Gezondheid alle pijlers

Ervaringen anticonceptiepil

22-11-2016 18:40 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Ik raad je aan om dit met je huisarts te bespreken.
Ga hiervoor naar de huisarts.
Ja ik ga zeker naar de huisarts. Maar was benieuwd naar ervaringen
Ik heb een tijd lang de dianepil geslikt tegen acne, maar daar ben ik na een jaar mee gestopt, ik kan er niet goed tegen. Ik word er erg labiel van, op het depressieve af. Godzijdank ben ik lesbisch, dus als anticonceptie heb ik het niet nodig. Later ben ik om mijn menstruatie te reguleren aan een lichtere pil gegaan, maar daar kreeg ik dezelfde klachten door. Ik ga zelf nooit meer aan de pil en ik vind het heerlijk dat het niet nodig is. De acne is trouwens later vanzelf weggegaan.

De meeste vrouwen kunnen er wel goed tegen, en voor hen is het een uitkomst! Bespreek het met je arts, zeg dat je t ook voor je acne wil gebruiken en hij of zij schrijft je een pil voor die goed voor je is.

Bedenk wel dat als je flink moet overgeven, of als je antibiotica slikt, hij niet goed werkt en je dan voor een bepaalde tijd (hoe lang precies kan je apotheker je vertellen en staat ook in de bijsluiter) condooms moet gebruiken als je seks hebt.

Succes!
Voor het voorkomen van een zwangerschap is iedere pil geschikt, mits je goed slikt.

Als je met de pul begint heb je Geen cyclus meer, dus die vraag snap ik niet helemaal.

En de rest? Geen ervaring mee.
Bespreek dit met je huisarts.

Ik ben zelf na drie maanden gestopt met de pil omdat ik erg veel last van stemmingswisselingen en depressie kreeg. Eenmaal gestopt waren die compleet verdwenen.

Maar dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.
Ok, ervaring, komt ie

Ik slikte zelf de pil omdat mijn menstruatie heel heftig en pijnlijk was en als bescherming tegen zwangerschap

daarna heb ik de nuvaring gebruikt

ik word van hormonale anticonceptie depressief, ongezellig en pafferig. ik krijg ook juist huidproblemen

ermee stoppen was voor mij een bevrijding. echt alsof de wolken voor de zon wegtrokken

ik heb nu behoorlijke PMS, maar liever 2 weken per maand dan continu ellende.

mijn menstruaties zijn minder heftig geworden en mijn borsten zijn weer verder gaan groeien na het stoppen met hormonale anticonceptie (ja echt waar)

bovendien hoef ik er niet elke dag aan te denken.

Tsja, ik ben van de anti-hormonen politie.

Condooms doen het prima en beschermen bovendien ook tegen soa's

Met je acne kun je evt ook eens naar een dermatoloog
Ga naar je huisarts om dit te bespreken ook welke pil. Mijn huisarts vroeg ook naar welke pil mijn moeder gebruikte en hoe dat beviel, hoe je reageert op hormonen is deels erfelijk. Vraag dat dus vast na als je durft.

Mijn ervaring;

Gestart op mijn 17e wegens acne en een vaste verkering. Microgynon 30. Acne werd minder, ongesteldheid minder heftig. Verder niets gemerkt. Borsten bleven verwaarloosbaar klein en geen gewichtstoename. Later ook een tijd de stopweek om en om overgeslagen (dus 6 weken slikken, 1 week niet) Ideaal!

Gestopt bij 28 jaar ivm zwangerschapswens. 4 weken later was mijn cyclus weer terug. Toen ontdekte ik weer hoe irritant het was dat je het niet meer op de dag precies kom zeggen wanneer je ongesteld werd. Menstruatie was niet veel heftiger maar wel wat. Ik had juist minder zin in seks na het stoppen met de pil, onhandig als je voor een kindje wilt gaan.

Na de zwangerschap was de menstruatie wel een stuk pijnlijker. Terug aan de pil en ik 'leefde' weer. Een verademing.

Mijn conclusie van het geheel; hormonen zijn rare dingen
Ga hiervoor idd naar je huisarts.

Ik ben toen ik 17 was begonnen ivm anticonceptie. Heb de microgynon 30 geslikt. Nooit last van gehad. Dacht ik. Totdat ik een tijdje terug stopte. Wat een verschil! Zowel positief als negatief trouwens. Even puntsgewijs:

-Menstruatie (nog maar 1 gehad na het stoppen met de pil dus weet niet of die representatief is): heerlijk! Met de pil had ik last van mijn darmen, nu heb ik letterlijk helemaal nergens last van gehad. 5 min hoofdpijn de dag dat ik mijn menstruatie keek en voor de rest heb ik er niks van gemerkt. Inderdaad wel irritant om niet precies meer te weten wanneer je ongesteld wordt.

-Libido, kort en bondig: de pil verpest je seksleven.

-Huid: nu wel iets meer puistjes dan met de pil maar dat is minimaal.

-Stemming: de pil heeft me afgevlakt. Nu heb ik veel meer emoties (zowel positief als negatief).

-Gewicht: de eerste weken na het stoppen met de pil bleef ik maar plassen. Veel vocht kwijtgeraakt na stoppen met de pil.

Conclusie: het heeft voor en nadelen, maar ik denk niet dat ik ooit nog aan de hormonale AC ga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven