Gezondheid alle pijlers

Alzheimer en opvang problemen.

05-10-2021 18:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Mijn moeder heeft alzheimer, ze gaat 2 dagen naar een zorgopvang per week. Dit ging via wmo maar omdat we een extra dag willen moest dit via wlz. Dit is nu omgezet en nu geeft het zorg centrum aan dat ma te veel zorg nodig heeft en ze geen derde dag willen bieden.
Wij hebben verschillende centra benaderd en overal een wachtlijst. Voor de partner van mam wordt de zorg thuis steeds zwaarder en de derde dag zou zeer welkom zijn.
Nu krijgen wij bericht dat het zorg centra stopt met wmo en wlz en vanaf volgend jaar over gaat naar pgb.
Pgb is veel lastiger naar ons idee omdat je dan zelf de zorg moet inkopen en regelen.
Weet ook niet of je dit op korte termijn kan regelen.
Weet iemand hoe dit allemaal werkt?
En kunnen ze hier ineens maar mee stoppen qua de 2 dagen die hij al heeft?
Het is zo frustrerend dat het systeem zo traag gaat. Het heeft 2,5 maand geduurd voor de wmo was omgezet naar wlz en in een paar maanden gaat mam soms hard achteruit.
Wat kunnen wij als kinderen nog doen om de partner te ontlasten? Die is er van sochtends tot savonds mee bezig.
Even beetje anoniem getypt ivm herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar de gemeente en kijken wat ze daar kunnen doen?
Of ze daar misschien connecties hebben en spoed achter een nieuwe plaats kunnen zetten?

Met de hele familie ook rond tafel en kijken of er opties zijn om partner te ondersteunen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
is er al een casemanager dementie betrokken? ZO niet, daarom vragen en die het laten regelen
Alle reacties Link kopieren
https://www.zorgvoorbeter.nl/dementie/mantelzorg

https://www.zorgvoorbeter.nl/dementie/m ... jwilligers

https://www.s-w-d.nl/vrijwilligers-en-dementie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.alzheimer-nederland.nl/nieu ... ntie-werkt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Case ochtend hebben we maar die rent nou niet echt hard zeg maar. We lopen achter de feiten aan met dit tempo.

Met de familie hebben we al overlegd maar mam wil niks los doen van pa. Ze ervaart get als dat ze een oppas nodig heeft denk ik.
Weer ook niet welke opties nog kunnen. Ze kan niet meer fietsen, lezen of spelletjes dien lopen kan nog een klein stukje .
Alle reacties Link kopieren
Case ochtend moet zijn case coach ahum.
Ik ga de linken even lezen . djw
Alle reacties Link kopieren
Zorgkantoor benaderen en vragen of zij kunnen helpen. Sowieso zal die willen weten dat je moeder die derde dag niet kan krijgen, terwijl daarvoor juist de CIZ indicatie aangevraagd was. Het zorgkantoor is ook de instantie die wachtlijstbemiddeling doet voor de Wlz en ze kunnen informatie geven over PGB en de omzetting in gang zetten als je dat inderdaad wilt.
https://www.zn.nl/350584833/Zorgkantoren


@Wissewis: wat kan de gemeente doen nu de zorg over is van Wmo naar Wlz? Het is nu toch juist weg bij de gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
05-10-2021 19:00



@Wissewis: wat kan de gemeente doen nu de zorg over is van Wmo naar Wlz? Het is nu toch juist weg bij de gemeente?
De instelling wil de boel laten omzetten naar een ander systeem.
Nu ze op een ander systeem zitten vertikt de instelling ineens een dag extra en willen ze haar eruit smijten.

Ik zou dus proberen of teruggaan naar de WMO geen optie is.
En wie weet hebben ze daar nog meer contacten voor andere zorg-instellingen.

Er moet "iets" gebeuren, dan zou ik dus iedereen bellen, schrijven en mailen die mogelijk ook maar een beetje kan helpen.
En die moeder en haar dossier ook nog eens al kent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je vader kan misschien ook bij de huisarts aangeven dat het hem te zwaar word? Die heeft misschien nog andere kanalen om iets voor elkaar te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Is ze nog niet toe aan volledige opname? Is uiteindelijk voor iedereen beter, partner kan dan gewoon weer partner zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 advies. Onafhankelijke clientondersteuning van MEE. Zij kunnen je helpen. Ik als wijkverpleegkundige kan het echt iedereen aanraden!
Alle reacties Link kopieren
Wellicht overleggen met gemeente of er vanuit de WMO of WLZ thuisbegeleiding kan komen.
Huishoudelijke hulp
Saar aan huis
Vrijwiligers


Allemaal als doel ontlasting mantelzorger en toe werken naar opname.
Die opname hoeft niet op kort termijn maar zit er wel ooit aan te komen.
Zolang partner de zorg aan blijft kunnen dan kan moeder thuis blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Echt heel moeilijk al die regels!!

We zijn blij met onze casemanager dementie:
https://www.alzheimer-nederland.nl/deme ... asemanager

En met de clientondersteuning van de wlz
https://www.thuisinclientondersteuning.nl/
https://www.ciz.nl/client/clientondersteuning

Hier kan je vanuit de Wlz aanspraak op make
Alle reacties Link kopieren
Zelf verdwaal je in regeltjesland, overal weer ander loket of potje voor.

Hier hebben we de huisarts uitgenodigd voor een gesprek bij ouders thuis, ivm teveel zorg nodig en dat trekt moeder niet meer.

Huisarts zag de noodzaak, via haar een casemanager dementie toegewezen gekregen. Met casemanager plan gemaakt en gesprekken gevoerd over inschaling voor de CIZ indicatie. Uiteindelijk de hoogste gekregen. Op de wachtlijst geplaatst voor verpleeghuis en vrij snel al 3 dgn dagbesteding gekregen (meer mocht, willen ze nog niet).

Huishoudelijke hulp komt ook uit de indicatie. Persoonlijke verzorging als ik het goed heb uit een ander potje. 🙈
Alle reacties Link kopieren
Mocht je hier tegenaan blijven lopen, kan het ook fijn zijn om een professionele mentor aan te laten stellen. Dat is iemand die op zorggebied weet welke wegen er mogelijk zijn en als het goed is ook connecties en ideeën heeft voor een fijne plek. Om dit nu op te lossen heb je er nog niks aan, want het duurt even bij de rechtbank, maar op lange termijn kan het heel fijn zijn
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heeft de zorgboerderij aangegeven dat ze te vaak weg loopt. De andere dagopvang durft het eigenlijk ook niet aan ivm weglopen en daar staat ze wel op de wachtlijst maar zoals het nu gaat en even een paar maanden verder gedacht zal de dagopvang opzeggen. Ze heeft echt 1 op 1 begeleiding nodig en dat bieden hun niet.
Dus dan blijft over een thuis begeleiding, die is er een paar uur per week maar door personeel tekort kunnen er geen extra uren bij.
We hebben overlegd met de case coach maar er zijn geen opties behalve opnemen. En dat wil haar partner nog niet. Slechtste geval zit ze dus binnenkort volledig thuis met een paar uurtjes een hulp die met haar gaat wandelen/vermaken.
Jammer dat er geen gesloten dagopvang is.
Alle reacties Link kopieren
Guesswhat schreef:
26-10-2021 12:35
Inmiddels heeft de zorgboerderij aangegeven dat ze te vaak weg loopt. De andere dagopvang durft het eigenlijk ook niet aan ivm weglopen en daar staat ze wel op de wachtlijst maar zoals het nu gaat en even een paar maanden verder gedacht zal de dagopvang opzeggen. Ze heeft echt 1 op 1 begeleiding nodig en dat bieden hun niet.
Dus dan blijft over een thuis begeleiding, die is er een paar uur per week maar door personeel tekort kunnen er geen extra uren bij.
We hebben overlegd met de case coach maar er zijn geen opties behalve opnemen. En dat wil haar partner nog niet. Slechtste geval zit ze dus binnenkort volledig thuis met een paar uurtjes een hulp die met haar gaat wandelen/vermaken.
Jammer dat er geen gesloten dagopvang is.
Eventueel vrijwiligers of een saar aan huis nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat partner dit niet wil? Zorg voor iemand met Alzheimer is zwaar, zeker als ze ook steeds wegloopt. Dat is eigenlijk thuis niet te doen zonder er aan onderdoor te gaan. In je openingspost schrijf je dat het zorgcentrum teveel zorg aan haar heeft, dat is niet zonder reden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij dat je moeder beter helemaal opgenomen gaat worden. Dit gaat toch zo niet. Hoe gaat het 's nachts eigenlijk, slaapt ze wel goed.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige situatie. Als ze zoveel zorg en begeleiding nodig heeft als de dagbesteding nu aangeeft dan zal het toch waarschijnlijk snel zo zijn dat ze niet meer veilig thuis kan wonen.
Misschien is het handig om toch in overleg te gaan welke mogelijkheden er zijn. Ook bij deze woningen is vaak een wachtlijst. Mocht er dan een plekje vrij zijn dan kun je nog een keuze maken. Komt er op een moment een nood opvang, dan is deze keuze er niet.

Het is moeilijk om je ouder zo te zien. Zeker omdat het niet meer zal veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt wat Lellebel zegt. Als je moeder in crisis opgenomen moet worden kan ze overal in het hele land geplaatst worden, dus niet bij jou in de buurt.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Saar in huis zijn we ook al mee bezig.
Het punt is dat mam een wilsverklaring heeft getekend dat ze niet naar een verpleeghuis wil en ze dan euthanasie wil.
Dus pap blijft het zo lang mogelijk uitzingen thuis.
Snachts gaat goed, sporadisch dat ze opstaat en gaat lopen.
Maar als pap er niet zou zijn eet ze niet, of super veel , laat alle kranen open, kan niet zelf meer aankleden etc dus er is al veel zorg nodig.
Zijn ook aan het kijken voor een soort van aupair.
onze buurvrouw had een aantal jaar geleden 24/7 hulp aan huis voor haar demente man. dat waren dames uit Polen die hier dan om en om twee maanden fulltime bij hen introkken om te ondersteunen. bekostigd door pgb, ingehuurd door een bureau met ervaring hiermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven