Gezondheid alle pijlers

Bloedarmoede/anemie

29-03-2010 15:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zal maar met de deur in huis vallen. Ik heb een vorm van erfelijke bloedarmoede waar ik nogal wat symptoompjes door heb en dat is ondanks dat ik ermee heb leren leven best vervelend.

Denk aan zeurende pijnen in ledematen (vooral als ik me verkeerd heb ingespannen of als ik het warm had en ik ga dan naar buiten), druk op de borstkas, vermoeidheid en geen energie soms, kouwe handen en voeten, kortademigheid en natuurlijk het meest vervelende is het bijna flauwvallen (ik weet wanneer ik iets vast moet grijpen zodat ik niet daadwerkelijk flauw val).

Ik weet dat ik in een warm klimaat helemaal opbloei, de vermoeidheid kan nog wel blijven, maar de pijnen zijn dan in ieder geval weg! (Wat doe ik nog in Nederland haha, ibiza here we come)

Ik heb natuurlijk ijzerpilletjes gehad, maar ik heb niet het idee dat ik hierdoor veel geholpen word. Ook mijn hemoglobinewaarde blijft laag.

Zijn er hier anderen die er last van hebben en hoe ga je er mee om?
Olivia, wat zegt je arts hierover? Want als ijzertabletten niet werken (lees: het probleem dus ergens anders zit) en je er wel nog steeds dit soort klachten aan overhoudt, dan lijkt me dat eerst en bovenal een zaak om met je arts te bespreken. Die zal dan ook aan kunnen geven of er nog andere behandelmethoden zijn en zo ja welke dan. En ook niet onbelangrijk: vanaf wanneer je daarvoor in aanmerking komt. Want voor bijvoorbeeld een bloedtransfusie kom je alleen maar in aanmerking als je Hb een bepaalde onderwaarde bereikt heeft, dat is althans wat ik ervan begrepen heb.

Ik zou je dus aanraden om even terug te gaan naar je arts en hem/haar hier uitleg over te vragen. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen, maar ik weet helemaal niet of je wel voor dezelfde behandelmethoden in aanmerking komt of dat je er überhaupt wel baat bij zou hebben.
Ik heb ook een heel laag Hb, ijzertabletten werkten bij mij ook niet. Ik krijg nu regelmatig ijzerinfusen (venofer) en dat werkt wel. Ik heb nu een Hb van boven de 8 .... !!!
quote:qwertu schreef op 29 maart 2010 @ 16:06:

Olivia, wat zegt je arts hierover? Want als ijzertabletten niet werken (lees: het probleem dus ergens anders zit) en je er wel nog steeds dit soort klachten aan overhoudt, dan lijkt me dat eerst en bovenal een zaak om met je arts te bespreken. Die zal dan ook aan kunnen geven of er nog andere behandelmethoden zijn en zo ja welke dan. En ook niet onbelangrijk: vanaf wanneer je daarvoor in aanmerking komt. Want voor bijvoorbeeld een bloedtransfusie kom je alleen maar in aanmerking als je Hb een bepaalde onderwaarde bereikt heeft, dat is althans wat ik ervan begrepen heb.

Ik zou je dus aanraden om even terug te gaan naar je arts en hem/haar hier uitleg over te vragen. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen, maar ik weet helemaal niet of je wel voor dezelfde behandelmethoden in aanmerking komt of dat je er überhaupt wel baat bij zou hebben.

Ik vind dat mijn arts mijn klachten te snel wegschrijft onder het mom van 'het zal wel de bloedarmoede zijn en neem nu maar constant je pilletjes en dan zien we verder'. Als ik daar over tegensputter haha, dan vraagt ze me wat ik dan denk dat het is. Ik weet niet meer te zeggen dan dat ze misschien wel gelijk heeft al weet ik dat stress ook een hele hoop kan veroorzaken bijv.

Anyhow, ik heb die pilletjes ook niet zo regelmatig ingenomen en dat is meer omdat ik er, excuse me for saying this, alleen maar harde ontlasting van krijg en geen ander positief effect what so ever van krijg.

Ik ben een doorverwezen naar de internist die mijn broer ook in behandeling had genomen (mijn broer heeft de ernstige versie van anemie en krijgt wel bloedtransfusies), maar die wilde bij het beetje druk dat ik voelde in mijn borstkas al met een slang in mijn keel gaan wroeten. Bovendien was het ook van 'je hebt bloedarmoede dus het is normaal dat je dit alles voelt'. Ja wat heb ik daar aan? Nou ja, mijn HB is niet belachelijk laag ofzo, het schommelt zo rond de 6.4 en 6.6, gemiddeld is iemand van mijn leeftijd en geslacht wel rond de 7.5.

Ik zou denk ik toch weer terug moeten en weer te horen moeten krijgen dat ik nog maar een paar maanden die pillen moet slikken om te zien of mijn HB hoger wordt, denk ik..

Heb jij andere ervaringen?
quote:Immaculata schreef op 29 maart 2010 @ 16:09:

Ik heb ook een heel laag Hb, ijzertabletten werkten bij mij ook niet. Ik krijg nu regelmatig ijzerinfusen (venofer) en dat werkt wel. Ik heb nu een Hb van boven de 8 .... !!!

Heb je dat goed gecontroleerd of de pillen niet werken? M.a.w. heb je regelmatig je pillen ingenomen om vervolgens bloed af te nemen en dit een aantal keer achter elkaar? Want ik denk dat ik dit i.i.g. zou moeten proberen. De arts zei dat je na 6 weken of iets langer al effect zou kunnen zien in je waardes, maar misschien moet ik het stelselmatig controleren om de paar maanden.

HB boven de 8, je zult je wel kiplekker voelen :-)
Hmmm... dus eigenlijk volg je het advies van de ene arts niet op en wil je je door de andere arts niet laten onderzoeken?

Ik heb zelf ook een Hb dat schommelt rond de 6,5 en heb daar verder geen klachten van. Ik kreeg pas klachten toen ik rond de 5 ging schommelen. Toen heb ik trouwens ook eerst ijzertabletten voorgeschreven gekregen, "gewoon voor de zekerheid". Als je problemen met je ontlasting krijgt, kun je er gewoon iets laxerends bij vragen trouwens. Er zijn laxeermiddelen die je langdurig mag gebruiken.

Ik zou zeggen: ga toch eerst eens die ijzertabletten gebruiken. Want als je ze niet slikt, kun je ook niets zeggen over of het wel of niet werkt. Nou ja... als je ze niet slikt, dan werken ze dus níet.
Ik snap geloof ik niet zo goed wat het doel is van dit topic...
quote:qwertu schreef op 29 maart 2010 @ 16:26:

Hmmm... dus eigenlijk volg je het advies van de ene arts niet op en wil je je door de andere arts niet laten onderzoeken?

Ik heb zelf ook een Hb dat schommelt rond de 6,5 en heb daar verder geen klachten van. Ik kreeg pas klachten toen ik rond de 5 ging schommelen. Toen heb ik trouwens ook eerst ijzertabletten voorgeschreven gekregen, "gewoon voor de zekerheid". Als je problemen met je ontlasting krijgt, kun je er gewoon iets laxerends bij vragen trouwens. Er zijn laxeermiddelen die je langdurig mag gebruiken.

Ik zou zeggen: ga toch eerst eens die ijzertabletten gebruiken. Want als je ze niet slikt, kun je ook niets zeggen over of het wel of niet werkt. Nou ja... als je ze niet slikt, dan werken ze dus níet.

De één heeft wel last van symptomen, de ander niet. Daarom vond ik dat mijn arts de symptomen te snel wegschreef onder de noemer bloedarmoede.

Ik heb hier verder niet om oplossingen gevraagd eigenlijk (al zijn alle reacties gewoon welkom), maar meer naar ervaringen van anderen die hier last van hebben.

Gewoon, omdat ik zoiets heb van, het is niet te zien aan me ofzo maar ik heb er wel last van en het zou fijn zijn als ik eens van anderen hoorde hoe zij dat ervaren en dat ik me niet aanstel als ik weer eens ergens last van heb.

Ik slik die pilletjes idd alweer een tijdje, nou ja we houden het in de gaten..thanx.
Eet je ook gezond? In die zin dat als je bloedarmoede hebt je voedingspatroon soms ook aangepast moet worden.
quote:roosies schreef op 29 maart 2010 @ 16:38:

Eet je ook gezond? In die zin dat als je bloedarmoede hebt je voedingspatroon soms ook aangepast moet worden.Yes, ik eet genoeg groene groenten en vlees enzo. Mijn internist had het erover dat voeding geen effect heeft op mijn anemie, dus dat dat niet veel kon helpen.
Oh maar nu gaat het bijna alleen maar over mij :p. Ik zou graag ervaringen van anderen willen lezen.
.
quote:Olivia82 schreef op 29 maart 2010 @ 16:24:

[...]

Heb je dat goed gecontroleerd of de pillen niet werken? M.a.w. heb je regelmatig je pillen ingenomen om vervolgens bloed af te nemen en dit een aantal keer achter elkaar? Want ik denk dat ik dit i.i.g. zou moeten proberen. De arts zei dat je na 6 weken of iets langer al effect zou kunnen zien in je waardes, maar misschien moet ik het stelselmatig controleren om de paar maanden.

HB boven de 8, je zult je wel kiplekker voelen :-)

Mijn bloed wordt sowieso om de 3 weken gecheckt al jarenlang (om andere redenen, maar dit meten ze ook) en pillen hadden nooit effect. We weten inmiddels ook hoe dat komt, dat wisten we toen nog niet, maar het probleem zit bij mij in de opname van ijzer in de darm.

De infusen heb ik nu een jaartje, ik zat jarenlang het grootste gedeelte van de tijd onder de 5, maar sinds die infusen is het dus flink gestegen. Het is ook zo gebeurd, even naar het ziekenhuis, 40 minuten aan het infuus en dan weer naar huis.

Als je last hebt van de ijzertabletten (obstipatie hoort er idd wel bij) dan kun je ook weer om een laxeermiddel vragen. Ik probeer ook wel op mijn voeding te letten ook al geven de artsen aan dat dat bij mij amper uit maakt - vruchtensap bij het eten (vit. C) en geen melk bijvoorbeeld. Baat het niet dan schaadt het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven