Extra oestrogeen bij langdurige menstruaties door Mirena
zaterdag 2 augustus 2025 om 20:55
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Mirena spiraal laten plaatsen, omdat ik helemaal gek werd van mijn heftige menstruaties. Zo’n 8 dagen lang liep ik helemaal leeg en moest ik elke 2-3 uur (ook ‘s nachts) m’n cup legen.
Helaas heeft de Mirena niet het gewenste effect. Het eerste half jaar heb ik continu gebloed en sindsdien heb ik zo’n 14 tot 20 dagen per maand bloedverlies. De hoeveelheid is gelukkig wel een stuk minder, maar ik vind het toch ook weer heel irritant dat ik nu meer dagen wel dan niet ongesteld ben.
Ik heb al meerdere echo’s gehad. De spiraal zit goed op z’n plek en er zijn geen poliepen of andere afwijkingen te zien. Het voorstel van de gynaecoloog is nu om extra oestrogeen bij te slikken, omdat het progestageen in de Mirena er ook voor kan zorgen dat het baarmoederslijmvlies té dun wordt en daardoor maar blijft loslaten.
Ik ben echter nogal huiverig om hieraan te beginnen. Zijn hier vrouwen die dit ook hebben gehad en bij wie extra oestrogeen inderdaad heeft geholpen?
Helaas heeft de Mirena niet het gewenste effect. Het eerste half jaar heb ik continu gebloed en sindsdien heb ik zo’n 14 tot 20 dagen per maand bloedverlies. De hoeveelheid is gelukkig wel een stuk minder, maar ik vind het toch ook weer heel irritant dat ik nu meer dagen wel dan niet ongesteld ben.
Ik heb al meerdere echo’s gehad. De spiraal zit goed op z’n plek en er zijn geen poliepen of andere afwijkingen te zien. Het voorstel van de gynaecoloog is nu om extra oestrogeen bij te slikken, omdat het progestageen in de Mirena er ook voor kan zorgen dat het baarmoederslijmvlies té dun wordt en daardoor maar blijft loslaten.
Ik ben echter nogal huiverig om hieraan te beginnen. Zijn hier vrouwen die dit ook hebben gehad en bij wie extra oestrogeen inderdaad heeft geholpen?
zaterdag 2 augustus 2025 om 23:01
zondag 3 augustus 2025 om 11:45
Misschien kan je vragen hoeveel oestrogeen het zal zijn? De combinatiepil heeft namelijk ook oestrogeen. Dus dan kan je kijken of het een beetje dezelfde waarde heeft.
Ik doe het zelf goed op de oestrogeen in de pil maar moest er helaas vanaf vanwege migraines. Ik had veel minder last van menstruaties, het was een stuk lichter en ik was emotioneel stabieler. Ik kreeg wel meer “brain fog”. Maar als je arts het aanraadt dan zou ik het denk ik gewoon proberen. De “brain fog” kreeg ik wel pas na een jaar.
Ik doe het zelf goed op de oestrogeen in de pil maar moest er helaas vanaf vanwege migraines. Ik had veel minder last van menstruaties, het was een stuk lichter en ik was emotioneel stabieler. Ik kreeg wel meer “brain fog”. Maar als je arts het aanraadt dan zou ik het denk ik gewoon proberen. De “brain fog” kreeg ik wel pas na een jaar.
zondag 3 augustus 2025 om 14:41
Ik ben 38 en heb geen kinderwens meer. Ik heb me inderdaad al ingelezen over NovaSure en dit besproken met de gynaecoloog. Maar volgens haar ben ik daar nog te jong voor en zou het baarmoederslijmvlies waarschijnlijk snel weer teruggroeien.
zondag 3 augustus 2025 om 14:44
Dat is precies waarom ik er juist tegenop zie. Ik reageerde heel slecht op de combinatiepil. Ik werd er heel somber van en inderdaad brain fog.Elsy schreef: ↑03-08-2025 11:45Misschien kan je vragen hoeveel oestrogeen het zal zijn? De combinatiepil heeft namelijk ook oestrogeen. Dus dan kan je kijken of het een beetje dezelfde waarde heeft.
Nu met de Mirena voel ik me mentaal een stuk stabieler. Maar ja, die bloedingen zijn dus wel heel irritant.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in