Ervaring met quetiapine als slaapmiddel
vrijdag 30 mei 2025 om 21:11
zaterdag 31 mei 2025 om 12:31
zaterdag 31 mei 2025 om 12:38
Ik krijg het gewoon van de verzekering.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:50
Zelf geen ervaring, vriend van mij wel. Hij slikt een hoge dosering als antipsychoticum, en een lage dosering (25 mg) als slaapmiddel. Nu zo'n jaar of zeven.
Die hoge dosering doet z'n werk, maar hij heeft al jaren ernstige slaapproblemen; soms is hij wel 72 uur achter elkaar wakker. Niet bevorderlijk bij een bipolaire stoornis. Dus nee, bij hem helpt het niet. Als bijwerking is hij ook nog eens zo'n dertig kilo aangekomen. En enorm afgevlakt. Sowieso hoor ik over quetiapine alleen maar negatieve verhalen.
Sinds kort krijgt hij ook antidepressiva en slaapt hij godzijdank weer wat beter.
Zelf heb ik Zolpidem, 10 mg. Als ik een paar nachten niet of slecht slaap, dan doe ik een "kuurtje" van drie tot vijf dagen om de boel weer recht te trekken. Geen bijwerkingen verder. En ik donder binnen een paar minuten in slaap. Heerlijk. De tijd dat ik aanklooide met melatoline, kruidentheetjes en andere halfslachtige oplossingen,, ligt gelukkig achter me. Slaapmedicatie kan levensreddend zijn.
Die hoge dosering doet z'n werk, maar hij heeft al jaren ernstige slaapproblemen; soms is hij wel 72 uur achter elkaar wakker. Niet bevorderlijk bij een bipolaire stoornis. Dus nee, bij hem helpt het niet. Als bijwerking is hij ook nog eens zo'n dertig kilo aangekomen. En enorm afgevlakt. Sowieso hoor ik over quetiapine alleen maar negatieve verhalen.
Sinds kort krijgt hij ook antidepressiva en slaapt hij godzijdank weer wat beter.
Zelf heb ik Zolpidem, 10 mg. Als ik een paar nachten niet of slecht slaap, dan doe ik een "kuurtje" van drie tot vijf dagen om de boel weer recht te trekken. Geen bijwerkingen verder. En ik donder binnen een paar minuten in slaap. Heerlijk. De tijd dat ik aanklooide met melatoline, kruidentheetjes en andere halfslachtige oplossingen,, ligt gelukkig achter me. Slaapmedicatie kan levensreddend zijn.
To the end of my days; I will follow.
zaterdag 31 mei 2025 om 13:01
Ik zal eens met de huisarts overleggen of ik zolpidem kan krijgen. Ik heb zo'n 3 jaar lang quetiapine gebruikt (12,5 mg en niet dagelijks) maar ik kreeg er rusteloze benen van en dat is nooit meer overgegaan. Nu slaap ik max. 4-5 uur per nacht en heb soms het idee dat ik doordraai van zo weinig slaap. Mijn probleem ligt bij inslapen en sinds een half jaar nu ook 's ochtends vroeg wakker worden.
Wat ik fijn vond van de quetiapine was dat ik het gewoon kon nemen als het nodig was en niet vast zat aan iedere nacht een tablet. Maar goed, die rusteloze benen is de hel en reden dat ik gestopt ben met de quetiapine.
Wat ik fijn vond van de quetiapine was dat ik het gewoon kon nemen als het nodig was en niet vast zat aan iedere nacht een tablet. Maar goed, die rusteloze benen is de hel en reden dat ik gestopt ben met de quetiapine.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zaterdag 31 mei 2025 om 13:44
Lees ik het goed dat je nog steeds last van rusteloze benen, nu je gestopt bent? Lijkt me echt waardeloos en ook niet bevorderlijk voor een goede nachtrust...Calamitycat schreef: ↑31-05-2025 13:01Ik zal eens met de huisarts overleggen of ik zolpidem kan krijgen. Ik heb zo'n 3 jaar lang quetiapine gebruikt (12,5 mg en niet dagelijks) maar ik kreeg er rusteloze benen van en dat is nooit meer overgegaan. Nu slaap ik max. 4-5 uur per nacht en heb soms het idee dat ik doordraai van zo weinig slaap. Mijn probleem ligt bij inslapen en sinds een half jaar nu ook 's ochtends vroeg wakker worden.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:25
Dit is echt voornamelijk bij een hoge dosering. Dat krijg je niet om te slapen.13th_Star schreef: ↑31-05-2025 12:50Zelf geen ervaring, vriend van mij wel. Hij slikt een hoge dosering als antipsychoticum, en een lage dosering (25 mg) als slaapmiddel. Nu zo'n jaar of zeven.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:48
zaterdag 31 mei 2025 om 15:48
Calamitycat schreef: ↑31-05-2025 13:46Ja klopt en dat is zeker niet bevorderlijk![]()
Toch maar weer terug naar de huisarts dus want ik kan zo niet maar aan blijven modderen.
Zijn die rusteloze benen echt het gevolg van het gebruik van quetiapine? Ik heb voor mijn RLS pramipexol, wat gewenning heeft als "bijwerking". Mijn huisarts heeft me expres quetiapine voorgeschreven om te gebruiken en gezegd dat dit als bijwerking (in lage dosering) geen gewenning geeft. Je kunt er ieder moment mee stoppen. De pramipexol moet ik bij gewenning weer stoppen en opnieuw opbouwen naar de maximale dosering.
Ik ben er ook niet van aangekomen in gewicht. Heb ook geen nare dromen. Eigenlijk heb ik nergens last van.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 31 mei 2025 om 15:52
Ik kreeg het voorgeschreven ivm nachtdiensten. Per keer 12,5 mg. Helaas last van mijn blaas gekregen. Scheen een bijwerking te zijn. Maar ik heb dit in mijn werk verder nooit gehoord en het werd vaak voorgeschreven. Je hoort wel regelmatig verhalen over nachtmerries en suffigheid in de ochtend. Echter was de dosis dan vaak 50mg.
zaterdag 31 mei 2025 om 16:02
Dat moet haast wel want voordat ik begon met de quetiapine had ik geen RLS, het begon na ca. een half jaar gebruik. Is ook bekend als een van de bijwerkingen overigens. Waarom het na stoppen niet is overgegaan géén idee helaas. Mijn bloed is meerdere malen gecontroleerd maar daar is niets uitgekomen.MrsM schreef: ↑31-05-2025 15:48Zijn die rusteloze benen echt het gevolg van het gebruik van quetiapine? Ik heb voor mijn RLS pramipexol, wat gewenning heeft als "bijwerking". Mijn huisarts heeft me expres quetiapine voorgeschreven om te gebruiken en gezegd dat dit als bijwerking (in lage dosering) geen gewenning geeft. Je kunt er ieder moment mee stoppen. De pramipexol moet ik bij gewenning weer stoppen en opnieuw opbouwen naar de maximale dosering.
Ik ben er ook niet van aangekomen in gewicht. Heb ook geen nare dromen. Eigenlijk heb ik nergens last van.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zaterdag 31 mei 2025 om 18:16
Kan, soms, over het algemeen niet.It-is-joysjuhhh schreef: ↑31-05-2025 17:46Dat klopt niet, ook van een lage dosis kun je (soms erg) aankomen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 20:50
Ik heb al vanaf baby slaapissues en uiteindelijk quetiapine als slaapmiddel 10 jaar af en aan gebruikt.
Bleek enige wat werkte en pas na slaaptest, thuis en later ook in een kliniek, andere slaapmedicatie, slaaptherapie, niets had enige invloed. Ik had ook geen angst voor het niet slapen, ging gewoon wat doen en probeerde dan later nog maar een keer.
Ik heb gewoon insomnia in langere periodes, denk zeker wel helft van jaar bij elkaar opgeteld. Helaas.
Het hielp echt, nam alleen als echt te erg werd en cyclus te verbreken maar.. met mijn metabool is nooit meer goed gekomen, hartkloppingen, glucoseklachten ook na strikt dieet.
Ben blij dat ik ervan ben, helaas heb ik medicatie voor pijnklachten waar ik heel slaperig van wordt dus een betere oplossing heb ik niet.
Bleek enige wat werkte en pas na slaaptest, thuis en later ook in een kliniek, andere slaapmedicatie, slaaptherapie, niets had enige invloed. Ik had ook geen angst voor het niet slapen, ging gewoon wat doen en probeerde dan later nog maar een keer.
Ik heb gewoon insomnia in langere periodes, denk zeker wel helft van jaar bij elkaar opgeteld. Helaas.
Het hielp echt, nam alleen als echt te erg werd en cyclus te verbreken maar.. met mijn metabool is nooit meer goed gekomen, hartkloppingen, glucoseklachten ook na strikt dieet.
Ben blij dat ik ervan ben, helaas heb ik medicatie voor pijnklachten waar ik heel slaperig van wordt dus een betere oplossing heb ik niet.
zaterdag 31 mei 2025 om 20:55
zaterdag 31 mei 2025 om 21:13
Ik slik nu ruim vijf jaar dagelijks 25 mg en ben geen gram aangekomen.
zaterdag 31 mei 2025 om 21:23
Ik slik ook zolpidem, ongeveer 2x per week. Maar ik krijg er flink hallucinaties van, een paar minuten. Meestal onschuldig, als gordijnen die op me af komen, kastjes die raar gevormd zijn ed. Maar soms zijn ze ook wat eng. Daarnaast word ik er ook warrig van. Ik zorg dus dat ik al in bed lig, telefoon weg en dan pas slikken. Na de hallucinaties slaap ik er fijn van, als ik maar wel minstens 8 uur kan slapen.
Anders ben ik flink moe de volgende dag.

zaterdag 31 mei 2025 om 21:48
O, dit doet me denken aan een (achteraf) grappig verhaal. De vriend waar ik het eerder over had, was toen nog mijn man. Hij kon weer eens niet slapen, dus hij nam een Zolpidem van mij. Hij zei het pas toen hij 'm had ingenomen, ik zag er ook geen kwaad in eerlijk gezegd. Toen ik de slaapkamer inkwam, vroeg hij met een doodserieus gezicht wat die vent op de kledingkast daar deed? Echt, de rillingen liepen over mijn rug. Ik heb hem wat controlevragen gesteld en toen toch de HAP gebeld voor overleg. Hij had namelijk een paar jaar eerder een psychose gehad en in zijn wanen zag hij ook dingen die er niet waren. Gelukkig viel hij vrij snel in slaap.Spiekem schreef: ↑31-05-2025 21:23Ik slik ook zolpidem, ongeveer 2x per week. Maar ik krijg er flink hallucinaties van, een paar minuten. Meestal onschuldig, als gordijnen die op me af komen, kastjes die raar gevormd zijn ed. Maar soms zijn ze ook wat eng. Daarnaast word ik er ook warrig van. Ik zorg dus dat ik al in bed lig, telefoon weg en dan pas slikken. Na de hallucinaties slaap ik er fijn van, als ik maar wel minstens 8 uur kan slapen.Anders ben ik flink moe de volgende dag.
We hebben toen wel ons lesje geleerd zeg... nooit iets van een ander innemen. Zolpidem is loeizwaar spul. Zelf heb ik één keer gehad dat ik hallucineerde. Ik heb mijn ex toen allerlei rare WA berichtjes gestuurd, zelf weet ik er niets meer van. En een keer ben ik omgedonderd toen ik opstond van de bank om naar bed te gaan. Ik neem het dus ook pas in als ik al in bed lig.
maandag 2 juni 2025 om 17:17
Bedankt voor jullie reacties.
Eigenlijk toch best veel mensen die dit gebruiken als slaapmiddel.het is alsof je gepieker en gemaal wordt stopgezet. Zo voelt het voor mij. Ik hoef niet over m’n nachtrust in te zitten want in slaap vallen gebeurt altijd. Wel wordt ik weer vaker vroeg, rond vijf uur s ochtends wakker. Als ik kan blijven liggen val ik later wel weer in slaap.
Ik ben niet aangekomen, heb geen rusteloze benen en geen rare dromen of last van duizeligheid.
Wel lang vermoeid s ochtends en meer moeite met intensief sporten. Maar dat neem ik graag voor lief. Hmmm en ik bedenk me opeens dat m’n ogen erg achteruit zijn gegaan. Toeval of? Ik kan het niet vinden bij de bijwerkingen.
Echter lees ik ook over hart en vaatproblemen. Daar zit ik niet te wachten. Maar langdurige stress en slaap tekort kan ook voor hartproblemen zorgen. Dus dan is het kiezen tussen 2 kwaden. Ik ben twee keer bijna doorgedraaid door langdurig slaap tekort / problemen. Dat wil ik nooit meer.
Wat gebruik jij nu Birdy , na drie jaarquetiapine gebruik, ging het slapen toen ineens wel goed?
Eigenlijk toch best veel mensen die dit gebruiken als slaapmiddel.het is alsof je gepieker en gemaal wordt stopgezet. Zo voelt het voor mij. Ik hoef niet over m’n nachtrust in te zitten want in slaap vallen gebeurt altijd. Wel wordt ik weer vaker vroeg, rond vijf uur s ochtends wakker. Als ik kan blijven liggen val ik later wel weer in slaap.
Ik ben niet aangekomen, heb geen rusteloze benen en geen rare dromen of last van duizeligheid.
Wel lang vermoeid s ochtends en meer moeite met intensief sporten. Maar dat neem ik graag voor lief. Hmmm en ik bedenk me opeens dat m’n ogen erg achteruit zijn gegaan. Toeval of? Ik kan het niet vinden bij de bijwerkingen.
Echter lees ik ook over hart en vaatproblemen. Daar zit ik niet te wachten. Maar langdurige stress en slaap tekort kan ook voor hartproblemen zorgen. Dus dan is het kiezen tussen 2 kwaden. Ik ben twee keer bijna doorgedraaid door langdurig slaap tekort / problemen. Dat wil ik nooit meer.
Wat gebruik jij nu Birdy , na drie jaarquetiapine gebruik, ging het slapen toen ineens wel goed?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in