Gezondheid alle pijlers

b12 te kort, wie ook?

31-01-2010 11:59 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal vragen over b12tekort:

Wie heeft er hier ook b12 te kort? en welke klachten heb jij waardoor je je hebt laten testen ? Wat was jou waarde toen je getest was? en wat voor behandeling krijg je nu? Worden de klachten minder?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik nu al jaren (meer dan 6) met klachten loop en elke keer werd gezegd door de huisarts: stress.... maarja, als ik totaal geen stressfactoren heb dan is dat nogal raar. Hierdoor ben ik uiteindelijk getest op b12, en bleek dat ik een waarde van 156 heb... maandag gaan we bespreken wat voor behandeling ik krijg...

Ik ben wel blij dat ik eindelijk, na al die jaren, een naam heb voor de klachten die ik heb...
Hoi MiracleGirl, ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik hier ook een topic over geopend (waar nog steeds veel op gereageerd wordt trouwens, dus misschien kun je daar beter met je vragen terecht). Bij mij is het tekort toevallig ontdekt, ik had niet echt b12 tekort-gerelateerde klachten. Ik ben smelttabletten gaan slikken waardoor mijn waarde steeg tot boven de 800 en drie maanden nadat ik daarmee stopte was het nog steeds even hoog. Blijkbaar heb ik dus geen opnamestoornis... Beetje vreemd dus allemaal.
Ik weet sinds begin dit jaar dat ik een b12 tekort heb. Mijn waarde was 132. Ik heb nu een aantal weken injecties gehad en nu ga ik om de maand spuiten. Verder moet je inderdaad even kijken bij dat topic. Daar ben ik ook meer informatie gevonden.
Ik ga zo bij jou topic kijken.

Bij mij is het waarschijnlijk wel een opname probleem, aangezien ik elke dag minimaal 1 glas melk drink, en elke dag vlees eet. Verder heb ik lange tijd vitamine b12 tabletten genomen (in de hoop dat de vermoeidheid weg zou gaan) maar merkte niets....
ik ben 1,5 jaar geleden geopereerd en n.a.v. die operatie wordt ik elke 3 maanden geprikt op een aantal bloedwaardes, waaronder b12. Deze is na de operatie bijna altijd al te laag geweest bij mij. Ik heb alleen totaal geen klachten omtrent de tekort.

Ik zet zelf maandelijks een injectie in mijn bovenbeen om de b12 weer op peil te krijgen (Vorige maand zat ik voor het eerst goed met de b12 waarde)
Ik heb opnameproblemen na een maag/darmoperatie. Ik prik mezelf nu elke 4 weken.

De klachten die ik had:

haaruitval, moe, gelig oogwit, moe, heel moe, duizelig soms

Klachten zijn over.
Ik weet nu zo'n 4 jaar dat ik een opnamestoornis heb. Mijn B12 was toen 117. Daarvoor een paar jaar klachten gehad: moe, slechte weerstand, dove plekken in linkervoet en rug, pijnlijke tong, ontregelde temperatuur (dagelijks verhoging/koorts), soms warrig (woorden omdraaien, halverwege de zin vergeten wat ik aan het vertellen was).

Nu prik in mezelf iedere 3-4 weken, afhankelijk van hoe ik me voel. Mijn man merkt het vaak eerder dan ik wanneer ik weer te laag zit: ik begin dan weer met woorden omdraaien en wordt sneller moe.Hij roept dan meestal "B12!" en als ik het nakijk blijk ik inderdaad weer aan een injectie toe te zijn. Ik voel het zelf aan de plekken in mijn voet en rug.

Behalve dat heb ik helemaal geen klachten meer en voel ik me super.
Lijkt me best eng om zelf te prikken

De klachten die ik nu heb zijn:

- Heb het vaak koud

- Psychische problemen (depressie soms, stemmingswisselingen, heel goed voelen en ineens slaat het om, paniekaanvallen, snel geïrriteerd, verward enz)

- Laatste tijd weinig eetlust, dan heb ik honger, neem 2 happen en dan zit ik vol

- Ik heb snel een doof gevoel of tintelen in benen, armen.

- Geheugen problemen, weet soms niet eens meer wat ik aan het doen ben

- Concentreren lukt niet meer

- Kan niet op de juiste woorden komen, haal dingen door elkaar, soms spreek ik 2 woorden uit, maar dan samengevoegd in 1 woord :-S

- Soms ineens heel kort *wegvallen* (soort flauwvallen lijkt het, alleen super kort, het voelt alsof mn ogen wegdraaien, en ik omval) duizelig

- Vaak spierpijn, vooral in nek, schouders en rug, en wervels die vast zitten, ook hoofdpijn

- Enorm moe, val op de raarste plekken in slaap… het lijken vermoeidheids aanvallen soms… dan *ineens* ben ik zo moe dat ik niets meer kan en verder ben ik de hele dag door moe

- Snel benauwd, hartkloppingen, snelle hartslag(wat normaal rond de 65/70 was in rust, is nu tussen de 90 en 120), duizelig soms

- Soms heb ik perioden dat mn haar enorm uitvalt

- Veel last van mijn darmen, al sinds ik klein ben

Dit zijn een aantal van de klachten.. ik ben er alleen een aantal vergeten....

Het vervelendste vind ik nu dat de klachten alleen maar erger worden :'( ik heb ook al sinds gisterenavond en hele erge paniekaanval die nu nog steeds aanwezig is... ik probeer me af te leiden, maar lukt niet echt...

Ik heb trouwens ook hele lange tijd AD geslikt tegen de depressieve klachten, maar dit werkte niet
Ik heb ook al jaren een opnameprobleem. De laagste waarde was 112. Ik was vooral heel moe. Op het begin ben ik 3x per week geinjecteerd en dat een x aantal weken achter elkaar. Daarna zijn ze tijdelijk gestopt maar omdat de waarden binnen een maand weer enorm zakten laat ik me nu om de 3 weken prikken. Je hoeft dus niet zelf te prikken als dat je niets lijkt. Ik werk in de zorg maar mezelf prikken vind ik ook geen feest, laat het liever door een ander doen
Neurologisch:

Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen

Concentratiestoornissen, geheugenproblemen

Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken

Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:

Spierpijn en krachtsverlies

Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond

Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte

Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies

Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn

Gewrichtsklachten

Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen

Duizeligheid

Bleekheid van de huid

Het koud hebben

Impotentie

Onvruchtbaarheid

Haaruitval

Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien

Darmklachten

Incontinentie en/of vaak plassen

Hoofdpijn
Hierboven zijn de officiele klachten. http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm

Zijn er behoorlijk wat waar jij ook last van hebt

Zelf prikken gebeurd ook niet zo snel hoor. Het is meer dat ik een halve dag vrij moest nemen voor een injectie, elke 4 weken. Dus heeft de huisartsass. het me geleerd
quote:Pilous schreef op 31 januari 2010 @ 12:25:

Tintelingen, doof gevoel,

Concentratiestoornissen, geheugenproblemen

Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken

Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:

Spierpijn en krachtsverlies

Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte

Misselijkheid, verlies van eetlust,

Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie(het is niet uitblijven, maar wel zeer weinig altijd) , verergerde menstruatiepijn

Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen(heel erg)

Duizeligheid

Bleekheid van de huid

Het koud hebben

Onvruchtbaarheid (geen idee)

Haaruitval

Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien (soms)

Darmklachten (al jaren, sinds ik klein ben)

Incontinentie en/of vaak plassen (dit word ook steeds erger, bijvoorbeeld bij hoesten of niezen heb ik dit heel erg, terwijl ik dit nooit heb gehad)

HoofdpijnDit zijn de klachten die ik herken uit jou rijtje (heb die ik niet heb eruit gehaald)
quote:Pilous schreef op 31 januari 2010 @ 12:26:

Hierboven zijn de officiele klachten. http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm

Zijn er behoorlijk wat waar jij ook last van hebt

Zelf prikken gebeurd ook niet zo snel hoor. Het is meer dat ik een halve dag vrij moest nemen voor een injectie, elke 4 weken. Dus heeft de huisartsass. het me geleerdJa dat is lastig dan als je er vrij voor moet nemen. Wel fijn dat ze het jou heeft geleerd zodat je het nu zelf kan doen thuis
Ik zit hier nu ook helemaal te trillen, heb enorme hartkloppingen, en mn hartslag is weer eens versneld kan m'n ogen ook nauwelijks open houden en voel me slap...
OMG, Ik opende dit topic uit nieuwsgierigheid en het is zo herkenbaar wat ik lees?! Ik heb al jaren hele vage klachten en ook zo minimaal dat ik inmiddels ook denk dat het normaal is om je zo te voelen. Ik ben altijd moe, als ik ook maar iets te weinig slaap dan sta ik te tollen op mijn benen. Maar wat ik vooral typisch vindt bij de symptomen is dat ik ook zooo vaak verkeerde woorden gebruik. Dan wil ik a zeggen maar dan gooi ik b eruit?! Heel irritant. Ook heb ik af en toe het gevoel dat ik door mijn benen zak, tja lastig te omschrijven hoe dat voelt maar dan moet ik echt gaan zitten.

Omdat het allemaal geen ernstige klachten zijn en ik het inmiddels als normaal ben gaan beschouwen, heb ik er niks mee gedaan. Maar als ik dit lees wil ik graag eens mijn waarde laten bepalen. Ik ben benieuwd!
Siesa, met een b12 te kort moet je er wel snel mee zijn, als de waarde te laag is kan er blijvende neurologische schade ontstaan...

Een kennis van mij had een waarde van 54 toen ze erachter kwamen dat het b12 te kort was... diegene kan amper meer lopen erdoor, en het geheugen is niet meer zoals het was... de handen zijn ook gevoelloos bijna...

Als je die klachten herkent, lijkt het me wel verstandig om even een testje te laten doen dat is zo gebeurt namelijk...
Even bloedprikken dan maar Siesa.
quote:MiracleGirl schreef op 31 januari 2010 @ 12:38:

Siesa, met een b12 te kort moet je er wel snel mee zijn, als de waarde te laag is kan er blijvende neurologische schade ontstaan...

Een kennis van mij had een waarde van 54 toen ze erachter kwamen dat het b12 te kort was... diegene kan amper meer lopen erdoor, en het geheugen is niet meer zoals het was... de handen zijn ook gevoelloos bijna...

Als je die klachten herkent, lijkt het me wel verstandig om even een testje te laten doen dat is zo gebeurt namelijk...

Wat betreft de neurologische schade duurt het wel even voordat die optreden. Daarvoor moet je echt een lange periode een tekort hebben en dan spreek ik eerder over jaren dan maanden.

Zelf heb ik ook een tekort gehad, mijn waarde was 62. Ik merkte het omdat ik steeds heel erg moe was en spontaan in slaap viel gedurende de hele dag. Ik heb een hele tijd elke 3 maanden injecties gehad maar nu is het weer normaal en heb ik nergens meer last van... Dat kan dus ook. Maar ik zou sowieso om een test vragen als je het vermoed, dan weet je het zeker!
quote:MiracleGirl schreef op 31 januari 2010 @ 11:59:

Ik heb een aantal vragen over b12tekort:

Wie heeft er hier ook b12 te kort? en welke klachten heb jij waardoor je je hebt laten testen ? Wat was jou waarde toen je getest was? en wat voor behandeling krijg je nu? Worden de klachten minder?

Ik ook. Klachten waren extreme vermoeidheid die al jaren aanhield, spierpijn, spierzwakte, zenuwpijn, moeite met fijne motoriek, moeite met lopen (door benen zakken), slecht geheugen, hallucinaties, wazig zien, warrig praten. Ik was al eerder getest, toen was waarde 130 maar dat was niet te weinig zei men (vreemd want doorgaans wordt een onderwaarde van 150 gehanteerd, en da's vooral gericht op ouderen die van nature toch al een lagere waarde hebben). Het bleef maar slecht gaan, studie liep vast, bij internist geweest, die heeft nogmaals geprikt, waarde was 81. Erg laag dus.

Toen heb ik een paar weken lang eens per week een prik gehad en daarna eens per twee maanden. Te weinig voor mijn gevoel, 't ging wel beter dan daarvoor maar nog steeds niet optimaal. Waarde gemeten eens per week gedurende twee maanden, toen bleek dat mijn waarde ook erg snel weer zakt na de prik. Nu krijg ik 'm eens per maand en dat gaat een stuk beter.

Ik kan weer functioneren, werk gewoon 40 uur per week (met moeite, maar toch...), maar sommige klachten zoals slechte fijne motoriek en een vaag gevoel in handen en voeten zullen nooit meer overgaan. Met name als ik wat moe ben komen daar ook het warrig praten en de hallucinaties weer bij, maar dus alleen als ik écht moe ben dus niet meer 24/7. Ik heb begrepen dat inmiddels het beleid is om bij neurologische klachten minimaal een jaar eens per week te prikken ipv vrij snel over te gaan op een lagere frequentie; ik denk dat dat voor mij ook beter was geweest, maar ja...
Ik ga morgen meteen de ha bellen. Ik word er helemaal blij van, zou het dan toch niet normaal zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven