Gezondheid alle pijlers

cyste eierstok

15-02-2010 18:37 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben een meisje van 15 jaar,

ik was al ongesteld sinds mijn 11, maar opeens in december 2008 stopte het, 8 maand later werd ik pas weer ongesteld, daarna werd het heel onregelmatig, de dokter zei dat ik maar af moest wachten, twee weken daarna kreeg ik dan eindelijk een echo. Daar was te zien dat ik een cyste op mijn linker eierstok heb van 3 bij 4 cm. Het deed hele erge pijn, en op school miste ik daardoor ook veel lessen, en mijn resultaten lijdden er ook aan.

16 december kreeg ik weer een echo, hij zat er nog, toen hadden ze besloten dat ik 3 maand de pil Yasmin moest slikken, met stopweek. dat ging eigenlijk goed, bij de mensturatie heb ik wel veel pijn gehouden. 3 weken geleden, voelde ik me op een ochtend op school opeens heel raar, ik ben naar huis gegaan, en opeens had ik die middag een enorme pijn in mijn buik, ik kon niet rechtop staan, niet lopen, alles deed pijn, na drie kwartier ging dat ongeveer weg. een week later ging ik naar de gynaecoloog die weer een echo had gemaakt, daarop was te zien dat de cyste verdwenen is, we gaan ervan uit dat die geknapt is toen ik zoveel pijn had.

hij stelde voor om 3 maand de pil te slikken, zonder stopweek.

heeft iemand hetzelfde meegemaakt, en wat berijkt die er nou mee om 3 maand de pil te slikken?

weet iemand ook, of de kans groot is dat de cyste terug blijft komen,

en of ik er als ik ouder moet ben ook zorgen om moet maken en in de gaten moet houden?

Alvast bedankt.
Ik heb ook een cyste gehad toen ik 24 was. Deze is operatief verwijderd. Het heeft geen zin om je zorgen te maken over de toekomst, want je kan niet na 1x al zeggen of je er aanleg voor hebt voor niet. Belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren. Zodra je weer veel buikpijn hebt, bel je de dokter of ga je naar de gynaecoloog. Als jij je er fijn bij voelt kan je gewoon 1x per jaar even laten kijken dmv een inwendige echo. Daar is niets geks aan en dat doet ook geen pijn! Je vraag over de pil kan ik niet voor je beantwoorden helaas.
Ik heb het ook gehad, en nu soms nog.

De pil schrijven ze dan voor zodat de cyste zou verkleinen, verschrompelen, verdwijnen......In jouw geval is ie idd waarschijnlijk geknapt. In de toekomst kijken heeft idd geen zin zoals marie-liselotte schrijft. Misschien ben je er nu vanaf maar het kan natuurlijk ook zijn dat je er jammer genoeg opnieuw last van zou krijgen. Wat je nog zou kunnen doen is eventueel (mocht je opnieuw last krijgen) eens naar een andere gyn gaan, horen wat die ervan zegt. Het gaat hier tenslotte wel om je eierstokken hé!
Precies ja, je eierstokken zijn belangrijk! Hoewel het nu vast een ver-van-je-bed-show is, wil je over 10 jaar misschien wel een kindje. Dan moet het wel mogelijk zijn! Daarom is het belangrijk om goed op je lichaam te letten en je niet te laten afschepen door een arts die zegt; ach meisje, een beetje buikpijn hoort erbij. Ja, een beetje!!!!! Veel succes en nogmaals, ik laat het gewoon jaarlijks controleren. Even een afspraak maken en binnen 10 minuten sta je weer buiten, zonder pijn. Je kan gewoon een vriendin meenemen of je moeder.
Hallo, ik heb een vraagje, misschien kan iemand mij helpen deze te beantwoorden.

Ik heb een cyste van 4a5 cm bij of in mijn linker eierstok.

Nu had ik vannacht erge buikpijn, en steken aan de kant waar mijn cyste zit. Waarna er veel waterige roze vloed uit mijn vagina kwam (sorry voor dit onsmakelijke bericht). Nu heb ik zelf het gevoel dat de cyste geknapt is, zou dat kunnen?? Het klinkt misschien een beetje vaag.. Maar ik hoop op meerdere ervaringen van iemand..

ps. Ook heb ik clomid geslikt, en had ik afgelopen zondag of maandag mijn eisprong volgens de gyn. (geen idee als dit er een verband mee zou kunnen hebben)

B.v.d
Ammeltje: Het heeft geen enkele zin om ieder jaar naar de gyn te gaan. Als je gevoelig bent voor cystes komen en gaan ze op de meest onvoorspelbare tijdstippen. Om een voorbeeld te geven, het kan zo zijn dat je in augustus naar de gyn gaat, en dat er dan niks te zien is. Er kan een cyste komen, en die kan bijvoorbeeld december weer weg zijn. In maart weer terug komen en in juli weer verdwijnen. Als jij dan in augustus weer voor controle komt, is er niks te zien.Ter geruststelling deze cystes zijn echt onschuldig, en hebben geen invloed op het wel of geen kinderen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven