Gezondheid alle pijlers

Altijd moeite met opstaan

03-06-2013 10:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hele week niet gesnoozed al! Ik slaap nu ook weer dieper en dan lukt het toch nog om meteen eruit te gaan. Vanochtend was ik even in de verleiding, maar toch niet terug in bed gestapt. Ik denk dat het weer ook wel helpt, en ik heb het druk, dat helpt ook.
Goedzo!

@cip1, Als het snoozen prettig voelt, lekker blijven doen. Alleen soms kun je er wel echt last van hebben. Dat je altijd maar moet haasten.

Ik kon nooit uit bed komen, nu sta ik altijd om dezelfde tijd op, maar dat is m'n ritme, als ik eerder moet opstaan dan wil ik denk ik ook weer snoozen.

Het licht dat werkte voor mij echt goed.
Las laatst een artikel (geen idee waar) dat je juist door te snoozen minder fit wakker wordt, omdat je steeds weer even een beetje in slaap valt.

Dus dat zou ik proberen te vermijden de komende tijd. En proberen om wat regelmaat in je opstaantijden te krijgen.

Slaap je wel goed?

Over dromen, volgens mij (los van slaap apneu of andere slaapziektes) droomt iedereen, alleen kan niet iedereen z'n dromen onthouden.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Nou vanochtend was weer een ramp. Misschien door het weekend, veel uitgegaan, lang uitgeslapen. Ik ging wel vroeg slapen gisteravond, half 12, en om 6 uur werd ik wakker omdat ik naar het toilet moest. Toen weer gaan slapen en om 8 uur ging de wekker. Ik wilde zo niet opstaan! Dus toen nog een kwartier gelegen.. Was wel op tijd maar damn wat een humeur had ik vanochtend zeg.
quote:cip1 schreef op 05 juni 2013 @ 20:46:

Ik lees veel ochtendmensen hier, die met argumenten als "even doorzetten", "een hele dag voor je" etc. proberen avondmensen te overtuigen of op te peppen. De crux is nu juist dat dat dus niet als lekker voelt. Ook niet na doorzetten. Ik ben een avondmens en sommige tips om dat ook te worden zullen door ochtendmensen als net zo onnatuurlijk worden ervaren.

Snoozen is belangrijk voor me en ik vind het fijn dat wakker worden voor mij zo werkt. Ook als ik om 05:30 op moet.

Precies: ik als avond/nachtmens denk 's ochtends helemaal niet: lekker de hele dag voor me.

Ik denk: wat zou ik in godsnaam moeten gaan doen als ik ook gewoon lekker kan slapen.

De dag beginnen en 'leven' heeft dan absoluut geen aantrekkingskracht.

's Avonds laat is er vervolgens voor mij geen enkele reden om 'lekker te slapen'. Waarom zou ik dan in godsnaam in bed gaan liggen, terwijl ik ook nog lekker kan internetten, nadenken, plannen maken, TV kan kijken etc...
Hehe, precies Hiltje, zo werkt het.

Maaaaaaar.... op de een of andere bizarre manier heeft dit topic wel een knop omgekregen bij mij. Een regelmatig ritme heb ik nog steeds niet, maar dat gaat ook haast niet als je de ene dag om kwart voor 6 op moet en de andere dag tot half 1 's nachts aan het werk bent. Maar dan nog gaat het heel goed. Doordat ik mijn zelfbesloten opsta-tijd nu heel serieus neem, ga ik ook beter op tijd slapen, en ik neem me, zoals miepje zei, elke avond nog even streng voor dat ik er écht om zo en zo laat meteen uit ga (en de wekker ligt buiten bereik) en het werkt. Ik vind t superfijn, ben een stuk eerder op gang zo 's ochtends.
Ik vroeg me af of snoozen zonder te snoozen dan eigenlijk ook schadelijk is. Daarmee bedoel ik: gewoon uit jezelf wakker worden, bijv. van de fluitende vogels of daglicht, maar dan nog wel een uur of zo in bed blijven liggen. Dan ben je nog niet echt wakker genoeg om op te staan, maar ik vind dat juist zo lekker aan vroeg wakker worden.

Helaas wil mijn vriendin per se met rolluiken slapen zodat er geen daglicht binnenkomt en vogelgeluiden gedempt worden en dan word ik alleen nog maar wakker van de wekker. Ben nu dus nooit meer lekker al rond 5.00 wakker zonder meteen eruit te hoeven.
Mijn biologische klok past niet bij werk- en schooltijden. In vakanties ga ik meestal rond 00.00 uur naar bed en slaap dan tot een uur of 09.30. Tijdens werkweken gaat mijn wekker om 7 uur maar het heeft geen zin om vroeger naar bed te gaan omdat ik dan toch niet slaap. Ik ben 's morgens tot 09.30 uur duf, wordt dan fit en rond 20.00 uur heb ik een dipje. Waarschijnlijk zou ik dan wel in slaap kunnen vallen maar dan moet er nog een keuken opgeruimd worden en een kind naar bed gebracht (de andere gaat sowieso pas rond 23.00 uur). Om 22.00 uur ben ik alweer helemaal fit. Als mijn wekker gaat 'mag' ik 1 keer 9 minuten snoozen. Vaak zet ik hem dan uit en lig met opengesperde ogen te hopen dat ik niet weer in slaap val. Dat gebeurt regelmatig toch, waardoor we moeten racen om op tijd te zijn ;-(

Mijn vriend is wel een ochtendmens. Als ik in het weekend daar slaap staat hij meestal rond 7 uur op, gaat dan fluitend allerlei dingen doen en zit om 8 uur op de fiets. Als hij dan rond 10 uur weer thuis is, ben ik net op. Soms word ik wel wakker als hij het licht aan doet of in de kast rommelt om zijn spullen te pakken, maar binnen een seconde val ik dan weer in slaap.
Ik slaap trouwens net zo goed met de gordijnen open als wanneer het helemaal donker is, dus zo'n wake-up light zou weinig zin hebben. Vroeger heb ik een tijdje twee wekkers gehad, waarvan eentje in een hoek van mijn kamer stond. Moest ik opstaan om hem uit te zetten maar daar werd ik zo chagrijnig van dat ik daar maar mee ben gestopt.
Oh ik slaap juist veel beter (herstel: word beter/eerder wakker) wanneer de kamer daglicht binnenlaat, en het liefst ook frisse lucht en vogelgeluiden. Als ik die niet hoor, dan word ik dus pas wakker op het moment dat de wekker gaat. Ik vind het jammer maar ach, mijn vriendin wordt ook wakker van licht+vogelgeluiden maar die vindt dat dan juist heel irritant.
Ik herken je volkomen. Ik hou ook erg van snoozen. Ik heb gemiddeld echt 8 uur slaap nodig per nacht. Probeer ook acht uur van te voren te gaan slapen.

Als je in het weekend geen verplichtingen hebt; sta op tijd op. Op die manier kun je 's avond ook beter slapen. Dan kom je in een ritme en zul je merken dat opstaan steeds gemakkelijker gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven