Gezondheid alle pijlers

Een maand niet drinken

01-01-2011 12:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet omdat ik ernstig verslaafd ben, niet (alleen ) omdat het 1 januari is, maar omdat ik er even klaar mee ben na alle feestdagen en wil zien of, nee dát, ik het kan. Even geen alcohol.

Daarom ga ik een maand niet drinken, en ik begin vandaag. Als mensen zin hebben om mee te doen, leuk!

Ik vind het nu nog heel makkelijk omdat het de ochtend na O&N is, dan heb ik meestal niet zoveel zin in drank . Maar ik weet al precies wat mijn valkuil is; een wijntje om te ontspannen na een studiedag, avondjes met vriendinnen die er ook wel één lusten, avondeten bij mijn ouders. Ja, ik hou van wijn. Van de smaak, van het fijne gevoel, van het ritueel van 'een wijntje drinken'.

Ik drink vrijwel nooit teveel, maar wel vaak 2/3 wijntjes en dat telt toch ook aardig op. Nu dus even niet meer, en ik ben benieuwd hoeveel moeite me dat kost.

Dit topic leek me handig om inzicht te krijgen in wat de moeilijke momenten zijn en waarom. En om het vol te houden, 't misschien met elkaar te delen. Dus mede-tijdelijk-onthouders verzamelt u!
wijn is errug !

Ik drink niet veel , maar heeeeerlijk een half glaasje wijn bij het koken ... mjam mjam ...

ik kan daar echt van genieten.

misschien doe ik met je mee .. ik denk er nog even over na.
mmm.. opzich niet verkeerde gedachten..

maarja.. er komen ook een hoop nieuwjaars recepties en dan is het wel leuk en lekker om te toosten....
Ik doe mee!
DTEEZ!
Heb ik vorig jaar ook eens gedaan. En help, hoewel ik echt niet zo'n zuipert ben, merkte ik wel dat ik beter uitgerust wakker werd 's ochtends.....

Ik dronk vaak 's avonds 1 wijntje, soms 2 als ik de dag erop vrij was, maar ook niet elke avond, en toch merkte ik verschil. Waar ik aan moest wennen: wat drink je als je geen wijn drinkt 's avonds? Ik ben geen frisdrank-mens, water word je ook zat. Het is voornamelijk thee geworden. Maar bij het uitgaan was het soms wel even zoeken wat een goede vervanger is.

Succes in elk geval! Ik ga overwegen om mee te doen.

(maar wel pas als de whiskey voor de Irish Coffee op is )
quote:Djoels schreef op 01 januari 2011 @ 13:17:

Ik doe mee!

Haha, jij bent al heel 2010 aan het oefenen! Da's niet eerlijk.
ik kan prima zonder alcohol. Echt geen probleem voor mij. Drink zelden.

Maar ik herken wel de gezellige momenten die het voor mij moeilijk maken om me aan mijn "goede voornemen" te houden. Namelijk om minder slecht te eten. En met slecht eten bedoel ik dus vooral zoetigheden.

Dus; mag ik meedoen, maar dan "een maand geen zoetigheden"?

Of moet ik dan maar een eigen topic starten
Maak je borst maar nat!
Ik drink sowieso bijna nooit. Moet eerlijk zeggen dat dat niet zo moeilijk voor me is want ik vind alcohol gewoon niet zo lekker. Heb wel een colaverslaving, en daar zou ik niet een maand zonder willen.............
Succes met het niet drinken dames!

Ik doe mee, maar dat is niet helemaal eerlijk aangezien ik toch al ruim 10 maanden niet drink (eerst zwanger, nu borstvoeding)..

Maar ik moet zeggen dat het me alles meegevallen is, na een tijdje denk je er nieteens meer aan.

Ik vind spa rood een goeie vervanger trouwens om 's avonds te drinken als mijn vriend een wijntje neemt. Frisdrank en sapjes zetten zo aan en spa rood is toch een fijne afwisseling naast kraanwater en thee.
Ik heb bijna een jaar niet gedronken.

Afgelopen jaren heb ik zo drie flessen bier of een halve fles wijn op een doordeweekse dag weggewerkt. Ondanks dat dat niet zo erg was, ging het me toch tegenstaan.

Ik kan heel makkelijk van de ene op de andere dag stoppen, gewoonweg niks meer in huis halen.

Af en toe iets drinken mag wel, vind ik.

Eens met Noodles.

Koolzuurhoudend is een goede vervanger, het geeft toch extra smaak i.p.v. alleen maar mineraalwater.
Ik kan helaas niet mee doen: er is nog een halve fles prosecco. Die moet eerst op.
Ik drink nu al een maand niks en ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Maar ik dronk ook hooguit 2 wijntjes op een "weekendavond". 1 a 2 x per week dus.

Artpiraat, dronk jij dan dagelijks 3 flessen bier en een halve fles wijn? dat vind ik eigenlijk best heel veel. Kan me voorstellen dat het je toch is gaan tegenstaan.

In mijn studententijd dronk ik ook haast dagelijks wel het een en ander maar bij mij was altijd wel dat gevoel dat het niet ok was. Ik werd dan op een gegeven moment zenuwachtig als ik geen wijn in huis had. Dat is natuurlijk een teken...
@ dames die overwegen mee te doen of eerst nog een fles van het één of ander moeten leegdrinken: jullie kunnen natuurlijk ook later instromen .

@ Star10: van mij mag je hier blijven hoor!

Ik heb hier net alvast geroepen dat ik een maand niet ga drinken. We zijn nu bij mijn schoonvader en de broer van mijn vriend vond het maar een raar idee. Ik heb er eigenlijk wel zin in, ben benieuwd of ik verschil voel en wanneer ik het echt moeilijk ga vinden.
Zelf drink ik geen alcohol.

Vervangers: bij het eten drink ik een glas light frisdrank, of vruchtensap aangelengd met water.

Overdag drink ik veel water.

Voor de rest drink ik 's avonds vooral thee.

In de lente en zomer maak ik grote kannen met veel ijsblokken en zulke lichte limonade, dat er maar net een smaakje aan zit.

Of bijvoorbeeld half spa citroen, half spa rood.

Dat kun je nog opleuken door er citroen of munt bij te doen, heerlijk.

Op terrasjes altijd ice tea, cola light of vers geperste sinaasappelsap. Als het kouder is koffie verkeerd, thee of warme chocolademelk.

Keuze genoeg, of niet?

Veel succes allemaal!
Op zich een goed idee, maar ik heb echt teveel borrels staan komende maand. En die vind ik toch een stuk minder leuk als ik geen lekker wijntje mag drinken. Succes dames!
I am surrounded by morons
Toevallig, ik heb net met twee vrienden afgesproken dat we alledrie een maand niet drinken.

Ik doe ook mee dus
Ik drink ook nooit alcohol. Maar wens je veel succes.

Genoeg lekkere drankjes die alcoholvrij zijn.

En waarom is iets pas gezellig als je alcohol op hebt. Dat heb ik dus nooit begrepen.
quote:hadda schreef op 01 januari 2011 @ 14:47:

Ik drink ook nooit alcohol. Maar wens je veel succes.

Genoeg lekkere drankjes die alcoholvrij zijn.

En waarom is iets pas gezellig als je alcohol op hebt. Dat heb ik dus nooit begrepen.

Ik ook niet.

Ik vind het eigenlijk best sneu dat je zoiets al gaat proberen, dat moet toch geen enkele moeite zijn?
Wat Doi zegt. Ik zal het nooit begrijpen denk ik.
Ik heb ooit alcohol geproefd, vond het niet lekker, en leef sindsdien zonder.

Alcoholdrinkers vinden mij ongezellig omdat ik niet mee doe, terwijl ik niet begrijp wat de inhoud van mijn glas te maken heeft met de algehele gezelligheid. Ik kan me niet voorstellen dat ik tegen een ander zou zeggen: "Hè, waarom drink je nou wijn? Dat vind ik nou niet gezellig. Hier, neem cola, net als ik."

Alternatieven voor alcohol:

- frisdranken

- ijsthee

- vruchtensappen

- cocktails zonder alcohol

- koffie, thee, water
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Even voor de duidelijkheid; ik associeer het voor mezelf soms met ontspanning en gezelligheid, ik probeer nooit anderen te overtuigen om alcohol te drinken. Natuurlijk ís het niet pas gezellig als er alcohol bij komt kijken en ik vind zelf ook dat ik dat misschien iets teveel aan elkaar heb gekoppeld.. aan een moment van rust of ontspanning. Juist dáárom wil nu dus even minderen, dus eigenlijk ben ik het wat dat betreft wel eens.

Waarom zou dit nou weer sneu zijn? Ik heb zelf niet de associatie van roken met gezelligheid/ontspanning, maar als een gelegenheidsroker dit bij zichzelf zou herkennen en zou stoppen, zou ik dat nooit sneu noemen maar juist goed.

Ik weet niet of het moeilijk is. Misschien net zo moeilijk als voor sommige mensen een maand niet snoepen of een maand geen tv kijken. Dat zou in theorie ook geen moeite moeten zijn, maar toch loop je tegen momenten op dat je er zin in hebt of dat je gewend bent een stuk taart te eten of lekker onderuit te zakken.

Mensen die alcohol niet lekker vinden of het om een andere reden niet drinken, good for you. Ik zie geen reden om voorgoed te stoppen met drinken want ik vind het lekker en drink niet teveel, maar wil wel graag inzicht krijgen in dit soort momenten en even een maandje extra gezond doen.
@ Alternatieven: ik denk dat het voor mij ook veel water en thee wordt, dat drink ik normaal al graag. En cola light, maar dat is natuurlijk ook niet gezond om in grote hoeveelheden te drinken.
Ik doe ook mee

Ik lust wel een wijntje zo af en toe, en ook wel wat sterkere drank. En ik ga niet eerst m'n open fles leegdrinken (is toch likeur, blijft wel goed ), laat staan de dichte flessen. Ik ga gewoon nu direct beginnen.

Veel succes iedereen!
Ik drink al bijna een half jaar niet meer dus deze ene maand is een eitje

Ben gestopt ivm medicijnen waarvan ik wist dat het niet samen kon met de hoeveelheden die ik toen dronk. Dronk buiten proportie veel toen.

De medicijnen slik ik nog steeds. Ik denk dat 1 of 2 drankjes best zouden kunnen bij die pillen maar ik vind het beter zo. Ik zie nu in wat mijn relatie was met alcohol. Alles wat ff moeilijk was maakte dat ik een wijntje nam..... of veel meer.

Nu ik niet meer drink moet ik op een volwassen manier mijn problemen oplossen. En daar heb ik wel de leeftijd voor inmiddels.

Anyway, ik vind het niet-drinken niet zo moeilijk. December was af en toe moeilijk omdat het wel erg in het teken van eten en drinken staat.

Vind t soms wel moeilijk als anderen vragen of ik niet drink. Heb daar nog niet echt een goed verhaal voor.

Succes allemaal!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven