Gezondheid alle pijlers

Een crematie bezoeken

21-01-2021 15:07 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend is de crematie van een buurvrouw.

Ik ben nog nooit naar een crematie gegaan. Hoe gaat dat? Kun je ook alleen even naar binnen en dan weer naar buiten? Of is dat heel raar?

En als er een tijdstip staat op de kaart, hoe lang van tevoren moet je er dan zijn?

Nemen de bezoekers een bloemetje of een kaart mee of zoiets?

Ik kan door een ziekte niet lang zitten, niet goed lopen, niet lang staan. Ik strompel. Ik heb wel een scootmobiel, maar daar past mijn rolstoel niet op. En ik ga natuurlijk niet met de scootmobiel naar binnen.

De dochter van de buurvrouw weet dat ik even kom.

Ze was een heel lieve buurvrouw, dus daarom zou ik aan de ene kant wel even willen gaan. Maar aan de andere kant ben ik zo beperkt dat ik twijfel, want misschien is het verstandiger om thuis te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-01-2021 15:21
Als bij de crematie van m'n vader iemand weg had gewild vanwege pijn, had ik daar echt geen problemen mee gehad. Dat jullie dat allemaal een no-go vinden, kan ik niet helpen. Daarom, vraag het naaste familie, niet hier op het forum.
Ik ben het hier volledig mee eens.
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
21-01-2021 16:18
Ik ben het hier volledig mee eens.
Ik ben het hier niet mee eens. Als familie heb je in de week tussen overlijden en uitvaart zo ontzettend veel aan je hoofd, zoveel te regelen en te doen en dan ook nog alle emoties en met een beetje pech familiegedoe erbij - dan vind ik het niet netjes om als buurmeisje aandacht te vragen voor jouw specifieke situatie.

Ik vergelijk het met de achternicht van mijn vader, die met mij contact opnam naar aanleiding van haar uitnodiging voor de uitvaart. Ze had geen vervoer, dus of ik vervoer kon regelen of misschien een taxi en hoe laat moest ze dan met de trein om op tijd bij de taxi-standplaats te zijn en waar was die standplaats. Ik heb het geregeld, want ik vond het ook erg onbeleefd om te zeggen dat ze dat even aan iemand anders moest vragen, maar ik vond het niet fijn en ook niet netjes.
makreel wijzigde dit bericht op 21-01-2021 16:23
35.66% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik had er ook geen problemen mee gehad als iemand weg zou willen gedurende de crematie van een naaste. Ik had het dan wel fijn gevonden het van te voren te weten, anders zou het wat vraagtekens oproepen.

Een crematie-dienst is niet veel anders dan een begrafenis-dienst. Mensen doen een woordje en tussendoor is er wat muziek. Na afloop is er vaak een receptie met koffie/thee en cake, waar je de nabestaanden kunt condoleren en vaak is het ook een weerzien met wat oude bekenden.

Het enige wat anders is, is wat er met de overledene gebeurt. Na de dienst is het soms zo dat de naasten (dus naaste familie bijv) bij de kist blijft tot die 'naar beneden zakt'. De kist gaat dan niet meteen de oven in hoor. ;) Maar het voelt soms fijner om niet zelf weg te lopen bij de overledene, maar te wachten tot de overledene 'zelf' weggaat. Nadat de kist is gezakt (paar minuten), komt ook de naaste familie naar de koffieruimte. Over het algemeen geldt dat je gewoon de mensen volgt en alles wel goed komt. :P

Als ik de dochter van de buurvrouw zou zijn, zou ik het zeer waarderen dat je naar de crematie komt en helemaal geen probleem vinden als je tussendoor weg zou moeten!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt heel erg van het soort dienst en het soort familie af. Toen mijn buurvrouw overleed ben ik ook naar de bijeenkomst geweest. Mijn buurvrouw was achter in de 90 en had een fijn leven gehad. Ze wist dat ze ging sterven en wilde geen stijve bedoening, ze wilde juist een ongedwongen afscheidsfeestje.
Er waren voornamelijk buren en vrienden en collega’s van de kinderen van de buurvrouw. Bij die crematie was het helemaal niet vreemd om halverwege weg te gaan.

Ik ben ook wel bij andere crematies en begrafenissen geweest waarbij mensen eerder weggingen. Eerder dit jaar nog nu ik er over denk. Dat was een vrouw die ook op leeftijd was en niet zo lang buiten in de kou wilde staan. Echt niemand maakte daar een probleem van.
Ik zou niet gaan onder de huidige pandemieomstandigheden. Stuur een kaart en kijk eventueel de streaming van de dienst.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu wel anders dan een standaardcrematie ivm de afstandsregels en maximum aantal mensen enzo. Het is nu nog maximaal 100, maar kan ook minder zijn afhankelijk van de omvang van de locatie. Ik was laatst op een crematie waar het maximaal 70 was. Dat betekent meestal dat mensen heel selectief worden uitgenodigd. Even naar binnen en dan weer naar buiten is normaal al een no-go, maar kun je nu echt niet maken, want dan had iemand anders in jouw plek gekund die nu niet heeft kunnen komen. Een scootmobiel mee naar binnen zie ik geen probleem in zeker nu niet, omdat er best veel ruimte is omdat de zaal niet vol is. Zo kun je ook voldoende afstand van iedereen houden.

Je moet gewoon kort van tevoren aanwezig zijn, kwartiertje ofzo, zodat je je naam in het condoleanceboek kunt zetten, je jas ophangen en misschien nog even naar het toilet. Bij ons moest je ook via een qr code je naam registreren voor bron en contactonderzoek.

Misschien zou ik in jouw geval niet gaan. Ten eerste ben je al behoorlijk beperkt en dan is het ook nog eens je eerste condoleance en is het ook nog anders dan normaal ivm corona. Ik weet ook niet of je zelf tot de risicogroep behoort? Ik vind uitvaarten best riskant wat dat betreft. Je ziet mensen toch bij elkaar kruipen, ondanks dringende verzoeken dat niet te doen, ook omhelzen zie je gebeuren. Ik kende toen verder niemand, dus had daar gelukkig geen last van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-01-2021 16:26
Ik zou niet gaan onder de huidige pandemieomstandigheden. Stuur een kaart en kijk eventueel de streaming van de dienst.
Hier ben ik het wel mee eens
TO, je hebt het over "als er een tijdstip op de kaart staat". Heb je al wel een kaart ontvangen? Zo niet, dan is het sowieso geen optie om te gaan.
makreel schreef:
21-01-2021 16:21
Ik ben het hier niet mee eens. Als familie heb je in de week tussen overlijden en uitvaart zo ontzettend veel aan je hoofd, zoveel te regelen en te doen en dan ook nog alle emoties en met een beetje pech familiegedoe erbij - dan vind ik het niet netjes om als buurmeisje aandacht te vragen voor jouw specifieke situatie.

Ik vergelijk het met de achternicht van mijn vader, die met mij contact opnam naar aanleiding van haar uitnodiging voor de uitvaart. Ze had geen vervoer, dus of ik vervoer kon regelen of misschien een taxi en hoe laat moest ze dan met de trein om op tijd bij de taxi-standplaats te zijn en waar was die standplaats. Ik heb het geregeld, want ik vond het ook erg onbeleefd om te zeggen dat ze dat even aan iemand anders moest vragen, maar ik vond het niet fijn en ook niet netjes.
Ik had haar gezegd dat ze dan maar thuis moet blijven. Had sowieso wel wat anders aan m'n hoofd dan de toeloop van allerlei vage bekenden.
En onder de huidige omstandigheden vind ik het bizar dat mensen nog steeds meer mensen uitnodigen dan de directe naasten.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
21-01-2021 16:33
Hier ben ik het wel mee eens
Ik ook. Zeker in het geval van TO.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-01-2021 16:26
Ik zou niet gaan onder de huidige pandemieomstandigheden. Stuur een kaart en kijk eventueel de streaming van de dienst.
Dit.
Ik zou even navragen of het de bedoeling is dat je komt? Laatst was een kennis overleden en ik geloof dat er maar 20 a 30 mensen aanwezig mochten zijn voor de condoleance omdat de ruimte beperkt was. Verder was een mondkap verplicht tenzij je aan tafel zat op afstand. Ben toen zelf niet gegaan trouwens. En afscheid nemen bij de kist was op een andere dag en daar kreeg je een tijd voor toegewezen om te voorkomen dat het te druk werd. Vond het dus erg raar om gisteren te horen dat blijkbaar 100 mensen toegestaan zijn en vanaf morgen 50.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-01-2021 16:34
Ik had haar gezegd dat ze dan maar thuis moet blijven. Had sowieso wel wat anders aan m'n hoofd dan de toeloop van allerlei vage bekenden.
En onder de huidige omstandigheden vind ik het bizar dat mensen nog steeds meer mensen uitnodigen dan de directe naasten.
Het was geen vage bekende, maar iemand die mijn vader zelf op de lijst met mensen had gezet die uitgenodigd moesten worden voor zijn uitvaart. En wie hij wil uitnodigen voor zijn eigen uitvaart is nog altijd aan hem.

De uitvaart was een dikke maand geleden, dus ook onder 'huidige omstandigheden', zoals jij schrijft.

Voor de condoleance werd gewerkt met tijdsblokken, dus mensen moesten zich vooraf aanmelden en kregen dan te horen van wanneer tot wanneer ze welkom waren.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
21-01-2021 15:22
Bij de uitvaartplechtigheid blijf je gedurende de hele dienst aanwezig. De nabestaanden spreken dan een woordje, er wordt naar muziek geluisterd of er is een andere manier om het leven van de overledene te gedenken. Dat duurt ongeveer een uur. De uitvaartverzorger leidt dit alles in goede banen en het is echt niet de bedoeling om tussendoor weg te gaan.

Aan het einde van de dienst gaan de aanwezigen vaak langs de kist om de laatste eer aan de overledene te bewijzen. Dan is er daarna meestal tijd voor koffie of iets anders in een aparte zaal, waar je eventueel nog gelegenheid hebt om de nabestaanden te condoleren. Je kunt er wel voor kiezen om dat koffiegedeelte over te slaan en direct na de plechtigheid weg te gaan.

Is er überhaupt nog koffie dan? In juni was het al erin - plechtigheid - eruit - zo snel mogelijk wegwezen.

Ik zou voor de optie online bijwonen gaan, als dat kan.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2021 16:42
Ik zou even navragen of het de bedoeling is dat je komt? Laatst was een kennis overleden en ik geloof dat er maar 20 a 30 mensen aanwezig mochten zijn voor de condoleance omdat de ruimte beperkt was. Verder was een mondkap verplicht tenzij je aan tafel zat op afstand. Ben toen zelf niet gegaan trouwens. En afscheid nemen bij de kist was op een andere dag en daar kreeg je een tijd voor toegewezen om te voorkomen dat het te druk werd. Vond het dus erg raar om gisteren te horen dat blijkbaar 100 mensen toegestaan zijn en vanaf morgen 50.
Vanaf maandag 50. Zodat huidige geplande uitvaarten door kunnen gaan en niet opeens 50 man geannuleerd moet worden.
OohBoy schreef:
21-01-2021 16:46
Is er überhaupt nog koffie dan? In juni was het al erin - plechtigheid - eruit - zo snel mogelijk wegwezen.

Ik zou voor de optie online bijwonen gaan, als dat kan.
Dat zal wel verschillen per uitvaart of uitvaardcentrum. Bij die kennis was er een dienst en een kleine koffietafel. Voor andere officiële gedeeltes was het alleen de directe familie van degene die overleden was.
TsumTsum schreef:
21-01-2021 16:42
Ik zou even navragen of het de bedoeling is dat je komt? Laatst was een kennis overleden en ik geloof dat er maar 20 a 30 mensen aanwezig mochten zijn voor de condoleance omdat de ruimte beperkt was. Verder was een mondkap verplicht tenzij je aan tafel zat op afstand. Ben toen zelf niet gegaan trouwens. En afscheid nemen bij de kist was op een andere dag en daar kreeg je een tijd voor toegewezen om te voorkomen dat het te druk werd. Vond het dus erg raar om gisteren te horen dat blijkbaar 100 mensen toegestaan zijn en vanaf morgen 50.

Die 100 mensen is al een tijdje, mits de ruimte groot genoeg is. Wij hadden een flink zaal, maar er mochten toch maar 50 mensen in (normaal gesproken was die zaal voor 400 mensen). Voor 100 mensen heb je in deze tijd een enorme zaal nodig.
makreel schreef:
21-01-2021 16:43
Het was geen vage bekende, maar iemand die mijn vader zelf op de lijst met mensen had gezet die uitgenodigd moesten worden voor zijn uitvaart. En wie hij wil uitnodigen voor zijn eigen uitvaart is nog altijd aan hem.

De uitvaart was een dikke maand geleden, dus ook onder 'huidige omstandigheden', zoals jij schrijft.

Voor de condoleance werd gewerkt met tijdsblokken, dus mensen moesten zich vooraf aanmelden en kregen dan te horen van wanneer tot wanneer ze welkom waren.
Gecondoleerd :hug:

Ik was van minder geflipt toen mijn vaders uitvaart was dus ik zou er niet van gediend zijn geweest dat iemand mij of mijn moeder lastig had gevallen met vervoerproblemen: neem een taxi als je geen lift kunt regelen bij andere familieleden.
vivapimpelmees schreef:
21-01-2021 16:55
Vanaf maandag 50. Zodat huidige geplande uitvaarten door kunnen gaan en niet opeens 50 man geannuleerd moet worden.
Ja logisch want hoe ga je die keuze maken. De eerste selectie lijkt me al lastig en dan dit weer. Maar ik wist dus niet dat nu nog 100 mensen zijn toegestaan.
lattemachiato schreef:
21-01-2021 16:31
Ik vind uitvaarten best riskant wat dat betreft. Je ziet mensen toch bij elkaar kruipen, ondanks dringende verzoeken dat niet te doen, ook omhelzen zie je gebeuren. Ik kende toen verder niemand, dus had daar gelukkig geen last van.
Een tijd geleden vertelde iemand me dat ze naar 'n begrafenis van een buuf waren geweest en dat de volwassen dochter haar onverwachts een knuffel gaf. Ze was te verbluft om achteruit te springen. De directe nabestaanden zijn gewoon een grote risicofactor omdat ze in hun verdriet waarschijnlijk al veel meer mensen binnen de 1,5 meter hebben toegelaten in de aanloop naar de uitvaart toe.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. :redrose:

Ik wilde gaan omdat ze zo’n lieve buurvrouw was en ik mis haar. Haar dochter heeft gezegd dat ik van harte welkom ben.

Als ik toch blijf zitten, ook al kan ik eigenlijk niet meer door de ziekte en de pijn, wordt de pijn zo erg dat ik er duizelig en misselijk van word. Dat kan natuurlijk niet op een uitvaart.

Vandaar dat ik wilde weten of het misschien mogelijk is om maar eventjes te gaan. Maar ik begrijp uit de reacties dat dat in het algemeen not done is.

Ik heb besloten dat ik dan beter niet ga. Ik zal haar dochter appen dat ik niet kan komen en ook waarom.

Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Goede beslissing TO. En sterkte :hug: :rose:
Pergamon schreef:
21-01-2021 15:16
Ik heb het 1x meegemaakt, maar die persoon viel flauw tijdens een afgeladen dienst. Dat kon toen gewoon echt niet anders. Het is verder de grootste no-go die ik kan bedenken: weggaan tijdens de crematie dienst zelf.
Ik heb het één keer gedaan. Kreeg een astma aanval door de wierook en moest echt weg, anders had ik de hele dienst verpest, maar het schaamrood heeft nog lang op mijn kaken gestaan. Als je van te voren al verwacht het niet de hele dienst vol te houden zou ik niet gaan
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
21-01-2021 16:21
Ik ben het hier niet mee eens. Als familie heb je in de week tussen overlijden en uitvaart zo ontzettend veel aan je hoofd, zoveel te regelen en te doen en dan ook nog alle emoties en met een beetje pech familiegedoe erbij - dan vind ik het niet netjes om als buurmeisje aandacht te vragen voor jouw specifieke situatie.

Ik vergelijk het met de achternicht van mijn vader, die met mij contact opnam naar aanleiding van haar uitnodiging voor de uitvaart. Ze had geen vervoer, dus of ik vervoer kon regelen of misschien een taxi en hoe laat moest ze dan met de trein om op tijd bij de taxi-standplaats te zijn en waar was die standplaats. Ik heb het geregeld, want ik vond het ook erg onbeleefd om te zeggen dat ze dat even aan iemand anders moest vragen, maar ik vond het niet fijn en ook niet netjes.
Actief vervoer regelen is toch wel iets anders dan vragen of het erg is om tijdens de dienst weg te gaan als de pijn te erg wordt, lijkt me. Ook de manier waarop je zoiets brengt maakt natuurlijk uit. Maar ik zou het heel vervelend vinden als iemand niet zou komen op de begrafenis/crematie van een naaste alleen omdat ze vanwege gezondheidsredenen niet zolang kan zitten en niet durft te vragen of ze in het midden van de dienst weg mag. Zolang ze een goed moment vindt om weg te gaan, bijvoorbeeld tijdens een wisseling van sprekers, zou het voor mij geen probleem zijn en is het alleen mooi dat diegene afscheid kan nemen en de overledene een laatste eer kan bewijzen.
Ik zou niet appen maar een persoonlijke kaart sturen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven