Gezondheid alle pijlers

Eisprong+bevruchting=geen innesteling Mirena ?

27-08-2014 00:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, Ik zit met een bepaalde vraag..

Ik heb inmiddels zo'n 7 maanden een mirena spiraal. Dit bevalt prima! Alleen heb ik nu ondertussen al wel 3x een enorm zwanger gevoel gehad. Ik heb last van opgezwollen pijnelijke borsten ( ze vast moeten houden tijdens traplopen bvb ), opgezette buik ( ben erg dun, en ik krijg dan echt vanuit boven mn schaambeen een dikker buikje ), erg vermoeid, wil t liefst elke middag slapen. En ik moet er 's nachts soms uit om iets te eten tegen de misselijkheid waar ik wakker van wordt. Hebben meer mensen hier last van?

Maar nu mijn gerichte vraag, ik kan geen duidelijk antwoord vinden op internet, want de 1 zegt van wel, en de andee van niet!

Heb je tijdens het hebben van een Mirena een eisprong? En zo ja, kan deze eicel dan bevrucht worden waardoor er een celdeling plaats vindt en ik daardoor last heb van bovenstaande klachten?
http://www.anticonceptie-online.nl/mirena.htm
Ik heb hier met de mirena geen last van, ik doe wel om de twee maanden een zwangerschapstest.
In de mirena zitten ook hormonen. Wel in mindere mate dan de pil omdat deze lokaal werkt. Bij de pil moeten de hormonen eerst de gehele bloedbaan door. In de mirena zitten ze gelijk op hun plek waardoor het er minder zijn. Het zou gewoon je menstruatie stil moeten leggen voor zover ik weet dus incl eisprong enz.
Ik heb wel mijn "gewone" PMS bij de mirena. Bij de pil was dat weg. Dus ik denk dat je inderdaad wel een eisprong hebt, maar dat hij niet innestelt. Ik ben niet ongesteld sinds ca. een jaar de Mirena. Doe een test, dan weet je het.
Zonder oorzaak geen gevolg
Polkat, je hormonale cyclus loopt inderdaad gewoon door. Deze begint namelijk in bepaalde klieren in je hersenen die wél worden beïnvloed door de pil maar niet door de Mirena.

Bij een gewone koperspiraal is er wel een eisprong en kan er dus een bevruchting plaatsvinden, dit vruchtje kan zich alleen - in principe - niet innestelen in de baarmoeder. Een Mirena heeft hetzelfde effect, maar probeert daarnaast door de locale afgifte van hormonen de daadwerkelijke eisprong en de maandelijkse opbouw van het slijmvlies te remmen.

TO, áls er al een bevruchting plaatsvindt wordt dit vruchtje hooguit twee weken oud. Daar zou je de klachten van kunnen hebben die een 'normale' zwangere heeft in de twee weken vóór haar NOD. Maar jouw klachten lijken me inderdaad meer een soort PMS. En dat zou dus ook best kunnen.
Ja, er kan een eisprong plaatsvinden en ja, dat eitje kan eventueel bevrucht worden, hoewel die kans vrijwel nul is. Maar zolang er geen innesteling is heb je geen zwangerschapshormonen in je bloed en dus ook geen zwangerschapsverschijnselen.

Kortom: je maakt jezelf gek met iets dat niet kan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
dubbel
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Mirena werkt vooral plaatselijk in de baarmoeder. Er komt wel levonorgestrel in de bloedbaan maar de hoeveelheid is aanzienlijk minder dan bij gebruik van de combinatiepil. Er kan dan ook af en toe een eisprong plaatsvinden, maar tot bevruchting zal dit niet leiden omdat de zaadcellen (spermatozoa) door de taaiheid van het cervixslijm en door het remmen van de beweeglijkheid en functie van de zaadcellen de eicel niet kan bereiken. Door de invloed van het hormoon op het baarmoederslijmvlies wordt proliferatie tegengegaan, waardoor het baarmoederslijmvlies niet in staat is om een evt. bevruchte eicel te laten innestelen

(van de eerdergenoemde site geplaatst door Pimpelmeesje). Dus nee, je kunt niet zwanger zijn geweest volgens deze site, omdat er geen bevruchting kan plaatsvinden.
Ik heb al 14 jaar een mirena en ik heb twee keer de indruk gehad dat ik een miskraam had. Waar mijn menstruatie normaal niks meer voorstelt (ik kan het met inlegkruisjes af), had ik die keren een flink bloedverlies met klonters.

Voor mijn menstruatie wel pijnlijke borsten en een opgezette buik, beetje misselijk. Maar dus vervolgens nauwelijks ongesteld. Het duurt ook maar een dag of twee.

Maar ik heb in het begin wel eens een test gedaan hoor. Als je harde, pijnlijke borsten krijgt en vervolgens haast niets krijgt qua menstruatie, ga je best even twijfelen.
Een opgeblazen buik herken ik,ik leek soms wel 5mnd zwanger. De pijnlijke borsten minder maar hoor het wel vaker.

Menstrueer je nog?
Dames bedankt voor de reacties. Ik ben niet meer ongesteld dus die controle is ook weg ja. Ik heb gisteren een test gedaan en dexe was negatief .@exces Dat wat jij beschrijft heb ik in het begin ook gehad, zwangerschapstest was negatief tijdens de erge bloedingen incl stolsols maar de huisarts liet me toch doorsturen voor een echo, hier op waren geen tekenen van eventuele afgebroken zwangerschap te zien.. Maarja dat kan ook niet altijd, als t nog zo vroeg is.

Moet ik er dan maar vanuit gaan dat dit enkel de hormonen zijn? ( wat ik raar vind omdat ik dit met de pil nooit had en er in de mirena een stuk minder zitten ) Wat is t toch een complex iets eigenlijk
quote:labor22 schreef op 27 augustus 2014 @ 09:34:

Dames bedankt voor de reacties. Ik ben niet meer ongesteld dus die controle is ook weg ja. Ik heb gisteren een test gedaan en dexe was negatief .@exces Dat wat jij beschrijft heb ik in het begin ook gehad, zwangerschapstest was negatief tijdens de erge bloedingen incl stolsols maar de huisarts liet me toch doorsturen voor een echo, hier op waren geen tekenen van eventuele afgebroken zwangerschap te zien.. Maarja dat kan ook niet altijd, als t nog zo vroeg is.

Moet ik er dan maar vanuit gaan dat dit enkel de hormonen zijn? ( wat ik raar vind omdat ik dit met de pil nooit had en er in de mirena een stuk minder zitten ) Wat is t toch een complex iets eigenlijk

Vergeet niet dat je eigen hormonen het ook gewoon nog doen he

Voor mij wordt de kans op een zwangerschap steeds kleiner, ik ben inmiddels 42 en ik verwacht niet dat er nog iets gaat lukken, dwars door de mirena heen. Maar in de nog wat vruchtbare jaren, ja, toen heb ik voor de zekerheid wel eens getest. Vooral ook omdat er destijds door de gyneacoloog uitdrukkelijk bij gezegd werd; Als je zwanger mocht raken, moeten we een abortus doen, want de kans is groot dat het kindje dan niet in orde is, zover zijn we nog niet.

Dus ja, ik verwacht eigenlijk wel dat die twee keren een vroege miskraam is geweest.
Ja ik ben 22.. En heb qua kansmomenten om evt zwanger te worden toch best veel kans ( als je snapt wat ik bedoel ;) )

Vind t wel een naar idee, dat er dus wel evt bevruchting plaats vind maar dat afsterft dan ofzo.. Want ik heb een grote kinderwens alleen niet nu ik nog op school zit

Eigenlijk heb ik me in dat opzicht niet heel erg goed voor laten lichten voordat ik hem in Januari liet plaatsen.
Om heel eerlijk te zijn...... Dit is reden waarom ik geen spiraal wilde laten zetten. Ik heb me ingelezen en kreeg er geen prettig gevoel bij. De situatie die jij schetst en je vermoeden spookten namelijk door mijn hoofd.
Ik weet niet hoe het met Mirena gaat maar met een koperspiraaltje kan er wel een bevruchting plaatsvinden, hoewel dat maar zelden gebeurt. Ik heb wel eens een vaag positieve zwangerschapstest gehad, maar de maand daarna werd ik gewoon ongesteld. Kan dus best dat er die maand soort van een prille zwangerschap is ontstaan, maar dat is een keer gebeurd in de 8 jaar dat ik een spiraaltje heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven