Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen nep-Microgynon

27-05-2011 19:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren Microgynon 30 gebruikt en had daarbij soms wat last van hoofdpijn maar verder nergens last van, nu sinds een half jaar de 'nep'versie gekregen van Berlipharm BV,ivm de verzekering, daar merkte ik geen verschillen in maar nu ik weer een nieuwe lading ging halen kreeg ik ze mee van WeCare BV en merk ik dat ik ineens veel aan het piekeren ben en snel moe ben, bedacht me achteraf dat dat misschien met de overstap te maken kon hebben.. maaaaar ze zeggen dus dat ze allemaal het zelfde zijn als de Microgynon.. maar die van WeCare is ook een heel ander pilletje.. Iemand ook deze ervaring? Alvast bedankt!
Zelf gebruik ik Stediril. Ik heb een tijd de nep-variant meegekregen bij de apotheek; deze zou precies hetzelfde zijn. Toch had deze nep-variant een negatieve uitwerking op mij; ik kreeg er ontzettende buikpijn van. Ik heb dit aangegeven en gebruik nu gewoon weer Stediril; nergens meer last van.

Ik denk dat de nep-variant dus zeker wel verschil kan maken en zou het gewoon eens uitproberen door je eigen pil weer te gaan gebruiken.
Ik heb meer klachten gehoord over nepperds, cyclus die niet meer normaal verloopt, abnormaal veel pijn. Ik vind het toch vreemd.

Mij werd laatst bij de apotheek gevraagd of ik de volgende keer nep-stediril wild hebben, maar denk dat ik toch maar de duurdere merkvariant neem.
This is not kosher!
Gewoon aangeven bij de apotheek..

Vaak betekend het dat er ook iets andere medicijnen inzitten waardoor er ook andere bijwerkingen komen...

m'n schoonpa had laatst een medicijn meegekregen, stond op bijgevoegde brief dat alleen de verpakking anders was.. zaten dus mooi wel andere medicijnen in het medicijn.. Dat medicijn had o.a. als bijwerking dat het je spieren aantast waardoor je spierpijn krijgt.. kan 'ie niet echt gebruiken met een kunstheup!

ff goed kijken dus, en gewoon mee terug gaan hoor!
Ik snap niet dat men zegt dat 'alles' precies hetzelfde is, dat is toch nonsens? Mag dat zomaar?
This is not kosher!
Je kunt heel eenvoudig zelf op internet opzoeken welke stoffen er in welke pil zitten. Dan kun je vergelijken of het echt hetzelfde is.
De hoofdbestanddelen zijn ook wel hetzelfde, er zitten alleen andere hulpstoffen in en daar kan je last van krijgen. Ik heb jarenlang Microgynon geslikt en daar nooit problemen mee gehad. Ineens kreeg ik Stediril mee, veel goedkoper! Toch ben ik nu weer overgegaan op Microgynon, het zal niet voor niks duurder zijn, ik voel me daar vertrouwder bij. Zeker nadat ik allemaal slechte verhalen over Stediril gehoord had. Je kan dus gewoon je oude vertrouwde merk wel weer krijgen hoor, alleen moet je dan wat meer bijbetalen. Maar Microgynon is nog maar iets van 25 euro per jaar, dat heb ik er wel voor over (Stediril is de helft goedkoper geloof ik)
Ik kreeg deze nepperd ook en mij werd ook verteld dat het exact dezelfde pil was (ik gebruikte ook microgynon30). Ik kreeg veel meer last van mijn pms dan daarvoor, meer down zeg maar. Ben er gelijk weer mee gestopt, dan betaal ik liever wat meer hoor..
Heb altijd,jaaaren dus Microgynon 30 gebruikt en nu dus ook sinds een jaartje de nep versie. Merk totaal geen verschil. Zal toch bij iedereen anders werken.
Ik geloof dat de werkende stoffen (0,15mg levonorgestrel en 0,030mg ethinylestradiol) wel hetzelfde zijn. Alleen de hulpstoffen die er in de producten zitten verschillen wel.

Dus de producten zijn in principe niet helemaal hetzelfde als de hulpstoffen anders zijn....
quote:Mundy schreef op 27 mei 2011 @ 19:40:

Ineens kreeg ik Stediril mee, veel goedkoper! Toch ben ik nu weer overgegaan op Microgynon, het zal niet voor niks duurder zijn, ik voel me daar vertrouwder bij. Zeker nadat ik allemaal slechte verhalen over Stediril gehoord had. Oh echt waar? Dat wist ik niet. Wat voor een slechte verhalen heb je over Stediril gehoord?
Nou niet gehoord, maar gelezen Ik had nog nooit van deze pil gehoord, dus ben even gaan googlen. Daar kwam ik heel veel negatieve ervaringen tegen, vandaar dat ik voor de zekerheid maar weer Microgynon genomen heb.
Zal voor iedereen anders zijn, maar ik kreeg last van tussentijdse bloedingen (geen spotting) na het gebruiken van de nep-microgynon (slikte de echte al jaren). Dus iedere twee weken ongesteld. Heb nu een spiraaltje en ben daar tevreden over. Mocht het ooit van toepassing zijn dan zal ik bij een overstap naar de pil weer de echte vragen!
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het allemaal maar een vreemd gedoe met die merken, werkzame stoffen en andere troep die erin zit.

Ik ga maandag maar eens met de huisarts bellen en mn klachten vertellen en kijken wat hij erover zegt. Ik zal het jullie laten weten.

Een vriendin van mij gebruikt de Nuvaring, miss dat eens proberen, of hebben jullie daar ook nare ervaringen mee?
Door de nepvariant van Microgynon 30 , ben ik zwanger geraakt.. Naja niet door die pil , door sex natuurlijk , maar de pil heeft mij onvoldoende beschermd.. Terwijl ik ook de nep variant keurig braaf heb geslikt 2 maanden. (daarvoor jaren Microgynon gebruikt zonder problemen)
De 'nep-pillen'moeten aan dezelfde strenge eisen voldoen voordat ze het uberhaupt op de markt mogen brengen.

De wekzame stoffen zijn exact hetzelfde, anders mogen (en zullen) ze bij depaotheek het niet omzetten.

Hulpstoffen kunnen wel verschillen. Maar hulpstoffen hebben geen werking- of bijwerking. Ze zijn nodig om een tablet te voremn. Je kan denken als vulstoffen als maiszetmeel, melksuiker, rijstzetmeel. Allemaal stoffen die ook in onze voeding voorkomen.
Helaas zijn al die omzettingen het grote gevolg van het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars.

Je oude vertrouwde merk kan je altijd nog krijgen, alleen heb je kans dat je deze (eerst) zelf moet betalen.
Irritant he die neppillen. Ik slik Lovette en omdat het originele recept van de gynaecoloog kwam, krijg ik atijd the real thing, plus een herhalingsrcept.

Maar vandaag ging mijn vriend dat recept voor me inwisselen bij de apotheek, schepen ze hem af met een nepper. Plus een hh-recept voor de nep-variant. Lovette was niet op voorraad, maakten ze hem wijs. En dit was precies hetzelfde (not!).

Maar toen ik erover belde bleek dat onzin. Lovette lag gewoon in de la en vriend kon terug naar de apotheek. De fockers, ze proberen het gewoon.

Overigens hoef ik dit jaar niet bij te betalen voor Lovette, vorig jaar nog wel.
.
dat komt omdat je nu de Lovette vergoedt krijgt vanuit je aanvullende verzekering, denk ik.

Vorig jaar zat de pil nog in de basis, waardoor het ook meetelde voor je eigen risico.

Apotheken worden steeds meer door verzekeraars verplicht om zo veel mogelijk medicatie om te zetten naar goedkopere, merloze (=generiek) varianten.
Nak, de pil zat vorig jaar ook in mijn aanvullende verzekering, alleen toen was er een eigen bijdrage voor Lovette. Heb nu wel een andere verzekering.
.
Al dat gezeik over "nep"pillen. Kopen jullie ook allemaal Panadol (merknaam van de stof paracetamol) omdat de paracetamol van de Etos of het kruidvat nep zijn??
Tututu T-rex...

Als ik 8 jaar een pil slik zonder problemen en opeens een 'zelfde-andere' pil krijg met bijwerkingen, wat is daar dan gezeik aan?

To vraagt ervaringen en daar krijgt ze antwoord op. En mogen we er dan opmerkingen over maken als we inderdaad veranderingen merken? En de pil vergelijken met paracetamol? Ik zie de vergelijking niet hoor, alsof iedereen meteen alleen voor merknamen gaat. Dan kun je net zo goed zeggen dat de paprika ribbelchips van Albert Heijn nep is en dat we allemaal die van Lay's wel zullen kopen...
Ik had het ook met de goedkopere variant heel veel hoofdpijn, pijnlijke borsten, bloeddoorbraken. Eerst zeiden ze bij de apotheek dat ze er nog nooit van gehoord hadden maar toen ik een half jaar laten kwam en benadrukte dat het de echte moest zijn vertelde ze dat ze de goedkopere niet meer hadden want veel mensen hadden last van klachten.
Maar sorry hoor, beweren dat je door de nepvariant zwanger bent geraakt is wel heel stom. De werkzame stoffen zijn gewoon hetzelfde. Gewoon pech dus, of toch onzorgvuldig geweest. Daar heeft die "neppe" pil niks mee te maken. Dat kan iedereen bedenken bij een beetje logisch nadenken.
Nou ik merk inderdaad vaak dat als mensen hun "merk"medicijn niet meer vergoed krijgen door de verzekering en daarom de merkloze meekrijgen ze gelijk beginnen te roepen dat het niet werkt, of dat ze er niet tegen kunnen. Nog zonder het geprobeerd te hebben.

Ik snap ook dat als je 8 jaar lang geen klachten hebt en bij de "merkloze" opeens wel dat je dan liever het "merk"medicijn wilt hebben.

Natuurlijk zijn er genoeg verschillen tussen paracetamol en de pil maar ik wilde er alleen mee uitleggen dat de "merkloze" niet per definitie slechter zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven