Gezondheid alle pijlers

chronische darmontsteking... gevaarlijk?

13-09-2013 20:00 14 berichten
Mijn broer heeft al enige tijd last van zijn darmen. Al verschillende keren naar de huisarts geweest. Die kon niks vinden. Heeft vaak druk op zijn borst en heeft al vele echo's gehad en scannen.

Vandaag moest hij weer naar het ziekenhuis voor onderzoeken, en daar is uit gekomen dat hij een chronische darmontsteking heeft.

Mijn broer schept heel vaak op, en zegt wel eens dingen dat ik dan denk, dat zal wel. Maar vanmiddag toen hij uit het ziekenhuis kwam en te horen had gekregen dat hij een chronische darmontsteking had, zei die ik heb hooguit nog 1of 2 jaar te leven. Maar ik geloof er gewoon niks van, want op internet kan ik niks vinden.

Maar van een chronische darmontsteking kun je toch niet doodgaan? Mijn broer zegt wel eens vaker dingen niet naar mijn zeggen niet kloppen of dingen zegt die toch niet gebeuren, zoals dat hij elk jaar roept dat hij een huis gaat kopen.

En toch vraag ik me dit af, in de hoop dat hij weer geen gelijk heb en ik me geen onnodig zorgen maak;) Want ik wil toch zekerheid.
Volgens mij is je broer gek geworden... Nee dat kan niet. Ik heb inmiddels al 14 jaar een chronische darmontsteking en leef nog steeds.....
Alle reacties Link kopieren
Daar kun je niet zoveel over zeggen, maar in het algemeen zijn mensen met bijvoorbeeld Crohn of Colitis Ulcerosa niet na 2 of 10 of 30 jaar dood, het is een chronische ziekte. Net zoals de meeste darmziekten.

Maar ga eens in gesprek met hem over zijn ziekte, dan wordt je vast nog wel wijzer.
Nou, zou niet best zijn, dan was ik al dood. Heeft hij de arts wel goed begrepen? Vraag eens wat hij precies heeft, Crohn of Colitis.
Lijkt me heel sterk. Heeft hij zelf wel begrepen wat hij precies heeft?
hij heeft colitis, maar hij zegt wel vaker van zulke dingen! En ik weet gewoon dat het niet waar is wat hij allemaal zegt, ik heb het goed begrepen, maar hij is daar niet zo heel open over, vindt het allemaal maar best
Chronisch betekent eigenlijk dat het dus nooit meer overgaat, maar niet dood aan gaat ( uiteindelijk gaan we allemaal een keertje dood natuurlijk )
Klinkt bijzonder bizar allemaal.
Het lijkt me een heel sterk verhaal.

Maar goed, ik zat niet in de spreekkamer.
Hij zegt dat hij nog maar 1 of 2 jaar te leven heeft? Wat een zieke humor zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb ook Colitis Ulcerosa, en hoewel het soms zwaar kl*te is, is het verre van een doodsvonnis. Misschien dat je broer erg geschrokken is vd diagnose en t gevoel heeft dat zijn leven voorbij is?

Met de juiste medicatie en evt een aangepaste levensstijl kun je heel oud worden met deze ziekte.
Met colitis/crohn kun je "gewoon" oud worden. Tenzij je broer vanmiddag heeft gehoord dat hij darmkanker ofzo heeft, heeft hij een slecht gevoel voor humor.
quote:absor schreef op 13 september 2013 @ 20:21:

Chronisch betekent eigenlijk dat het dus nooit meer overgaat, maar niet dood aan gaat ( uiteindelijk gaan we allemaal een keertje dood natuurlijk )

Dat niet eens, in dit geval betekend chronisch niet blijvend in de zin van nooit overgaan, maar blijvend in de zin van terugkerend. Veel mensen met Crohn of CU zijn (vaak vanwege medicatie) gelukkig perioden ontstekingsvrij, soms meer dan 10 jaar aan een stuk door.

Het horen van zo'n diagnose is niet niks en iedereen reageert daar anders op, maar dit zou ik wel erg zorgelijk vinden, TO. Dit is niet een beetje opscheppen, dit is extreem liegen over niet het minste onderwerp. Zoals je aan de reacties hier wel leest kloppen de diagnose en de prognose die je broer je verteld heeft totaal niet met elkaar. Dus over een van de twee liegt hij.
O jee, dan zou ik al heel lang dood moeten zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven