Gezondheid alle pijlers

Artose heup

06-09-2011 13:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In het verleden heb ik eens een vraag gesteld over scoliose, maar nu heb ik een vraag over heupartrose. Ik heb sinds 2 jaar erg veel last van mn. mijn linkerheup, pijn straalt uit naar bovenbeen en rug. Volgens de orthopeed waar ik ben geweest heb ik ws. als baby lichte heupdysplasie gehad, die toen niet ontdekt is en dat de bovenmatige slijtage voor mijn leeftijd (ik ben 45) daar het gevolg van kan zijn.. Hij kon niet heel veel doen, alleen een injectie met een ontstekingsremmend middel in het heupgewricht. Dit heeft el goed geholpen, maar is een keer uitgewerkt, Hij zei ook, dat gezien mijn klachten een nieuwe heup ws. de volgende stap is, maar dat ik daar nu nog veel te jong voor ben. Is er iemand die dit herkent en misschien nog een andere behandeling kent? Fysiotherapie heb ik meerdere keren gehad, maar helpt niet, evenals pijnstillers.

Alvast bedankt voor je reactie.
Ik denk dat je arts wel andere mogelijkheden zou noemen wanneer deze in jouw geval een optie zouden zijn? Vraag anders om een second opinion?

Ik kan je wel de heupdysplasie site/ forum aanraden, dat staat vol met informatie en lotgenoten: heupdysplasie forum
Hallo Ailien,

Daar had ik nog niet aan de gedacht om op de site van heupdysplasie te kijken omdat dat alleen op babyleeftijd behandeld kan worden, dacht ik. Maar ik ga zeker even kijken, hoe meer informatie, hoe beter.

Bedankt.
Het is het beste om als baby behandelt te worden inderdaad, maar veel mensen worden niet behandeld of het komt pas later aan t licht, zoals bij jou. Je hebt dus veel mensen van alle leeftijden die last hebben van hun heupen door heupdysplasie en er bestaan (naast kunstheupen die vaak pas bij oudere mensen worden aangeraden) verschillende operaties om klachten te verhelpen.

Laat je niet afschrikken door de ernstige verhalen daar hoor! Er zijn ook veel mensen die er goed vanaf komen, helaas belanden ook mensen in een rolstoel of blijven chronische pijnklachten houden, maar natuurlijk lang niet iedereen!

Succes en sterkte ermee!
Dank voor je reactie opnieuw. Mijn arts heeft het niet gehad over een ander soort operatie, ik overweeg om een second opion te aan te vragen, voor meer informatie en misschien een andere behandeling. De arts waar ik ben geweest kon op dit moment niet veel doen, hij gaf wel aan dat in beweging blijven belangrijk is, mn sport die niet heel erg belastend is voor de heupen, zoals fietsen, of rustig zwemmen. Dat ga ik dus ook doen, misschien geeft het wat verlichting.

Nogmaals dank voor je reactie..
Hallo Ef2000

Ik vroeg me af hoe je aan de diagnose bent gekomen en of je de pijn iets preciezer kunt omschrijven. Ik heb namelijk sinds een jaar of drie pijn aan mijn heupen, vooral links, maar soms ook rechts in iets mindere mate. De pijn treedt vooral op in bed en het enige dat een beetje helpt is op mijn rug liggen en mijn benen strekken. Net als bij jou straalt de pijn uit in mijn benen. Ik kan het het beste omschrijven als 'ader pijn', alsof de pijn via een ader door mijn been naar beneden straalt. Straalt overigens niet uit naar mijn rug. Per dag wisselt de pijn, soms is het heel erg, vooral als ik die dag veel gelopen heb.

Ik ben al een paar keer naar de dokter geweest, doorgestuurd naar de fysio, maar dat helpt niet veel. Ook had hij het over injecties, maar dat idee vind ik doodeng. Ook getest of ik reuma had, maar dat is het gelukkig niet. Ook zijn er foto's genomen, maar die nemen ze dan van mijn rug!!???

Zou graag weten wat er mis is met mijn heupen.
Hallo,

Het begon met pijn onder in mijn rug met uitstraling naar mijn been, er werd toen gedacht aan een hernia, maar foto's en MRI wees uit dat er niets mis was met mijn rug. Daarna foto's van mijn heupen gemaakt en daar blijkt dus artrose uit. Het is een stekende pijn, die erger wordt bij beweging, ik heb geen last van ochtendstijfheid of meer pijn 's morgens, juist meer 's avonds, of bij vermoeidheid. Ik kan niet op mijn rug liggen met gestrekte benen omdat dat te pijnlijk is in rug en heupen. Het voelt alsof de botten zelf pijn doen, duidelijk geen spierpijn. De dokter is ervan overtuigd dat de rugpijn uit mijn heupen komt, door geforceerd lopen/geforceerde houding. Ik ben vorig jaar naar de fysiotherapie geweest, dat hielp helemaal niet.

Die injectie vond ik erg gevoelig, of zelf gewoon pijnlijk, vanaf de lies richting heup, maar het hielp wel meteen dezelfde dag, en nu 10 weken later, heb ik nog steeds baat bij, hoewel de pijnklachten langzaam terugkomen.Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, ik hoop ook dat je snel meer weet wat er is, want ik vond zelf het feit dat ik niet precies wist wat er was erg vervelend.

Heel veel succes.
Wat bedoelen jullie als jullie het over 'heupen' hebben? Pijn echt uit het heupgewricht voel je vaak aan de voorkant, in je lies. Als het aan de achterkant is, bij je SI gewrichten, is het eigenlijk je heup niet meer maar meer je rug. Ik zou naar een chiropractor gaan en kijken of die iets kan doen.
@Ef2000

Bedankt voor je snelle reactie. Met mijn rug was dus ook niks mis (overigens heb ik wel vaak gewoon rugpijn, al vanaf jonge leeftijd) en daarna zijn er geen foto's meer gemaakt. Geen foto's van mijn heup dus. Ik heb wel ochtendstijfheid, erg lastig als je je sokken aan moet doen, maar de pijn is eigenlijk voornamelijk s' avonds en s' nachts. Bij mij zit de pijn in mijn heup ook in het bot, masseren helpt bijvoorbeeld ook niks. Toch maar weer eens naar de dokter. Inderdaad heel vervelend als je pijn hebt en niet weet wat er aan de hand is.

@Misspiggiej

De pijn zit bij mij niet voor en niet achter, maar aan de zijkant. Precies op het punt waar als je in je heup drukt, je het harde uitsteeksel voelt. Daarna trekt het in mijn been door naar de achterkant van mijn knie en kuiten.
Dat harde uitsteeksel is je bekken. Dat kan ook uitstralen naar je benen en je rug. Daartegen zouden bekkenbodemoefeningen kunnen helpen. Hiermee verstevig je de spieren rond je bekken.
Ik ben ook bij een chiropractor geweest, in 1e instantie voor andere klachten, maar hielp verder ook niet. Bekkenbodemoefeningen heb ik nog niet gedaan, maar dat ga ik ook proberen.
Heb dit vorige week besproken met mijn fysiotherapeut en tevens manueel therapeut waar ik al jaren voor mijn nek kom, maar sinds enige tijd veel last van mijn onderrug bekken, bij het hardlopen, ochtendstijfheid en bij lang zitten, volgens hem dus slijtage wat veel voorkomt bij vrouwen 40+ die moeder zijn (zwangerschap bevalling) door het weker worden van het bekken tijdens zwangerschappn e.d. om het kind makkelijker geboren te laten worden, en verslapping van de bekkenbodemspieren. Volgende week heb ik een afspraak om hier mee aan de slag te gaan..
@molly74

Goh, daar zeg je wat! Dat zou het wel eens heel goed kunnen zijn. Ik heb vier zwangerschappen achter de rug, waarvan twee met ernstige bekkenproblemen. Daarnaast ben ik hypermobiel, betekent dat alles wat losser zit bij mij. Het trainen van de bekkenbodemspier zou best kunnen helpen. Heb me tijdens mijn zwangerschappen helemaal suf getraind, maar misschien zijn ze intussen weer verzwakt. Ik heb overigens geen urineverlies, wat ook duidt op een zwakke bekkenbodemspier. Maar ga het toch proberen, kijken of het helpt. Bedankt voor de tip.
Ik heb 3 kinderen, dus ik ga zeker ook bekkenbodemoefeningen doen, hoewel ik verder geen klachten heb. Hopelijk helpt het, dank voor je tip.
*** off topic ***

Ivy, zou ik jou mogen vragen om te reageren op de vragen die ik stel in mijn topic 'Morgen borstvergroting' bij Lijf & Lijn ? Ik heb hier vanochtend een paar vragen gesteld en gezien mijn arts met vakantie is, zou ik graag wat ervaringen lezen van 'lotgenoten' .

Alvast bedankt!!

Rhodos66
@Rhodos: borstenforum.nl

@Ef en Ivy: ik heb geen kinderen gebaard, dus je kunt ook bekkeninstabiliteit krijgen zonder kinderen gebaard te hebben. Heb ik ook namelijk. Dit wilde ik melden voor eventuele andere lezers zonder kinderen die het herkennen.

En dames: succes en sterkte hoor! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven