Gezondheid alle pijlers

Darmproblemen. Tarwe, spelt, of..

14-11-2013 19:55 65 berichten
Al heel mijn leven heb ik veel last van mijn darmen. Al vaak voor naar de huisarts geweest maar meestal krijg ik dan movicolon.

Wat ik heb gemerkt is dat ik veel last krijg van tarwebrood en als ik speltbrood eet dan heb ik geen klachten (pijn).

Maar van speltbrood krijg ik weer chronische verstopping en dus andere klachten.

Iemand tips of alternatieven voor spelt/tarwebrood?
quote:reisa1978 schreef op 14 november 2013 @ 23:42:

Maar naast coeliakie bestaan er ook een gewone allergie voor tarwe, andere granen zoals spelt zijn dan wel een optie. Maar ik raad je echt aan om eerst bloed te laten prikken en niet zomaar glutenvrij te gaan eten. Een darmbiopt is dan niet meer betrouwbaar. Je zou eens kunnen kijken op glutenvrij.nl, de site van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Daar kan je ook van alles vinden over de klachten die mensen hebben voor de diagnose.

Er zijn trouwens heel veel mensen die coeliakie hebben en geen diagnose hebben. Er is weinig kennis bij huisartsen. Zo werden mijn dochters getest op een granenallergie. Die hadden ze niet, heel fijn. Maar dat zegt niets over coeliakie, daar moet je een andere bloedtest voor doen. Je kan ook vragen naar een verwijzing naar een MDL arts. Die zou waarschijnlijk gelijk het bloedonderzoek doen bij iemand die al haar hele leven lang last heeft van haar darmen.Ben bij de huisarts geweest en heb een verwijzing gekregen voor een bloedtest op oa coeliakie, en nog een paar dingen..
Succes! Laat het even weten!
Thanks, zal ik doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook speltbrood gaan eten, omdat ik vaak buikpijn had, en heb zeker het gevoel dat het helpt. Ik heb volgens mij geen allergieën ofzo, maar mijn darmen reageren op veel tarwe anders.

Ik eet speltbrood met komkommer. Havermoutpap met sojamelk.

Sowieso had ik, toen ik nog wel tarwe at, minder last van verstopping toen ik stopte met 'zoete' melkproducten. Ik eet nu geitenkaas en gebruik zoveel mogelijk sojamelk. Alleen in de koffie gebruik ik gewone melk, want dat vind ik met soja niet te drinken.

Dus misschien is het aanpassen van je kaas/melk consumptie nog een optie.

zemelen zijn ook vaak van tarwe. Ik denk dat je op alle verpakkingen gewoon even moet kijken wat erin zit. Ook in veel roggebrood zit toch tarwe. Roggebrood is vaak wel volkoren, trouwens.
Later is nu
http://melchiormeijer.wor ... aar-zit-wat-in-%e2%9c%9d/

http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/de- ... der-tarwe/
@dreamer, zoals gezegd heb ik dat al geprobeerd, maar ik eet/drink sowieso al weinig melk. En meestal gewoon geitenkaas.

Asotut, leuke links. Maar ik zoek dus eigenlijk een vervanger waar ik geen verstopping van krijg (zoals bij spelt).

Vooralsnog wacht ik eerst doet test maar af ..
Amandelbrood!

Ik gooi 'm err nog maar eens in.
quote:esther55 schreef op 14 november 2013 @ 20:09:

Maud brood?Je bedoelt zeker moutbrood??
Mensen, laat je niks wijsmaken met speltbrood. Spelt is zo hip & happening dat supermarkten en ook veel bakkers geld hebben geroken en brood met slechts een minimaal percentage spelt als 'speltbrood' verkopen, want tarwemeel is natuurlijk veel goedkoper. Bij allergie is het wel zaak om daar op te letten. Je kan het eigenlijk beter zelf bakken. Speltpannekoeken zijn ook een aanrader en geen werk om te maken.
Je kunt bij de bakker gewoon 100% speltbrood kopen.
Vervangers voor brood?

Lijnzaadcrackers: http://www.paleofit.nl/in ... 8-lijnzaad-sesam-crackers

paleokoek: 2 eieren met een geprakte banaan bakken. je kan er kokosrasp, chiazaadjes etc, etc bij gooien.

Verschillende soorten omelet met groenten, zalm, spekjes etc, etc.

Overigens als je googled vind je genoeg.
Vervanger voor brood waar je geen verstopping van krijgt.

Thanks voor de lijnzaadcrackertip!
Er is niets uit de bloedtesten gekomen. Gelukkig dus geen glutenallergie of couliakie. De dokter denkt nu aan een spastische darm en heeft metamecil voorgeschreven. Vooralsnog merk ik daar helemaal niets van, behalve verstopping.
Heel veel water drinken bij metamucil, anders werkt het tegenovergesteld en krijg je dus verstopping.
Bedankt voor de tip.....!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven