Gezondheid alle pijlers

Buik problemen.

21-10-2014 00:01 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buik begint een steeds groter probleem te worden.

Ik heb pds en daardoor blaast mijn buik soms erg op.

Alleen de laatste tijd is mijn buik constant een ballon. Waar ik er eerst vooral s'avonds last van had na het avondeten, sta ik er nu ook gewoon mee op.

Ik ben ook wel weer wat aangekomen, dus het zal ook wel deels buikvet zijn. Maar ook het aankomen is mij een raadsel.

Ik begin er echt moedeloos van te worden, het voelt de hele dag alsof ik zwaar gegeten heb en het ziet eruit alsof ik 5 maanden zwanger ben.

Ik weet niet meer wat ik nu beter niet kan eten, of juist wel. Het lijkt helemaal niets uit te maken. Het is ook vaak pijnlijk.

Ik schaam mij voor mijn buik eigenlijk, en het constante bewuste gevoel doordat het zo vol en opgeblazen aanvoelt maakt het er ook niet beter op.

Veel van mijn kleding kan ik niet meer dragen en ik verdoezel het maar wat met lange sjaals.

Ik wil zo graag van die buik af, het zit mij echt in de weg.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
Wat mij enorm helpt is heel simpel een glas gekookt water op nuchtere maag iedere ochtend.
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 00:24:

Ja misschien moet ik toch maar een diëtiste gaan proberen.

Melkproducten neem ik al niet. Al vraag ik mij af wat nu de boosdoener is. Ik heb al zoveel geprobeerd achterwege te laten.

Een vriendin van mij heeft weliswaar een ander soort ´ziekte´ maar zij kan heel veel dingen niet eten. Als ze naar een feestje gaat, neemt ze haar eigen cakeje mee en als we gaan uit eten heeft zij vooraf gegeten.

Je zou eens bij zo´n biologische winkel binnen kunnen stappen, die weten er vaak ook veel van en kunnen je misschien helpen. Ze hebben aangepaste pasta, bouillon, crackers en nog een hoop ander spul. Vriendin ontbijt met speciale yoghurt met fruit erin, eet tussen de middag meestal rijst met wat groente en bijvoorbeeld zalm, in plaats van brood. Avondeten gaat redelijk, omdat je dan toch al vaak versere spullen gebruikt (blikken laat ze links liggen vanwege alle toegevoegde middelen). De moncherie-kersenbonbons is het enige dat ze kan snoepen, al het andere levert problemen op (hoewel ze nu ontdekt heeft dat af en toe een pindarotsje van een chocoladefabriek ook niet direct een reactie geeft).

Haar moeder heeft overigens hetzelfde....

Lastig hoor. Want je kunt beter vragen wat ze wél kan eten.
Ik heb meer dan 5 jaar rondgelopen met wat de huisarts dacht dat pds was. Wat jij schrijft is heel herkenbaar, ook de frustratie

Uiteindelijk bleek het bij mij een parasiet te zijn waar ik na een antibioticakuur vanaf was. Ben je daar op getest?
Ik heb ook coeliakie en je klachten klinken idd. wel bekend. Er is een groep mensen waarbij de antistoffen niet te zien zijn in het bloed. Er is dan wel darmschade zichtbaar bij een biopt die genomen wordt tijdens een gastroscopie.

Je zou kunnen vragen of je verwezen kan worden naar een internist en om dit onderzoek vragen. Het is geen leuk onderzoek, maar als je coeliakie hebt en glutenvrij eten is de oplossing, zal je heel snel gaan herstellen.
Een verwijzing naar een internist of MDL arts is toch wel verstandig, ook andere oorzaken kunnen dan bekeken worden.
Herkenbaar! Ik heb ook PDS. De ene keer zet mijn buik zo op dat ik idd zwanger lijk en dan is het ineens weer weg. Heb nu ook zo'n gezellige periode van een opgezwollen buik en pijn. Kom nu al een week slecht vooruit. Ik slik naproxen, van de huisarts, en dat verlicht wel wat. Tip van de huisarts: eet waar je op dat moment zin in hebt, maakt niet uit wat.

Ik eet soms wat ongezonder, zodat mijn darmen niet zo hard hoeven te werken. Ik eet dan bijv. wit brood ipv volkorenbrood. Mijn darmen hoeven dan minder hard te werken. En zo heb ik nog een aantal dingen die ik eet wanneer mijn darmen lastig doen. Huisarts heeft me dat uitgelegd. Werkt vaak wel goed moet ik zeggen. Maar nu lijkt even niets te helpen..
Aan mij kun je tegenwoordig ook beter vragen wat ik wel kan eten. Mijn lijst met wat ik niet meer kan verdragen is groter. Mijn galblaas is verwijderd, dat speelt ook mee.
Ja, ik heb ook een buik hoor, maar als ik naar voren buig en mijn vel pak dan zit er toch geen vet onder. Probeer eens recht te staan, trek je billen in, kantel je bekken naar achteren (de bovenkant naar achteren en de onderkant naar voren alsof je aan het seksen bent) en dit moet dan je gewone houding worden.

En anders naar de fysio. Succes!
En darminhoud is normaal. Gas wordt afgevoerd dus dat blijft er niet lang. Als de darm een beetje uitgerekt wordt door gas dan is dat pijnlijk dus dat wordt dan naar elkaar toegedreven en daarna onder veel geluiden afgevoerd.
En als je te dik bent kan je het beste minder eten (een open deur maar toch).
Blommit, misschien lees ik je verkeerd hoor. Maar TO heeft pds en dan gaat het nu eenmaal niet zo 'normaal' in je darmen. Dat heeft weinig met houding of afvallen te maken.
Blommit, sorry hoor, afvallen? fysio? Misschien kun je de open deur zachtje dicht doen?

PDS is toch echt iets geheel anders, was het maar zo 'makkelijk'.

Spreek helaas uit ervaring, als je buik zo opgezet is zou je willen dat je er een speld in kon zetten (spijker mag ook) om al die overtollige lucht eruit te krijgen, incl. de pijn.

TO, sterkte, ik kan niet veel meer zeggen, ik ben zelf ook nog steeds strijdende maar de opgezette buik is afgenomen, met 75% maar ja, dat is voor nu...
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
ook ik heb pds!

ik at (heel erg) 2 grote zakken chips op een dag.

nu ik dat niet meer doe en gezonder eet is het een stuk minder.

ik heb ook geen last van mijn darmen.

het speelt vooral op wanneer ik erg zenuwachtig ben, of wanneer ik verdrietig ben.
A woman with class is timeless
mijn tip is ook gewoon gaan liggen maar, vervelendste is natuurlijk dat dit niet altijd kan.

op mijn werk wisten ze ervan en mocht ik soms even gaan liggen..

krijgen jullie ook wel eens de vraag hoelang je al zwanger bent?
A woman with class is timeless
quote:Morrowind schreef op 21 oktober 2014 @ 02:10:

Toen ik me liet testen op coeliakie konden ze ook niks vinden. Maar ondertussen had ik wel veel buikklachten en vitaminetekorten en werd ik na het ontbijt (brood) zo moe en duizelig dat ik een half uur moest liggen. In overleg met de huisarts ben ik overgestapt op een glutenvrij dieet. De buikklachten zijn voor een groot deel weg, de tekorten worden langzaam maar zeker minder groot, en ik ben niet meer duizelig.

Laatst heb ik per ongeluk een hap gewone pasta binnen gekregen. Resultaat: een half uur op de wc en een uur rillend en duizelig in bed. Gluten en ik zijn duidelijk geen vrienden.

Het is dus blijkbaar zo dat je ook overgevoelig kunt zijn voor gluten zonder coeliakie te hebben. En daarnaast worden FODMAPS steeds vaker genoemd als veroorzaker van darmklachten.

Ik heb naar je link gekeken, ik zou dat ook eens kunnen proberen.

Ik eet de laatste tijd wel vaker cashewnoten en allerlei naturel gedroogd fruit ( in het kader van gezonder doen) maar misschien is dat juist niet goed?
quote:miszlady schreef op 21 oktober 2014 @ 06:18:

Wat mij enorm helpt is heel simpel een glas gekookt water op nuchtere maag iedere ochtend.

Oké kan ik gaan proberen.

Ik heb ooit wel medicatie tegen de krampen gehad toen ik een periode had met aanvallen waar ik alleen maar stil kon liggen en wachten tot het na een paar uur voorbij ging.
quote:Exces schreef op 21 oktober 2014 @ 08:00:

[...]

Een vriendin van mij heeft weliswaar een ander soort ´ziekte´ maar zij kan heel veel dingen niet eten. Als ze naar een feestje gaat, neemt ze haar eigen cakeje mee en als we gaan uit eten heeft zij vooraf gegeten.

Je zou eens bij zo´n biologische winkel binnen kunnen stappen, die weten er vaak ook veel van en kunnen je misschien helpen. Ze hebben aangepaste pasta, bouillon, crackers en nog een hoop ander spul. Vriendin ontbijt met speciale yoghurt met fruit erin, eet tussen de middag meestal rijst met wat groente en bijvoorbeeld zalm, in plaats van brood. Avondeten gaat redelijk, omdat je dan toch al vaak versere spullen gebruikt (blikken laat ze links liggen vanwege alle toegevoegde middelen). De moncherie-kersenbonbons is het enige dat ze kan snoepen, al het andere levert problemen op (hoewel ze nu ontdekt heeft dat af en toe een pindarotsje van een chocoladefabriek ook niet direct een reactie geeft).

Haar moeder heeft overigens hetzelfde....

Lastig hoor. Want je kunt beter vragen wat ze wél kan eten.

Dat klinkt idd heel lastig als je zo zorgvuldig met eten bezig moet zijn.

Ik krijg dus niet uitgevogeld wat boosdoeners zijn.

Warm eten gaat bij juist heel slecht, maakt niet uit wat eigenlijk. Ik denk dat enkel de warmte van het eten de oorzaak is.
Ik ben er vanaf gekomen door Paleo te gaan eten. Geen brood, geen zuivel (alleen kefir en roomboter). Veel groenten, fruit, geen pakjes, zakjes en geen frisdranken ed.

Geen peulvruchten en kolen want dit zijn ook grote triggers bij mij om last te krijgen. Zuurkool kan ik weer wel hebben, is gefermenteerd.
quote:reisa1978 schreef op 21 oktober 2014 @ 08:07:

Ik heb ook coeliakie en je klachten klinken idd. wel bekend. Er is een groep mensen waarbij de antistoffen niet te zien zijn in het bloed. Er is dan wel darmschade zichtbaar bij een biopt die genomen wordt tijdens een gastroscopie.

Je zou kunnen vragen of je verwezen kan worden naar een internist en om dit onderzoek vragen. Het is geen leuk onderzoek, maar als je coeliakie hebt en glutenvrij eten is de oplossing, zal je heel snel gaan herstellen.

Door die malle molen ben ik al geweest. Darmonderzoek en maagonderzoek.

Ze hebben wel wat beschadigde plekken geconstateerd wat snel bloed. Biopten genomen maar daar is geen oorzaak uit naar voren gekomen.

Ik ben nu doorverwezen naar de neuroloog, omdat ik ook andere klachten heb.
http://melchiormeijer.wordpress.com/pal ... -notendop/
Bij mij zijn zowel een colonscopie als een dunnedarmonderzoek gedaan.

Bij mij kwam er ook niets uit, hoogstens dat mijn darmen lui waren volgens de arts maar dat had meer te maken dat ik ook last van verstopping had.
Houdt een lijstje bij van wat je eet. Doe dat elke dag voor een paar weken. Mss komt daar iets uit? Het kunnen ook kruiden zijn of de boter waarin je bakt.

Ik weet nu meestal wat de boosdoener is van een vlucht naar de wc, maar soms is het niet te achterhalen. Dat maakt het lastig. Stress en spanning is bij mij ook een echte trigger. Daar valt niets aan te doen, tenminste bij mij niet. Ik kan het niet altijd voorkomen.
quote:blommit schreef op 21 oktober 2014 @ 10:40:

En als je te dik bent kan je het beste minder eten (een open deur maar toch).

Dat ik wat aangekomen ben, wil niet zeggen dat ik te dik ben natuurlijk.

Ik heb een BMI van 22, dus normaal gewicht denk ik.

Het kan dat er wat op mijn buik terecht is gekomen, dus een beetje afvallen kan wat helpen misschien. Al is mijn buik gewoon een harde ballon,denk ook eigenlijk niet dat een paar kilo afvallen daar het verschil maakt.
quote:elfje12 schreef op 21 oktober 2014 @ 09:11:

Aan mij kun je tegenwoordig ook beter vragen wat ik wel kan eten. Mijn lijst met wat ik niet meer kan verdragen is groter. Mijn galblaas is verwijderd, dat speelt ook mee.

Oh dat is idd ook lastig met eten.

Sterkte ermee.

Wat een ellende toch dat eten als het gedoe oplevert hè
quote:black-shoes schreef op 21 oktober 2014 @ 10:56:

Blommit, sorry hoor, afvallen? fysio? Misschien kun je de open deur zachtje dicht doen?

PDS is toch echt iets geheel anders, was het maar zo 'makkelijk'.

Spreek helaas uit ervaring, als je buik zo opgezet is zou je willen dat je er een speld in kon zetten (spijker mag ook) om al die overtollige lucht eruit te krijgen, incl. de pijn.

TO, sterkte, ik kan niet veel meer zeggen, ik ben zelf ook nog steeds strijdende maar de opgezette buik is afgenomen, met 75% maar ja, dat is voor nu...Jij ook sterkte met de strijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven