Gezondheid alle pijlers

Baarmoederhalskankeronderzoek, hoe gaat dat?

08-02-2010 10:06 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik word bijna 30 en heb vorige week een oproep voor een uitstrijkje gekregen. Ik neem aan dat het hier vol zit met 30-plussende ervaringsdeskundigen, dus wil iemand mij vertellen hoe zo'n onderzoekje gaat? Ik zie er namelijk nogal tegenop, maar misschien valt het erg mee?
..
Damn Ratteke, wat heftig En ook een voor jou LB

Als er zoveel onduidelijkheid is over uitstrijkjes met borstvoeding, dan ga ik twee keer; met 30 en nog een keer als ik een half jaar gestopt ben.

(Goed excuus om me een stuk in de kraag te zuipen, las ik net )
quote:AlettaJacobs schreef op 08 februari 2010 @ 13:52:

(Goed excuus om me een stuk in de kraag te zuipen, las ik net )

Wel na het voeden dan he, dat zuipen!

Ik heb inmiddels ook gebeld, ga woensdag. Dusse, wie volgt mijn goede voorbeeld??
quote:Ratteke schreef op 08 februari 2010 @ 10:08:

En als die goed is hoef je over 5 jaar pas weer te komen. Ik ben inmiddels 41, maar ik heb vorig jaar geen oproep gehad. Volgens mij wel toen ik 35 was.
Tegenwoordig worden die uitstrijkjes door de assistente gemaakt,en als het niet goed is gegaan kun je nog een keer.Ga liever na de huisarts als ik het niet vertrouw Dan via de oproep.Het zegt overigens niks,als je geweest bent en het blijkt goed te zijn kun je na een halfjaar net zo goed wat krijgen.
quote:elninjoo schreef op 08 februari 2010 @ 13:57:

[...]

Ik ben inmiddels 41, maar ik heb vorig jaar geen oproep gehad. Volgens mij wel toen ik 35 was.Volgens mij kan je dan je huisarts bellen. Of op de site van het onderzoek kijken onder welke regio je valt en daar de ggd (of wie het ook doet) bellen om te vragen waarom je er niet een gekregen hebt.
Oh, nou lees ik dus weer wat anders over bv. Nou, ik vraag het wel even na en laat het nog wel weten hier. Als het moet ga ik natuurlijk wel, zeker na het lezen van verhalen als die van Ratteke. Een vriendin van mij had ook 2 jaar geleden een afwijkende uitslag, maar gelukkig verder niks aan de hand. Maar idd, dan denk je er ineens nog wel even iets anders over dan zomaar een vervelend onderzoekje.
..
quote:Ainne schreef op 08 februari 2010 @ 13:55:

[...]

Wel na het voeden dan he, dat zuipen!

Natuurlijk, mijn dochter wacht maar mooi tot ze 18 is met alcoholica. Of 25 ofzo, ook een mooie leeftijd
Bij mij deed de inval-huisarts het. Duidelijk voor de eerste keer - met het boek erbij, nog eens nalezend wat hij precies moest doen en ik maar met die eendenbek liggen..... Maar hij was voorzichtig en het deed absoluut geen pijn.
quote:Ratteke schreef op 08 februari 2010 @ 11:07:

Maar het is dat mijn vriend zei dat hij wat voelde van binnen. Dat lijkt me sterk. Ten eerste vrij apart dat hij (met wat dan ook) in je baamoedermond zit te poeren (au!) en ten tweede is een afwijkende Pap uitslag heus niet "voelbaar". Het is geen knobbel ofzo, het speelt zich af op cel- (lees; microscopisch) niveau.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:reizigster2004 schreef op 08 februari 2010 @ 14:34:

Als het moet ga ik natuurlijk wel

Je moet niets. Maar je mag wel in je handen knijpen dat je deze mogelijkheid iedere vijf jaar krijgt aangeboden.

Op mijn dertigste ging ik voor de eerste keer, ook met angst. Gelukkig was de uitslag goed. Toen ik 35 was, kreeg ik mijn tweede oproep en ben ik uiteraard weer gegaan. Maar goed ook , want toen bleek ik pap3b te hebben. Na een laserbehandeling is alles weer goedgekomen. Ik wil er niet eens bij stil staan hoe het had kunnen aflopen als ik niet naar het bevolkingsonderzoek was gegaan. Mij zien ze er in ieder geval zeker iedere vijf jaar.

Wat VC zegt klopt ook, het zijn cellen die een soort van afwijking in zich hebben en dan dan heb je het over microscopisch kleine afwijkingen. Dat voel je absoluut niet, en ook een man kan dat niet voelen. Daar heb je echt een uitstrijkje voor nodig.
quote:Ratteke schreef op 08 februari 2010 @ 11:07:

Ze zei tegen me dat ik niet nog 2 jaar had moeten wachten want dan had ik dus wel bmhk gehad. Nu is alles weg, gelukkig en heb ik al 3 keer pap 1 gescoord.

Dit klopt echt niet hoor. Lang niet alle afwijkende cellen veranderen in kankercellen. Op het moment dat je afwijkende cellen hebt, halen ze die uit voorzorg weg. Omdat er een kleine kans is dat die zich gaan ontwikkelen tot kankercellen. De kans is vele malen groter dat het geen kanker wordt, je zit dus ook niet in een voorstadium van kanker ofzo. De artsen zijn gewoon heel voorzichtig en nemen geen enkel risico met afwijkende cellen. Daarom word je behandeld, en dus niet omdat het zeker uitgroeit tot kanker.
Even gekopieerd van de website van een vrouwenarts:

Voor bijna alle vrouwen betekent de uitslag van een afwijkend uitstrijkje een grote schok, alleen al omdat er iets niet goed is en verdere controle of onderzoek geadviseerd wordt. De angst voor baarmoederhalskanker is invoelbaar, maar bijna altijd onnodig. Niet zelden is een afwijkend uitstrijkje loos alarm. Zo wordt bij meer dan de helft van de vrouwen met eenmaal Pap 3a zelfs geen voorstadium van baarmoederhalskanker gevonden, laat staan baarmoederhalskanker. Bij uitstrijkjes met een hogere uitslag neemt de kans op een voorstadium van baarmoederhalskanker toe, maar de kans op kanker is nog steeds klein. Een voorstadium is goed en gemakkelijk te behandelen.
Ik vond het onderzoek helemaal niets voorstellen.

Oké je ligt even 2 minuten met je benen wijd en dat is wat ongemakkelijk of genant. Maar verder heb ik er helemaal niets van gevoeld. Geen pijn van de eendebek, geen geschraap niets... Het is ook eigenlijk gewoon een kwastje waarmee ze wat 'materiaal' verzameld in de vagina, bij de baarmoedermond.

Ik had dit jaar mijn eerste uitstrijkje en een paar maanden later een tweede omdat ik mij op SOA's wilde laten testen na een 'sexongelukje'. Ik vind een uitstrijkje minder erg dan een bezoek aan de tandarts...

Groetjes,

BK
quote:Very Cherry schreef op 08 februari 2010 @ 22:49:

[...]

Dat lijkt me sterk. Ten eerste vrij apart dat hij (met wat dan ook) in je baamoedermond zit te poeren (au!) en ten tweede is een afwijkende Pap uitslag heus niet "voelbaar". Het is geen knobbel ofzo, het speelt zich af op cel- (lees; microscopisch) niveau.

Ik schreef dat ik eigenlijk meer voor mijn vriend heen ben gegaan dan voor mezelf. Hij zat niet in mijn baarmoedermond te poeren maar was me gewoon aan het vingeren. Hij zei dat hij bobbeltjes voelde. Ik heb hem nog gezegd dat dat hoorde want dat was mijn baarmoedermond. Nee, hij was echt stellig dat ie wat anders voelde. Goed jongen, ga ik toch naar de dokter. Werd toch ook weer tijd. Later bleek dus dat dat maar goed was.

Naski, ik praat alleen de gyneacologe na. Zij zei dat ik niet langer had moeten wachten.
anoniem_84155 wijzigde dit bericht op 09-02-2010 17:54
Reden: Wel goed Nederlands blijven schrijven
% gewijzigd
BMHK wordt toch veroorzaak door het HPV virus wat verwant is aan genitale wratten?

Dus dan is het misschien niet zo raar dat je vriend wat voelde.

Weet niet of dat kan hoor, maar daar moet ik aan denken toen ik het las.

Wat betreft uitstrijkje tijdens geven van BV, er wordt ook gezegd dat zwangerschap een vertekend beeld kan geven.

Maar heb tijdens mijn zwangerschap afgelopen jaar gewoon een uitstrijkje gehad.

Ik laat het ieder jaar doen, in 2006 had ik pap2.

Op zich niet ernstig, maar ik drong aan op een colposcopie en die gaf aan CIN2.

De gynaecoloog had in mijn geval verwacht dat het CIN1 had moeten zijn.

Zelf geen moeite mee, verstand op nul en binnen een paar minuten is het gepiept.
quote:Ratteke schreef op 09 februari 2010 @ 17:53:

[...]Hij zat niet in mijn baarmoedermond te poeren maar was me gewoon aan het vingeren. Hij zei dat hij bobbeltjes voelde. Ik heb hem nog gezegd dat dat hoorde want dat was mijn baarmoedermond. Nee, hij was echt stellig dat ie wat anders voelde. Goed jongen, ga ik toch naar de dokter. Werd toch ook weer tijd. Later bleek dus dat dat maar goed was.Dat kan dus niet. Was het niet je G-plek? Die onrustige cellen, zijn miscroscopische afwijkingen aan de baarmoedermond. Dat kan iemand niet met de hand voelen, echt niet. Waarom zouden we anders allemaal door die feestelijke eendebek- / colpo- /biopsie-procedures moeten? Dan lenen we voortaan allemaal lekker even jouw vriend okee Hij heeft w.s. gewoon oneffenheden in de vaginawand gevoeld. Die hebben we allemaal.
Ho even! Ik bedenk me opeens iets. Tenzij je een baarmoederverzakking, of een vleesboom van hier tot Maastricht hebt. Of een genitale wrat. Dan valt er misschien nog wel wat te voelen ja. Maar een pap 3b, die voel je niet hoor.
quote:reizigster2004 schreef op 08 februari 2010 @ 10:06:

Hoi,

Ik word bijna 30 en heb vorige week een oproep voor een uitstrijkje gekregen. Kijk even in de papieren die je gekregen hebt of je of je als je borstvoeding geeft beter kunt wachten. De laatste keer dat ik een oproep kreeg, had ik net een miskraam gehad, en ik weet zeker dat er stond dat je beter tot 6 maanden na een zwangerschap kunt wachten (en dat je dat dan even op een formulier moest invullen). Of er ook iets over borstvoeding stond, weet ik niet meer.
Mijn eerste ervaring (vorig jaar) was minder prettig. Ging ook met het idee: verstand op nul, zo voorbij. Was dus ook niet echt zenuwachtig. Helaas kon de assistente de baarmoedermond niet vinden. Zoiets had ze "nog noooooit" meegemaakt zei ze. "Je wordt toch wel gewoon ongesteld?", vroeg ze ook nog... Zucht, ja zeker!!

Uiteindelijk moest de huisarts er toch maar bij komen. Lag ik daar met dat ding in me te wachten tot hij kwam. Duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid. Toen ie kwam, was het gelukkig wel zo gepiept, maar hij moest wel flink prikken. Ook hij had moeite.

Anyway, aan de reactie van de assistente te merken komt dit bijna nooit voor, dus ik hoop niet dat TO hierdoor wordt afgeschikt:-).
Flink prikken??? Ze schrapen een klein beetje baarmoederslijmvlies weg, dat is alles.
Nou een baarmoedermond heb ik wel hoor, er zijn tenslotte al 2 kinderen uitgerold, dus daar ben ik niet zo bang voor, haha.
..
Hoi,

Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle reacties. Ik heb het vandaag laten doen en het viel me 300% mee. Deed geen pijn, alleen een vervelend gevoel en het was binnen een paar tellen voorbij. Nu nog 2 weken wachten op de hopelijk goede uitslag en dan ben ik er lekker weer voor 5 jaar vanaf.
..
quote:reizigster2004 schreef op 08 februari 2010 @ 11:46:

Oh, wat een hoop reacties al zeg. Ik geef ook nog bv, en las net dat je min. een half jaar gestopt moet zijn, dus voorlopig kom ik er nog even onderuit, denk ik. Stom he, ben ook al 2x bevallen, maar toch zie ik nog op tegen zo'n uitstrijkje, hoe standaard het allemaal ook mag zijn.

hier begrijp ik he-le-maal niets van

Een bevalling is toch 10 keer ingrijpender? En wie zitten er dan allemaal niet aan je *** te wroeten?

Ik heb al een aantal keer een onderzoekje gehad met speculum (zoheetdattoch?) maar het stelde echt 3 x niks voor. En ik ben dus wel paaaaaaaanisch voor bevallen (is trouwens nog niet gebeurd )

Dus ik hoop dat het je gerust stelt. Tenzij net als bij AlettaJacobs, dan kan ik het me wel voorstellen, hoor. Dan is het natuurlijk gevoelig. Nouja, sterkte in ieder geval ;)
Hoi Potjethee, ik heb het gelukkig inmiddels achter de rug en vond het idd erg meevallen. Maar ik vond bevallen ook niet zo erg hoor en toen ben ik maar 2x getoucheerd door 1 verloskundige, dus dat was ook niet echt zo dat jan en alleman maar in me zat te wroeten, haha. En nu had ik nog wat aan m'n yoga-bekkenontspanningsoefeningen ;)
..
Wist je dat er verschillene eendebekken bestaan. Vrouwen die geen kinderen hebben gehad,kunnen beter kiezen voor iets kleiner. Ik had altijd een weeig gevoel en bloedde 2 dagen. Een paar weken geleden kreeg ik een kleinere eendebek,waardoor ik geen weeig gevoel in mijn buik meer had en ook bloedde ik niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven