Gezondheid alle pijlers

Altijd koude voeten

19-09-2009 23:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb, vooral in de herfst en winter, altijd koude voeten! En niet een beetje koud, nee, mijn teennagels worden helemaal blauw, en ik krijg mijn voeten haast niet meer warm.

Het enige dat (tijdelijk) helpt is de lichaamswarmte van mijn vriend (ik leg ze vaak tegen zijn buik aan) of in een warm water voetbadje.

Maar als ik dus buitenshuis ben, kan ik dit niet doen natuurlijk. Dan blijven mijn voeten gewoon koud.

Ik heb al van alles geprobeerd, meerdere sokken over elkaar, nieuwe, leren, schoenen gekocht, wisselbaden, noem het maar op, maar niets helpt.

Ik heb ook regelmatig last van zweetvoeten, misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft?

Ik ben al bij de dokter geweest, die zei dat de doorbloeding van mijn voeten misschien niet goed is, maar dat ik daar niet veel aan kan doen, behalve sporten en beenoefeningen doen (wat ook niet echt helpt), heb ik het idee.

Iemand enig idee?

Groetjes
Massage! En dan niet alleen je voeten maar vooral je benen (knieholten vooral).
Altijd leren schoenen, dit voorkomt zweetvoeten. Zweetvoeten = koude voeten. Niet meerdere sokken, maar 1 paar niet al te dikke sokken dragen. veel sokken of te dikke sokken knellen je voeten af. Elke dag schone sokken, liefst ook een ander paar schoenen. En elke dag je voeten even verwennen. Dat moet uiteindelijk er voor zorgen dat t weer goed komt. en dan is elke dag schone voeten genoeg.
Het kan de ziekte van Raynaud zijn(doorbloedingsziekte) en in dat geval kan er wel wat aan worden gedaan. Je kunt de huisarts vragen om dit te testen want het kan ook iets anders zijn natuurlijk. Als je dit hebt, kun je medicijnen ervoor krijgen in de koudere maanden. Zijn het alleen de teennagels of ook je tenen? En heb je last van koude vingers die wit en blauw en gevoelloos worden?

Hieronder wat info die ik van de website van de hartstichting heb gehaald. Ik heb de klachten die jij beschrijft zowel bij tenen als vingers. Nu ik in het buitenland woon heb ik er minder last van doordat de temperatuur hier aangenamer is dus gebruik ik geen medicijnen. Zou ik weer in NL wonen, deed ik dat zeker. Het is echt heel vervelend, het gevoel van dode vingers en/of tenen, wit/blauw...

Bij het fenomeen van Raynaud stroomt er tijdelijk minder of geen bloed naar de bloedvaten van de vingers en soms van de tenen. Dit komt door het plotseling samentrekken van de spiertjes in de bloedvatwand. Door deze vaatkrampen vernauwt het bloedvat en raakt de bloedstroom belemmerd.

Hoe ontstaat het Fenomeen van Raynaud?

De oorzaak van de vaatkrampen is een overgevoeligheid voor uitwendige en inwendige prikkels. Een koude omgeving of aanraken van een koud voorwerp lokt de reactie uit. Ook trillende voorwerpen doen dit. De vaatkrampen treden ook wel op bij emoties als angst, schrik of opwinding. Waarom dit gebeurt is nog onduidelijk.

Bij de secundaire vorm zijn er onderliggende ziektebeelden. U heeft misschien een reumatische ziekte van het bindweefsel, een vaatontsteking of slagaderverkalking. Ook bepaalde geneesmiddelen, zoals bètablokkers, veroorzaken soms secundair Raynaud.

Waaruit bestaan de klachten?

Typische verschijnselen van Raynaud zijn witte 'dode' vingers of tenen. Deze worden daarna blauw. Tenslotte wordt de huid rood als de hand of voet weer warm wordt. U krijgt een pijnlijk gloeiend gevoel in de vingers en tenen. Soms doet ook het puntje van de neus mee. Een aanval duurt vijf tot dertig minuten.

Hoe komt de arts tot de diagnose?

Uw beschrijving van de aanval is belangrijk bij het stellen van de diagnose. Daarnaast is lichamelijk en laboratoriumonderzoek nodig om de diagnose primair of secundair Raynaud te stellen.

De arts besteedt ook aandacht aan verschijnselen van bindweefselziekten en bloedvatontstekingen:

gewrichtsklachten en spierzwakte

droge mond en ogen

huiduitslag en huidveranderingen

koorts

slikstoornissen

benauwdheid

Wat is er aan te doen? Behandeling is niet altijd nodig. Met een aantal praktische tips zijn de klachten vaak te voorkomen.

Wat kunt u zelf doen?

Voor u is het natuurlijk het belangrijkste dat u de vervelende verschijnselen van Raynaud voorkomt.

Enkele tips:

- blijf zoveel mogelijk in goed verwarmde ruimtes

- kleed u warm aan

- rook niet

- beweeg voldoende

- vermijd stress

Bij de secundaire vorm veroorzaakt een onderliggende aandoening de klachten. Bij een goede behandeling van deze aandoening, heeft u minder last van uw vingers of tenen.

Andere behandelingen zijn:

- medicijnen die de bloedvaten verwijden

- doorsnijden van een zenuw, zodat de spiertjes in de vaatwand

niet meer verkrampen

- de zenuw tijdelijk uitschakelen door een injectie

Medicijnen krijgt u vaak alleen in de herfst of winter. Een zenuw doorsnijden helpt meestal goed, maar vaak keren de klachten na enige maanden weer terug. Daarom is de keuze voor een injectie die de zenuw tijdelijk uitschakelt vaak beter.

Ik zou dan ook zeker nog eens teruggaan naar de huisarts.
Ik zou ook teruggaan naar de huisarts. Want afwimpelen met "sporten" vind ik eigenlijk een beetje makkelijk. Voor alles is wel een oplossing toch?

Ik heb speciaal van die bed sokken gekocht, volgens mij heb je die bij miss etam en nog vele anderen. Die zijn een soort fleece, en een pittenzak op de voeten helpt mij ook wel.
ik heb áltijd koude voeten, zomer en winter, en ook koude handen. Zijn mijn handen en voeten warm, dan ben ik over het algemeen niet lekker. Ook heb ik altijd zweetvoeten & -handen, maar het maakt echt niet uit wat voor schoenen ik aan heb.Bij mij is het overigens niet zo erg dat ik blauwe nagels krijg, maar meestal heb ik wel 4 ijsblokjes en daar is mijn vriend niet blij mee :-)

Aangezien ik overmatig transpireer, zie ik het zo dat mijn voeten en handen mijn ventilatiesystemen zijn. Want als ik dat niet heb, kan ik mijn warmte niet kwijt.

In geval van TO zou ik zeker wel terug naar de HA, want blauwe nagels van de kou is ook wel weer iets teveel van het goede!
dank je voor jullie reacties.

Panienka, over die nagels. Ik vond het ook doodeng haha, maar de dokter zegt dat dit 'nomaal' is, ivm vie altijd koude voeten. Niet goed natuurlijk, maar niet iets heel ergs.

Gigaluilak, ik ga maar eens massage proberen! Bedankt.

Lotje, de meeste van jouw tips doe ik al, behalve mijn voeten verwennen. Misschien met die massage dus, en een lotion of zo?

Anais, bedankt voor het opzoeken van de info!

Ik heb neit echt dat het pijnlijk is als ze weer warm worden, dus weet niet of dat het is. Maar misschien dat als massage etc. niet helpen na een paar weken, ik weer terug naar de huisasrts ga, en ook vraag of zij daar anders over denkt.

Groetjes
Ik herken het... volgens sommige stromingen ben ik "slecht geaard".

Massage helpt (bv van die zelfmassage houten dingetjes van de bodyshop ofzo) en dan meteen sokken aan.

Ik merk het trouwens pas als ik tegen iets warms aan kom. Heb er dus weinig last van.

In bed vind ik het lastig want ik moet er altijd 20 keer van piesen `s nachts.

Ik moet wel zeggen: heb er géén blauwe nagels bij.
Misschien is het al gezegd, maar probeer eens Japanse teensokken! Die zijn lekker warm én helpen bij het zweetvoetenprobleem...

anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 14-07-2010 22:14
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
Fenomeen van Raynaud is geen ziekte (daarom heet het ook fenomeen). Dat is ook iets anders dan gewoon koude voeten. Bij het fenomeen van Raynaud schiet er tijdelijk iets fout in je doorbloeding maar dat duurt nooit zo lang. Een paar vingers of een stukje van je voet krijgt dan even geen bloed en wordt spierwit of blauw en het voelt afgekneld .

Maar het gaat na een paar minuten of hooguit een paar uur weer voorbij. Het kan wel samengaan met slechte doorbloeding. Ik heb allebei, maar Raynaud gebeurt alleen in de winter. Ik vind het trouwens niet zo erg, met een kwartiertje is het bij mij altijd wel weer voorbij. Slechte doorbloeding is vervelender want dat is altijd! Tegen de slechte doorbloeding heb ik ook nog niets gevonden! Mijn handen en voeten zijn ook altijd rood en in de winter moet ik echt wanten aan, handschoenen zijn niet genoeg.
@Pyridine: Ehh het topic is bijna een jaar oud??
het is gewoon een spammerd... staat ook reclame te aken op ander fora...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:lichtpuntjes schreef op 13 juli 2010 @ 19:28:

@Pyridine: Ehh het topic is bijna een jaar oud??O ja niet gezien. Maar ik was niet de eerste die nu weer reageerde!
ginkgo biloba werkt goed bij raynaud
Pyridine, als je dan reageert, kun je beter juiste informatie geven. Fenomeen van Raynaud is zeker niet iets wat alleen in de winter voorkomt en heeft alles met doorbloeding te maken. Veel mensen die er last van hebben merken het al als het kouder is dan een graad of 20. Er zijn wel een aantal dingen aan te doen, zoals het continu dragen van handschoenen, gebruik van vaatverwijderaars en Ginkgo Biloba. Vervelend blijft het echter, hoe dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven