Gezondheid alle pijlers

Eendenbek gyn

12-08-2020 20:05 91 berichten
Hoi!

Pas was ik bij de gyn (ik woon in Duitsland) en daar werd op baarmoederhalskanker getest.
Hierbij werd een eendenbek ingebracht.
Wat een verschrikkelijk ding is dat toch!
Ik baal ervan dat ik dit weer heb geaccepteerd en wil zo graag op een minder nare manier een afstrijkje krijgen.

In Nederland mag je het zelf doen met de zelfafnametest.
Ik ben helaas niet in Nederland zorgverzekerd dus kom daar vast niet voor in aanmerking.
In Duitsland wordt elk jaar een uitstrijkje gedaan.
Ik ben zelf pas 28.. Ga het denk ik de komende twee jaar maar laten zitten.

War zouden jullie doen?
Niet zeuren vooral.
Alle reacties Link kopieren
De zelfafname test is alleen voor HPV, als die positief is moet je alsnog een traditioneel uitstrijkje.
Al eens een kleinere maat gevraagd?
Maud*de*Braose schreef:
12-08-2020 20:07
Niet zeuren vooral.
Lekker meelevend.
Ja heel eerlijk, ik weet in nederland ook niet anders dan dat de huisarts het doet en nee het is niet prettig maar liever 10 minuten onprettig dan uiteindelijk te laat achter komen dat je ziek bent. Dus ja... het is een keuze maar toch....

Overigens hier 1x in de 5 jaar vanaf 30 jaar. Maar al zou het jaarlijks zijn zou ik het gewoon laten controleren.
Toch een uitstrijkje laten maken met een eendenbek. Baarmoederhalskanker is ook geen pretje.

Ik ervaar het nooit als pijnlijk, prettig het ook niet. Hoe komt het dat het zo tegenviel? Was degene die het uitvoerde te hardhandig? Was de eendenbek koud? Misschien kan je een kleinere maat vragen de volgende keer? Of vragen of ze voorzichtig willen doen.
Liever een eendenbek 1 keer per jaar dan een te laat ontdekte baarmoederhalskanker, wat mij betreft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is ook gewoon niet fijn maar praat erover met degene die het uitstrijkje afneemt. Heb ik ook gedaan en ze stelde me erg gerust en nu had ik echt nergens last van.
Wat ik zou doen is gewoon gaan. Niemand vindt het leuk, maar het is wel belangrijk.
Ik vind het ook alles behalve prettig, maar wel de moeite waard om te laten controleren.

Baarmoederhalskanker lijkt mij vele malen erger dan dat beetje ongemak.
Ze gebruiken tegenwoordig toch van die kleine van plastic? Dat wil zeggen, dat werd de laatste keer bij mij gebruikt. Voelde er nauwelijks iets van.
Mijn ervaring is dat het erg kan verschillen a.d.h.v. wie het uitstrijkje uitvoert. Bij de ene arts vond ik het best wat pijnlijk en bloedde ik ook nog een tijd na. Bij de andere arts had ik totaal geen pijn en ook geen bloeding. Blijkbaar bestaat er een verschil in techniek?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
ik vind het niet pijnlijk hooguit ongemakkelijk
Zelftest doe ik echt niet, heb voor sommige klussen liever een professional
Zo'n ijzeren gevaarte in je voelen dringen is verre van prettig. Het zal wel beter te steriliseren zijn dan plastic daarom ijzer?
Wel gaan hoor TO, het voordeel is groter dan het nadeel.
Hij was van plastic ja, ik vond het nog steeds pijnlijk.
Ik heb het van te voren aangesproken, ze was niet begripvol of voorzichtig. Wisselen van gyn ziet er even niet in aangezien ze mijn zwangerschap begeleid.

Misschien is het inderdaad een kwestie van tanden op elkaar.
Ik denk erover om her bijv maar een keer in de vijf jaar te laten doen.
Om een kleinere vragen is een heel goed idee!
Gewoon niet zo overdrijven en je gedragen als een volwassen vrouw. Je kunt wel ergere dingen meemaken.
het is neer een kwestie van o tspannen, tanden opelkaar zet je spanning op je lichaam

Je kunt een eendenbek kopen en oefenen
Lillybit schreef:
12-08-2020 20:16
Zo'n ijzeren gevaarte in je voelen dringen is verre van prettig. Het zal wel beter te steriliseren zijn dan plastic daarom ijzer?
Wel gaan hoor TO, het voordeel is groter dan het nadeel.
Plastic is eenmalig gebruik.
Ben je zwanger? Hier doen ze geen regulier bmhk-onderzoek tijdens zwangerschap.

Het hoeft geen pijn te doen en als de pijn je weerhoudt om je te laten onderzoeken is dat contraproductief. Ik zou de volgende keer een andere gynaecoloog opzoeken.
Ik had voor de 1e keer een kleinere gevraagd, dat werd niet aangeboden en wist ik alleen via het forum ;)
Dus dat kan je nog vragen.

Trouwens daarna de thuistest gedaan, omdat ik echt een rotgevoel aan het hele gebeuren heb overgehouden. Jammer dat dat niet in Duitsland kan.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Het bloedde dit keer niet. Vorige keer wel.
Misschien kon ik me niet goed ontspannen, daarna kwam de eerste echo (zwanger)
Cateautje schreef:
12-08-2020 20:18
Plastic is eenmalig gebruik.
Dat dacht ik al.
Moest je daarvoor betalen?
Zo'n zelftest is ook niet alles hoor, ik heb dat gedaan maar dan moet je dus iets inbrengen met een soort borsteltje eraan en dat dan een slag draaien.. Ik heb er daarna echt wel een aantal uur last van gehad.
Dus kiezen tussen twee kwaden maar ja..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven