Gezondheid alle pijlers

bot-scan

01-02-2010 19:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
heeft er hier iemand ervaring met een botscan?, ik heb al veel scans gehad, mri en gewone scans, met en zonder contrast...heb nooit ergens last van gehad of iets gevoeld tijdens de scan, maar bij de botscan (van het ganse lichaam) verliep het helemaal anders, eerst krijg je zo'n nucleair spuitje, dan moet je 2 uur wachten ....

de scan duurde zo'n 15 min., en je wordt als het ware van kop tot teen doorgescand, te beginnen met het hoofd, naarmate men vorderde kreeg ik pijnklachten enkel aan de rechterkant van het lichaam, eerst de elleboog, hand, bekken, knie tot aan de voet, alle botjes van mijn tenen deden pijn, ....bah! Op de koop toe vielen de gewone gesprekken ( over kind en huis..., weet je wel) van de verpleegkundigen en dokter stil, om dan over te gaan naar het heel stil (zodat ik het niet kon horen) praten met elkaar...het was gewoon vrij eng...één iets heb ik opgevangen...denk ik toch...het zit allemaal aan één kant.

Ik maak me dus behoorlijk ongerust, heeft er nog iemand ervaring met de botscan, en kan dit je pijnklachten opwekken? Volgende week krijg ik de uitslag, pff!

Alvast bedankt...
Nog geen ervaring mee maar ik krijg er eind deze maand een. Er is mij niets verteld over spuitjes en 2 uur wachten... Ik lees ff mee
Ik kan me niet voorstellen hoe de botscan pijnklachten kan opwekken.

Mogelijk wel door het stilliggen bijvoorbeeld, maar niet door de contrast vloeistof.

En wat je wel of niet meekregen hebt: het enige dat je kunt doen is afwachten tot de uitslag. Want je kunt er niets mee.
waarom heb je een botscan gekregen?

ikheb nog nooit van patienten gehoord dat het pijnlijk was, mss komt het door het lange stilliggen in een houding?
jalisa: Ik wil je heus niet bang maken, hoor, ik denk ook dat elke botscan anders is, soms is het ook maar voor één deel van je lichaam, maar ik denk wel dat dit nucleair spuitje er wel bij hoort...je moet maar eens googelen naar het woord botscan, je kan er alle info over vinden...

En het is ook niet in een tunnel zoals de mri-scan, daar ben ik dan weer wat bang voor, maar de scan-platen worden wel heel dicht bij je lichaam gebracht en je schuift er zo langzaam door, cm. per cm...de rest blijft allemaal open...

Dit was niet eng...alleen wekte de scan als het ware mijn pijnklachten op, precies op de plaats waar hij aan het scannen was, had ik nog nooit eerder gehad.

Toch een beetje raar!
...toch raar dat ik het enkel rechts voelde, precies waar mijn klachten zijn, het was ook geen erge pijn maar je voelde het...lang stil liggen kan dit misschien ook opwekken, dat is waar...maar het voelde toch anders aan, ik ga inderdaad moeten wachten...
Katleen bij een botscan krijg je radioactiviteit ingespoten dat uitstraalt en wordt "opgevangen" op een plaat Er wordt dus niet gescand met straling oid De straling verzorg jij.

Kreeg je een botscan omdat op andere beeldvorming niets gezien wordt?
Ervoor had ik een Mri scan gekregen van de rug, en dit wees uit dat ik geen hernia heb, alleen wat slijtage, volgens de neuroloog ligt het aan ontstekingen van de spieren en de pezen, vandaar de botscan
IK weet het ook niet waarom ik een botscan kreeg, ze testen ook mijn bloed, ze denken in de richting van reuma of één of andere spierziekte, sorry, dat ik wat vaag blijf...pff ik blijf daar wat gesloten bij
Hoi ik heb er ook 1 gehad vorige maand voor mijn heupen en knieen. Ik had nergens last van...
Hoi,

Ik heb 2 keer een botscan gehad ,en heb echt totaal niks gemerkt of gevoeld,en dat kan ook niet met een botscan .

Radioactieve stof vormt een beeld van de omzettingen in je botten,en dat geeft totaal geen pijn!
Ik weet niet wat voor een botscan jij hebt gehad, maar ik heb er pas een gehad.

Geen spuitje, kon zelfs mijn kleren aanhouden omdat er geen ijzer(knopen of ritsen) aanzat.

Duurde ongeveer 10 minuten. stelde niets voor, uitslag helaas wel.
Iry, heel jammer voor je dat de uitslag niet goed was, ik hoop toch dat het niet te erg is...ik heb de uitslag nog niet gehad en dat bezorgd me spanning, vandaar dat ik wakker ben, jij waarschijnlijk ook?
Hmm... correctie, dat was een botdichtheidsmeting begrijp ik na het googlen.

Internist noemde het wel een botscan, maar dat is toch wel verschillend.
ja, dit lijkt me inderdaad iets anders, hoewel ik ook mijn kleren mocht aanhouden, zelfs mijn bh
Ja ben idd wakker.

Nou ja, wat is erg, heb flinke Osteoporose in mijn heupen .

Eerst dacht ik, tsja, beetje abstract gegeven. Maar vind het nu toch minder leuk. Als ik lelijk val loop ik een groot risico mijn heup te breken en dat is geen grapje.

Een gebroken heup is een ingewikkeld iets.

Bovendien is Osteoporose niet meer te genezen, het kan ietsje verbeteren of stabiliseren maar als je ouder wordt alleen maar verergeren, het is ook eigenlijk een oudere mensen kwaal.

En ik ben pas 37

Ik hoop dat de uitslag gunstig is voor je, weet je waar ze aan denken?
Ik moest gewoon op een tafel liggen en kreeg een apparaat over mij heen zeg maar.
Osteoporose...dat zijn zo van die dingen die je niet verwacht als je 37 bent, dat is niet leuk om te vernemen...ik ben ook pas 38, en het is niet leuk om van alles aan de hand te hebben, bij mij denken ze aan spierziekte, reuma, ziekte van Betherew...die dokter gooide zowat alles tegen mij aan ... allemaal slechte scenario's..bah, mag er niet aan denken, misschien valt het wel mee en is de ongerustheid voor niets
Maar reuma of spierziekte dat kunnen ze op een botscan niet vinden , daar zijn andere onderzoeken voor nodig.

Je weet niet waar ze specifiek naar kijken ?

Nee het is feitelijk verspilde energie om je druk te maken over iets wat er nog niet is.
Hmm... misschien we reumatische aandoeningen, maar als ze daar aan denken had dat al in het bloed aantoonbaar moeten zijn toch?

Evenzo bij mogelijk spierziektes.
Nou meid, veel sterkte de komende week met het wachten op de uitslag in ieder geval.
Die andere onderzoeken zijn ze ook aan het doen, bloedtest, ct-scan van de heup, tja, ik weet ook niet waarom ze een botscan lieten uitvoeren, en het heeft inderdaad geen zin om me er druk over te maken, ik moet gewoon afwachten, ik heb gewoon niet de minste symptomen, ik krijg mijn arm niet meer gestrekt omhoog , boven de 90 graden, ik heb spierzwakte in mijn been, heel veel pijn in de nek, heb een slijmbeursontsteking in het bekken gehad, we zullen zien...
Het valt inderdaad af te wachten...het zal wel meevallen!
Bij een botscan lig je een tijdlang op een smal plankje, komt wat je nu voelt niet gewoon doordat je lichaam wat verstijfd raakte? Ik herinner me tenminste dat ik hoopte maar niet van dat smalle metalen plankje te vallen.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven