Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker thuistest of niet?

04-05-2021 21:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een brief met een uitnodiging voor een uitstrijkje voor het testen op baarmoederhalskanker.
Tegenwoordig kan je kiezen tussen een uitstrijkje bij de (huis)arts of een thuistest doen.

Wat kies jij (en eventueel waarom)?

Wat kies jij : uitstrijkje bij de dokter of thuistest?

Totaal aantal stemmen: 196

- uitstrijkje bij dokter (56%)
- thuistest (44%)
mcsteamy schreef:
05-05-2021 20:11
Dit klinkt hoopgevend. (Al vind ik het wel jammer voor je dat je seks vervelend vindt :hug: )
Ja, ik zelf ook :cry: . Het is één van de redenen waarom ik niet echt een relatie meer durf aan te gaan(naast vreemdgaan door laatste partner, wat voor mij als een soort extra bevestiging werkte, dat het daar ook wel aan gelegen zou hebben).

Dus ik zoek eigenlijk iemand die klein geschapen is, dan kan het nog wel leuk zijn, maar ja.... dat weet je niet van te voren ;-D
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het ook erg vervelend, maar ga toch maar bij de huisarts omdat ik denk dat die toch beter weet waar die mee bezig is.
Ik moet ook nog binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week de thuistest gedaan.

Was na tig miskramen (inwendige echo's en onderzoeken) en een zwangerschap (met uitstrijkje en eendenbek) en een inleiding (met eendenbek) en een bevalling (2 handen passen er dan gewoon IN) wel klaar met dat gefrut daaronder. Nu wachten op de uitslag.

Als ik naar de huisarts moet, ook prima hoor, maar als ik kan kiezen liever even geen 'gedoe'.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2 maanden geleden ook een oproep gekregen voor het eerst. Ik ben gelijk naar de huisarts geweest, ik wilde dat het goed gedaan zou worden. Ik zag er wel enorm tegenop maar het was echt zo gepiept. Ik vond het niet pijnlijk, en toen ze echt het weefsel afnam vond ik het alleen een beetje kietelen.
De dame die het deed was ook zo aardig, ze stelde mij echt op mijn gemak.
Alle reacties Link kopieren
nani85 schreef:
04-05-2021 21:39
Ik had de zelftest gedaan, maar achteraf had ik beter een uitstrijkje bij de huisarts kunnen laten maken.

Bij de zelftest krijg je een bief waarin staat of je wel of geen hpv hebt. Als je wel hpv hebt moet je alsnog naar de huisarts.

Ik kreeg terug dat ik wel hpv had. Dus daarna moest ik alsnog maar de huisarts. Daarna duurde het weer 2.5 week voordat ik de uitslag van dat uitstrijkje had ( welke goed was)

Maar ik had dus beter gelijk naar de huisarts kunnen gaan; dan had ik gelijk de volledige uitslag gehad.
Dat had ik dus ook. Dus voor mij geen zelftest meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 10 jaar terug het uitstrijkje bij de huisarts (assistente) laten doen. Ik moest 2x terug komen omdat zij geen goede afname hadden gedaan. De 3e heeft de huisarts gedaan, en goed ook o_o maar gelukkig was de uitslag toen negatief. Ik blijk een kantelende baarmoeder te hebben en daardoor niet makkelijk bereikbaar. Nu de thuistest zelf gedaan, en die ging wel in 1x goed, en ook negatieve uitslag. Ik heb bedacht dat als je ligt de baarmoeder kantelt en als je in die houding van de thuistest staan dat je baarmoeder op zijn plek blijft. Maar misschien slaat zie redenatie wel nergens op. Dus ik doe het voortaan wel zelf.
Ik doe mijn best
mallebeppie schreef:
05-05-2021 20:21
Ja, ik zelf ook :cry: . Het is één van de redenen waarom ik niet echt een relatie meer durf aan te gaan(naast vreemdgaan door laatste partner, wat voor mij als een soort extra bevestiging werkte, dat het daar ook wel aan gelegen zou hebben).

Dus ik zoek eigenlijk iemand die klein geschapen is, dan kan het nog wel leuk zijn, maar ja.... dat weet je niet van te voren ;-D
Ik weet wel iemand 😂
Senseo schreef:
08-05-2021 10:53
Ik heb 10 jaar terug het uitstrijkje bij de huisarts (assistente) laten doen. Ik moest 2x terug komen omdat zij geen goede afname hadden gedaan. De 3e heeft de huisarts gedaan, en goed ook o_o maar gelukkig was de uitslag toen negatief. Ik blijk een kantelende baarmoeder te hebben en daardoor niet makkelijk bereikbaar. Nu de thuistest zelf gedaan, en die ging wel in 1x goed, en ook negatieve uitslag. Ik heb bedacht dat als je ligt de baarmoeder kantelt en als je in die houding van de thuistest staan dat je baarmoeder op zijn plek blijft. Maar misschien slaat zie redenatie wel nergens op. Dus ik doe het voortaan wel zelf.
20 procent van de vrouwen ongeveer heeft een gekantelde baarmoeder, daar verandert je houding niet echt iets aan. Is gewoon een variatie op normaal.
Ik ben bij de huisarts geweest. Nu ben ik motorisch niet zo handig en sinds ik bevallen ben maakt het mij allemaal niet zoveel meer uit qua onderzoeken etc.
Vond het bij de huisarts zo gepiept. Aardige assistente deed het.
Sága schreef:
08-05-2021 10:58
Ik weet wel iemand 😂
Ik hou me aanbevolen 🤣
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
08-05-2021 11:00
20 procent van de vrouwen ongeveer heeft een gekantelde baarmoeder, daar verandert je houding niet echt iets aan. Is gewoon een variatie op normaal.
Weer wat geleerd, bedankt. Ik vond het een mooie gedachte omdat ik dus wel gelijk de juiste cellen te pakken had en de assistentes niet :hyper:
Ik doe mijn best
Senseo schreef:
08-05-2021 14:08
Weer wat geleerd, bedankt. Ik vond het een mooie gedachte omdat ik dus wel gelijk de juiste cellen te pakken had en de assistentes niet :hyper:
Haha ja hij is wel goed bedacht! Maar het komt denk ik doordat voor de thuistest cellen uit de vagina (rondom baarmoedermond) gebruikt worden, als je voor afwijkende cellen wilt kijken bij positief op HPV heb je cellen uit de baarmoederhals nodig.
Huisarts, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden al een aantal maal afwijkende cellen gehad (pap2 en 3a), terwijl ik geen HPV had.

Vroeger controleerde men naast HPV ook op afwijkende cellen, nu alleen nog maar op HPV; daar kwam ik pas achter toen ik de uitslag van het laatste uitstrijkje kreeg: "geen HPV". Op mijn vraag welke Pap ik had, konden ze geen antwoord geven. Toen heb ik voor de zekerheid nog een uitstrijkje laten maken.

Dus als je het zekere voor het onzekere wil, geef dan bij de huisarts dat je alles gecontroleerd wil hebben, scheelt weer een rit.

Oh ja, heb nog nooit een thuistest gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
08-05-2021 10:53
Ik heb 10 jaar terug het uitstrijkje bij de huisarts (assistente) laten doen. Ik moest 2x terug komen omdat zij geen goede afname hadden gedaan. De 3e heeft de huisarts gedaan, en goed ook o_o maar gelukkig was de uitslag toen negatief. Ik blijk een kantelende baarmoeder te hebben en daardoor niet makkelijk bereikbaar. Nu de thuistest zelf gedaan, en die ging wel in 1x goed, en ook negatieve uitslag. Ik heb bedacht dat als je ligt de baarmoeder kantelt en als je in die houding van de thuistest staan dat je baarmoeder op zijn plek blijft. Maar misschien slaat zie redenatie wel nergens op. Dus ik doe het voortaan wel zelf.

Ik heb ook een gekantelde baarmoeder, mijn allereerste uitstrijkje was daarom ook niet goed genomen.
De keren daarna mijn handen onder mijn billen geplaatst waardoor het heel makkelijk ging.
pepexx wijzigde dit bericht op 08-05-2021 15:45
0.06% gewijzigd
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
08-05-2021 14:43
Huisarts, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt.
Je kunt weinig verkeerd doen hoor, bij die thuistest.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
lh1974 schreef:
08-05-2021 14:56
Ik heb in het verleden al een aantal maal afwijkende cellen gehad (pap2 en 3a), terwijl ik geen HPV had.

Vroeger controleerde men naast HPV ook op afwijkende cellen, nu alleen nog maar op HPV; daar kwam ik pas achter toen ik de uitslag van het laatste uitstrijkje kreeg: "geen HPV". Op mijn vraag welke Pap ik had, konden ze geen antwoord geven. Toen heb ik voor de zekerheid nog een uitstrijkje laten maken.

Dus als je het zekere voor het onzekere wil, geef dan bij de huisarts dat je alles gecontroleerd wil hebben, scheelt weer een rit.
Dat is een goede tip!

Had thuistest gedaan, maar HPV positief dus mag alsnog naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de thuistest besteld, vond het gedoe en ben uiteindelijk toch naar de HA gegaan. Vorige week afname, gisteren gebeld door de HA met pap2 en hrHPV. Nu dus op korte termijn afspraak bij de gyn. <12 jaar samen geweest met dezelfde man, dus voor de vrouwen die denken dat het zo'n vaart niet loopt; hier hoeft het dus niet aan te liggen! Mij scheelt het weer een paar weken wachten al had ik dit resultaat niet aan zien komen. De HA ziet wel vaker een vagina, en kijkt er echt niet van op...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verdorie al 4 jaar niet sexueel actief geweest, maar volgens thuistest HPV positief. Vanmiddag dus voor uitstrijkje naar doktersassistent geweest.
toen de eendenbek openging deed het wel zeer, maar toen ben ik gaan puffen :-) , dat hielp mij prima.
Over 6 weken uitslag, duurt wel lang!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook team huisarts. Aantal jaren geleden PAP-3A gehad met als gevolg nader onderzoek en een lis-excisie. Ik laat het liever grondig doen dan dat ik het zelf misschien niet goed (genoeg) doe.

En nu mijn uitslag al een paar jaar weer normaal is (PAP-1), mag ik weer terug naar het bevolkingsonderzoek, wat betekent dat ik elke 5 jaar een uitstrijkje krijg.
Maar ik laat elk jaar een uitstrijkje bij de huisarts maken, die ik dan ook zelf betaal.
5 jaar is veel te lang, zeker als je in het verleden al een verkeerde uitslag hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
En wat bij mij ook meehelpt tegen eventuele gene:
- ik heb een miskraam gehad, met inwendig onderzoek voorafgaand, en erna een curettage, nacontroles, etc.
- 2 bevallingen met bijbehorend gewroet, controles erna door kraamzorg (mag ik je onderkantje zien --> dat ze daar geen ander woord voor gebruiken brrrrrrr)
- de lis-excisie als behandeling tegen de onrustige cellen, met een plaatselijke verdoving en wegbranden van die cellen daar binnenin.

Dus kom maar op met dat uitstrijkje bij de huisarts :sun:
Alle reacties Link kopieren
Blondie5 schreef:
08-06-2021 16:51
En wat bij mij ook meehelpt tegen eventuele gene:
- ik heb een miskraam gehad, met inwendig onderzoek voorafgaand, en erna een curettage, nacontroles, etc.
- 2 bevallingen met bijbehorend gewroet, controles erna door kraamzorg (mag ik je onderkantje zien --> dat ze daar geen ander woord voor gebruiken brrrrrrr)
- de lis-excisie als behandeling tegen de onrustige cellen, met een plaatselijke verdoving en wegbranden van die cellen daar binnenin.

Dus kom maar op met dat uitstrijkje bij de huisarts :sun:
Succes Blondie! Lekker nuchter instappen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven