Gezondheid alle pijlers

ervaring met pigmentvlekken gezich jonge leeftijd?

11-04-2014 13:29 7 berichten
Ik kom zojuist van de huisarts. Sinds enkele maanden heb ik donkere vlekken op mijn gezicht. Op mijn jukbeenderen grotere bruine vlekken, een bruine rand boven mijn bovenlip en kleine donkere vlekjes op mijn voorhoofd en wangen. Dit is niet te vergelijken met sproeten overigens, het is storend en lelijk. Na de zoveelste opmerking over "veeg je mond eens af" en "heb je wel goed geslapen? ben je ziek?" was ik het zat. Volgens de huisarts is mijn gehele gezichtshuid rood en schraal en zijn de vlekken pigmentvlekken. Achterliggend lijden vermoedt hij niet daar ik geen verdere symptomen heb. Hormonen vindt hij ook niet waarschijnlijk, iets waar ik zelf aan dacht gezien mijn extreme PMS.

Afijn, hij vind het dus noodzakelijk dat ik naar de dermatoloog ga. Hij raadde de dermatoloog in het ziekenhuis af aangezien de ervaring hem geleerd heeft dat deze maar weinig tijd neemt voor klachten als dit. Hij raadde me aan om naar de bergmankliniek te gaan. Heel leuk maar voor mij wel aan de andere kant van het land, een dichtbijzijndere vestiging heeft geen dermatoloog in huis.

Ik ben 33 (en een half), ik mijzelf erg jong voor dergelijke vlekken. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en het behandeltraject een beetje kennen. Het klinkt heel cru maar volgens google is er niks aan te doen, behalve blekende crèmes die niet zonder risico zijn. Dan zou ik het eigenlijk zonde vinden van mijn eigen risico. Terwijl ik er echt heel erg graag vanaf wil. Ik heb nooit een perzikhuidje gehad, ondanks dat ik mijn huid goed verzorg. Deze vlekken zitten ook niet in de familie.

Zucht!
Alle reacties Link kopieren
Wel gaan. Die vlekken kunnen ook een symptoom zijn voor ernstigere aandoeningen..

En je hebt het over je eigen risico in de zin van geld? Als je nu je been breekt ben je dat ook kwijt.
Geniet van elke dag!
Meeste van mijn vriendinnen van deze leeftijd hebben helaas die vlekken. Vaak komt het dus wel door hormonen! Ik wijt het zelf aan de pil.

Ik heb tretenoïne crème gesmeerd en daardoor ben ik van mijn snor en vlekken op mijn wangen afgekomen. Dit ook via de Bergman kliniek. Nu heb ik nog wat vlekken op mijn voorhoofd maar ik wacht met smeren van de crème tot na de zomer.
Ik heb het ook, helaas. Wat ik misschien in het najaar ga proberen (wegens niet in zonlicht mogen komen tijdens behandeling) is laser/flitsbehandelingen.

En een goede factor smeren.
Bij mij kwam het door de pil, ben overgestapt op een (koper)spiraaltje en toen trokken de vlekken vanzelf weg.
Het vreemde is, ik ben alles behalve een zonaanbidder. Ook geen zonnebank. Ik gebruik geen pil of spiraaltje (gewoon condooms), en zowel mijn dagcrème als mijn bb cream hebben een goede spf.

Ik snap het gewoon echt niet. Ik ga ervan uit dat als er een ernstige aandoening aan ten grondslag zou liggen ik verder ook meer klachten zou hebben.
Ik heb ze helaas ook.. Elk jaar verschijnen ze op een andere plek in mijn gezicht. Ooit begonnen toen ik sint janskruid slikte, meteen mee opgehouden, maar de vlekken blijven elk jaar komen helaas. Alle oplichtende crèmes geprobeerd en niks heeft gewerkt. Nu smeer ik me suf met factor 50, ook al is er amper zon en verder probeer ik t maar gewoon te accepteren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven