Gezondheid alle pijlers

De huisarts belde net..

13-07-2011 17:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een half jaar geleden een topic geplaatst waarin ik het had over de uitslag van mijn uitstrijkje (na aanraden van huisarts tijdens soa test, ben 20 jr). De uitslag hiervan was pap3a en ik moest na een half jaar weer terug komen om te kijken hoe de situatie dan zou zijn. Nu belde de huisarts me net op met de boodschap dat ik nogsteeds pap3a heb en dat ik morgen de verwijsbrief naar de gynaecoloog op kan halen. Het overdonderde mij nogal en ik heb nog wel gevraagd wat ze dan precies zouden gaan doen.. : Het weg/dichtbranden van de cellen.. maar ik ben er verder niet op door gegaan dus hopelijk zijn er hier mensen die er wat meer vanaf weten of hun eigen ervaringen willen delen? Ik zou namelijk echt niet weten hoe ik me dit precies voor moet stellen...

Alvast bedankt!
Ik had een colscopie, en kon zelf mee kijken met een camera, dat was best interesant.

Ik had toen een fijne gyn, en ze legde me precies uit wat wat was. En ook hoe die cellen ontstonder. Er vind ergens een procces plaats, waar overgang begint naar je afscheiding, en daar gaat iets niet goed. Als ik het me allemaal goed herinner.....

Dearest, echt waar, maak je niet te veel zorgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik ook heel goed.

Zoals je leest, gebeurd het heel veel en vaak. Juist doordat er een goeie controle is!

Praat met je gyn, stel haar/hem al je vragen.
ik heb er niet op doorgevraagd omdat ik nogal overdonderd was door het telefoontje, had m maandag pas verwacht.. maar dit is dus al het 2e uitstrijkje en voor de 2e keer pap3a, heb dus al een half jaar gewacht. ik heb in het verleden ooit eens genitale wratjes gehad dus daar kan het ook onrustig door geworden zijn(is t zelfde virus: hpv). maar de huisarts had t wel meteen over een verwijzing en wegbranden etc. in ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb er nu iig een wat beter beeld van!
Sorry hoor maar pap3a is echt nog geen voorstadium!!!!

Meestal krijg je eerst een onderzoek dan word er met vloeistof gestipt dan kunnen ze het verkeerde cellen gebied zien dan kun je een biopt krijgen voor welke cin je hebt en na aanleiding daarvan een lis of andere behandeling

zo is het bij mij gegaan ik had pap3b en cin 3

Sterkte en laat je niet gek maken door alke verhalen
Hier gaf de huisarts en ook meerdere gyns die ik heb gesproken dat ik mij echt geen zorgen moeten maken met deze uitslag. Dus ik probeer ook maar relax te blijven. Bij mij kwam de eerste uitslag ook als donderslag bij heldere hemel.

Ik was ook totaal overdonderd en ging direct bedenken wat ik wilde vragen. Maar op dat moment weet je niks te vragen.

Ik heb een dag later terug gebeld en een belafspraak gemaakt met de gyn die ik fijner vind. Die heeft me terug gebeld. Ik had alle vragen opgeschreven en die kon ik toen rustig stellen.

Zou ik ook even doen als ik jou was!
Genitale wratten en baarmoederhalskanker worden beiden veroorzaakt door een HPV virus, maar wel allebei door geheel andere soorten HPV soorten. Wratjes hebben dus niets met baaarmoederhalskanker te maken en staan los van elkaar.
Hoi lief29

Bij mij hebben ze ook hele bovenkant van baarmoeder w weg gehaald

misschien raar maar voel jij littekenweefsel daar?

Groetjes
Het verbaast me echt dat er vrouwen zijn die nog nooit van pap3a hebben gehoord.
als je morgen de polikliniek gynaecologie belt voor een afspraak vraag dan gelijk of ze je een folder opsturen dan kun je je een beetje voor bereiden
quote:middje28 schreef op 13 juli 2011 @ 19:02:

Hoi lief29

Bij mij hebben ze ook hele bovenkant van baarmoeder w weg gehaald

misschien raar maar voel jij littekenweefsel daar?

GroetjesNee, niet echt. Heel soms doet de seks een beetje pijn, alsof het te diep is zeg maar. Maar of dat daaraan ligt, weet ik niet hoor.
lief 29

oh oke tis misschien beetje raar maar bij mij was het voor de lis glad en nu wat ribbelig of ik heb het nooit eerder goed gevoeld en dat het me nu pas opvalt en idd af en toe is het gevoelig

ik moet 27juli weer voor controle erg spannend!!!!

bij jou is nu alles weer goed lief29
Ja bij mij is alles weer goed. Is dit je eerste controle sinds de lis?
quote:Lisbeth__Salander schreef op 13 juli 2011 @ 19:05:

Het verbaast me echt dat er vrouwen zijn die nog nooit van pap3a hebben gehoord.Volgens mij gingen die reacties over het dichtbranden.
Hey TO, snap dat het schrikken is voor je maar pap 3 is helaas geen uitzondering tegenwoordig.

Waarschijnlijk doen ze bij de gynaecoloog eerst een kolposcopie, dan gaan ze wat plekjes aanstippen en kijken wat er precies voor afwijking zit, misschien dat je daarna idd nog een lis excisie krijgt, dit wordt goed verdoofd, is vervelend maar duurt maar even.

Misschien kun je je gynaecoloog wel vragen of ze willen kijken naar high risk HPV, dit wil nog steeds niets engs zeggen,alleen dat je een verhoogd risco loopt.

Bij mij was alles een jaar na de lis weer helemaal normaal, dan mag je in principe weer gewoon terug het bevolkingsonderzoek in en dan krijg je weer een uitstrijkje in het jaar dat je 30 wordt.

Succes en probeer je vooral niet té ongerust te maken.
Hoi lief29

Dit is mijn 2de controle en bn blij dat ik er bijna heen mag

heb steeds bloedverlies en troepjes nooit last van gehad

Wel spannend dus ook omdat het bij mij toen die tijd in 5 maanden van pap1 na pap3b ging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven