Gezondheid alle pijlers

Wie slikt nog de pil met 50 jaar?

10-09-2025 14:31 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ging vandaag een nieuw recept van de pil halen en dat zou dan de laatste keer worden dat het zonder recept mag. Dan wordt ik 50 en wil men gebruik ontmoedigen .
Snap ik van mij hoeft het ook niet. Echter zit ik op mijn bijna 50ste ook niet te wachten op een zwangerschap. Al is die kans miniem. Ik vroeg mij dus af wat de meeste andere vrouwen doen van rond de 50. Pil of niet pil? En dan in het geval dat partner niet gesteriliseerd is.
Ik heb een vaste partner en die heeft er een knoop in laten leggen (en doorgebrand en alles wat nodig was de toevoer te stoppen).

Na jarenlang hormonen te hebben geslikt was ik er wel klaar mee en heb ik de verantwoording bij hem gelegd.

Je moet een tijd na de ingreep nog voorzichtig doen, dus hebben we condooms gebruikt.
Rond de 50 heb ik gewoon mirena laten vervangen, ik werd nog elke maand ongesteld. Ondertussen slik ik er een hele lichte pil bij ivm overgangsklachten.

De doktoren snapten de mirenavervanging helemaal!
.
Ik ben nu 51 en heb nog een Mirena. Die is er in 2019 in gegaan en mogen nu 8 jaar blijven zitten. In 2027 zou deze er dan uit moeten en dan ben ik 53 jaar. Ik menstrueer nu met lange tussenpozen (laatste paar keer 3 maanden ertussen), dus ik heb hoop dat ik er dan vanaf ben. Als dat niet zo is, dan krijgt man de keuze tussen condooms gebruiken of sterilisatie. Ik ben benieuwd. Hij heeft nog nooit aangeboden om zich te laten steriliseren, maar dat hoefde ook niet, want ik ben prima tevreden met de Mirena. Maar ik schat zo in dat hij ook niet enthousiast wordt van een sterilisatie. Hopen maar dat het niet nodig is.
Rooss4.0 schreef:
10-09-2025 14:36
Rond de 50 heb ik gewoon mirena laten vervangen, ik werd nog elke maand ongesteld. Ondertussen slik ik er een hele lichte pil bij ivm overgangsklachten.

De doktoren snapten de mirenavervanging helemaal!

Hier hetzelfde. Ik wilde dat graag, helemaal geen zin aan (onregelmatige) menstruaties. Huisarts heeft ook nog even gecheckt bij een gynaecoloog en was helemaal prima om de overgang mee door te komen.
Inmiddels (ben 54) icm met progynova tabletje

Dus vergelijkbare hormonen als de ac pil.

Ook zat vrouwen die met een ac-pil de overgang makkelijker doorkomen.
Man is gesteriliseerd toen ik 40 werd. Wel zo handig.
Ik zit eigenlijk niet echt te wachten op een spiraaltje. Nooit gehad en vind het eerlijk gezegd doodeng.
Ik heb recent iemand leren kennen en hij is niet gesteriliseerd.
lonelycat schreef:
10-09-2025 15:11
Ik zit eigenlijk niet echt te wachten op een spiraaltje. Nooit gehad en vind het eerlijk gezegd doodeng.
Ik zou het met je huisarts bespreken
Kan ook zijn dat de arts je nog wat langer de pil laat slikken
lonelycat schreef:
10-09-2025 15:11

Dan vraag je aan de huisarts of het op recept mag?
Ik snap dat " zonder recept" niet. De pil is toch altijd op recept?
.
Volgens mij kun je de pil blijven gebruiken tot 52/53 jaar. Daarna wordt het echt afgeraden
Rooss4.0 schreef:
10-09-2025 15:19

Misschien is ze 'van België' ?
Ik heb de pil tot mijn 52 geslikt. Nu 54 en nooit meer ongesteld geweest.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Jannie schreef:
Volgens mij kun je de pil blijven gebruiken tot 52/53 jaar. Daarna wordt het echt afgeraden
Dit. Ik moest stoppen op mijn 50e maar mijn libido verdween als sneeuw voor de zon. Gauw weer begonnen, totdat ik 53 werd, toen mocht het echt niet meer.
Jammer want ik deed het heel goed op de pil.
Rooss4.0 schreef:
bij ons geeft de apotheek na je 50e geen AC-pil meer, pas na akkoord van de huisarts mag je hem verder slikken
Maak een afspraak bij de huisarts of een overgangsconsultente en kijk wat je nu nodig hebt aan hormonen.

De pil is vooral bedoeld voor jongere vrouwen. Op jouw leeftijd zijn er betere opties. Niet alleen om niet zwanger te worden maar ook die je kunnen helpen met (peri) menopause klachten.
Ik..
En ik ben al ver over de 50.
Dat er "betere" opties zijn is maar net of dat bij je past en hoe je daarop reageert.
Ik zou wederom weer eens kunnen stoppen met de pil, maar de ellende wat ik in het verleden heb meegemaakt ivm hormoonschommelingen is het mij niet waard.

De pil koop ik via andere wegen, dus niet middels de huisarts.
Want zo'n beetje doet heel NL moeilijk over de pil en de risico's.
Daar ben ik mij van bewust, maar ook andere hormonen zijn niet zonder risico's.
En kijk eens waar sowieso hormonen al in zitten, wat je ongemerkt ook naar binnen krijgt, maar dat is een ander topic.
En soms moet je kiezen tussen 2 kwaden.
Dan is dit voor mij de beste keus.
Rooss4.0 schreef:

Pil kan op herhaalrecept. Als de apotheek eenmaal een recept heeft, dan blijven ze ac pil op basis daarvan meegeven.

Hier gokken we erop. Het risico van een blijvende zwangerschap is zo klein op deze leeftijd dat het voor ons het niet waard was om nog verder te kijken naar anticonceptie.

Ik heb geen ethische bezwaren om zo vroeg in een zwangerschap de abortuspil te slikken, maar dat is niet nodig geweest.
Als je een keer ooit de pil hebt gehad via recept kun je daarna zonder tussenkomst van de huisarts via de apotheek de pil blijven halen. Vanaf 50 moet de huisarts weer een recept gaan geven vanwege de risico’s
Ravintola schreef:
10-09-2025 16:09
Pil kan op herhaalrecept. Als de apotheek eenmaal een recept heeft, dan blijven ze ac pil op basis daarvan meegeven.

Hier gokken we erop. Het risico van een blijvende zwangerschap is zo klein op deze leeftijd dat het voor ons het niet waard was om nog verder te kijken naar anticonceptie.

Ik heb geen ethische bezwaren om zo vroeg in een zwangerschap de abortuspil te slikken, maar dat is niet nodig geweest.

Maar dan moet je wel een regelmatige cyclus hebben, of elke paar weken een zwangerschapstest doen. Anders kun je toch ongemerkt een stuk verder in een zwangerschap zijn dan 'zo vroeg'.
appelvlaai0 schreef:
10-09-2025 16:08
Ik..
Dat er "betere" opties zijn is maar net of dat bij je past en hoe je daarop reageert.
Ik zou wederom weer eens kunnen stoppen met de pil, maar de ellende wat ik in het verleden heb meegemaakt ivm hormoonschommelingen is het mij niet waard.

En kijk eens waar sowieso hormonen al in zitten, wat je ongemerkt ook naar binnen krijgt, maar dat is een ander topic.

Bio identieke hormonen in geval van overgang geven echt een stuk minder risico dan de pil doorslikken.
Alleen beschermen die niet tegen zwangerschap dus daar heeft TO dan weer niets aan.
Ik heb de pil geslikt tot en met 54 jaar. 3 jaar geleden gestopt en nooit meer ongesteld geworden. Geen andere voorbehoeds middelen gebruikt behalve in het begin voor het zingen de kerk uitgaan :-)
Ah, dat bedoel je. Ik zou dat niet als "zonder recept" omschreven hebben maar maakt niet uit.
rooss4.0 wijzigde dit bericht op 10-09-2025 16:36
80.00% gewijzigd
.
appelvlaai0 schreef:
10-09-2025 16:08
Ik..

Maar de huisarts kan je veel beter voorlichten over je keuzes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven