Enkel,naar dokter of niet?
zaterdag 20 oktober 2012 om 06:31
Gister heb ik in de tuin een enorme smak gemaakt. Ik stapte half op een losliggende tegel en viel. VRESELIJKE pijn aan 1 been, ik dacht ' mijn god, die is gebroken. Ik hoorde ook een knakje. Even blijven liggen tot de pijn iets zakte, toen heeft zoon me opgetakeld en naar een stoel gebracht. Geprobeerd te lopen, dat lukte, dus ik dacht ' Niks bijzonders aan het handje. Deed wel pijn ( aan 1 enkel enigszins, de andere behoorlijk erg).
Nu word ik wakker, allebei enkels doen pijn, maar e ene voelt echt als een 'gewone verzwikking'. Andere enkel is echt heel dik, is heel stijf, en is bijna nie op te lopen. Nooit gehad, maar denk nu dat die enkelband mss gescheurd is?!?!?!?! Heeft iemand dat ooit gehad en weet hoe dat voelt???
Zou ik toch nog ff met een drukverbandje lopen of naar de HApost? Die zit hier in t ziekenhuis... Dat wordt dan uur HApost en uren wachten op de EHBO, ik kom er vaak met mn vader.
Nu word ik wakker, allebei enkels doen pijn, maar e ene voelt echt als een 'gewone verzwikking'. Andere enkel is echt heel dik, is heel stijf, en is bijna nie op te lopen. Nooit gehad, maar denk nu dat die enkelband mss gescheurd is?!?!?!?! Heeft iemand dat ooit gehad en weet hoe dat voelt???
Zou ik toch nog ff met een drukverbandje lopen of naar de HApost? Die zit hier in t ziekenhuis... Dat wordt dan uur HApost en uren wachten op de EHBO, ik kom er vaak met mn vader.

zaterdag 20 oktober 2012 om 07:43
Enkelband gescheurd gehad en ja dat doet vreselijk veel pijn. Waar het aan te herkennen is: de onwijze blauwe/zwart plek over je been in een haak om je voet ( Google maar eens op afbeeldingen)..
Maar stel nou dat je dat hebt, dan moet je alsnog naar de dokter...
Dus gewoon ff bellen... Foto's laten maken.
Maar stel nou dat je dat hebt, dan moet je alsnog naar de dokter...
Dus gewoon ff bellen... Foto's laten maken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

zaterdag 20 oktober 2012 om 08:46
Tja, de keuze is aan jezelf. Heb je wel gelijk gekoeld?
Je kunt een stevig drukverband aanleggen (vergeet de synthetische watten niet!) en je voet omhoog leggen. En dan aanzien hoe het gaat en maandag naar je eigen huisarts. Je kunt ook naar de HAP. Als ik jou omschrijving lees zal ik dat laatste doen, dan maar even wachten. Echter de keuze is aan jou.
Je kunt een stevig drukverband aanleggen (vergeet de synthetische watten niet!) en je voet omhoog leggen. En dan aanzien hoe het gaat en maandag naar je eigen huisarts. Je kunt ook naar de HAP. Als ik jou omschrijving lees zal ik dat laatste doen, dan maar even wachten. Echter de keuze is aan jou.
zaterdag 20 oktober 2012 om 08:51
Als je niet naar de HAP gaat dan duurt het gerstel misschien nog veel langer! 'Investeer' daarom nu maar even wat tijd. Ook al is het niet leuk om lang te moeten wachten.
Mijn broer vertelde me laatst dat hij ooit met voetbal ook zijn enkel 'verzwikt' had en dat ik er toen op gestaan had om met hem naar de EHBO te gaan. Hij wilde toen niet. Ik schijn hem meerdere keren verteld te hebben hoe dom dat van hem was...
Nu -na 12 jaar- gaf hij toe dat hij er volop spijt van heeft dat ie toen niet geluisterd heeft. Na weken bleek namelijk dat het toen toch gescheurd was en hij heeft er nog altijd last van.
Het zijn je enkels, die moeten nog jaren mee, wees er zuinig op!!
Mijn broer vertelde me laatst dat hij ooit met voetbal ook zijn enkel 'verzwikt' had en dat ik er toen op gestaan had om met hem naar de EHBO te gaan. Hij wilde toen niet. Ik schijn hem meerdere keren verteld te hebben hoe dom dat van hem was...
Nu -na 12 jaar- gaf hij toe dat hij er volop spijt van heeft dat ie toen niet geluisterd heeft. Na weken bleek namelijk dat het toen toch gescheurd was en hij heeft er nog altijd last van.
Het zijn je enkels, die moeten nog jaren mee, wees er zuinig op!!
zaterdag 20 oktober 2012 om 09:55
Het is goed om even te checken of er sprak is van een breuk of niet. Maar onafhankelijk van breuk of niet: de eerste paar dagen moet je 0,niks belasten. Echt niet op staan. Het weefsel moet even rust hebben. Dan desnoods maandag naar de huisarts, en die zegt dan wel of je even een foto moet laten maken, of dat je direct doorkan naar een fysio. Dat laatste kost ook een beetje tijd, maar scheelt je uiteindelijk veel tijd. De fysio helpt jou op de juiste manier weer te gaan belasten; ga je dat op eigen houtje doen dan leer je jezelf misschien rare maniertjes aan om je voet minder te belasten en daar krijg je dan later weer last van.
Mijn ervaring: door mijn enkel geknald; kort daarna nog korte stukjes mijn voet neergezet en belast. Twee dagen rust, daarna (op maandag ) naar de huisarts; inmiddels vreselijk pijn en voet was niet te belasten. Conclusie, scheurtje in enkelband. Behandeling (na verplichte dagen rust): bij fysio. Supergoeie kerel, die me zonder braces (ik sportte veel) weer op we heeft geholpen.
Conclusie: Nu even rust houden en maandag checken of je weer kan gaan opbouwen bij de huisarts.
Succes ermee!
Mijn ervaring: door mijn enkel geknald; kort daarna nog korte stukjes mijn voet neergezet en belast. Twee dagen rust, daarna (op maandag ) naar de huisarts; inmiddels vreselijk pijn en voet was niet te belasten. Conclusie, scheurtje in enkelband. Behandeling (na verplichte dagen rust): bij fysio. Supergoeie kerel, die me zonder braces (ik sportte veel) weer op we heeft geholpen.
Conclusie: Nu even rust houden en maandag checken of je weer kan gaan opbouwen bij de huisarts.
Succes ermee!
zaterdag 20 oktober 2012 om 10:46
quote:intheheart schreef op 20 oktober 2012 @ 09:01:
Wat doen ze met een gescheurde enkelband?Moet dat in het gips of tape?
Ben al ff eerst vervoer aan t regelen....
Hier gebruiken de artsen tape,bij scheuren enkelband bij breuk gips.
Heb zelf een probleem enkel en een knak wil niet zeggen een breuk maar kan idd dus ook een scheur in de banden zijn.
Laar dit wel nakijken!
Wat doen ze met een gescheurde enkelband?Moet dat in het gips of tape?
Ben al ff eerst vervoer aan t regelen....
Hier gebruiken de artsen tape,bij scheuren enkelband bij breuk gips.
Heb zelf een probleem enkel en een knak wil niet zeggen een breuk maar kan idd dus ook een scheur in de banden zijn.
Laar dit wel nakijken!
zaterdag 20 oktober 2012 om 13:53
zaterdag 20 oktober 2012 om 17:40
Daar ben ik weer, haha.
Foto's gemaakt, maar gelukkig geen breuk.
Enkelbanden zijn inderdaad gescheurd. Tapen kon niet, omdat het zo dik is, dus in een lekker stevig drukverband. Scheelt al een berg met de pijn, zalig.
Na een dag of 5 kan het verband eraf. Dan kan ik het of laten tapen, of nog een tijdje een enkelbandage om doen. Volgens de arts was het laatste beter, want met tape worden de banden blijkbaar 'slap' ofzo.
Ennnn, haha, gelukkig geen uuuuuren hoeven wachten.
Foto's gemaakt, maar gelukkig geen breuk.
Enkelbanden zijn inderdaad gescheurd. Tapen kon niet, omdat het zo dik is, dus in een lekker stevig drukverband. Scheelt al een berg met de pijn, zalig.
Na een dag of 5 kan het verband eraf. Dan kan ik het of laten tapen, of nog een tijdje een enkelbandage om doen. Volgens de arts was het laatste beter, want met tape worden de banden blijkbaar 'slap' ofzo.
Ennnn, haha, gelukkig geen uuuuuren hoeven wachten.