Ervaringen galsteen/ galblaasverwijdering
maandag 22 oktober 2012 om 14:13
Hallo allemaal,
Volgende week woensdag word mijn galblaas verwijdert alleen begint de twijfel toe te slaan.
Ik heb de operatie ingepland, omdat ik op een gegeven moment zelfs geen friet & pizza kon eten en dit ging voorheen wel.
Alleen is het nu inmiddels alweer een maand geleden dat ik voor het laatst last heb gehad van mijn galsteen.
Vorige week friet gegeten, geen last. En nu ben ik dus bang dat ik me voor niets laat opereren.
Je leest overal dat de galstenen niet uit zichzelf kunnen verdwijnen, maar iemand met dezelfde ervaring? Eerst last dan een tijdje niet.. Alle tips/ adviezen zijn welkom.
Volgende week woensdag word mijn galblaas verwijdert alleen begint de twijfel toe te slaan.
Ik heb de operatie ingepland, omdat ik op een gegeven moment zelfs geen friet & pizza kon eten en dit ging voorheen wel.
Alleen is het nu inmiddels alweer een maand geleden dat ik voor het laatst last heb gehad van mijn galsteen.
Vorige week friet gegeten, geen last. En nu ben ik dus bang dat ik me voor niets laat opereren.
Je leest overal dat de galstenen niet uit zichzelf kunnen verdwijnen, maar iemand met dezelfde ervaring? Eerst last dan een tijdje niet.. Alle tips/ adviezen zijn welkom.
maandag 22 oktober 2012 om 14:17
Ik heb ook periodes dat ik veel last heb van mijn galblaas/ galstenen en dan een hele tijd niet.
De MDL internist vond het niet ernstig/ urgent genoeg om mijn galblaas te verwijderen, de galstenen en galblaas zitten nog steeds keurig op z'n plaats. Af en toe heb ik een kleine aanval, maar ik weet nu wat ik wel en niet kan eten. Mijn neef is geopereerd en slikt dagelijks medicatie. Bij hem ging het niet volgens het boekje, al komt dit niet vaak voor hoor-:). Aangezien ik zelf nog niet het idee heb dat het bij mij zo erg is ( geen erge koliekpijnen meer gehad de afgelopen 6 maanden) dat ik geopereerd moet worden ( en de ervaring van neef meenemend) laat ik het zo.
Galstenen verdwijnen niet, wel kunnen door je eetpatroon de klachten wat verminderen.
Je zult echt niet voor niets geopereerd worden, een chirurg gaat echt niet zo maar in je lichaam snijden-:)
Succes volgende week! Komt vast allemaal goed:)
De MDL internist vond het niet ernstig/ urgent genoeg om mijn galblaas te verwijderen, de galstenen en galblaas zitten nog steeds keurig op z'n plaats. Af en toe heb ik een kleine aanval, maar ik weet nu wat ik wel en niet kan eten. Mijn neef is geopereerd en slikt dagelijks medicatie. Bij hem ging het niet volgens het boekje, al komt dit niet vaak voor hoor-:). Aangezien ik zelf nog niet het idee heb dat het bij mij zo erg is ( geen erge koliekpijnen meer gehad de afgelopen 6 maanden) dat ik geopereerd moet worden ( en de ervaring van neef meenemend) laat ik het zo.
Galstenen verdwijnen niet, wel kunnen door je eetpatroon de klachten wat verminderen.
Je zult echt niet voor niets geopereerd worden, een chirurg gaat echt niet zo maar in je lichaam snijden-:)
Succes volgende week! Komt vast allemaal goed:)
maandag 22 oktober 2012 om 14:17
Tuurlijk kun je lange tijd geen last hebben van stenen, maar wanneer ze nog zitten in je galblaas gaan ze bijna nooit vanzelf weg. Dus de kans is heeeel groot dat je opnieuw een galsteenkoliek krijgt en je hebt kans dat ze een ontsteking veroorzaken.
Meestal us zon galblaasoperatie zo gepiept en zou ik het absoluut doen wanneer ik galstenen zou hebben.
Meestal us zon galblaasoperatie zo gepiept en zou ik het absoluut doen wanneer ik galstenen zou hebben.
maandag 22 oktober 2012 om 14:21
Ik heb mij er vier jaar geleden wel aan laten helpen.
Had een aantal keer een aanval gehad en wat voelde ik me dan beroerd.
De ingreep zelf viel reuze mee.
Nu moet ik nog steeds wel uitkijken wat ik eet. Ik merk dus wel dat ik niet goed kan tegen frituurvet. En zo een paar kleine dingen meer. Maar de buikpijn die ik dan heb is goed te doen in vergelijk met de aanvallen van vier jaar geleden.
Ik zeg: gewoon doen!
Had een aantal keer een aanval gehad en wat voelde ik me dan beroerd.
De ingreep zelf viel reuze mee.
Nu moet ik nog steeds wel uitkijken wat ik eet. Ik merk dus wel dat ik niet goed kan tegen frituurvet. En zo een paar kleine dingen meer. Maar de buikpijn die ik dan heb is goed te doen in vergelijk met de aanvallen van vier jaar geleden.
Ik zeg: gewoon doen!
maandag 22 oktober 2012 om 14:24
maandag 22 oktober 2012 om 14:29
Ik heb 14 jaar geleden een galblaas-operatie gehad. Bij mij was het noodzakelijk... m'n galblaas was al ver ontstoken. Ik kan wel tegen wat vet eten maar ik moet het niet te bont maken maar goed, dat doe ik toch nooit.
Ik was zo blij dat het toen achter de rug was Ik had erg veel; pijn. Ik heb al die jaren na de operatie nergens last vangehad. Zonder galblaas kun je gewoon gezond oud worden.
Ik was zo blij dat het toen achter de rug was Ik had erg veel; pijn. Ik heb al die jaren na de operatie nergens last vangehad. Zonder galblaas kun je gewoon gezond oud worden.
maandag 22 oktober 2012 om 14:31
Hoi Dianne,
Ik heb maar 1 ding te zeggen: ook al heb je er geen last meer van, ZEKER DOEN! Volgend
Mijn moeder is 1 okt. jl ook opgenomen voor een galblaasverwijdering. Was ook aan het twijfelen of ze het wel zou doen want ze had er helemaal geen meer last van, kon normaal eten etc .. nou ja, op aanraden van de arts toch gedaan. Plan was om het te doen via kijkoperatie, maar 1 keer bezig bleek dit niet te lukken omdat gal en lever helemaal in elkaar verwikkeld zaten en de gal verschrompeld bleek te zijn. Pijn was dus ook afkomstig van onstekingen in gal en niet door galstenen zoals ze dachten. Dit toont het bloed blijkbaar niet, want mijn moeder heeft verder alle mogelijke onderzoeken gehad om de pijn te traceren.
Nou ja, omdat dat niet lukte hebben ze dus op de ouderwetse manier moeten opereren. Galblaas is uiteindelijk verwijderd, wel mega complicatie nl. galwegen geraakt. Gebeurt bij 1 op de 300 operaties. Mijn moeder komt vandaag, 3 weken na operatie, pas weer uit het ziekenhuis .. nu is er bij haar ook alles misgegaan wat er kan mis gaan bij een routine operatie (want ja, dat is het toch echt!)
Ik wens je heel veel succes!
Ik heb maar 1 ding te zeggen: ook al heb je er geen last meer van, ZEKER DOEN! Volgend
Mijn moeder is 1 okt. jl ook opgenomen voor een galblaasverwijdering. Was ook aan het twijfelen of ze het wel zou doen want ze had er helemaal geen meer last van, kon normaal eten etc .. nou ja, op aanraden van de arts toch gedaan. Plan was om het te doen via kijkoperatie, maar 1 keer bezig bleek dit niet te lukken omdat gal en lever helemaal in elkaar verwikkeld zaten en de gal verschrompeld bleek te zijn. Pijn was dus ook afkomstig van onstekingen in gal en niet door galstenen zoals ze dachten. Dit toont het bloed blijkbaar niet, want mijn moeder heeft verder alle mogelijke onderzoeken gehad om de pijn te traceren.
Nou ja, omdat dat niet lukte hebben ze dus op de ouderwetse manier moeten opereren. Galblaas is uiteindelijk verwijderd, wel mega complicatie nl. galwegen geraakt. Gebeurt bij 1 op de 300 operaties. Mijn moeder komt vandaag, 3 weken na operatie, pas weer uit het ziekenhuis .. nu is er bij haar ook alles misgegaan wat er kan mis gaan bij een routine operatie (want ja, dat is het toch echt!)
Ik wens je heel veel succes!
maandag 22 oktober 2012 om 14:39
maandag 22 oktober 2012 om 14:40
Mijn schoonvader had galstenen. Eentje is tegen zijn alvleesklier gaan drukken, heeft daar een ontsteking veroorzaakt en 2 dagen later was hij dood.
Mijn vriend had ook vreselijke pijn, vooral 's nachts. Een hele band van pijn onder zijn ribben. Naar de dokter, naar het ziekenhuis. Echo laten maken. Zijn hele galblaas zat vol stenen (in totaal zo'n 75 ongeveer).
Geopereerd via een kijkoperatie. Operatie is heb op zich meegevallen, wel veel pijn na de operatie natuurlijk. Maar hij kan alles weer eten en drinken. Pizza, patat, bier, spinazie, koffie. Alleen de eerste week hadden we bietjes en daar heeft hij wel nog last van gehad.
Ik ben blij dat ie er bij mijn vriend uit is. Het doet héél erg zeer en ik vond het vreselijk om hem in zo'n pijn te zien.
Dus gewoon je laten opereren.
Mijn vriend had ook vreselijke pijn, vooral 's nachts. Een hele band van pijn onder zijn ribben. Naar de dokter, naar het ziekenhuis. Echo laten maken. Zijn hele galblaas zat vol stenen (in totaal zo'n 75 ongeveer).
Geopereerd via een kijkoperatie. Operatie is heb op zich meegevallen, wel veel pijn na de operatie natuurlijk. Maar hij kan alles weer eten en drinken. Pizza, patat, bier, spinazie, koffie. Alleen de eerste week hadden we bietjes en daar heeft hij wel nog last van gehad.
Ik ben blij dat ie er bij mijn vriend uit is. Het doet héél erg zeer en ik vond het vreselijk om hem in zo'n pijn te zien.
Dus gewoon je laten opereren.
maandag 22 oktober 2012 om 14:50
quote:Ratteke schreef op 22 oktober 2012 @ 14:40:
Mijn schoonvader had galstenen. Eentje is tegen zijn alvleesklier gaan drukken, heeft daar een ontsteking veroorzaakt en 2 dagen later was hij dood.
Dus gewoon je laten opereren.Dat is mij ook verteld, dat het zeer gevaarlijk kan zijn wanneer het een alvleesklierontsteking veroorzaakt. Ik heb regelmatig controle, niet alleen voor de galstenen, maar zo'n beetje mijn hele darmgebied, waardoor ik wat zekerder ben over mijn buik en m.n. mijn galblaas.
Dus gewoon je laten opereren.Dat is mij ook verteld, dat het zeer gevaarlijk kan zijn wanneer het een alvleesklierontsteking veroorzaakt. Ik heb regelmatig controle, niet alleen voor de galstenen, maar zo'n beetje mijn hele darmgebied, waardoor ik wat zekerder ben over mijn buik en m.n. mijn galblaas.
maandag 22 oktober 2012 om 15:04
Bedankt voor de reacties.
Ik heb ook, als ik last heb, snachts zo'n galsteenkoliek & inderdaad 't doet echt vreselijk veel pijn van een half uur tot 4 uur lang.
Bij mij leeft ook de angst dat mijn alvleesklier ontstoken raakt, dit is mijn schoonmoeder overkomen (overigens niet door galstenen) en die leeft nu uiteindelijk zonder alvleesklier.
Ik ben nu 25 en nog helemaal gezond. Op die pokkegalsteen na dan, dus misschien is het verstandiger om nu mijn galblaas te laten verwijderen ipv te wachten op nieuwe ' aanvallen '
Ik heb ook, als ik last heb, snachts zo'n galsteenkoliek & inderdaad 't doet echt vreselijk veel pijn van een half uur tot 4 uur lang.
Bij mij leeft ook de angst dat mijn alvleesklier ontstoken raakt, dit is mijn schoonmoeder overkomen (overigens niet door galstenen) en die leeft nu uiteindelijk zonder alvleesklier.
Ik ben nu 25 en nog helemaal gezond. Op die pokkegalsteen na dan, dus misschien is het verstandiger om nu mijn galblaas te laten verwijderen ipv te wachten op nieuwe ' aanvallen '
maandag 22 oktober 2012 om 15:06
Een paar weken geleden heb ik ook een galblaasverwijdering gehad en echt ik ben zo blij dat het gedaan is. Weinig tot geen pijn gehad en ook een snel herstel.. De littekens vervagen ook al heel snel. Niet bang zijn en gewoon doen. Ik merk behalve dat ik weer normaal kan eten geen verschil met galblaas of zonder.
maandag 22 oktober 2012 om 15:14
Mijn galblaas is begin dit jaar verwijderd. Ik had daarvoor periodes waarin ik de een na de andere koliekaanval had. Gevolgd door weken (soms wel zes) waarin het leek alsof er niks aan de hand was. Maar ze kwamen altijd weer terug die koliekaanvallen.
De operatie (laparascopisch) is me meegevallen, ik heb ook geen enorme napijn gehad. Wel enorme spierpijn in mijn buikspieren. En ik heb lang last gehad van de narcose (lage bloeddruk, duizelig, enorm moe).
Na de operatie nooit meer een koliekaanval gehad. Helaas heb ik sindsdien wel maagklachten waarvan tot nog toe onduidelijk is waar ze vandaan komen.
De operatie (laparascopisch) is me meegevallen, ik heb ook geen enorme napijn gehad. Wel enorme spierpijn in mijn buikspieren. En ik heb lang last gehad van de narcose (lage bloeddruk, duizelig, enorm moe).
Na de operatie nooit meer een koliekaanval gehad. Helaas heb ik sindsdien wel maagklachten waarvan tot nog toe onduidelijk is waar ze vandaan komen.
donderdag 25 oktober 2012 om 20:59
Galstenen verdwijnen nooit zomaar, maar cholesterol galstenen kan je eventueel wel oplossen met een medicijn uit Ursodeoxycholzuur. Artsen en dus ook patiënten, weten alleen niet altijd dat dit kan. Als je stopt met slikken kunnen de galstenen wel weer terug komen. Dat gebeurde bij mij ook, dus ik blijf de medicijnen slikken om galsteen-vrij te blijven. Ik had veel stenen (halve galblaas vol), maar weinig kolieken, zo'n 1x per half jaar. Nu dus nergens meer last van. Inderdaad zijn er risico's als je je galblaas/stenen laat zitten (b.v. alvleesklier) en er is ook een kans dat je na de operatie niet meer alles kan eten of eventueel andere problemen krijgt. Het blijft dus wel een persoonlijke overweging wat te doen. Je kan verder kijken op mijn persoonlijke website die je vindt door te googlen op 'galstenen' en 'wonder'. Niet dat het medicijn een wonder is, hoor!
Succes,
Murielle
Succes,
Murielle
vrijdag 30 november 2012 om 22:18
Ik heb afgelopen woensdag mijn galblaas laten verwijderen. Na erg bang te zijn voor de operatie omdat je toch wel veel enge verhalen vindt op het internet is het me stiekem ( tot nu toe! ) meegevallen.
Het enige wat ik persoonlijk erg vervelend vind is het gas wat achterblijft. Daar heb ik nog wel veel last van. Weet iemand hoelang je daar last van kunt houden? Maar met paracetamol en pijnstilling lukt het aardig en denk dat als je uit gaat van een standaard kijkoperatie waarbij alles goed gaat je na twee weken wel weer aardig wat kan.
Als het goed is, is hij er intussen uit? Hoe is het gegaan?
Groetjes
Het enige wat ik persoonlijk erg vervelend vind is het gas wat achterblijft. Daar heb ik nog wel veel last van. Weet iemand hoelang je daar last van kunt houden? Maar met paracetamol en pijnstilling lukt het aardig en denk dat als je uit gaat van een standaard kijkoperatie waarbij alles goed gaat je na twee weken wel weer aardig wat kan.
Als het goed is, is hij er intussen uit? Hoe is het gegaan?
Groetjes
woensdag 6 maart 2013 om 13:03
Grappig, ik wilde net een topic openen omdat mijn galblaas er volgende week uit moet, maar ik zie dat er een recent topic is.. Hier ook veel problemen gehad met de galblaas. Ik heb zelf het vermoeden dat het met mijn 2e zwangerschap is begonnen omdat ik toen erg ziek ben geweest (veel pijn, witte ontlasting en donkere urine). Bij mij kunnen ze niet vaststellen of ik ook galstenen heb omdat mijn galwand zo verdikt is dat ze er niet doorheen kunnen kijken; dit op zich is al reden genoeg om te laten verwijderen, wat dus volgende week gaat gebeuren.. Vinden jullie het goed dat ik meeschrijf?
Als ik google lees ik vaak dat het met overgewicht te maken heeft Bij mij is dat geenszins het geval (1.80m-65 kg), hoe is dat bij de anderen als ik vragen mag?
Als ik google lees ik vaak dat het met overgewicht te maken heeft Bij mij is dat geenszins het geval (1.80m-65 kg), hoe is dat bij de anderen als ik vragen mag?
woensdag 6 maart 2013 om 13:17
Ja, ook ik had soms maanden geen last, maar wat ben ik blij dat ik hem eruit heb laten halen. 3 grote knikkers kwamen eruit. En pas achteraf merkte ik hoeveel last ik ervan had, ook zonder aanvallen. Maar bijna altijd een bandgevoel om mijn ribben, altijd rekening houden met eten, atijf afwachten hoe iets valt.
En de ingreep is een peuleschilletje, stelde echt niks voor. Maar ik ben helemaal klachtenvrij, geen aanvallen meer en ook geen vage klachten meer!!
Niet twijfelen, vroeg of laat moet ie er toch uit, en dan ben je nu heel wat ellende voor.
Ik ben overigens gewoon slank, en at niet vet. Had ook meer last van koolsoorten en koffie. En teveel eten, zoals kerstdiner of uiteten.
En de ingreep is een peuleschilletje, stelde echt niks voor. Maar ik ben helemaal klachtenvrij, geen aanvallen meer en ook geen vage klachten meer!!
Niet twijfelen, vroeg of laat moet ie er toch uit, en dan ben je nu heel wat ellende voor.
Ik ben overigens gewoon slank, en at niet vet. Had ook meer last van koolsoorten en koffie. En teveel eten, zoals kerstdiner of uiteten.
woensdag 6 maart 2013 om 13:20
woensdag 6 maart 2013 om 14:19
Clementine.. Wat toevallig! Ik word dinsdag geopereerd en jij? Als je al die symptonen van witte ontlasting e.d. dan is hij vast ook ontstoken (geweest)? Moest hij er toen niet eerder uit en verwachten ze een 'gewone' kijkoperatie te kunnen doen? Dat van dat dik zijn geloof ik ook niet zo. In het ziekenhuis zeiden ze wel dat het vaak vrouwen betreft die zwanger zijn geweest. Zelf heb ik ook twee kids en ik ben ook slank (rond de 65 kilo). Ook ik heb veel zeurderige klachten in mijn buik en vaak een opgeblazen of misselijk gevoel. Ben benieuwd of ze volgende week ook aangeven of hij ontstoken was. Ik heb ongeveer 3 weken de eerste zware koliekaanvallen gehad. Ongeveer 10 x een paar dagen tijd. Ook op de spoedeisende hulp geweest. Toen kwm het in een stroomversnelling en kon ik binnen een paar weken geopereerd worden. Nu al bijna twee weken even geen koliekaanvallen meer maar wel dat gezeur.. Bekenden die het meegemaakt hebben zeggen dat het verwijderen echt de enige oplossing is en dat je je daarna relatief snel beter voelt. Ik heb me ook twee weken ziek gemeld maar je weet nooit zeker hoe lang het gaat duren. Als het allemaal voorspoedig verloopt dan duurt het rond de twee weken begreep ik maar als je een gewone operatie hebt langer..
Pluk de dag!
woensdag 6 maart 2013 om 19:47
Wow, de galblaas is hip, 3 topics op de eerste pagina gezondheid! En ik maar denken dat ik uniek was .
@nikiet: ook ik word dinsdag geopereerd, misschien liggen we wel naast elkaar
. Ook hier vaak een opgeblazen gevoel. Tijdens mijn 2e zwangerschap was de de galblaas zeer waarschijnlijk ontstoken maar door de baby die erg groot was en er voor lag (was toen al ruim 39 weken) kon er niet goed naar gekeken worden. Ben toen opgenomen geweest tot de bevalling. Na de bevalling zakte de pijn (in eerste instantie) dus heb er niet meer naar laten kijken. Pas toen ik koliekaanvallen kreeg is het balletje weer gaan rollen.Heb jij ook last gehad tijdens de zwangerschap? Zijn er bij jou stenen te zien? Vind het best spannend..
@nikiet: ook ik word dinsdag geopereerd, misschien liggen we wel naast elkaar
woensdag 6 maart 2013 om 20:09
@clementine. Tijdens de zwangerschap heb ik er volgens mij geen last van gehad. In ieder geval geen koliekaanvallen. Wel maagzuur maar dat lag denk ik meer aan de ligging van het kind. Op de echo waren idd galstenen te zien. Ik vroeg aan de chirurg of het er veel waren, waar ze zaten en of ze ook in mijn galgangen zitten. Maar dat wist hij tijdens het spreekuur niet en was ook niet relevant zei hij waar ze zitten. Als ze er zitten en je hebt klachten dan adviseren ze altijd om hem te verwijderen. In het zhuis waar ik geopereerd wordt doen ze de operatie honderden keren per jaar begreep ik. Misschien zie ik dinsdag de foto wel en ik wil dus wel weten of ze mijn galgangen ook gaan doorspoelen o.i.d.. Want als ze daar nog zitten kan je opnieuw aanvallen krijgen. Ik vind het ook spannend. Wel veel over gelezen en een aantal bekenden gesproken (collega o.a.) die ook is geopereerd en die kon na ongeveer een week zelfs alweer werken en gewoon alles eten daarna. Ik hoor vrijdagmiddag hoe laat ik dinsdag wordt geopereerd en dan moet ik twee uur van te voren aanwezig zijn. Nuchter! Dat is ook belangrijk begreep ik want anders kan je erg misselijk worden na de operatie van de narcose. Ik hoop dat alles goed gaat en ik maar één nachtje hoef te blijven. Al vind ik het ook spannend of hij toch niet ontstoken is en raar idee dat je helemaal weg bent en daarna bij komt zonder galblaas en met hechtingen en ongetwijfeld pijn... Maar is voor een goed doel.
Pluk de dag!
zaterdag 9 maart 2013 om 10:31
quote:clementinekruczynski schreef op 06 maart 2013 @ 13:20:
@bb: goed om te horen. Hoe lang ben je aan het herstellen geweest? Ik heb bij mijn werkgever aangegeven dat het ongeveer 2 weken gaat duren, maar dat was meer een wilde gok.. Ben trouwens ook heel heel moe, misschien dat dat er ook mee te maken heeft..Ik was na 2 weken weer helemaal de oude. De eerste week denk je "dat lukt nooit na 2 weken weer werken", veel spierpijn. Maar dan gaat het ineens snel en na 2 weken was ik weer helemaal opgeknapt.
@bb: goed om te horen. Hoe lang ben je aan het herstellen geweest? Ik heb bij mijn werkgever aangegeven dat het ongeveer 2 weken gaat duren, maar dat was meer een wilde gok.. Ben trouwens ook heel heel moe, misschien dat dat er ook mee te maken heeft..Ik was na 2 weken weer helemaal de oude. De eerste week denk je "dat lukt nooit na 2 weken weer werken", veel spierpijn. Maar dan gaat het ineens snel en na 2 weken was ik weer helemaal opgeknapt.