Angst voor HIV
maandag 15 januari 2018 om 22:00
maandag 15 januari 2018 om 22:04
je hoeft je niet gelijk zorgen te maken (zeg ik als hypochonder). Maar die dingen die jij beschrijft kunnen wel 1000 redenenen hebben en zou ik dus niet gelijk van het ergste uitgaan. Of in ieder geval proberen realistisch te blijven. Het is niet voor niks zo dat ze niet snel een hiv test uitvoeren, dat is omdat de kans echt best klein is dat je het hebt. Maar het kan wel natuurlijk. Je kan je beter gewoon laten testen voor de zekerheid. Want is er een oorzaak voor het bloedverlies gevonden? Dan is het wel logisch om daar verder naar te kijken toch? Ik heb toen ik diezelfde klachten had een soa test en een uitstrijkje gehad voor eventueel baasmoederhals kanker, volgens mij doe ze dit standaard hoor dus waarschijnlijk heb je dit al gehad. Dan zou ik als volgende stap die hiv test aanvragen als je klachten niet zijn verminderd.
maandag 15 januari 2018 om 22:06
Hoe minimaal? Nee, ik doe niet aan anale seks, spuit geen drugs enzovoort. Ik kan me ook geen griep herinneren behalve de griep die iedereen in december had. De drie dames die ik heb ontmoet (waarvan ik weet dat hij de afgelopen jaren mee heeft geslapen) zijn kerngezond, zo het lijkt. Maar je weet maar nooit.
maandag 15 januari 2018 om 22:08
maandag 15 januari 2018 om 22:15
Heb je wel een inenting tegen baarmoederhalskanker? Want als je dat hebt en je hebt weinig bedpartners gehad dan snap ik wel dat je huisarts daar niet gelijk aan denkt. Maar wel goed dat het onderzocht is en dat het nu in de gaten gehouden word neem ik aan? Maar in dat geval lijkt hiv mij nog onwaarschijnlijker omdat je klachten dus al anders te verklaren zijn.DropveterT schreef: ↑15-01-2018 22:10HPV virus en afwijking op de baarmoederhals. Dat is overigens behandeld. Daar deed mijn HA ook al laconiek over: Met mijn korte en brave seksuele voorgeschiedenis zou iets aan de baarmoederhals onwaarschijnlijk zijn. Als ik zelf niet had aangedrongen op een uitstrijkje had ik daar ook vrolijk mee rondgelopen met mogelijke gevolgen van dien.
Dus zodoende
maandag 15 januari 2018 om 22:16
DropveterT schreef: ↑15-01-2018 22:06Hoe minimaal? Nee, ik doe niet aan anale seks, spuit geen drugs enzovoort. Ik kan me ook geen griep herinneren behalve de griep die iedereen in december had. De drie dames die ik heb ontmoet (waarvan ik weet dat hij de afgelopen jaren mee heeft geslapen) zijn kerngezond, zo het lijkt. Maar je weet maar nooit.
De kans om HIV te krijgen is ongeveer even groot als de kans om dodelijk te verongelukken in het verkeer.
Daarbij is de kans voor een hetero, die geen drugs gebruikt en geen anale seks heeft nog kleiner dan die kans.
Maar met 1 test weet je het zeker.
maandag 15 januari 2018 om 22:19
Een heel normale, reeele huisarts. Ik sprak laatst nog eens een GGD arts die een soa poli had. Hij vertelde mij dat hij in de afgelopen tien jaar in zijn regio nog nooit een patient had gehad die géén homoseksuele contacten had, of uit Afrika kwam, of intraveneus drugs gebruikte, die wél HIV/AIDS bleek te hebben. Dat komt gewoon echt vrijwel niet voor. Dus als je die risicofactoren niet hebt, dan is het vast niet kosteneffectief om op HIV/AIDS te testen.
maandag 15 januari 2018 om 22:25
Ah wat balen. Maarja de inenting werkt ook alleen maar bij bepaalde types van het hpv dus dan alsnog ben je niet helemaal veilig. En daarbij is het zo dat zoveel mensen hpv hebben en bijna niemand word er daadwerkelijk ziek van of krijgt klachten ( als ik het goed begreep)DropveterT schreef: ↑15-01-2018 22:19Nee, ik ben niet ingeënt want ik viel destijds net buiten de scope (te oud, ik ben van 1992). Nog jaren heb ik me wel kunnen laten inenten, aangezien ik tot twee jaar geleden maagd was, maar dat heb ik besloten niet te doen. Via mijn eerste partner hpv opgelopen.
maandag 15 januari 2018 om 22:47
.Honingbij_ schreef: ↑15-01-2018 22:19Dus als je die risicofactoren niet hebt, dan is het vast niet kosteneffectief om op HIV/AIDS te testen.
Exact. Daarom kunnen die risicogroepen terecht bij de GGD voor een gratis hiv-test en mag je als gewone bezorgde burger die via de huisarts zelf betalen.
maandag 15 januari 2018 om 22:54
Ik heb dus in ieder geval 1 van de zogeheten ''high-risk'' varianten HPV, ik geloof 16. Die kan wel BMK/baarmoederhalsafwijkingen veroorzaken.Zonnebloem1996 schreef: ↑15-01-2018 22:25Ah wat balen. Maarja de inenting werkt ook alleen maar bij bepaalde types van het hpv dus dan alsnog ben je niet helemaal veilig. En daarbij is het zo dat zoveel mensen hpv hebben en bijna niemand word er daadwerkelijk ziek van of krijgt klachten ( als ik het goed begreep)
Maar voor nu ben ik eerst weer redelijk gerustgesteld. Ik ga uitzoeken hoe en waar ik een HIV-test ga doen, ik weet nog niet of ik dat via de HA wil doen.