Gezondheid alle pijlers

Cyste eierstok

07-02-2012 14:57 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Heb me echt net geregistreerd op Viva, dus ben nog een beetje aan het rondzwemmen. Maar voor het stellen van een vraag aan jullie ben ik volgens mij op de goede weg nu!

Eind december kreeg ik last van een vage pijn rechtsonder in mijn buik. Ik koppelde dit aan een blaasontsteking. Dit werd dan ook geconstateerd en kreeg hier antibiotica voor (tweemaal, omdat de eerste kuur niet aansloeg). Hierna was de pijn ook weggenomen.

Maar ongeveer een week geleden begon dezelfde pijn weer op te komen. Dus ik liet me weer testen voor blaasontsteking. Deze keer was er niets te vinden, dus geen blaasontsteking. Omdat de pijn wel bleef aanhouden, heb ik een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. Die heeft toen gevoeld en inwendig onderzoek gedaan om erachter te komen wat het is. Hij dacht aan een eileiderontsteking maar wist dit niet zeker. Hij verwees me door naar het lab voor bloedprikken en naar de radiologie in het ziekenhuis voor een echo.

Vandaag kon ik bellen voor de uitslag van het bloed en ook moest ik vandaag naar mijn afspraak voor de echo. In het bloed was helemaal niets te vinden, alle waarden waren laag.

Bij de echo zag (de nogal onaardige) mevrouw die mij hielp een "cystetisch ding" (aldus deze mevrouw), hierna te noemen: cyste. Ze kon zich wel voorstellen dat ik hier wel erg pijn door kon hebben. Ze zei dat het waarschijnlijk een inwendige echo moet worden bij de gynaecoloog. Verder was ze erg vaag en liet niet veel los. 'De huisarts moet het zeggen, maar waarschijnlijk wordt het gynaecoloog'...

Lekker duidelijk! Maar goed, waar ik dus nu een beetje bang voor ben is dat de cyste operatief moet worden verwijderd. Alleen zit ik hier nu totaal niet op te wachten omdat ik aankomend weekend een familieweekend heb en over 3 weken ga ik op wintersport. Voordat ik een afspraak maak bij de gyn, is mijn vraag aan jullie dus: heeft iemand ervaring met het operatief verwijderen van een cyste en hoe lang duurt het om hiervan te genezen? Of is er iemand die ervaring heeft met een cyste die vanzelf verdween? Hoe lang duurde dit etc.?

Bedankt voor jullie antwoord(en)!
NB: Ik heb trouwens nu 2 maanden een Mirena spiraal, geen enkele last van verder, maar misschien wel noemenswaardig.
In 1995 had ik ook buikklachten.Naar de huisarts geweest en medicijnen gekregen.Dit hielp niet. Toen naar het ziekenhuis voor onderzoek o.a. bij gynaecoloog.

Ik had ook een cyste.Ze zouden proberen die via de navel te verwijderen.Als de cyste te groot zou zijn, werd het een operatie onder het mes.

Toen ik bij kwam was de cyste weg, eierstok ook (cyste was te groot geworden) en ik had een snee van 14 cm in mijn buik.

Herstel heeft weken geduurd.

Ik zou zeker niet wachten met een afspraak maken want gezondheid is belangrijker dan familieweekend en wintersport.
Bedankt voor je reactie! Een vervelende ervaring...

En klopt, een familieweekend en wintersport vind ik inderdaad minder belangrijk dan mijn gezondheid! Daarom ben ik ook benieuwd, dan weet ik een beetje wat ik mag verwachten...
Ik heb anderhalf jaar geleden ook een cyste gehad in de eierstok (heb ook een mirena, misschien toeval maar misschien ook niet), en daar destijds medicijnen voor gekregen.

30 dagen lang een pilletje geslikt (naam van het medicijn weet ik niet meer helaas), en na een paar dagen werd de pijn al minder en bij de eindcontrole daarna was 'ie weg ..

Ik hoop dat je snel erecht kan bij de gynecoloog!
There's coffee in that nebula!
Om je gerust te stellen: toen ik een inwendige echo kreeg in het ziekenhuis om mijn miskraam vast te stellen bleek dat ik twee cystes a 4 cm had in mijn eierstokken. Deze zaten vol met vloeistof en verdwenen na mijn curretage.

Het schijnt namelijk (vertelde de arts) dat cystes zich gedurende je cyclus kunnen vormen en meestal verdwijnen als je ongesteld word. Ik moest toen na een maand terugkomen voor een nieuwe inwendige echo en voila; weg cystes.

Het hoeft dus niets ernstigs te zijn en zou dus ook niet perse verwijderd te hoeven worden.

Jouw situatie is natuurlijk ook weer anders dan de mijne, maar even om je een hart onder de riem te steken: het kan allemaal reuze meevallen.
Mijn vriendin had ook Cyste ....nadat ze mirena spiraal had
Ik heb ook een cyste gehad na het plaatsen van de mirena. Hij was iets van 5x6 cm. Moest van de gyn 3 maanden later terugkomen en toen was hij weg.

Gyn zei dat het best vaak voorkwam. Het is iig iets onschuldigs.
Ik heb ook een cyste gehad, groeide heel langzaam. Eerst een tijdje in de gaten gehouden, omdat ze volgens de gyn regelmatig vanzelf weer verdwijnen. Helaas verdween deze niet vanzelf.

Van de gyn mocht hij blijven zitten. Een cyste is onschuldig en geeft geen problemen, tenzij hij opeens zou draaien en je een gedraaide eierstok krijgt (maar dat gebeurt niet vaak). Door een verleden met kanker voelde ik me er fijner bij als de cyste eruit was en is dus operatief verwijderd. Klein gaatje in mijn navel, week herstellen en verder geen centje pijn.

Tussen de eerste constatering en de operatie zat volgens mij ruim 1 jaar. Als je een afspraak maakt, hoef je dus niet meteen te vrezen voor je weekend en wintersportvakantie. Gewoon afspraak maken en niet teveel zorgen maken.
mijn cyste groeide ook langzaam, maar is 1,5 jaar geleden verwijderd omdat ik er echt last van had. (hij was 8 x 8,5 cm) bij mij is t via n kijk- operatie gegaan en dan maken ze maar 3 kleine sneetjes, daar zie je bijna niks van en je hoeft maar 1 nachtje te blijven. de eerste nacht heb ik wel napijn gehad, maar met n dag of 3 voelde ik me al veel beter.

ik zou me nog niet druk maken over de wintersport, je kunt namelijk altijd aangeven dat je pas na n bepaalde datum geholpen wilt worden en tussen het besluiten van weghalen en daadwerkelijk onder t mes zit sowieso wat tijd.

gewoon n afspraak maken en vandaar uit verder kijken :-) ik wens je succes
Als je 'niet zo'n zin hebt in een operatie' dan wacht je toch lekker tot 'ie kantelt, dan jank je zo van de pijn dat je je arts zult smeken.... Suc6 met je belangrijke wintersport...
Joh, reageer even normaal. Ik heb toch eerder al een reactie geplaatst met de mededeling dat ik mijn gezondheid inderdaad belangrijker vind?! Dat is precies de reden van mijn vraag, dus als je alleen van dit soort berichtjes kan plaatsen, steek je energie dan liever ergens anders in...
Ik heb 10 jaar geleden ook een ovariumcyste gehad. Bij mij het gevolg van de Implanon. Hij was zo groot als een grapefruit. Ze hebben 'm eerst aangeprikt en leeggezogen in de hoop dat ie dan verdween. Uiteindelijk hebben ze toch geopereerd en konden 'm niet verwijderen, maar hebben 'm opengemaakt. Toen is ie verder vanzelf verdwenen. Het herstel duurde een week of 2. De meeste napijn had ik van het gas wat ze gebruiken bij een laparoscopie.

Bij mij zat er tussen het ontdekken van de cyste en de uiteindelijke operatie een half jaar. Meestal opereren ze niet binnen een paar dagen, of er moet spoed zijn.

Sterkte en beterschap
Ik heb ook een ovariumcyste gehad, en ook de arts die ik had was behoorlijk bot. Ik had ook pijn rechtsonder in de buik en ha stuurde me door v echo. Op de echo was een gezwel te zien zo groot als n tennisbal, zwart van kleur. Wist ik veel wat n cyste was? Ik schrok me dood en wilde vanalles weten. De arts (radioloog) reageerde heel bot dat ie geen tijd had voor uitleg en dat t ws goedaardig was omdat ie dat kon zien aan de helderheid. Maar is was 28 en maakte me natuurlijk heel erg druk over mijn eierstok.

Paar maanden later geopereerd. Laparoscopie. Dagopname maar onder algehele narcose omdat ze je buik oppompen. Je wordt beademd, anders stik je. Ze zuigen dan met een naald via de navel en/of daar in de buurt de cyste leeg. De cyste zelf lost dan op in je lichaam. Nu weet ik dat bijna elke vrouw wel cystes heeft aan de eierstokken. Meestal zo groot als knikkers. Goedaardig, niets om je zorgen over te maken. Komen en gaan. Ik slikte de pil, microgynon 30 en moest die meer gaan (door) slikken om de cystes tegen te gaan. Het hormoon in de pil schijnt cystes tegen te houden.

Heb er twee heel kleine littekentjes aan overgehouden, zie je bijna niet. Had de dagen erna wel ff pijn omdat ze toch in je lijft bezig zijn geweest. Daarna nog paar jaar onder controle om opnieuwe grote cystes uit te sluiten. want als ze zo groot worden kunnen ze knappen en dat schijnt heel veel pijn te doen en wel ernstiger te zijn. Maar als je t voelt sowieso wat aan laten doen lijkt me.

Sterkte!
Cystes (onschuldig) komen heel vaak voor tijdens de Mirena. Gaan ook vaak vanzelf weer weg.

Richtlijn is dat ze klachten kunnen geven vanaf 5cm. Dat zal dus de gyn eerst moeten bepalen met een inwendige echo. Mijn ervaring met radiologen(assistenten) is dat ze niet echt veel verstand hebben van cystes aan de eierstokken, voor hetzelfde geld is het namelijk gewoon een groeiend eiblaasje vlak voor de eisprong.

Ik zou niet op de zaken vooruit gaan lopen, zelden opereren we een cyste (die ontstaan is tijdens Mirena) direct, men komt eigenlijk altijd na een aantal maanden op controle om te kijken hoe het dan met de cyste is.

Je zal nu vast wel via de huisarts een verwijzing krijgen voor de gynaecoloog.
Verder lees ik hier steeds dat het knappen van een cyste gevaarlijk of pijnlijk zou zijn. Dat is niet waar. Je kunt het wel voelen hoor en dat kan ook wel even een heftige steek zijn, maar dat zakt snel weer af. Het gevaar met grote cystes is dat ze om hun as draaien waardoor de gehele eierstok meedraait en de eileider wordt afgekneld. Dát geeft enorme pijn en is iets wat meestal direct een operatie vereist.
Het knappen van een ovariumcyste is inderdaad ongevaarlijk. Zoals de Gyn tegen me zei: eigenlijk heeft je lichaam zichzelf geopereerd.

De pijn kan per persoon verschillen. Het kan variëren van pijnloos tot hels wegens een geïrriteerd buikvlies.

Ik zou liever niet op vakantie erachter willen komen in welke categorie ik val.
quote:lasvegas84 schreef op woensdag 08 februari 2012 21:26 Verder lees ik hier steeds dat het knappen van een cyste gevaarlijk of pijnlijk zou zijn. Dat is niet waar. Je kunt het wel voelen hoor en dat kan ook wel even een heftige steek zijn, maar dat zakt snel weer af. Het gevaar met grote cystes is dat ze om hun as draaien waardoor de gehele eierstok meedraait en de eileider wordt afgekneld. Dát geeft enorme pijn en is iets wat meestal direct een operatie vereist.

Bedankt voor je antwoord! Iedereen bedankt trouwens.

Ben je zelf gyn? Aangezien je in de we-vorm spreekt in je eerste bericht. Inmiddels heeft de HA mijn echo bekeken en mij gebeld. De cyste was op de echo ongeveer zo groot als een mandarijn. Hij zei dat ik zsm gebeld word door een gyn voor een inwendige echo. Die gaat inderdaad het risico op kantelen controleren. Echter belde mijn HA gistermiddag en de gyn heeft nog niet gebeld, dus ik ga er straks zelf maar weer achteraan bellen. Ben benieuwd naar wat de gyn gaat zeggen.
Ben arts-ass gyn idd. ;)

Maar maak zelf heel vaak echo's bij patiënten met cystes.
quote:lasvegas84 schreef op 08 februari 2012 @ 21:24:

Cystes (onschuldig) komen heel vaak voor tijdens de Mirena. Gaan ook vaak vanzelf weer weg.

Richtlijn is dat ze klachten kunnen geven vanaf 5cm. Dat zal dus de gyn eerst moeten bepalen met een inwendige echo. Mijn ervaring met radiologen(assistenten) is dat ze niet echt veel verstand hebben van cystes aan de eierstokken, voor hetzelfde geld is het namelijk gewoon een groeiend eiblaasje vlak voor de eisprong. Ik zou niet op de zaken vooruit gaan lopen, zelden opereren we een cyste (die ontstaan is tijdens Mirena) direct, men komt eigenlijk altijd na een aantal maanden op controle om te kijken hoe het dan met de cyste is.

Je zal nu vast wel via de huisarts een verwijzing krijgen voor de gynaecoloog.

Ik heb een paar jaar geleden 'gewoon zomaar' een echo laten maken. (Was midden 20 en nog nooit bij een gynaecoloog ofzo geweest. Was dus gewoon een ingeving toen ik bij de HA was en die verwees mij door naar de radioloog om een echo te maken.)

Na afloop gaf de echoscopist aan dat er een cyste te zien was op mijn eierstok en dat ik daar via de HA een verwijzing voor de gyn zou kunnen krijgen. Gewoon voor de zekerheid. Dus ik zat (via de HA) na ruim 2 maanden pas bij de gyn die vervolgens laaiend was, omdat er op de afdruk duidelijk te zien was dat er een verdachte cyste op mijn eierstok zat. Zat ik daar alleen bij de gyn die me vertelde dat er een verdenking was van eierstokkanker. Om een lang verhaal kort te maken: het bleek achteraf (pas na de OP) dat de cyste goedaardig was. Maar het was fijn geweest wanneer de radioloog/echoscopist me meteen had verteld dat er wel haast bij was (met die verwijzing). Per week groeide mijn cyste ruim 2 cm en toen hij weg werd gehaald was ie 12 cm.

@TO: mij werd verteld dat tegenwoordig in principe wanneer er geopereerd moet worden men voor een laparoscopie gaat en niet voor een snee net zoals bij een keizerssnee. En zo'n laparoscopie schijnt reuze mee te vallen, in tegenstelling tot de OP die ik had (meerdere uren en een heftige herstelperiode).
Hier een vergelijkbaar verhaal.

Ook een mirena, veel buikpijn, echo voor de ligging en toen werd er een cyste in mijn eierstok ontdekt.

Omdat hij nog niet zo heel groot was, mocht ik het even aankijken en na een aantal weken (of maanden? ik weet het niet meer) weer een echo en toen was de cyste weg.

De mijne was maar 3 cm maar gaf toch echt pijnklachten, hoe dan ook verdween de pijn én de cyste en niet veel later ook de mirena. Wat een rotding vond ik dat, continu licht vloeien, bijna de hele maand krampen, geen goed anticonceptiemiddel voor mij..

Ik heb vriendinnen die erbij zweren (de mirena), nooit ongesteld worden en nooit pijn hebben. Hopelijk bevalt hij jou net zo goed
Woensdagmiddag heb ik een afspraak bij de gyn voor een inwendige echo. Voel de cyste nog steeds zitten en hij gaat dan de grootte van het risico op kantelen bekijken.

MAAR... nu ben ik al 3 dagen volop ongesteld. Dat is de eerste keer sinds ik de Mirena heb (begin december 2011) dat het zo heftig is. Nu vraag ik me af of dat met die cyste te maken kan hebben. Iemand ervaring hiermee?

En ik vraag me heel erg af hoe lang andere Mirena gebruiksters ongesteld blijven wanneer ze het eens zijn.

Hoor het graag weer...
Ik werd niet ongesteld met de mirena, maar ik kreeg wel cystes. Toen heb ik hem eruit laten halen.
Ik heb sinds okt 2013 erge last v mn onderbuik en veel plassen. Na bloed en urine onderzoek geen onsteking. Bij uroloog in ct scan daar was Een cyste te zien op eierstok v 4,5 cm. Ik heb veel buikpijn klachten maar weten niet oft v blaas of cyste afkomt. Heb ook veel migraine daarom slik ik de pil door. Hij moet er uit als hij gaat draaien. Maar heb nog steeds veel last. M'n vraag is of je ook bloed verlies hebt vaginaal bij laparasopie? Heb ook slechte stoelgang miss door blaas of cyste. Niemand weet niks en ik heb ontzettend last. Ik merk ook opt moment dat ik ongesteld moet worden bij spotting dat ik ook ergere last krijg v cyste op linker eierstok. Gynaecoloog vind dit onwaarschijnlijk. M'n buik ziet er ook zwanger uit. Opgezet. Zijn er meer die hier last v hebben? Sima..
Ik hoop dat er gauw iemand reageert op dit forum 👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven