Gezondheid alle pijlers

dokterassistente, wil weten wat klachten zijn

12-08-2014 10:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of dit bij alle praktijken nu zo is, laatst maakte ik onder werktijd een afspraak voor de HA (je mag alleen 's morgen daar voor bellen) en de assistente vroeg mij wat mijn klachten waren.

Ik was even met stomheid geslagen want ik zit met twee mannen op 1 kamer en die hebben met mijn klachten niks te maken.

Ik kon nog net uitbrengen dat ik dat liever met de dokter besprak.

Nu net belde mijn man voor een afspraak en vroeg ze het hem ook.

Wat is de toegevoegde waarde hiervan, je zal maar op je werk zitten en bang zijn of je een soa hebt of zwanger bent.

Kunnen je collega's lekker meegenieten als je uitlegt dat je een groene stinkende afscheiding hebt of dat de ongesteldheid is uitgebleven.

Maar gebeurt dit nu overal of ligt het aan onze dokter.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Hier ook. Zij bepalen dan of je wel of niet naar de ha mag.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zo kunnen ze bepalen of iets snel gezien moet worden (als in vandaag), of dat het evt. ook wel een dagje kan wachten. Zo raar vind ik het niet.
Je bent het niet verplicht te melden. Dit vragen zij om een tijdindicatie te maken.
Wat doe je verontwaardigd zeg. Dat is heel normaal. Dan kan de assistent(e) namelijk een tijdsduur per afspraak inplannen.
Hier vragen ze het ook.

Heb wel eens begrepen dat ze het doen om een inschatting te maken of je het in een standaard consult red, maar ik ben geen doktersassistente

Zeggen dat je dat liever met de dokter bespreekt is toch een prima antwoord?
Dat word mij ook gevraagd, niet meer dan logisch vind ik.

Maar ik zoek dan ook altijd een plekje waar ik alleen kan staan als ik op het werk ben.

Het zal wel te maken hebben met dat de dokter dan weet waarom je komt.
De assistente van mijn huisarts vraagt dat ook. Niet om te bepalen of je wel of niet naar de huisarts mag, maar om te kijken of het misschien spoed heeft. Zo belde ik ooit 's morgens om een afspraak te maken voor later in de week vanwege benauwdheid. Toen ik dus vertelde waarvoor ik de afspraak maakte, stelde zij voor om de afspraak nog dezelfde dag te laten plaatsvinden.
Ja, het gebeurt hier ook. Ik denk dat het gevraagd wordt zodat ze een goede tijdsplanning kunnen maken. Een moedervlek weghalen of een oor uitspuiten kost waarschijnlijk meer tijd dan de standaard 10 of 15 minuten die ze volgens mij uittrekken.

Zo voorkomen ze dat de wachtkamer vol zit met chagrijnige patiënten die te lang zitten te wachten.
Even de kamer uitlopen als je belt voor een afspraak .....

De DA vraagt tegenwoordig door om te bepalen hoe dringend het is. Als mensen bellen voor voetwratten kan de afspraak ook makkelijk over drie dagen, als mensen bellen omdat ze benauwd zijn en pijn op de borst hebben kunnen ze onmiddelijk komen. Is voor iedereen beter!
Als ik naar de huisarts bel voor een afspraak en ik ben op mijn werk dan zoek ik even een plekje op waar verder niemand is. Lijkt me niet zo moeilijk toch?

De assistenten maken door te vragen wat de kwaal is een inschatting of je dezelfde dag nog op spreekuur moet komen of bv kunt wachten tot de volgende dag, en ook of je op basis van je klachten genoeg hebt aan een consult van 10 minuten of dat er langer tijd voor moet worden uitgetrokken. Bij alle huisartspraktijken die ik ken vraagt de assistente naar de klachten/reden van het maken voor een afspraak.
Hier ook , geen problemen mee.
Inderdaad, het is om te bepalen of er haast geboden is. Als je liever geen antwoord geeft, dan kun je dat rustig zeggen. Maar ik zonder me meestal ook even af als ik bellen ga. Hebben mijn collega's sowieso niks mee nodig.
quote:kaneelkoekje schreef op 12 augustus 2014 @ 10:27:

Zo voorkomen ze dat de wachtkamer vol zit met chagrijnige patiënten die te lang zitten te wachten.Wat nooit lukt, het loopt altijd uit. Maar ow wee als jíj te laat op komt dagen..
Is inderdaad gebruikelijk hoor . Maar als je het niet wilt zeggen, mag dat ook!
Is hier ook normaal.

In het kader van efficiënte bedrijfsvoering is het ook niet zo gek. De assistent(e) verzamelt informatie goedkoper dan de arts.

Privacy is een onderwerp dat bij artsen niet altijd heel goed begrepen wordt geloof ik. Maar troost je, dat is niks nieuws. Ga voor de aardigheid eens in een ziekenhuis liggen, dan merk je dat privacy er helemaal niet toe doet.
quote:saartjuhzes schreef op 12 augustus 2014 @ 10:31:

[...]

Wat nooit lukt, het loopt altijd uit. Maar ow wee als jíj te laat op komt dagen.. Ja, dat is nou marktwerking he. De leverancier van de dienst heeft geen gebrek aan klanten, de klant wel een gebrek aan keuze uit leveranciers.
quote:eldorado schreef op dinsdag 12 augustus 2014 10:31 Is hier ook normaal.

In het kader van efficiënte bedrijfsvoering is het ook niet zo gek. De assistent(e) verzamelt informatie goedkoper dan de arts.

Privacy is een onderwerp dat bij artsen niet altijd heel goed begrepen wordt geloof ik. Maar troost je, dat is niks nieuws. Ga voor de aardigheid eens in een ziekenhuis liggen, dan merk je dat privacy er helemaal niet toe doet.

Privacy is een onderwerp dat bij artsen niet altijd heel goed begrepen wordt geloof ik. Maar troost je, dat is niks nieuws. Ga voor de aardigheid eens in een ziekenhuis liggen, dan merk je dat privacy er helemaal niet toe doet."

Voor de assistente geldt ook dat ze beroepsgeheim heeft hoor.
Bij ons is dat ook normaal dat de assistente dat vraagt.

Maar als je het niet kan of wil zeggen is dat ook je goed recht.
Ik ben zelf doktersassistente, en wij vragen het ivm met de planning van het spreekuur, moet het vandaag, kan het even wachten, en soms zijn er dingen die wij zelf af kunnen handelen, of na overleg met de huisarts een advies kan worden gegeven.

Het is niet zo dat wij zo nieuwschierig zijn om te weten waarom iemand komt, maar dit is dus de reden. Als mensen het niet willen zeggen is dit ook prima, maar dan kan het dus zijn dat je door de drukte wat langer moet wachten om op het spreekuur terecht te kunnen komen.
Er wordt hier gesuggereerd dat het zou zijn omdat zij wil weten of het spoed is....nou nee, dat had ze al gevraagd, en omdat het geen spoed was had ze me al een tijd en dag gegeven voor een afspraak een week later.

Oor uitspuiten, bloed afnemen hebben ze een verpleegkundige voor in deze praktijk, dan krijg je de dokter zelf niet te zien, is ook niet nodig.

Mij afzonderen en mobiel bellen kan in mijn kantoorgebouw niet, alleen Vodafone werkt daar maar i.v.m. het glas en de staalconstructie en ik zit bij T-mobiele.

En ik snap dat de assistente een beroepsgeheim heeft hoor, maar ze zit wel midden in de wachtkamer met haar balie, toen ik uiteindelijk ging voor mijn afspraak kon ik ook lekker meegenieten met andermans symptomen en klachten!

Ik vind het toch echt wel inbreuk op de privacy.
quote:nak schreef op 12 augustus 2014 @ 10:40:

[...]

Voor de assistente geldt ook dat ze beroepsgeheim heeft hoor.

Zal best, maar hier zit de DA bijna letterlijk in de wachtkamer.

Ik hoeft zaken als terugkerende schimmelinfecties van mw. Pietersen en de derde zwangerschap van Jeanet echt niet te weten. Of dat anderen weten van mij waarvoor ik kom.
Ah, er zijn dus meer DA's die in de wachtkamer zitten
quote:chocoladerijstwafel schreef op 12 augustus 2014 @ 10:25:

Je bent het niet verplicht te melden. Dit vragen zij om een tijdindicatie te maken.O...ké, kan ik inkomen.
quote:Nemesis. schreef op 12 augustus 2014 @ 10:25:

Wat doe je verontwaardigd zeg. Dat is heel normaal. Dan kan de assistent(e) namelijk een tijdsduur per afspraak inplannen.Ja echt? doe ik verontwaardigd, ik heb een slechte jeugd gehad, zo doe ik altijd, ik dacht dat iedereen dit op dit forum onderhand wel wist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven