Gezondheid alle pijlers

CU/ Crohn deel 9

17-10-2006 23:38 482 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar weer te starten met de oude openingzin van dit topic:

Voor iedereen met vragen/opmerkingen over de ziekte

van Crohn en Colitus Ulcerosa

Ook mensen die vrienden/familieleden met deze

ziektes hebben zijn van harte welkom in deze lijst!

Hou het wel schoon,

onze darmen zijn "vuil" genoeg!!

Veel inspiratie, informatie, plezier, kracht en sterkte voor iedereen die dit forum bezoekt, gaat bezoeken of heeft bezocht.
Hoi, schrijf al langer mee met viva. Ik heb op 6 februari de diagnose CU Proctitis gekregen en heb nu voor 7 dagen salofalk klysma´s gekregen. Iemand ervaring met die dingen?

T begint nu pas door te dringen dat ik ´chronisch ziek´ ben....
Hihi, hai Liubi, nou jou ken ik al natuurlijk!

En wil gelijk even reageren, omdat dat precies de medicijnen zijn waar ik ook mee begonnen ben toen ik net de diagnose kreeg.

Heb je ze al opgehaald? Eng he? Maar wees gerust het valt écht mee! Probeer je te ontspannen, ga lekker in je bed liggen, op een handdoek. Spuit het in als je op je zij ligt en probeer een poosje zo ontspannen mogelijk te blijven liggen. Aan het begin denk je dat het eruit zal lopen, maar dat valt echt mee. Ontspannen is het belangrijkste!

En het beste: die klysma's werken enorm goed!! Je zult zien dat het binnen de kortste keren al veel beter gaat. En daarna zal je waarschijnlijk overgaan op salofalk tabletten, al veel beter te "behappen" natuurlijk!

Succes meissie en zoals ik al op het andere topic had gezegd, probeer je echt niet te druk te maken, proctitis is heel goed te behandelen. Enne maak je ook nog maar niet druk over de prednison, dat hoeft echt niet per se hoor, ik heb het in de 12 jaar dat ik CU (proctitis) heb, nog nooit gehoeven.
hihi Ainne..

Bedankt voor je uitleg, voel me alweer wat gerustgestelder!

Heb trouwens zojuist de klysma's gehaald. Die krengen zijn supergroot!:o
I know, ik kreeg ook een halve hartverzakking toen ik ze voor het eerst zag. En ik zal niet liegen, de eerste paar keer is het gewoon heel eng om in te brengen. Gebruik een beetje vaseline om het inbrengen makkelijker te maken en ga dus op een handdoekje liggen. Je zal zien dat het er niet of nauwelijks uit zal lopen, maar is meer voor het idee.

Het allerbelangrijkste is Ontspannen! Het doet geen pijn en ze werken supergoed, de proctitis wordt letterlijk plaatselijk aangepakt.

Succes meid!
He wat raar, ik zie dat Leah verdwenen is hierboven, het arme kind! Gisteren stond ze er nog!

Ik probeer het nog eens:

1 of 1
test
Hoi hoiDit is dus mijn vijfde poging, maar ik zag dat de "test" dus gelukt is, dan maar via de HTML.....??Hoi Liubi, welkom op 'ons' topic. Wel keishit voor je dat je Cu hebt gekregen, maar je zult zien, en lezen hier, er is mee te leven, je kunt er 100 mee worden, en hier hebben we allemaal wat steun aan elkaar, we begrijpen elkaar en dat is ook al heel wat waard. Zelf heb ik crohn, het zusje/broertje van CU. We zullen elkaar beslist hier nog wel tegen komen. Groetjes he en succes met de klysma's, komt allemaal goed, vertrouw daar op he !Heey Bentetje, wat aardig van, je bent een schat.Maar als het goed is moet ik fortifresh gaan drinken, dat is op yoghurtbasis, omdat ik niet tegen melk kan. De fabrikant zou me enkele flesjes toesturen om uit te proberen voordat ik ze ga bestellen, welke smaakjes zijn lekker??Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor je aanbod.AINNE, VAN HARTE GEFELICITEERD met je dochter.Gossie zeg, wat zul je het druk hebben, een nieuw huis, zo'n klein wereldwondertje en een nieuwe man, want echt, ze veranderen allemaal als ze eenmaal vader zijn geworden. En dan zeggen ze dat wij veranderen, hahaha, nee hun !!!Heb je je nieuwe huis ook in Dublin ? En let je ook goed op jezelf, ik las dat je druk bezig bent in je huis, en dan nog de kleine....geniet daar van he !!Ze zijn zo vlug groot, mijn dochter is ingeloot voor een huis, dus die gaat over 'n jaar al het huis uit, en het lijkt nog maar zo kort geleden dat ze geboren is....Als je je adres naar me toemailt kan ik je wel 'n keer een doos van die korreltjes toesturen, en natuurlijk een mooie kaart !! Stuur maar naar sjaantje99@live.nlEn Taylor, alles goed?Ik moet weer gaan, moet weer naar de kaakfysio, het wil nog niet opschieten, in al die weken zitten we nog steeds op 5 mm, maar vandaag krijg ik een andere fysio, ook speciaal voor de kaak, en die is harder, jakkes jakkes, ik krijg nu al de rillingen want bij die andere is het al zo pijnlijk....dus eerst maar weer pijnstillers innemen dan kunnen die mooi z'n werk doen, is toch weer 25 km. rijden zometeen tot die fysio. En dan al die files rond de stad....op vrijdag....Heel veel groetjes en alvast een keigaaf weekend allemaal, Sjaantje.
ik heb van fortifresh niet zo heel veel gedronken, alleen de frambozen (geloof ik) en vanille/citroen. Die vond ik het lekkerst. Je hebt ook nog Ensini, dat is een soortgelijk drankje alleen op basis van vruchtensap, misschien is dat wat voor je? Daar heb ik er nog 1 van, maar is misschien niet echt de moeite om op te sturen. Je kan het wel vragen aan die fabrikant. Echt lekker is het geen van allen (al was de fortifresh het beste). Laat maar weten als je het mocht willen, geen probleem. Sterkte!

Het is inderdaad een lekker plekje hier, ik heb een hoop steun aan jullie gehad en dan blijk ik nog niet eens tot de doelgroep te behoren . Dus liubi, doe je best!
@Sjaantje, bedankt voor je warme welkom! Wat ik er trouwens vergeten was bij te vertellen: ik woon in het oosten van Duitsland en binnenkort verhuis ik naar het Westen van Duitsland. Ben getrouwd en mijn man komt uit de voormalige sovjet Unie.

@Bentetje, ik zal zeker mijn best doen;)Hoe gaat het nu met jou?? Nog vervelende onderzoeken gehad??

Ik heb gisteravond de klysma erin gestopt. Ging goed! En het schijnt meteen te werken want ik had helemaal geen bloed bij de ontlasting!:o Daarvoor hebben mijn darmen me wel het laatste gedeelte van de nacht wakker gehouden met hun gebroebel, geborrel en gefluit. Komt dat door die klysma??
ikke niet! Ik ben klaar met de vervelende onderzoeken, althans dat vind ik . Donderdag moet ik voor nacontrole op de poli en eigenlijk verwacht ik dat het daarbij blijft en dat er nooit bekend wordt waarom ik nou zo doodziek was.

Wat super dat het gelijk helpt!
Hallo allemaal,

een tijd gelden (half jaar) heb ik hier ook nog weleens wat gepost, helaas door omstandigheden moest ik het een tijdje laten afweten.

Ik ben nu weer herstellende van een darmoperatie, stukje weg, dus alle tijd om weer dagen achter het internet te zitten.

Ben nu al een half jaar aan de ellende van ziekenhuis in en uit en als ik het zo voel.... nog niet klaar mee. Helaas maar niet klagen he!

Watvoor een vraag dat ik nu heb gaat over de ruggenprik.

2 jaar terug ben ik ook geopereerd en een ruggenprik gehad, 1 grote ellende, ruggenprik losgeschoten en heel veel pijn.

Deze keer heel duidelijk aangegeven aan annestesie; geen ruggenprik, maar van meneer moest het toch:@ nou ja wat moet dat moet, ze zouden het goed vastplakken..

Lig ik daar bij te komen na de operatie, pijn in de onderbuik!

Ruggenprik was te hoog gezet, toch aan de morfine en ruggenprik laten zitten voor het gebied waar het wel werkte.

Helemaal wakker en op naar de afdeling...

na 3 uur zoveel pijn dat ik toch weer naar de recovery ben gebracht

en wat bleek, de ruggenprik was nog verder omhoog gegaan, nog meer morfine erbij, prik eruit gehaald. Pijn was met de extra morfine nog niet te houden dus nog meer erbij.

In totaal heb ik 9 dagen aan dubbele dosis morfine gelegen, nadat de morfine eraf was heb ik afkickverschijnselen gehad: warm/koud/rillen/jeuk.

Ik ben ervan overtuigd dat als ze me gelijk andere pijnstillers hadden gelegd ik niet zoveel pijn en morfine nodig had moeten hebben.

Daarom wat zijn jullie ervaringen met pijnbestrijding na de operatie?

want ik had het idee dat ze gewoon blind afgaan op de dokters en niet naar de ervaringen van de patient luisteren.

groetjes en veel sterkte met de darmellende
Goedemorgen iedereen,

Ik ben nieuw hier op dit topic. Dus even een korte introductie!

Ik ben een jonge vrouw van 26, 4 jaar geleden is Crohn geconstateerd.

Entocort, Pentasa etc gehad.

Nu een aantal keer al Remicade vanwege een ongelukkig liggende fistel (bij anus, en uitbreiding naar rechterschaamlip).

De Remicade doet niet wat de internist wil dat het doet, want het groeit niet dicht. Nu heeft hij voorgesteld er een Serton (schrijf je dat zo?) draadje in te laten plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het draadje te zien van buitenaf? En door eventuele partners? Is het onder gehele narcose geplaatst of toch een ruggeprik?
niemand?? :(
ik heb gelukkig geen fistels, nooit gehad ok. Maar de remicade werkt bij mij wel goed tegen de ontsekingen
Ik merk dat de Remicade idd goed werkt tegen ontstekingen, heb beduidend minder pijn, krampen en ongemak.
Oeps, te vlug op plaatsen gedrukt...

Maar tegen fistels doet ie zoals ik zei niet voldoende.

Mijn internist stelde voor om Seton draadje te plaatsen en de fistel als ie weer rustig is, van binnenuit dicht te plakken.

Maar niemand hier ervaring dus?
Mijn Salofalk klysma´s zijn inmiddels op. Ik heb wel het gevoel dat de onsteking eruit is, maar de ontlasting is toch niet helemaal zoals vroeger. Ga deze week nog naar de dokter om bloed te laten prikken en ik wacht ook nog op mijn historiografie, zoals ze dat hier zo mooi noemen.
@Anthi, met fistels heb ik (gelukkig) geen ervaring. Sorry! Sterkte nog!
Speciaal voor Sjaantje:

Leuk is ie hè en ze past hem al prefect! Alsnog onwijs bedankt!
Ooooooooooooooo wat is ze lief...... *smelt helemaal* En wat is ze mooi. Oooooooooo.

Gefeliciteerd!

Dikke kus,

Silke

P.s. hier is alles goed

Sjaan: Hoe is het met je kaak????? En heb je mijn msn-berichtjes ontvangen van afgelopen weekend? Laat je het ff via MSN weten?
quote:

Ooooooooooooooo wat is ze lief...... *smelt helemaal* En wat is ze mooi. Oooooooooo.

Gefeliciteerd!

Dikke kus,

Silke

P.s. hier is alles goed

Sjaan: Hoe is het met je kaak????? En heb je mijn msn-berichtjes ontvangen van afgelopen weekend? Laat je het ff via MSN weten? Hoi Silke

Ik moet je nog een mailtje sturen, maar vertel even, hoe gaat het met je.

Het is hier, zoals gewoonlijk, allemaal nogal hectisch, dus heb in de gauwigheid iets gelezen waar ik met kapoet van geschrokken ben.

Maar alles is goed, echt goed???

Mijn kaak is nog steeds kl**te, we zitten met heel veel wrikken en pijn nu op 9 mm. na de oefeningen, halve dag later zakt ie weer terug.

Dus nog niet alles, maar dat is niets met wat ik over jou las zeg!!

We moeten gauw mailen, okee, ik ga nog gauw wat voor Ainne schrijven en we houden contact he!

Groetjes, Sjaantje.
quote:

Speciaal voor Sjaantje:

Leuk is ie hè en ze past hem al prefect! Alsnog onwijs bedankt! Oh Ainne, geweldig, wat een scheetje, echt een supergaaf meiske !

Dit 'mopke' kwam ik tegen, en moest meteen aan jouw denken:

"Kort na onze bruiloft bezochten mijn vrouw en ik haar geboorteplaats Dublin. Nadat het vliegveld was geland, ging ze in de rij staan voor passagiers met een Iers paspoort, terwijl ik wachtte in de rij voor bezoekers.

'Wat is de reden van uw bezoek?' vroeg de douanebeambte mij.

'Vakantie,' antwoordde ik. 'Ik ben op huwelijksreis.'

De beambte keek eerst links van me en vervolgens rechts.

'Interessant,' zei hij, terwijl hij een stempel in mijn paspoort zette. 'De meeste mannen brengen hun vrouw mee.'  "

;)

Groetjes en toi toi toi van Sjaantje.

Ook groetjes aan alle anderen natuurlijk he !!
Ello girls

Alles goed met iedereen, geen darmperikelen?

Gelukkig dan, want daar zitten we niet op te wachten he!

En ikke, ik heb een doorbraak gehad met mijn kaak, zit na de behandeling nu op 15 mm. zakt wel weer terug, maar het gaat de goede kant op.

Kan ook weer wat eten, dus da's wel keigoed, heerlijk patatje gehad en zachte brooikes !!

Fijn weekend allemaal en toi toi toi, Sjaantje.
He he!! eindelijk he!!

Fijn weekend jij ook!!

Bye bye.
Hoi meiden, ik heb begin deze week bloed laten prikken om te kijken of ik misschien iets aan mijn darmen heb. Ik weet dat je Crohn en CU met een bloedtest alleen kunt uitsluiten en niet kunt aantonen. Stel dat een bloedtest uitwijst dat het niet uitgesloten kan worden, wat zijn dan de volgende stappen om het uit te zoeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven