Gezondheid alle pijlers

Eén opgezette klier? Geen twee?

01-01-2011 08:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel verkouden, tegen het grieperige aan en voelde sinds gisteravond een "bobbel" op een plek vanaf mijn oor ongeveer een aantal cm naar beneden en 1 cm naar achteren. Maar alleen aan de linkerkant, rechts is alles gewoon normaal. Een stevige bobbel, duidelijk aanwezig, maar nou ook weer niet kolossaal.

Aangezien het heel normaal is bij verkoudheden/griepjes om opgezwollen klieren te krijgen ga ik ervan uit dat het in dit geval daar ook om gaat. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ik het alleen aan de linker kant heb en dat ik rechts helemaal nergens last van heb.

Is dat normaal?
Bel de HAP even
ik heb dat heel vaak hoor, maar aan 1 kant. Volgens mij niets geks.
De HAP bellen voor een opgezette klier???

Kan gewoon dat er maar 1 klier is opgezet hoor, niks aan de hand. Kans is aanwezig dat er vandaag alsnog 1 bijkomt. Beterschap!
Ik heb het momenteel alleen rechts, maar heb een ontstoken kies aan de rechterkant. Heb het ook wel vaker gehad aan 1 kant, hoor!

Lijkt me dus niets raars...

Sterkte met je verkoudheid!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
De huisartsenpost voor iets wat 99% zekerheid door stevige verkoudheid/griep komt, dat gaat 'm ook niet worden. Ik ga er ook vanuit dat het binnen een paar dagen weer weg is.

Maar op de een of andere manier heb ik in mijn hoofd zitten dat het symmetrisch moet zijn, dus als je het links hebt, dan ook rechts. Want als je "ziek" bent over je hele lijf, dan zou je verwachten dat ook beide klieren daar zich gelijk in gedragen.

Maar die logica gaat hier dus niet op. Kwestie van even de tijd uitzitten. Bedankt voor de reacties!
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 01 januari 2011 @ 09:12:

Bel de HAP even
Bij mij is het deze week ook begonnen, met een opgezette klier aan de rechterkant. Dag later had ik een branderig gevoel in heel mijn keel, hoofdpijn, en nu ben ik dus verkouden. Neus dicht, opgezette keel, de hele rattaplan. Niks bijzonders dus.
Als ie nou steeds groter wordt en (meer) zeer gaat doen moet je wel even naar de huisarts.Dikke kans dat je lymfeklier dan ontstoken is en dan lust je wel wat antibiotica.
quote:tilalia2 schreef op 01 januari 2011 @ 09:58:

Als ie nou steeds groter wordt en (meer) zeer gaat doen moet je wel even naar de huisarts.Dikke kans dat je lymfeklier dan ontstoken is en dan lust je wel wat antibiotica.Dat bedoel ik, maar ik was nog niet zo wakker
Je klieren hoeven niet symmetrisch op te zetten, hoor Ik heb wel eens gehad dat ze constant switchen, (dan in mijn nek, dan links, dan rechts), was volgens de huisarts niets aan de hand, maar is gewoon een teken dat je lichaam met een infectie/bacterie/ontsteking aan het vechten is. Toen inderdaad ook de raad meegekregen dat als een bepaalde klier opgezet bleef, en door bleef groeien, dan terug te komen omdat dan de klier zelf ontstoken kan zijn.

Dus gewoon lekker rustig aan doen en uitzieken, en anders deze week nog even naar de HA, maar per direct de HAP bellen lijkt mij niet echt nodig.
quote:christina schreef op 01 januari 2011 @ 09:16:

De HAP bellen voor een opgezette klier???

Kan gewoon dat er maar 1 klier is opgezet hoor, niks aan de hand. Kans is aanwezig dat er vandaag alsnog 1 bijkomt. Beterschap!Nou inderdaad, erg overdreven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ben de hele week zwaar ziek geweest met de verschijnselen die jullie beschrijven.
Meestal reageert de klier die dichtbij de ontsteking zit. Het kan dus prima dat er maar een lymfeklier opgezet is hoor.
quote:tilalia2 schreef op 01 januari 2011 @ 09:58:

Als ie nou steeds groter wordt en (meer) zeer gaat doen moet je wel even naar de huisarts.Dikke kans dat je lymfeklier dan ontstoken is en dan lust je wel wat antibiotica.Oh echt waar? Ik ga daar echt de huisarts niet voor bellen hoor. Heb 1 hele grote lymfeklier en slikken doet uiteraard aan die kant verrekte zeer, maar voel me beter dan gisteren, dus ik denk er niet eens over na om de huisarts te bellen. ALs het over 2 dg niet minder is, slik ik een paar dagen ibuprofen en is het over. Zo gaat het 2-3 x per jaar bij mij.
Het lijf is nog goed aan het vechten hier tegen de infectie, flink verkouden, maar de opgezwollen klier is ook alweer lichtjes geslonken.

Even hopen dat het goed blijft gaan (het is een beetje wisselvallig in hoe het gaat) en dan zal het over een paar dagen wel weer helemaal weggetrokken zijn.

Mijn idee van symmetrie in klieren die opzwellen zal ik in ieder geval maar laten varen
Hee, niks om druk over te maken;) Ik heb al zolang een opgezette klier aan de rechterkant, en niet aan de linkerkant. Die klieri n je nek reageert al als je een blauwe plek of een schrammetje hebt, en daardoor is hij vaak dik:) Vandaar ook dat dat nu zo is bij verkoudheid. Vaak zijn dan ook andere klieren gevoelig, onder je oksel bijvoorbeeld.. Dus ook geen zorgen maken als hij opgezet blijft, volgens mijn HA kan dat nog heel lang zo blijven:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven