Gezondheid alle pijlers

Eerste dagen zachte lenzen

11-07-2010 19:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is dag twee met zachte lenzen. heb altijd harde gehad, toen een paar jaar een bril en nu zachte. Maar, en hier heb ik jullie even voor nodig, mijn ogen kunnen niet scherp stellen! Gisteren ging het redelijk maar ik ging wazig zien na een uurtje of 7 dragen en heb ze toen uit gedaan.

Vandaag was het na 5 uur echt tijd om ze uit te doen, hoofdpijn en niet scherp kunnen stellen.

Nu heb ik ze net weer in gedaan, en het lijkt wel of mijn rechterlens compleet de verkeerde sterkte heeft. Ik weet dat de sterkte goed is omdat het meerdere malen is gecheckt. De cilinder is ook goed alleen op het doosje staat AX 180 bij rechts en AX 10 bij links. Weet niet wat het betekent maar dat is het enige verschil tussen de lenzen dus ik heb ze al even omgewisseld om te testen maar dat was ook niet fijn kijken. Ik snap er niets meer van!

Is het een kwestie van wennen of zal ik van de week toch maar terug gaan naar de opticien?
Cilinder kan je de eerste tijd het gevoel geven dat je 'dronken' bent. Raar dat ze het er niet bij hebben gezegd bij de opticien!

Zeker bij zachte lenzen. Bij mij hebben ze het als volgt uitgelegd (jaren geleden):

Er zit een soort 'gewichtje' in. Deze moet goed draaien als de lens in je oog zit, in het begin is dat even wennen. Kun je niet goed scherp stellen (het dronken gevoel) en soms schommelt je beeld een beetje. Uiteindelijk merk ik je hier niets meer van.

Wat ook wel zo kan zijn (en dat kan de opticien verhelpen), is dat de maat van je lens niet goed is. Dat is de as zeg maar.

Is de as ook meerdere malen gecheckt?
Lekker zeg. Net nu de wedstrijd gaat beginnen.
Nee er is één keer naar de as gekeken, is dat die AX die op het doosje?

Ik heb één dag proeflenzen gehad en toen hebben ze na 4 uur dragen wel wat gecheckt, maar niet de as. Dat is die test met het felle licht toch?
quote:willem1959 schreef op 11 juli 2010 @ 19:08:

Lekker zeg. Net nu de wedstrijd gaat beginnen.Als het niet beter wordt, zet ik mijn bril op! ;)
quote:LoessieG schreef op 11 juli 2010 @ 19:08:

Cilinder kan je de eerste tijd het gevoel geven dat je 'dronken' bent. Raar dat ze het er niet bij hebben gezegd bij de opticien!

Zeker bij zachte lenzen. Bij mij hebben ze het als volgt uitgelegd (jaren geleden):

Er zit een soort 'gewichtje' in. Deze moet goed draaien als de lens in je oog zit, in het begin is dat even wennen. Kun je niet goed scherp stellen (het dronken gevoel) en soms schommelt je beeld een beetje. Uiteindelijk merk ik je hier niets meer van.

Wat ook wel zo kan zijn (en dat kan de opticien verhelpen), is dat de maat van je lens niet goed is. Dat is de as zeg maar.

Is de as ook meerdere malen gecheckt?

Klopt helemaal... Met name wanneer je zachte lenzen wat langer in hebt worden je ogen wat droger. De cilinder blijft dan niet goed zitten en er bestaat een kans dat hij wat gaat draaien. Veel knipperen met je ogen kan helpen. Ook zijn er speciale oogdruppels voor, maar deze moet je geloof ik niet te lang gebruiken.

En wist je dat je lenzen eigenlijk niet langer dan 10 uur per dag in mag houden (nou ja dat is het beste van niet).

Ook kan het zijn dat je niet de goede zachte lenzen hebt en dat je meer vochtdoorlatende lenzen nodig hebt.
De opticien zei inderdaad wel dat mijn ogen wat droog waren en dat dat een probleem kon worden, maar op de lange termijn. Ik zal het nog eens aankijken en neem morgen wel voor de zekerheid mijn bril mee naar het werk.
De dames hier hebben gelijk.

Sinds vorige week heb ik lenzen met cilinder (voorheen niet) en de eerste dagen zag ik heel wazig. Ik was al flink over de zeik naar de opticien gegaan , bleek dat het zo hoort omdat je ogen zich moeten aanpassen.

Nu zie ik prima, even afwachten dus..

En dan nog iets; je moet lensgebruik toch opbouwen?

De eerste dag 4 uur, de tweede dag 5 uur, enzoverder..

Meteen zeven uur is wel veel hoor.
Er is mij niets verteld over opbouwen. Had het inderdaad ook wel verwacht zoals bij harde lenzen. Wellicht dat dat het probleem is dan!

Fijn dat het niet vreemd is dat wazig kijken. Ik heb de opticien vanochtend al gemaild dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt. Maar vreemd dat ik het niet weet van dat opbouwen aangezien mijn opticien ook een optometrist is, daar mag je toch wel wat extra's van verwachten.
Hm, ik hoop dat het bijtrekt. Ik heb maanden gedonder gehad met de cilinder, hij bleef steeds draaien op mijn oog en daardoor zat hij nooit echt recht. Uiteindelijk hebben we verschillende soorten lenzen geprobeerd en de stand van de as steeds iets veranderd. Nu heb ik eindelijk goede, maar dat was dus een proces van maanden.

(want: je meet nieuwe aan, die moet je een paar weken proberen, als het niet goed is, weer nieuwe meten en bestellen en proberen)

Die ik nu heb zijn 2-weekse lenzen. En die zijn zo soepel/dun/zuurstofdoorlatend dat ze prima zijn. De as was in eerste instantie wel goed gemeten, maar het type lens was dus niet goed. Als ik niet scherp zag, draaide ik de lens met mijn vinger, tot het wel scherp was. Dan weet je in elk geval of er wel een goede sterkte in zit.

Maar ik hoop dat het bij jou anders gaat!

Oh, hier ook geen advies over opbouwen, dat hoefde volgens mij niet omdat ik eerst harde lenzen had.
anoniem_60835 wijzigde dit bericht op 11-07-2010 19:59
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:mywickedlife schreef op 11 juli 2010 @ 19:10:

Nee er is één keer naar de as gekeken, is dat die AX die op het doosje?

Ik heb één dag proeflenzen gehad en toen hebben ze na 4 uur dragen wel wat gecheckt, maar niet de as. Dat is die test met het felle licht toch?

Ja, klopt helemaal. Maar dat is dus echt de tweede mogelijkheid he! Want het is met die cilinder dus echt normaal dat je in het begin niet goed kunt focussen.

En aangezien je er de eerste dag niet heel veel last van had, zou het gewoon het wennen kunnen zijn.

Overigens heb ik ook snel droge ogen en snel aanslag (eiwit) op mijn lenzen. Goed afwisselen met je bril dus! En zorg dat je je lenzen goed schoon houdt.
quote:mywickedlife schreef op 11 juli 2010 @ 19:23:

Er is mij niets verteld over opbouwen. Had het inderdaad ook wel verwacht zoals bij harde lenzen. Wellicht dat dat het probleem is dan!

Fijn dat het niet vreemd is dat wazig kijken. Ik heb de opticien vanochtend al gemaild dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt. Maar vreemd dat ik het niet weet van dat opbouwen aangezien mijn opticien ook een optometrist is, daar mag je toch wel wat extra's van verwachten.

Opbouwen hoort er echt bij, zeker als je een cilinder hebt!

Erg vreemd die opticien/optometrist, hij/zij is een hoop informatie vergeten te geven aan je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven