Gezondheid alle pijlers

derdehands roken

11-04-2015 23:47 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het: roken is slecht. Rook altijd buiten als de kinderen er zijn.

Zodra ze slapen rook ik binnen (slaapkamers zijn wel ver weg van woonkamer)

Nu hoor ik over derdehands rook, ik vind dit zelf zwaar overdreven. 8 jaar geleden en alle jaren daar voor, werd er nog gerookt in cafes en restaurants. Daar zaten we toen toch ook met onze kinderen? Hoe denken jullie hierover?
Ik heb geen last van een anders overgewicht. Daarnaast moet je eten om in leven te blijven, is het een eerste levensbehoefte. Roken heeft geen enkel nut en hoef je niet te doen.

Ik vind het trouwens wel tokkiegedrag als je als volwassenen rookt in huis waar je kinderen bijzijn of liggen te slapen. Ik vraag me af of je het ook ok vind om in de babykamer te roken of als de juf op de kleuterschool/kinderdagverblijf er eentje opsteekt.
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 17:58:

[...]

En die hartfunctie van 15% kwam door het roken?

Waar komt jouw hartfunctie van 30 % dan door?Die van hem kwam door COPD (zijn hele leven gerookt). Die van mij door een hartziekte, veroorzaakt door waarscchijnlijk een verkeerde medicijncombi (wordt nog onderzocht omdat dit een medische fout is)
Een verkeerde medicijncombi en een hartziekte dus hoogstwaarschijnlijk heeft het niets met mee roken te maken?
Nee, heeft niets met meeroken te maken.
Maar je kan het wel krijgen van roken.

Aanvulling:

Als ik had gerookt toen ik deze hartziekte kreeg, dan was ik al ruim 5 jaar dood geweest.
anoniem_159048 wijzigde dit bericht op 12-04-2015 18:12
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:-kuuk- schreef op 12 april 2015 @ 18:09:

Maar je kan het wel krijgen van roken.

Maar is dat bij jou ook vastgesteld dat het van roken komt?

Tot dat bewezen is weet je simpelweg niet of het door roken komt al wil je dat zelf wél graag dat het zo is..
Mijn moeder bijvoorbeeld heeft ook longproblemen en het eerste wat de longarts tegen haar zei was: "nou mevrouwtje stopt u eerst maar eens met roken'" nou zei mijn moeder dat wordt moeilijk want ik rook niet en heb ook nog nooit gerookt dus stoppen gaat niet.!

Zowel mijn broers als ik hadden een laag geboortegewicht en het eerste wat de gynaecoloog zei was ja mevrouwtje had u maar niet moeten roken.. eeeeh mijn moeder heeft nog nooit gerookt en al helemaal niet tijdens haar zwangerschappen.!
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 18:13:

[...]

Maar is dat bij jou ook vastgesteld dat het van roken komt?

Tot dat bewezen is weet je simpelweg niet of het door roken komt al wil je dat zelf wél graag dat het zo is..

Nee, ik heb nog nooit een peuk vastgehouden, laat staan gerookt. Ook geen/weinig mensen in mijn omgeving die roken. Nooit meegerookt dus. (als alleen op feestjes e.d.)

Bij mij is er een overduidelijke reden om aan te nemen dat het door een medcijncombinatie komt. Omdat de ziekte die ik nu heb ontstond onder het gebruik van die medicatie (was een combi, voorgeschreven door HA die nooit gemogen had)

Ik stel ook nergens dat mijn ziekte in mijn geval te maken heeft met roken.

Ik zeg wél dat het een ziekte is die bij rokers kan ontstaan. En als ik dus iemand kan waarschuwen voor mijn ziekte en de daarbij voorkomende complicaties, dan zal ik dat dus zeker doen.

Vandaar dus ook mijn voorbeeld over de groep geamputeerden waar ik mee train: allemaal 50 plus, allemaal zwaar gerookt. Het tast namelijk niet alleen je longen aan. Ook al je vaten. Als vaten af gaan sterven krijg je gesodemieter met (evt) amputatie tot gevolg.
Dat vind ik nog wel het ergste, mensen die roken tijdens de zwangerschap en er zo luchtig over doen en zelfs beweren dat de verloskundige zei dat minder roken beter zou zijn dan stoppen. Ik ken mensen die tijdens de zwangerschap zijn blijven roken en waarbij het kind veel te vroeg gehaald moest worden, met alle gevolgen van dien, wegens zwangerschapsvergiftiging en dergelijke waardoor het risico op overlijden te groot werd als het kind bleef zitten. En dan nog stug blijven volhouden dat het niet door het roken kwam. Ja oké vrouwen die niet roken kunnen ook complicaties krijgen maar door roken loop je wel meer risico.

Of rokers met chronische bronchitis en vaak de longen uit hun lijf hoesten "Nee dat komt niet door het roken". Natuurlijk kan een niet roker het ook krijgen maar zeg niet dat het niet door het roken komt.
quote:closednote schreef op 12 april 2015 @ 18:37:

Dat vind ik nog wel het ergste, mensen die roken tijdens de zwangerschap en er zo luchtig over doen en zelfs beweren dat de verloskundige zei dat minder roken beter zou zijn dan stoppen. Ik ken mensen die tijdens de zwangerschap zijn blijven roken en waarbij het kind veel te vroeg gehaald moest worden, met alle gevolgen van dien, wegens zwangerschapsvergiftiging en dergelijke waardoor het risico op overlijden te groot werd als het kind bleef zitten. En dan nog stug blijven volhouden dat het niet door het roken kwam. Ja oké vrouwen die niet roken kunnen ook complicaties krijgen maar door roken loop je wel meer risico.

Of rokers met chronische bronchitis en vaak de longen uit hun lijf hoesten "Nee dat komt niet door het roken". Natuurlijk kan een niet roker het ook krijgen maar zeg niet dat het niet door het roken komt.Beschuldigd worden van roken terwijl je zoals bijvoorbeeld mijn moeder nog nooit gerookt hebt is nóg erger.!
Mijn moeder kreeg 4 kinderen waarvan ik de dikste was met net 6 pond en de overige 3 kinderen allemaal onder de 5 pond en 1 kind wat het zelfs niet overleefde..

Nooit 1 sigaret aangeraakt maar werd er wel van beschuldigd.!
Ja dat is ook belachelijk...
De reden dat mijn moeder eigenlijk het verhaal over haar overleden kind niet meer durft te vertellen?

Simpel omdat de anti rook maffia doodleuk als eerste roepen : "had je maar niet moeten roken.!"

Sodemieter op moraalridders dat mens heeft nog nooit gerookt.!
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 18:54:

De reden dat mijn moeder eigenlijk het verhaal over haar overleden kind niet meer durft te vertellen?

Simpel omdat de anti rook maffia doodleuk als eerste roepen : "had je maar niet moeten roken.!"

Sodemieter op moraalridders dat mens heeft nog nooit gerookt.!

Het zit je blijkbaar erg hoog maar ik vind het nogal overtrokken.

Als je een ziekte hebt die voor 95% veroorzaakt wordt door roken is het voor de hand liggend dat een arts dan in eerste instantie er van uit gaat dat je idd rookt.
Als je nooit hebt gerookt waarom jezelf dan aangesproken voelen?
quote:smulrol schreef op 12 april 2015 @ 18:58:

[...]

Het zit je blijkbaar erg hoog maar ik vind het nogal overtrokken.

Als je een ziekte hebt die voor 95% veroorzaakt wordt door roken is het voor de hand liggend dat een arts dan in eerste instantie er van uit gaat dat je idd rookt.Voordat een arts roept stop eerst maar met roken zou hij eerst eens moeten informeren of het wel klopt dat een patiënt rookt.!
quote:SaveTheDay schreef op 12 april 2015 @ 19:01:

Als je nooit hebt gerookt waarom jezelf dan aangesproken voelen?Omdat zoals in het geval van mijn moeder een arts en buren,etc als eerste denken en tegenwoordig sinds de anti rookmaffia ook zeggen.! dat je rookt als je een ziek kind wat na 6 weken overlijd op de wereld zet of als je longproblemen krijgt.!
.
Ach, het is fijn om je eigen misère op andermans fouten te kunnen afwentelen toch? Dat jij een maandagmorgenmodel bent met allerlei fabrieksfouten, dat kan je verwaarlozen want ALS je had gerookt/geblowd/gebungeejumped/geenontbijthadgegetenelkemorgen dan was je allang doodgeweest en dus moet iedereen stoppen met roken/blowen/bungeejumpen/meteenkopkoffiedeautoinschuiven. Ja. Want jij bent iedereen en iedereen is jou.
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 18:54:

Sodemieter op moraalridders dat mens heeft nog nooit gerookt.!Nouja, ze zijn in ieder geval eerlijk, moet je maar denken.
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 19:06:

[...]

Omdat zoals in het geval van mijn moeder een arts en buren,etc als eerste denkenen ook zeggen.! dat je rookt als je een ziek kind wat na 6 weken overlijd op de wereld zet of als je longproblemen krijgt.!Maar dat is toch wat je wil? Dat mensen direct eerlijk zeggen wat ze denken?
quote:Pantax schreef op 12 april 2015 @ 19:16:

[...]

Nouja, ze zijn in ieder geval eerlijk, moet je maar denken.Eerlijk moet je zijn als het ook klopt en mijn moeder rookt niet en heeft nooit gerookt dus die eerlijkheid is volkomen misplaatst.!
quote:Pantax schreef op 12 april 2015 @ 19:17:

[...]

Maar dat is toch wat je wil? Dat mensen direct eerlijk zeggen wat ze denken?Dat zeg ik eerlijkheid is prima als het ook klopt in mijn moeders geval is het volkomen misplaatst want ze rookt niet en heeft ook nog nooit gerookt dus om dan te schreeuwen "eigen schuld want je rookt" is onnozel natuurlijk.!
Dus ze mogen wel tegen jou zeggen dat ze denken dat je een tokkie bent omdat dat klopt, maar niet tegen je moeder zeggen dat ze denken dat ze rookt, omdat dat niet klopt? Hoe moeten mensen nou weten of iets klopt vóór ze eerlijk gaan lopen wezen?
quote:Pantax schreef op 12 april 2015 @ 19:20:

Dus ze mogen wel tegen jou zeggen dat ze denken dat je een tokkie bent omdat dat klopt, maar niet tegen je moeder zeggen dat ze denken dat ze rookt, omdat dat niet klopt? Hoe moeten mensen nou weten of iets klopt vóór ze eerlijk gaan lopen wezen?

Als je mensen nooit werkelijk hebt zien roken waar haal jij dan de arrogantie vandaan om te roepen dat ze roken?

Als jij morgen longproblemen hebt is het ook prima dat jij als een rokende tokkie wordt gezien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven