Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Cerazette

12-04-2018 21:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats mijn vraag ook nog op deze pijler. Want heb hem denk ik op de verkeerde pijler gezet. En weet niet of dat verplaatst kan worden?

Ik ben mij aan het oriënteren op anticonceptie die ik over ruim vier weken (6 weken na bevalling) kan gaan gebruiken.

In eerste instantie wilde ik heel graag de Implanon. Maar die kan niet gezet worden omdat ik borstvoeding geef.

Nu is de keus denk ik gevallen op de Cerazette.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik las dat het kan zijn dat de menstruatie uitblijft (wat ik liever niet heb), maar is dat bij diegene die hem gebruiken ook zo?

En zijn er hier vrouwen die de Cerazette gebruiken en hormonale migraine hebben? Ik ben bang dat het ontbreken van oestrogeen ervoor zorgt dat het niet zal werken op mijn migraine en ik straks nog steeds maandelijks hevige migraine heb
Je mag gewoon een implanon (etonogestrel) als je borstvoeding geeft en het heeft ook geen invloed op je productie. Sterker nog, het wordt heel vaak gegeven als AC in het kraambed bij bijvoorbeeld tieners of vrouwen die direct AC willen.
https://www.lareb.nl/teratologie-nl/bor ... gestagenen

Cerazette is een progestageen only anticonceptivum, net als de implanon en de Mirena. Bij alle progestageen only preparaten kan het zijn dat je menstruatie uitblijft en dat je af en toe eens een doorbraakbloeding hebt. De cerazette slik je dus ook continu, géén stopweek. De meest voorkomende bijwerking is spotting, dat komt doordat het baarmoederslijmvlies dan heel dun wordt en kwetsbaar is (doordat het zo dun wordt blijven de menstruaties weg).

Als je perse maandelijks wilt blijven vloeien kun je wachten tot je stopt met BV of 3 maanden na je bevalling een koperspiraal nemen. Alle AC waarmee je een stopweek hebt bevatten oestrogenen en die kunnen je productie verminderen.
Kokoro schreef:
12-04-2018 21:59
Je mag gewoon een implanon (etonogestrel) als je borstvoeding geeft en het heeft ook geen invloed op je productie.
https://www.lareb.nl/teratologie-nl/bor ... gestagenen

Cerazette is een progestageen only anticonceptivum, net als de implanon en de Mirena. Bij alle progestageen only preparaten kan het zijn dat je menstruatie uitblijft en dat je af en toe eens een doorbraakbloeding hebt. De cerazette slik je dus ook continu, géén stopweek. De meest voorkomende bijwerking is spotting, dat komt doordat het baarmoederslijmvlies dan heel dun wordt en kwetsbaar is (doordat het zo dun wordt blijven de menstruaties weg).

Als je perse maandelijks wilt blijven vloeien kun je wachten tot je stopt met BV of 3 maanden na je bevalling een koperspiraal nemen. Alle AC waarmee je een stopweek hebt bevatten oestrogenen en die kunnen je productie verminderen.
Nahhh wat maf! Mijn VK gaf echt aan dat de Implanon niet zou “kunnen” met
borstvoeding. Morgen meteen maar even bellen, want mijn voorkeur gaat nog steeds naar de Implanon. Had zelf mijn research dus ook wel wat beter kunnen doen. :facepalm:

Ik hoef niet perse te vloeien elke maand. Maar het is meer een gevoel van zekerheid om wel elke maand een menstruatie te hebben. Als dat niet heel suf klinkt.
Ik snap je hoor. Heel veel vrouwen vinden een menstruatie hebben wel een fijne zekerheid. Met de implanon kan'ie dus ook wegblijven he.

Vreemd van je verloskundige :hihi: . Misschien moet je haar even informeren. Je huisarts kan hem plaatsen en als die het niet doet kun je je laten doorverwijzen naar de gyn. T'is in een poep en een scheet gedaan :) .
Ik heb een goede ervaring met Cerazette na de bevalling. Ik heb een jaar borstvoeding gegeven. Je wordt inderdaad niet ongesteld met Cerazette (van spotting heb ik geen last gehad). Je slikt de Cerazette ook door zonder stopwerk.
Migraine heb ik ook last van maar niet substantieel meer tijdens het gebruik van de Cerazette.
En nadat ik stopte met de Cerazette werd ik weer regelmatig ongesteld.
Kokoro schreef:
12-04-2018 22:10
Ik snap je hoor. Heel veel vrouwen vinden een menstruatie hebben wel een fijne zekerheid. Met de implanon kan'ie dus ook wegblijven he.

Vreemd van je verloskundige :hihi: . Misschien moet je haar even informeren. Je huisarts kan hem plaatsen en als die het niet doet kun je je laten doorverwijzen naar de gyn. T'is in een poep en een scheet gedaan :) .
Ik wist inderdaad al dat ie bij Implanon weg kon blijven. Is voor mij ook niet een 100% must om een menstruatie te hebben, mooi meegenomen als het wel zo zou zijn. Heb het alleen wel beetje gehad met de pil na 12/13 jaar. :bonk:

Ik had eigenlijk wel verwacht dat mijn VK hiervan op de hoogte zou zijn. :hihi:
Kokoro schreef:
12-04-2018 22:10

En dankjewel trouwens!
Ja, is best bijzonder dat ze dit niet weet. Of is het misschien een probleem dat ze hem zelf niet zet ;-D ? Morgen gewoon Lareb onder haar neus schuiven, die website behoort ze te kennen. De implanon staat letterlijk 3 plekken onder de cerazette (desogestrel), in hetzelfde vakje :rofl: .

Graag gedaan :) . Fijn dat je nu tóch voor je 1e keuze kunt gaan :jump: .
anoniem_347523 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 22:29
5.95% gewijzigd
Ik heb Cerazette geslikt, maar zonder BV te geven, omdat het dus juist een middel is met alleen een progestageen. Migraine is volgens mij oestrogeen-afhankelijk en reageert bij mij dus ook op pillen met oestrogeen. Met Cerazette had ik evenveel aanvallen terwijl ik met Microgynon veel meer aanvallen heb. Bij mij bleef de menstruatie uit, maar ik vind dat persoonlijk erg prettig.
En, Wat zei ze TO ;-D ?
Kokoro schreef:
13-04-2018 20:53
En, Wat zei ze TO ;-D ?

Toen ik belde kreeg ik toevallig een andere VK aan de lijn. Die was er wel mee bekend dat een Implanon gewoon met borstvoeding kon!! :facepalm:

Over paar weekjes dus een afspraak staan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven