van dezelfde generatie als Microgynon (of ouder) die ook prima zijn en weinig bijwerkingen kennen?
Ik denk dat je even met je huisarts zult moeten overleggen. De verschillende generaties hebben praktisch allemaal een andere samenstelling in hormonen. Ik denk dus dat je moet gaan voor een andere generatie? Maar over 2e generatie heb ik laatst negatieve dingen gelezen, weet niet meer precies wat, maar wellicht kom ik er nog op. Ik denk dat de huisarts de enige is die jou hierin kan adviseren. Iedereen reageert anders op bepaalde hormonen natuurlijk.. Ik stel een afspraak ook altijd uit hoor, haha!

Over Yaz weet ik niet zo heel veel...
Ik had dezelfde pil als jij en ook dezelfde klachten ook had ik vaak hoofdpijn.

Ik ben met mijn huisarts gaan praten en heb nu de yaz. Bevalt tot nu toe goed.

Ik zou gewoon eens met de huisarts gaan praten. Die van mij kwam met een aantal opties en nu heb ik voor de Yaz gekozen.
Hier hetzelfde verhaal

..eerst vroeger mycroginon,toen de ethinylestradiol levonorgestrel 30...daarna nog de 20 variant gehad maar die was weer te licht en kreeg doorbraakbloedingen.

Nu gebruik ik alweer een poos de Yasmin,perfect!!!!
Ik ben ook 12 jr aan de pil geweest. Eerst micro 30, daarna heette het stederil en later die nog lastigere naam. Begin ging goed, laatste jaren bijna elke maand doorbraakbloedingen, buikpijn en hoofdpijn. Ik heb nu de pil aan de kant gedaan, wilde ook de nieuwere niet proberen en gebruik nu de nuvaring! Voor mij een uitkomst... Geen hormonen meer door hele lichaam maar een plaatselijke afgifte. Voel me fitter dan ooit, serieus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven